אינסטגרם

משפץ? בונה? מתכנן?

קבל הצעת מחיר מהירה

לחץ כאן

השאר פרטיך כאן ונציג יחזור אליך בהקדם

שם


טלפון


דוא"ל


קטגוריה


הערות
פורום עיצוב
פורום אדריכלות בניהול אדריכלית אסנת ברש
פורום עיצוב פנים בניהול קרן רוזנר
פורום פנג שואי בהנהלת קרן הורוביץ
פורום ריצוף וחיפוי בהנהלת "אבן השוהם"
פורום הום סטיילינג בניהול גיא בוכהלטר

לא מה שהיה קדם

סגנונו המינימליסטי והמצומצם של האדריכל פיצו קדם אמנם נשאר, אבל הפעם הוא בא לידי ביטוי בעושר של צבעים, טקסטורות וחומרים

מאת: דקל גודוביץ, מגזין בניין ודיור

אדריכלות: פיצו קדם, אדריכלית משנה: נורית שעים, שטח הבית: 400 מ"ר, שטח המגרש: 540 מ"ר

חזית הבית והכניסה אליו.

כבר כתבתי בעבר על כמה מבנים שתכנן אדריכל פיצו קדם, שהשתרש בזיכרוני ובתודעת הציבור כאדריכל של מינימליסטיות, טיח בהיר ונגיעות עדינות של חומרי הייטק. גם הבית הזה במרכז הארץ אופייני לו. קשה לטעות באיכותו של החלל הציבורי הכפול שזורם בבהירות אלגנטית בין המפלסים השונים, כמו תוכנן במשיכת קולמוס (או עכבר אלחוטי) אחת. כמו בבתים שתכנן בעבר, פיצו מעדיף את החלוקה לשתי מסות – אחת לשטחי הציבור ואחת לשטחים הפרטיים של חדרי השינה – ובין השתיים מפריד גרם מדרגות המשמש כחריץ של אור ותנועה. אלא שהפעם, לצד חיפוי אופייני בטיח לבן לכיוון הגינה הפנימית בפינת הרחוב, חופו חזיתות המסה הציבורית, הפונה דרומה לרחוב ומזרחה לצד השכן, באבן בצבע שחור פחם ובטקסטורת פסים. גרם המדרגות מברזל נצבע הפעם בירוק דשא רענן. אז מה הקשר בין הפחם, הירוק והאבן לסגנונו האדריכלי של פיצו?

בחלל המרכזי, על אף גודלו וגובהו הכפול, יש תחושה ביתית מאוד, בזכות חלוקה לחללי משנה אינטימיים שהועשרו בחומרים

"התדמית של אדריכלות לבנה שדבקה בי אינה נכונה כלל", מתרעם פיצו, שמעדיף את חוסר הרשמיות ומבקש שאכנה אותו בשם הפרטי ולא בשם המשפחה. "אין לי שום עניין בצבע לבן. השפה שלי היא אכן מינימליסטית עם צמצום צורני, אבל מועשרת בחומרים, בצבע ובתרבות שרק מעצימים את התחושה", אומר קדם. הוא מפנה אותי לאתר האינטרנט שלו כדי לראות מבנים אחרים בתכנונו. אלא שאחרי שיטוט קצר באתר, גם הוא נאלץ להודות בחצי פה: "אין עוד בית כזה. אולי מפני שתכנון בתים פרטיים הוא דיאלוג בין האדריכל ללקוח, ועיצוב הפנים משקף את הלקוח".

ואכן, גם אין עוד לקוח כזה. בעלת הבית, שגרה עם בעלה ושלושת ילדיהם, היא יזמית נדל"ן שהייתה מעורבת בתכנון הבית עד הפרט הקטן ביותר והשפיעה גם על בחירת הצבעים והחומרים. "הצבעים והחומרים הגיעו ממני", היא מספרת בחיוך. "פיצו רצה בית לבן על לבן ואני משכתי אותו לצבעוניות בסיעור מוחות משותף. אני זוכרת שכששאלתי אותו באיזה צבע יהיו המדרגות, הוא אמר לי: 'שחור או לבן'. 'זה כל הספקטרום שאתה מרשה לי?' שאלתי. לבן מתאים למדרגות של מי שמארח רק חברים מהנהלת הבנק ואין לו ילדים שמלכלכים, ועל שחור משתקפים כל הכתמים, אז שניהם לא מתאימים לנו. אמרתי לו: 'בוא נלך על גוון ביניים של פחם', אבל פיצו לא הסכים. עד שיום אחד הוא אמר – 'ירוק!' ושנינו חשבנו מיד על אותו גוון".

