פורום אדריכלות בניהול יוליאנה ריסקוף
פורום עיצוב פנים בניהול קרן רוזנר
פורום מטבחים בהנהלת בלורן
פורום וילונות וטקסטיל בניהול אורית טראוב
פורום מיזוג אוויר בניהול בר מערכות

בתים מהסרטים: החללית המרהיבה של הסרט "הנוסעים"

אם הייתם צריכים לטוס 120 שנה כדי לאכלס כוכב חדש, בטוח הייתם רוצים לעשות את זה בסוויטה מפוארת של חללית עתידנית ומגניבה. בואו להציץ לסט הצילומים הכי שווה ביקום

מאת: ליטל שם טוב

צילום: יח"צ

15/01/2017
 
אם הייתה לכם אפשרות ללכת לישון כעת ולהתעורר בעוד 120 שנה, הייתם עושים זאת? הסרט החדש "הנוסעים" (Passengers), בכיכובם של ג'ניפר לורנס וכריס פראט, מציג מצב כזה בדיוק - ושואף להכניס אתכם, הצופים, לתוך עולם עתידני בו האנושות מתניידת בספינות חלל. מה שיפה כאן הוא שהתפאורה בסרט משחקת תפקיד מרכזי, והיא מצליחה לברוא עולם אחר ופנטסטי, המעוצב באופן עוצר נשימה. קבלו הצצה לסטים הכי חמים בגלקסיה:
 
שני הכוכבים אולי הכי לוהטים של הוליווד נכון לעכשיו – ג'ניפר לורנס ("משחקי הרעב") וכריס פראט ("שומרי הגלקסיה"), מגלמים בסרט החדש "הנוסעים" את ג'ים ואורורה, שני נוסעים בחללית, אשר נמצאים במסע לעבר ביתם החדש – כוכב הלכת הומסטד 2. המסע שלהם מקבל תפנית מסוכנת, כאשר הם מתעוררים בצורה מסתורית ממצב השינה בו הם נמצאים - אבל 90 שנה מוקדם מהצפוי. כאשר השניים – החתיכים יש לומר - מנסים לגלות את האמת מאחורי התקלה שלהם, הם מתחילים להתאהב זו בזה, ואינם מסוגלים להתכחש למשיכה שלהם אחד כלפי השנייה. הדבר היחיד שמפריע להם היא הסכנה הממשית של קריסת ספינת החלל שלהם, וגילוי האמת מאחורי התעוררותם.
 
 
תאי התרדמה של נוסעי החללית
 
כדי להפוך את הסיפור הזה למציאותי, היה צורך בסט צילומים מתאים ומשכנע. לכן, פנה במאי הסרט מורטן טילדום למעצב התפאורה המוערך גיא הנדריקס דיאז, ("התחלה", "סטיב ג'ובס", "אינדיאנה ג'ונס וממלכת גולגולת הבדולח"). דיאז חש כי הוא נולד לעצב את הסט של הנוסעים, ולמעשה, הוא היה המעצב היחיד שהבמאי ראיין לתפקיד.
 
ואכן, הבחירה הוכחה כנכונה ודיאז לא אכזב. מעצב התפאורה המוכשר יצר עולם שלם בעל שפה עיצובית אחידה ואמינה במיוחד, וקונספט עיצובי מובהק, אשר משרה על הצופים תחושה עתידנית. התחושה לא קרה ומנוכרת כפי שאנו מכירים מסרטים עתידניים רבים אחרים, בזכות שילוב אלמנטים עיצוביים המזוהים עם שפה עתידנית, לצד כאלה המוכרים לנו מסביבתנו הטבעית. 
 
החללית מבחוץ
 
החללית מבפנים
 
סרטי מדע בדיוני רבים מציגים בפנינו לוחות בקרה, ריהוט מודולרי ועולם היי-טקי, אך התפאורה בסרט הזה עושה שימוש בסגנון יוקרתי ומהודר, ובמיוחד אחר ממה שאנו מכירים. דיאז מספר כי חיפש השראה מחוץ לז'אנר המדע הבדיוני: "התאמצתי לא להסתכל בסרטי מדע בדיוני אחרים בכלל", הוא אומר. "ברור שכמעצב ראיתי הרבה כאלו עד היום, אבל הייתי נחוש בדעתי שלא בהכרח ללכת בדרך זו שוב". במקום זאת, הוא מצא השפעות מעולם האמנות והאדריכלות, כולל ציורים של אדוארד הופר ועיצובים של ריצ'רד רוג'רס, נורמן פוסטר, וסנטיאגו קלטראווה. 
 
"הקונספט המקורי היה אמור להיות רומנטי, מעולם האוניות והאוקיינוס אך בכל זאת משהו שמתבסס על המדע", מספר דיאז. "רוב החלליות בסרטי מדע בדיוני עוצבו באסתטיקה עתידנית מובהקת, אך הקונספט אצלנו היה מבוסס על אסתטיקה של ספינת תענוגות. הבר, למשל, מעוצב בסגנון אר דקו ובהשראת הסרט "הניצוץ" של סטנלי קובריק. לעומתו, מצפה הכוכבים מעוצב עם מסלעה יפנית. "לא הרגשתי מחויב לתפיסה שברגע שאתה מעצב מראה לחדר מסוים לחללית, כל שאר החדרים צריכים מראה דומה", הוא אומר. גישה זו הובילה את דיאז לעצב חללים מנוגדים, כך למשל האזורים הפונקציונליים כמו חדר האוכל מעוצבים בנירוסטה, בעוד הבר מעוצב בעץ וסקאלת צבעים עשירה של כתום, אדום וזהב. 
 
הבר של החללית
 
הבר מזווית אחרת
 
אזורים נוספים בסרט בנויים כך שהם מציגים עולם של עושר ונהנתנות. כך, למשל, מבקר הזוג במסעדות שונות – מסעדת סושי יפנית, מסעדה מקסיקנית וביסטרו צרפתי - וכולם מעוצבים לעילא. גם הסוויטה בה ישן ג'ים, גיבור הסרט, היא סוויטה שלא הייתה מביישת מיליארדר חובב עיצוב.
 
הסוויטה המפוארת בה ישן ג'ים, גיבור הסרט
 
"רצינו לבנות מה שאפשר ככל האפשר, כי זה סרט המבוסס דמויות, והוא לא צריך להיות מונע על ידי אפקטים מיוחדים," אומר הבמאי. "יש לנו הרבה סצנות גדולות ומרהיבות, אבל הכוח המניע הוא הדמויות והמשחק. כדי לקבל את איכויות המשחק, לא רציתי שג'ניפר וכריס ישחקו מול מסך ירוק - רציתי לבנות ככל האפשר, כדי שיוכלו באמת להרגיש ולהבין את החלל בו הם נמצאים. אני חושב שזה משתלם כי זה מרגיש יותר אמיתי", מסכם הבמאי, ולנו לא נותר אלא להסכים.