פורום אדריכלות בניהול יוליאנה ריסקוף
פורום עיצוב פנים בניהול קרן רוזנר
פורום מטבחים בהנהלת בלורן
פורום חלונות בהנהלת חברת קליל
פורום מיזוג אוויר בניהול בר מערכות

טרנד ירוק

כתבה על תערוכת הפרחים והגנים בצ’לסי. מגמות מובילות בעיצוב הגן

07/06/2010
כתבה וצילמה: הדס צוק, אגרונומית ומתכננת גנים

הגנים שזכו בתואר  'הגן הטוב ביותר' בקטגוריות השונות ('גן התצוגה', 'הגן החדשני', 'הגן העירוני', 'החצר האחורית') היו כולם בסגנון מודרני. הם התאפיינו  בקווים נקיים וגיאומטריה ברורה. הרעיון המרכזי בא לידי ביטוי באופן מופשט ומרומז ובלט בהם הצורך ביצירת מקום התרגעות.

בגנים אחרים שזכו במדליות בלטה המגמה של 'חזרה לטבע'. ניכרה התייחסות לגן כאל מערכת אקולוגית שלמה שיש לשמרה. הסגנון היה כפרי, החומרים טבעיים והצמחים שנבחרו נועדו לשוות לגן מראה 'טבעי'. בחלק מהגנים היה עירוב סגנונות מכוון, כדי ליצור עניין, כמו למשל, שילוב של צמחים מעוצבים באופן פורמלי לצד צמחים בסגנון חופשי, באותה ערוגה.

קשר ישיר בין פנים לחוץ - בגנים שזכו במדליות זהב הושם דגש על הקשר הישיר בין הפנים לחוץ, רעיון המוכר מהמסורת היפאנית ו"אומץ" בידי מתכננים מודרניים. אכן, בגן היפאני בתערוכה, שנקרא 'הדרך היפאנית', נבנה מעין 'בית-תה' על יסודות מוגבהים והוא "צף" על פני הגן. הגן כלל שלושה מרכיבים הכרחיים בגן יפאני: סלעים, צמחים ומים. אבני צפחה אפורות סודרו בקפידה וסימלו מי-נחל זורמים, בהתאם למסורת גני הזן. הגן "המשיך" אל תוך פאטיו מרכזי שבו נבנתה תמונת נוף מיוחדת. כל הקירות נפתחו אל הגן ומכל פתח נשקף קטע שונה שלו, אשר נראה כמו תמונת-נוף ממוסגרת.

התפישה המודרנית, שעל-פיה הגן הוא "חדר מגורים חיצוני", באה לידי ביטוי ב 'הגן הסגור' (Conclusus  Hortus) של ברדלי-הול שיצר, בעזרת גדרות של שיחים גזומים וקירות זכוכית שני "חדרים" לאירוח או להתבודדות

 

בגן אחר, שעוצב בידי המעצב הנודע טרנס קונרן יחד עם ניקולה לסבירל, הוקמה חממת זכוכית כחלק ממטבח (בבית או במסעדה). אחריה היה אזור ישיבה מקורה וממנו נמשך הגן בפינות ישיבה תחומות בצמחייה. החלקים הבנויים היו בקווים ישרים, מינימליסטיים ופשוטים ורק שביל הגן התפתל ליצירת ניגוד והדגשת הארכיטקטורה. גם השימוש בצבעים היה מינימליסטי ובגווני סגול וכחול בלבד.

התפישה המודרנית, שעל-פיה הגן הוא "חדר מגורים חיצוני", באה לידי ביטוי ב 'הגן הסגור' (Conclusus  Hortus) של ברדלי-הול שיצר, בעזרת גדרות של שיחים גזומים וקירות זכוכית שני "חדרים" לאירוח או להתבודדות בשטח מצומצם למדי.

