פורום אדריכלות בניהול יוליאנה ריסקוף
פורום עיצוב פנים בניהול קרן רוזנר
פורום מטבחים בהנהלת בלורן
פורום חלונות בהנהלת חברת קליל
פורום מיזוג אוויר בניהול בר מערכות

במסלול השמש

פתחי הבית תוכננו על פי כיווני אור היום, הגינון תוכנן על פי הפתחים והחללים הפנימיים הותאמו לצורכי הדיירים

מאת: עירית תאומים, מגזין בניין ודיור

צילום: עמית גרון

30/01/2011
אדריכלות: צבי גרש ושרון פז, שטח המגרש: כ-420 מ"ר, שטח הבית: כ-830 מ"ר

הדיירים, בבית ברמת השרון, זוג רופאים צעירים, הורים לשלושה ילדים קטנים, מעידים שבחרו באדריכלים "מתוך אינטואיציה". בדיעבד, על פי שביעות רצונם מהתוצאה הסופית, אפשר לומר שלעתים אפילו לאנשי מדע, הפועלים בדרך כלל על סמך נתונים, מספרים והוכחות, יש תחושות מנצחות.

הבדלים של חצאי מפלסים, כולם באזור אחד, מאפשרים קשר בין ארבעה חללים: המטבח, אזור האוכל, חדר המשפחה ופינת העבודה

לדיירים, שעד לאחרונה התנסו במגורים בבתים קטנים יותר, היה חשוב לקבל בית לא פורמלי, "שהמשפחה לעולם לא תלך בו לאיבוד". שני בני הזוג עובדים גם מהבית, וילדיהם עדיין צעירים, ולכן הם דרשו יכולת שליטה ופיקוח על כל החללים שבשימוש היום יומי ושותפות שווה בהם. האדריכל צבי גרש השכיל ליישם את דרישותיהם ויצר, לדבריו, "מעין קפסולה הפועלת כיחידה עצמאית ואינה מנותקת ויזואלית".

הקומה השנייה עומדת בפני עצמה וכוללת שלושה חדרי ילדים הפונים אל חזית הבית בצפון ויחידת הורים הפונה מזרחה. קומת הכניסה כוללת מבואה וסלון, שבהמשכו פינת אוכל ומטבח. בחצי מפלס מעל המטבח נמצא חדר העבודה, המשקיף מטה אל המטבח מבעד מעקה זכוכית. "זהו לא study ולא חדר עבודה מונומנטלי", אומר האדריכל. "אלא פינת עבודה זמינה ונגישה לכל בני המשפחה". בחצי מפלס מתחת למטבח נמצא חדר המשפחה, ואליו צמודה חצר. הבדלים של חצאי מפלסים, כולם באזור אחד, מאפשרים קשר בין ארבעה חללים: המטבח, אזור האוכל, חדר המשפחה ופינת העבודה.

דרישה נוספת של בעלי הבית הייתה: "בית עם הרבה ירוק והרבה אור". אמרו וקיבלו. "על גג החנייה בכניסה האחורית יצרנו גינה עילית בסגנון יפני, שעליה אפשר להשקיף מהקומה השנייה", מסביר גרש. גינה נוספת הוצמדה לחדר המשפחה בחצר השקועה, ובנוסף לכל הירוק הזה קיימת הגינה החזיתית, המקיפה את שתי הצלעות המרכזיות של הבית מצפון וממזרח.

גרש רואה את האדריכל כאיש קולנוע היוצר סצנה בסרט. "הקוד הארכיטקטוני אמור להדריך את האורח כיצד להתנהג בחלל"

במקור היה הבית מבנה דו משפחתי קלאסי עם קיר משותף, אטום בחזיתו הדרומית וסביבו עצים מצלים. החדרת האור לבית החדש התאפשרה תודות לתכנון הכניסה הראשית מכיוון החורשה בצפון והרחקת הקיר מהמבנה הדו משפחתי בחזית הדרומית.
לכניסה הראשית והרשמית של הבית הוסיף האדריכל גרש כניסה משנית וחבויה בצד הדרומי. כניסה זו תוכננה בצמוד למקום החנייה, והתכנון מאפשר לפרוק קניות ולהכניס אותן ישירות למטבח. לילקוטים של הילדים השבים מבית הספר יש מקום אחסון הקרוב לחדר המשפחה ולאזור המשחקים בחצר הצמודה.

בחזיתו הדרומית של הבית יש חלון ענק עם רפרפות לכל גובה המבנה, המצמצם את חדירת האור הדרומי. "בעזרת הרפרפות הצלחנו לפסל את האור", אומר גרש. כך יש ניצולת מרבית של אור היום. חדרי הילדים תוכננו כך שדלתותיהם נפתחות אל מסדרון משותף המוצף באור הדרומי החודר מבעד לרפרפות. כאשר דלתות החדרים פתוחות למרפסת שבחזית יש מפגש בין האור המגיע מדרום ומצפון. גם יחידת ההורים הפונה מזרחה יוצאת נשכרת מהטיפול באור הטבעי בבית. בבוקר החדר מוצף באור משמש הבוקר ובצהריים מהחלון הדרומי, שממנו יש מספיק קרינה למשך כל היום, ממש עד רדת החשכה.

