אינסטגרם

משפץ? בונה? מתכנן?

קבל הצעת מחיר מהירה

לחץ כאן

השאר פרטיך כאן ונציג יחזור אליך בהקדם

שם


טלפון


דוא"ל


קטגוריה


הערות
פורום עיצוב
פורום אדריכלות בניהול אדריכלית אסנת ברש
פורום עיצוב פנים בהנהלת דנה שקד
פורום פנג שואי בהנהלת קרן הורוביץ
פורום מיזוג אוויר בניהול בר מערכות
פורום מטבחים בניהול מטבחי מיכאלו

בטיפול

דירה מתעתעת שנמצאת בטיפול תמידי, ויחד עם זאת מסודרת וגמורה; מין שילוב אקלקטי, שדורש כשרון רב כדי להצליח בו

מאת: דקל גודוביץ, מגזין בניין ודיור

צילום: עמית גרון

שטח: 150 מ

"אותי לימדו בשיעורי ציור בבצלאל, שלא משנה מתי יעצרו אותך בתהליך הציור, הקנווס תמיד צריך להיות שלם", כך מנסה להסביר המעצב התעשייתי, הבעלים של קפה טצה ד'אורו בנווה צדק, ויזם הנדל"ן לשימור יגאל פרגמנצב, את סגנונו. יגאל, שבית בתכנונו התפרסם כבר בגיליון 103 של "בניין ודיור", הוא בעליה של  חברת "סיון אחזקות", המאתרת נכסים מתפוררים, אך ייחודיים בת"א, רוכשת ומשפצת אותם.

תהפוכות ושינויים עברו על הבניין, שנבנה באחוזת בית בשנת 1913,  והייתה בו "הצלמניה" המיתולוגית של רודי ויסנשטיין, וגם דירות למגורים

הכל התחיל בדירה ברחוב לילנבלום 14, המצולמת כאן, אותה שכר פרגמנצב לעצמו ולמשפחתו. הוא הצליח לחזות את הפוטנציאל הגלום בבית המלאכה, המוזנח שהשאירה אחריה מתפרת "סקופ". זהו בניין שנבנה באחוזת בית ב-1913, ושכנה בו "הצלמניה" המיתולוגית של רודי ויסנשטיין. בעזרת שני חבריו, בעלי המקצוע אלון לאור ויוסי שאטי ז"ל, שיפץ והפך אותה ללופט מפואר, שכולל 4 חללים בלבד ותקרה בגובה 4.3 מ'. והתקציב - רק 16000 דולר! כ-100 דולר למ"ר! אז איך בונים בימינו במחיר כזה, ובחודשיים עבודה בלבד?

זיהוי הפוטנציאל הגלום בבית המלאכה המוזנח, שהשאירה אחריה מתפרת "סקופ", ותקציב של 16,000 דולר (!) הפכו את החלל ללופט עירוני מעניין

"כמעט לא נקנה שום דבר חדש", מגלה פרגמנצב את הסוד, "המטרה הייתה מינימום השקעה ומקסימום השפעה, ולכן הגימורים לא ברמה גבוהה", הוא מודה בהצטנעות, אבל את מי מעניינים הגימורים, כשה"וואו" פורץ מגרונך בעודך בוהה בדירה. אי אפשר להכיל אותה במבט אחד של 365 מעלות, כמו ששר מאיר אריאל. אתה מופתע שוב ושוב מעוד הברקות ופרטים.

סוד קסמה של הדירה הוא ביכולתו של פרגמנצב לחבר בין חללים, חפצים ופרטי בניין. הוא ממחזר חפצים שמצא ברחוב, משתמש בחומרי בנייה מפירוק של בניינים אחרים, וקונה חפצים ורהיטים בשוק הפשפשים. נשמע פשוט? אז זהו שלא. כמה מכם היו מפשפשים במכולה של חומרי בניין באמצע הרחוב, ומוציאים ממנה כיור מלבני מהפשוטים ביותר וחסרי העיצוב שקיימים בעולם? כמה מכם היו לוקחים שיש חברון, שפורק מבניין שעבר שיפוץ? כמה מכם היו לוקחים משטח עבודה מנירוסטה ממטבח של מסעדה שנסגרה? כמה מכם היו קונים שידה גבוהה ואירופאית בשוק הפשפשים, חותכים לשניים, והופכים אותה על ראשה? וכמה, מכם היו לוקחים את כל הבלגן הזה ושמים אותו ביחד בחדר אחד - ועוד במטבח?

סוד קסמו של הלופט טמון בחיבור בין חללים, חפצים, פריטים, שנמצאו ברחוב או נרכשו בשוק הפשפשים, וחומרי בנייה מפירוק של מבנים ומסעדות

פרגמנצב עשה את החיבור הבלתי אפשרי הזה, הצליח ל"תחום את הבלגן", כדבריו, והפך את המטבח למיקרוקוסמוס של התכנון שלו. שילוב בלתי ייאמן בין מטבח תעשייתי, מודרני, ממוחזר וענתיקה, כשהכל מתחבר במשטחי העבודה - שיש חברון, נירוסטה ושיש אדמדם עתיק, שהיה חלקה העליון של השידה. חלקה השני של השידה נהפך על ראשו, ומשמש כארון ממול. עכשיו הוסיפו לסלט מנורה טלסקופית על ציר פינתי, שבנה פרגמנצב בעצמו מזרוע טלסקופית של מגהץ אדים, שמצא במתפרה העזובה. אם כל זה לא מספיק, נוסף גם תריס ונציאני משרדי לחלון, שמייחד את המטבח משאר חדרי האירוח שסביבו, שאת חלונותיהם מכסים וילונות צחורים- מאיקאה. הכל בזיל הזול, כמובן.