צעד אחד "רחוק" יותר עשה דרמוד גאוין, שבנה בגן חדר דמוי-ביצה, מצופה ב-5000 כדורים צבעוניים, בעל דלת חשמלית שנפתחת ומתחברת לשביל. חומרים - החידוש העיקרי היה בהכנסתם של חומרים חדשים לגן ושימוש מקורי בחומרים מסורתיים: הזכוכית תפסה מקום של כבוד. הגן ה'חדשני' הזוכה היה עשוי כולו מזכוכית על שלד פלדה וכלל רצפה, שולחן ומושבים. בגנים אחרים השתמשו בזכוכית מצוירת או אטומה חלקית, כקירות להפרדה פנימית. בשברי זכוכית צבעונית השתמשו למילוי דקורטיבי במרווחים בין קורות העץ במשטח-הדריכה.

מתכת מבריקה הייתה החומר המועדף בגנים רבים בעיקר לבנייה של גופי-מים שונים

חיפויי קרקע נפוצים היו משברי אבן צפחה ואפילו משברי מתכת צבעונית ושבבי גומי - ביטוי למודעות הולכת וגדלה לשמירה על איכות הסביבה.
מתכת מבריקה הייתה החומר המועדף בגנים רבים בעיקר לבנייה של גופי-מים שונים. מחומר זה יצרו ב- 'גן החיים' (מטעם 'האגודה הבריטית למלחמה בסרטן') קשת גבוהה דרכה זרמו מים לבריכה קטנה שסימלה את מקור החיים. בגן אחר ניצב ספסל על - גבי משטח, שניהם עשויים ממתכת מבריקה דמוית רשת ומוקפים בבריכה מלאה בחלקיקי מתכת סגולה. (השמש המנצנצת ממשטחים מתכתיים מבריקים מתקבלת בברכה באנגליה, אך בישראל כדאי לחשוב פעמיים).

כדורי מתכת צבעוניים על עמודים (כמו סוכריות- על- מקל ענקיות) שימשו תחליף לפרחים ולחיפוי מבנה בגן. כורסאות פלסטיק מרופדות שנסגרות לכדור ועמידות בפני רטיבות היו אף הן מפלסטיק צבעוני .
פרגולות - פרגולות רבות היו בצורת מפרש מתוח. אלמנט דקורטיבי, קליל  ושימושי. המפרשים היו מחוברים לעמודי עץ או מתכת או משולבים בפרגולת עץ. מיקומם בגן הוא  מעל פינת הישיבה המרכזית או להצללת ספסל בודד בגן ויצירת נקודת מוקד.

משטחי דריכה - ככלל, השטח המרוצף בגן, במיוחד בגינות העירוניות הקטנות, גדל על חשבון המדשאה מתוך שיקולים של חיסכון בהוצאות לטווח הרחוק וכן שימור הסביבה בשל ההפחתה בשימוש בכימיקלים.

בכמה גנים, משטחי הדריכה הונחו כך שייראו "צפים" על פני מים או מעל הקרקע. הם היו מזכוכית בגן "פלדה וזכוכית", מלוחות בזלת אפורה ב"גן הסגור" או מלוחות בטון אליפטיים ב"גן העדן הצבעוני". בגן "החיים" הושקעה עבודה רבה בריצוף בדוגמת גלים מחלוקי נחל בגוונים שונים מושקעים בבטון.

פסלים, גם אם קטנים ונחבאים, יוצרים אלמנט של הפתעה ומוסיפים עניין לגן

פיסול בגן - השנה בלט מאוד השימוש בפסלים פיגורטיביים ומופשטים כמרכיב משולב עם הצמחייה. הפסלים נעשו ברמות שונות של איכות ומחירים לפי טעמו וכיסו של כל אחד. פסלים, גם אם קטנים ונחבאים, יוצרים אלמנט של הפתעה ומוסיפים עניין לגן.