האור והירק מעצימים את השותפות וההשראה שמהם נהנים דיירי הבית. חלונות ענק בהיקף הסלון והמטבח כמו מכניסים את הגינה לתוך הבית. "העבודה בחדר העבודה והבישול במטבח מקבלים השראה מירוק הגינה", אומרת בעלת הבית. פסנתר הכנף בסלון הוצב כשפניו אל הגינה הירוקה, כדי שכל בני הבית המנגנים בו יקבלו השראה ממנה. גם שולחן האוכל, הקבוע בין הסלון למטבח, צופה אל הגינה ומבטיח את הביחד. כדברי אם המשפחה: "בשולחן כזה אוכלים ביחד ובאופן מסודר בוקר וערב, ולא חוטפים משהו לאכול".

האור והירק מעצימים את השותפות וההשראה שמהם נהנים דיירי הבית. חלונות ענקיים בהיקף הסלון והמטבח כמו מכניסים את הגינה לתוך הבית

בבית צבעוניות ניטרלית ורגועה, "כדי שהגוון הכי כהה שיתקבל בבית יהיה מירוק הגינון. בז' לא תמצאו בבית הזה", מבטיחה בעלת הבית. 
מעבר לתכנון הפונקציונאלי, שהותאם למשפחה ולאורח חייה, היה חשוב לגרש: "להתאים יסודות מהאדריכלות המודרנית לשפה הים תיכונית, וליצור אדריכלות שתהיה רלוונטית עוד שנים רבות".

גרש רואה את האדריכל כאיש קולנוע היוצר סצנה בסרט. "הקוד הארכיטקטוני אמור להדריך את האורח כיצד להתנהג בחלל", הוא מסביר. בכניסה הראשית לבית המשפחה יש מין טקסיות. החשיפה ההדרגתית של הבית מבחוץ, הטיפוס במעלה המדרגות והכניסה למבואה שגובהה 9 מ' יוצרים מעין השהייה ומאלצים את האורח להביט למעלה.

גם בכניסה לחדר השינה של בעלי הבית יש מין טקסיות, בעצם העלייה בחצי מפלס והגילוי ההדרגתי של החדר. אפילו חדרי הילדים תוכננו כך שבפתחם מבואה ומבעדה נגלה החדר.
הבית כולל אלמנטים ים תיכוניים כמו שימוש באור או יצירת מפתחים גדולים וחללים פתוחים, אך בל יטעו אתכם המראה הנקי והקווים הישרים, "זה לא מינימליסטי", אומר גרש. "זהו ניקיון צורני!"
 


  • 2.
    במסלול השמש(ללא טקסט)
    מהמם | (01/10/2013)    
  • 1.
    פלצנות
    שירלי | (02/16/2011)    
    אלמנטים ים תיכוניים??? איפה? חצאי מפלסים? החדר נגלה? נו באמת - התנסחות של סטודנטים לאדריכלות. פאסה פאסה פאסה
הפסנתר, שנגלה עם הכניסה לבית, ניצב שם לא למטרות דקורציה בלבד (פסלים ליד האח והפסנתר: רזיה גרשון)

הפסנתר, שנגלה עם הכניסה לבית, ניצב שם לא למטרות דקורציה בלבד (פסלים ליד האח והפסנתר: רזיה גרשון)

מבט כללי לעבר הסלון והחלונות בגובה שהותאמו למסלול מהלך השמש ואור היום (ציור: נטע ליבר-שפר, גופי תאורה: קרני תכלת)

מבט כללי לעבר הסלון והחלונות בגובה שהותאמו למסלול מהלך השמש ואור היום (ציור: נטע ליבר-שפר, גופי תאורה: קרני תכלת)

חדר העבודה, שמוקם חצי קומה מעל האזור הציבורי, מוצף באור יום (פרקטים: פרקטים)

חדר העבודה, שמוקם חצי קומה מעל האזור הציבורי, מוצף באור יום (פרקטים: פרקטים)

חדר אמבטיה הורים (כלים סניטריים וחיפויים: חזי בנק)

חדר אמבטיה הורים (כלים סניטריים וחיפויים: חזי בנק)

דרך חלון צר וגבוה חודרים פנימה, לחלל הכניסה, מראות העצים ואור היום

דרך חלון צר וגבוה חודרים פנימה, לחלל הכניסה, מראות העצים ואור היום

פרט בגרם המדרגות

פרט בגרם המדרגות

מראה כללי של האזור הציבורי (מטבח: מטבחי מיסטריאל)

מראה כללי של האזור הציבורי (מטבח: מטבחי מיסטריאל)

חזיתות הבית משלושה כיוונים

חזיתות הבית משלושה כיוונים

חזיתות הבית משלושה כיוונים

חזיתות הבית משלושה כיוונים

חזיתות הבית משלושה כיוונים

חזיתות הבית משלושה כיוונים