איך הוא מוצא את הדברים, שנראים כל כך נפלא ביחד? "שנים של נבירה בזבל לימדו אותי, שכשיש לך ערימה של זבל, היא באמת ערימה של זבל, אבל שים פריט אחד לבד על קיר נקי, והוא כבר לא זבל. צריך לנטרל את האובייקט מהסביבה הקונקרטית, שבה הוא נמצא כרגע, ולהקיף אותו ברקע דמיוני. מעבר לזה, שמתי לב שכשאני רוצה למצוא משהו ספציפי לבית, אני אף פעם לא מוצא, לכן אני הולך לשוק הפשפשים פעם בשבועיים, ואם מה שהוא מוצא חן בעיני, אני מיד קונה. אני יודע שאשתמש בו מאוחר יותר. לכן הבית נמצא בתהליך מתמיד של טיפול, או אולי חוסר טיפול - תלוי איך מסתכלים על זה.

הבית נמצא בתהליך מתמיד של טיפול, או אולי של חוסר טיפול - תלוי איך מסתכלים על זה

"אני מתחיל בהפשטה של הבית". קירות לבני הסיליקט החשופים קולפו בחלקם הגדול, ונמרחו בסילר לאטימת הסיד, בעוד אזורים אחרים נשארו מטויחים. "לכל שכבה יש האסתטיקה שלה: הלבנים צריכות להיות יפות בלי טיח, וגם עם שכבת טיח, ועם שכבת צבע". בשלב הבא, "בתוך החלל הפתוח והגדול אני ממקם תחנות התרחשות, לפי הזמן, שאני מבלה בהן, ולכן המטבח תמיד במרכז כמו עמדת שליטה על שתי הבנות הקטנות שלי, ושאר החדרים ממוקמים לפי המבט לנוף".

דלת הכניסה לחדר הילדות עשויה חרוזים בגווני הקשת, והיא דוגמא שמשלבת בין התפיסה של החלל הפתוח ללא דלת, לבין העבודה עם חומרים זולים, אך מגניבים. הוזלה משמעותית במחיר השיפוץ הייתה בניית חדר רחצה אחד בלבד לזוג ההורים ושתי ילדותיהם הקטנות. בלי שירותי אורחים, בלי שירותי הורים בלי שירותים לכל ילד. רק חדר אחד קטן עם שני כיורים לבנים מלבניים ממוחזרים מהזבל על גבי משטח שחור מאריחי גרניט פורצלן מפירוק של בניין משופץ.

איך מסתדרות ארבע נפשות בחדר אחד?
"זה עניין של אופי. אני ואשתי לא סוגרים דלתות והבנות עדיין קטנות, וכל עוד הבושה לא מחלחלת בהן, אין שום סיבה לעורר את זה".

הוא ואשתו ישנים בחדר הורים מרווח עם מיטת אפיריון רחבה וגלרית עבודה המנצלת את החלל הגבוה. על הקיר המפריד בין חדר ההורים וחדר האירוח עומדת כוננית ספרים, שעיצב יגאל בעצמו מלוחות PVC מכופפים. עבודה פשוטה, כזו שכל אחד יכול לעשות במו ידיו, אם רק התברך במעט כישרון, ואולי גם הרכיב קצת דגמי מטוסים, או פירק עטים וקפיצים כשהיה צעיר.

בסלון מנורה עומדת שעוצבה מחלקים שונים, שולחן סלוני, שהוא למעשה ספסל סיני משוק הפשפשים ב- 100 ₪, וכסאות אוכל ב- 30 ₪. "חוץ משולחן האוכל שלצידם, שהוא באמת פריט עיצוב יקר, שקיבלתי במתנה ממשפחה שעיצבתי לה את הבית, והם החליפו אותו בשולחן חדש, אין פריט אחד בבית, שעבר את ה- 500 ₪. בעצם אולי השידה של המטבח שעלתה 2000 ₪ - אבל גם היא נוסרה לשני חלקים, והפכה לשני רהיטים, כולל משטח עבודה למטבח. אני כמעט ולא מייצר פסולת, וזה נכון סביבתית לזמן הזה. זאת אקולוגיה גם בלי לקרא לזה בשם ".


  • 5.
    עבודה מושקעת(ללא טקסט)
    שירות אחר | (08/15/2012)    
  • 4.
    אהבתי!!! ממש יפה(ללא טקסט)
    צילה | (03/23/2012)    
  • 3.
    מעורר השראה והערצה כל כך קל לשפץ יפה כששופכים אלפי שקלים למטר, כ"כ הרבה יותר מעניין כשעושים את זה בתקציב מצומצם והיצירתיות פורצת
  • 2.
    נח וחם
    יהודית נוריאל גלרמן " גרסיאלה" | (11/28/2011)    
    מקסים, נכון, אחר. מעניין ונחמד לראות שתופעת ה"עדר" בארץ מדלגת על מעצבים ואנשים. נראה כעיצוב מחו"ל, המעז גם עיצובית וגם כלכלית (שלא להיגרר להוצאת כספים לא הגיונית המאפינת כל פרויקט עיצוב) .
  • 1.
    בית מאוד מעניין ומקורי
    קורא | (10/26/2011)    
    אפס בעיצוב מקצועי מאה בעיצוב יצירתי.