פורום אדריכלות בניהול יוליאנה ריסקוף
פורום עיצוב פנים בניהול קרן רוזנר
פורום מטבחים בהנהלת בלורן
פורום חלונות בהנהלת חברת קליל
פורום מיזוג אוויר בניהול בר מערכות

מדברים על חדיד: עולמה המקצועי של האדריכלית זאהה חדיד ממשיך לפעום

מורשתה של האדריכלית, שהלכה לעולמה לפני כשנה, לא נעלמת. כנס האדריכלות והעיצוב הבינלאומי 2017 יתמקד השנה בעבודתה פורצת הדרך לא רק בשל סגנונה אלא גם בשל היותה אישה זרה בסביבתה

מאת: מערכת אתר בניין ודיור

16/08/2017

עונת העיצוב הישראלית בחולון תיפתח השנה עם כנס האדריכלות והעיצוב הבינלאומי 2017, שיוקדש למורשתה של האדריכלית החשובה, זאהה חדיד, שהלכה לעולמה לפני כשנה בגיל 65. הכנס יתייחס לעולמות התכנון האדריכלי, עיצוב הפנים ועיצוב האופנה בהם נגעה והשפיעה האדריכלית שעבודותיה ניחנו במעוף ותעוזה.

  

 

 

עוד על זאהה חדיד:

מעגלים נסגרים: האדריכלית זאהה חדיד הלכה לעולמה

MAXXI ROME: המוזיאון של זהה חדיד

רומא למכורי עיצוב: המדריך לתייר הסטייליסט

 

מתוך האתר הרשמי של Zaha Hadid Architects

 

במיוחד לכנס הוזמנו שתי אורחות מחו"ל, שעבודתן קשורה למורשת של חדיד. האדריכלית שרה קלומפס, שותפה במשרדה של חדיד, תספר על הדרך שעשתה עימה בבניין בבאקו ובמרכז האקווטי בלונדון ובפרויקטים נוספים. נעה רביב, מעצבת האופנה הישראלית הפועלת בניו יורק, שעבודתה פורצת הדרך מבוססת על התחום הדיגיטלי ומזכירה בעיצוביה הזורמים את עבודתה של חדיד, תציג את יצירותיה.

 

שרה קלומפס, שעבדה צמוד עם חדיד. צילום: גקופו ספילימברגו

 

קולקציית הארד קופי, עבודה של מעצבת האופנה נעה רביב בהשראת זאהה חדיד. צילום: רון קדמי

 

זאהה חדיד, ילידת עיראק, נודעה ביצירתיות, ביכולות הטכניות, בחיבה האקספרימנטלית ובמונומנטליות של המבנים שיצרה. ילדותה עברה עליה בבגדד הדמוקרטית, הפתוחה אל העולם המערבי. ב-1972, לאחר שהשלימה תואר במתמטיקה באוניברסיטת ביירות, עברה ללונדון, ושם, בלימודיה ב-AA (בבית הספר של איגוד האדריכלים), שנחשב למתקדם בעולם, מצאה את מקומה. אליה זנגליס ורם קולהאוס היו שני המורים שעוררו בה השראה, כמו גם חקר עבודתם פורצת הדרך של הקונסטרוקטיביסטים הרוסים, כמו מאלביץ ואחרים. למרות שה-AA והאווירה המיוחדת בו היו כר מתאים להתפתחותה, חדיד תמיד פרצה לה דרך ייחודית משלה, תוך שהיא מתמודדת עם לא מעט קשיים שלדבריה נבעו מהקושי הרגיל להעביר רעיונות חדשניים ופורצי דרך אבל גם מהקושי של להיות זרה בסביבתה ובעיקר אישה.

 

זאהה חדיד. צילום מתוך האתר הרשמי של Zaha Hadid Architects

 

בראיון ל"דיילי טלגרף" הבריטי אמרה בעבר: "קשה להאמין, אבל עדיין קשה לנשים לשבור את מחסום העסקים. באמצעות עבודה קשה והתמדה יכולתי לעשות את זה, אבל זה היה מאבק ממושך. תמיד אומרים לנשים 'את לא תצליחי לעשות את זה, זה יותר מדי קשה, את לא מסוגלת להתמודד בתחרות, את לעולם לא תזכי בה'. נשים צריכות ביטחון בעצמן ואנשים מסביבן, שיעזרו להן בכך".