צבעים - הגנים התאפיינו בצבעוניות מאופקת. קשת הצבעים מצומצמת וניכרת בחירה בצבע שולט אחד. בחלק מהגנים נבחרו גוני כחול שהושגו, בין השאר, בשימוש מסיבי באירוסים, דלפיניום, דיגיטליס ואגפנתוס. בגן אחר בחרו בצבע הכתום של צמחי הגרניון. האפקט המרשים של הצבע הכתום הושג בעזרת קיר צבוע בכתום עז. ככלל, הצבע השולט היה ירוק. לא עוד צמחים ירוקים המשמשים רקע אלא צמחים עיקריים, תוך שימוש בגוונים וטקסטורה שונים: הוסטה, ליגולריה, בן-אפר, זקן הנחש ודגניים אחרים.

גופי מים - המים הם מרכיב דומיננטי בכל הגנים בתערוכה. שאונם תורם לתחושת המרגוע בגן. אלמנט מים יוצר נקודת מיקוד בגן, אם בצורת מפל מים על פני קיר שלם בגן, אם כפסל שדרכו זורמים מים ואם כבריכת השתקפות. גופי מים רבים היו ממתכת מבריקה שנועדה ליצור השתקפויות ועומק. מקווי המים נועדו גם למשיכת בעלי חיים.

"הגן לשימור חיי הבר" הכיל שרשרת מזון של חיות הבר כמו קיפודים, צפרדעים, פרפרים וציפורים. ברחבי הגן פוזרו קני ציפורים מעשה ידי אדם וכן מתקנים להאכלתם

מודעות אקולוגית ושימור הטבע - תפישת הגן כסביבה ידידותית לחיות הבר וצמחים, שמספרם הולך ומתדלדל, באה לידי ביטוי בכמה גנים. "גן ציפורי הבר" של דייוויד דומוני הוא יחידה אקולוגית עצמאית, שמתקיימת בו שרשרת מזון המספקת את ציפורי הבר תוך כדי יצירת סביבה נעימה גם לבני המשפחה. צמחים כמו פירקנטה אדומה, תפוח וחבושית אופקית, שפירותיהם משמשים מאכל לציפורים שונות (אדום-חזה, קיכלי וירגזי), מושכים אותן לחצר. שיחים קוצניים כמו ברבריס או עלים צפופים כמו של בן-אפר משכנעים אותן להישאר ולקנן בחצר. הצמח "בידנס זהוב" (כמו דשא וצמחים עשבוניים אחרים) מושכים חרקים המשמשים גם הם למאכל לאותן ציפורים.

"הגן לשימור חיי הבר" הכיל שרשרת מזון של חיות הבר כמו קיפודים, צפרדעים, פרפרים וציפורים. ברחבי הגן פוזרו קני ציפורים מעשה ידי אדם וכן מתקנים להאכלתם. שימוש מקורי בחומרים ממוחזרים נעשה בעיקר בתחום חיפויי הקרקע - שבבי גומי, זכוכית ומתכת. עוד נראו פסל סביבתי מגושי זכוכית צבעונית עטופים ברשת מתכת, או ציפוי בסיס הספסלים בלוחות פסיפס מחלקים של שלטי דרכים ותמרורים.
אפקטים מיוחדים - חלק מהאפקטים המיוחדים שבלטו בגנים עוררו ויכוח, אם הם אכן מציגים חידוש או שמא גימיק בלבד. בכל מקרה התוצאה היתה מסקרנת. בין הדוגמאות: שימוש באלפי כדורי פלסטיק צבעוניים כחיפוי למבנה בגן וכשדרה של סוכריות-על-מקל; פיסול בסוכריות; ערפל מוזרם מעל המים ליצירת אפקט של מעיינות חמים ומסתורין; צילומי רקע של הסביבה הרחוקה, בגודל טבעי, מוצבים בשולי הגן ליצירת עומק ולהשלמת האווירה (קיטש או הומור בריטי?); מראות בשולי הגן הקטן ליצירת עומק ואשליה של גודל.