 

את משרדה העצמאי הקימה חדיד בשנת 1979, ובו התבלטה בסגנונה הייחודי הדה קונסטרוקטיביסטי, השובר אקסיומות ומשתמש במניפולציות בצורה ובחלל. משרדה הפיק לאורך השנים אדריכלות פורצת דרך שהחלה מתפיסה חדשה של המרחב והתפתחה תוך שימוש במחשב לאדריכלות דיגיטלית זורמת. בשל כך כונתה "מלכת הקו הזורם". השנים הארוכות בהן לא הצליחה לבנות את יצירותיה האדריכליות, הפכו לזמן איכות בו פיתחה את שפתה הייחודית באמצעות עיצוב ואופנה. מסלול זה הפך לחלק בלתי נפרד מתפיסתה ההוליסטית באמנות, עיצוב ואדריכלות. משרדה מקפיד להמשיך בתפיסה זו של פיתוח מוצרים וסביבות בעיצוב פנים, ריהוט, עיצוב תכשיטים, עיצוב תעשייתי ועיצוב אופנה.

 

חדיד הייתה האישה הראשונה שזכתה בפרס פריצקר ב-2004 והאישה הראשונה שזכתה ב-2015 במדליית זהב מארגון האדריכלים הבריטי (RIBA). היא נודעה בסגנון האדריכלי הייחודי שלה שהתאפיין בקווים מעוגלים ובצורות מורכבות וגם בעלות ביצוע גבוהה.

 

מתוך האתר הרשמי של Zaha Hadid Architects

 

הבניין הראשון שתכננה ב-1993 היה תחנה לכיבוי אש במתחם ויטרה בדרום גרמניה, יותר מ-15 שנה לאחר שסיימה את לימודיה. מאז היא חתומה על עשרות פרויקטים פורצי דרך, הגדול שבהם הוא אצטדיון הכדורגל הגרנדיוזי בקטאר ובניינים כמו מוזיאון המקסי ברומא (2009), מרכז התרבות חיידר אלייב באזרביג'אן (2013) והמרכז הייחודי לספורט ימי בפארק האולימפי בלונדון (2012). 

 

צוות השופטים של פרס פריצקר כתב עליה כי "דרכה להכרה עולמית הייתה מאבק הירואי. היא הפכה ליותר ויותר מוכרת כשהמשיכה לזכות בתחרות אחר תחרות תוך שימוש בערכים ייחודיים. היא ניצלה את התחרויות כמעבדה שממשיכה לחדד את כישרונה יוצא הדופן". הוועדה החמיאה לחדיד על כך שהעשייה הסגנונית שלה בולטת גם בעיצוב תערוכות, תפאורות, עיצוב מוצר ורהיטים.

 

אדריכלית בתיה סבירסקי מלול, אוצרת הכנס, מוסיפה כי "זאהה חדיד עשתה זאת ובגדול. היא הצליחה להביא למימוש חזון יוצא דופן שנחשב 'ארכיטקטורה של נייר' (על משקל 'נמר של נייר'). עובדה זו מעידה על כך שמחשבה פורצת דרך, כוח התמדה וכריזמה שופעת, וכמובן גרעין של לקוחות בעלי מעוף - הם אלו שיכולים לעשות את ההבדל. בשפה העברית לא ניתן להתייחס לחדיד ללא ג'נדר. היא לא 'האדריכל' אלא 'האדריכלית'. היא פרצה מעבר לתקרת הזכוכית והפכה למודל לנשים בכלל ובתחום האדריכלות בפרט".

 

עבודה של אדריכלית ליאת מילר, שתשתתף בכנס

 

הכנס, ביוזמת עיריית חולון ומוזיאון העיצוב ובשיתוף עמותת האדריכלים המאוחדים בישראל, ייערך במדיטק חולון ב-8.9.17 בשעות 15:30-9:00. כרטיס ב-165 שקלים או בהנחה לחברי עמותת האדריכלים, איגוד המהנדסים, אדריכלים צעירים, חברי ספריית החומרים, לגמלאים ולסטודנטים. www.dmh.org.il או בקופות: 073-2151500