ההומור הבריא, שחוזר במקומות רבים בבית, בעיקר באמצעות אלמנטים גרפיים, מאפיין את הדיירים

ואכן, המדרגות הירוקות הפכו לאלמנט מרכזי בחלל. הן מקשרות בין חדרי הילדים שבקומה הראשונה, יחידת ההורים ואזור האירוח בקומת הקרקע, ומרתף חדר המשפחה וחדר העבודה. אף שהן נראות עשויות פלסטיק או ציפוי פולימרי חלק, הן עשויות בעבודת אמן של חרושת ברזל מסורתית. סיפורם של שלושת עמודי העץ במבואת הכניסה מזכיר את סיפור המדרגות. הם תוכננו להיות לבנים, אך לבסוף חופו בפורניר אגוז, שחוזר גם בארונות חדר השינה שממול. הגרפיקה ההומוריסטית על העמודים - Coats - מעידה על ייעודם, תליית מעילים. ההפתעה, כמו רבות אחרות בבית, היא הגילוי שהם מסתובבים על ציר מרכזי. שוב עבודת אמן, הפעם של חרש עץ.

בחלל המרכזי, על אף גודלו וגובהו הכפול, יש תחושה ביתית מאוד, בזכות חלוקה לחללי משנה אינטימיים שהועשרו בחומרים: עמודי העץ במבואה, קירות מחופים נירוסטה מרוקעת עיגולים הסוגרים חלקית את המטבח, התאורה והריהוט המפריד בין פינת האוכל לסלון. החלל, שנמשך לקומה השנייה, משמש אזור עבודה שבו שולחן ארוך שעיצב פיצו וגבו עשוי עיגולים עיגולים. השולחן הוא עמדת תצפית מצוינת על החלל התחתון המרכזי ועל חדרי השינה שמולו. בכל הגובה הכפול רצה פיצו לתכנן ספריית מדפים פתוחה. "אבל אני משכתי אותו לכיוון הפרקטי", מספרת בעלת הבית. "אמרתי לו שדבר ראשון, אין לנו כל כך הרבה ספרים, ודבר שני, מי שיעמוד בקומת הגלריה יראה את כל האבק במדפים הגבוהים שקשה יהיה לנקותם, וגם פחדתי שעומס הספרים הצבעוניים מסביב לטלוויזיה יגרום לצופה בה סחרחורת". מכאן נולד הרעיון של פס אחד אופקי בצד הקיר ורחוק מהטלוויזיה, כשמעליו פתח אוורור לפליטת החום שעולה למעלה, ותאורה טבעית.

ההומור הבריא חוזר במקומות רבים בבית, בעיקר באמצעות אלמנטים גרפיים, ובהם שלושת עמודי המעילים בכניסה, שעל שניים מהם כתוב Coats ועל השלישי More Coats, עם שלוש נקודות שהן למעשה ידית פתיחה

בקומה העליונה, שמודגשת באמצעות קורת פלדה כסופה שנמשכת החוצה, ממוקמים שני חדרי הילדים, ובקומת הקרקע נמצאת יחידת ההורים, שבה ארון בגדים מעץ אגוז המשמש כמחיצה בין אזור השינה למקלחת. בחלקו האחורי של הארון נבנתה נישה קטנה שבה ספסל מרופד להתלבשות נוחה. בחדר הרחצה שממול יש כיור ארוך משותף. "שני כיורים זה כמו עוד רגע מתגרשים", צוחקת בעלת הבית.

ההומור הבריא חוזר במקומות רבים בבית, בעיקר באמצעות אלמנטים גרפיים, ובהם שלושת עמודי המעילים בכניסה, שעל שניים מהם כתוב Coats ועל השלישי More Coats, עם שלוש נקודות שהן למעשה ידית פתיחה. בשירותי האורחים הכהים יש טקסטים היתוליים בעלי משמעות כפולה (Who Gives A Sheet?), המשמשים גם כהסתרה על הזכוכית השקופה שפונה לגינה. מעקה הזכוכית של הקומה השנייה "נגזר" עם מספריים, ותווית ענק שעליה כתוב Do Not Disturb נמצאת על קיר הפחם בין דלתות חדרי הילדים. מדבקות בצורת עצים מודבקות על מחיצות הזכוכית במקלחת ההורים ובמרתף, ובחדרי הילדים והרחצה יש כתובת - Wash It. "רציתי להכניס לבית קצת קלילות והומור שמאפיינים אותי ואת בעלי, שתמיד עובד עליי בטלפון", מסבירה בעלת הבית בעודה נפרדת ממני על הספסל שהיא מכנה "ספסל הבנות". זהו ספסל בטון בכניסה, שעליו כתוב:  C U SOON– See You Soon והוא נועד לשיחת 'בנות' אחרונה רגע לפני שנפרדים סופית בלית ברירה. זה מסוג הבתים שלא באמת רוצים לעזוב אותו.
 


  • 1.
    וואו
    שלומית לוי | (02/25/2012)    
    אחד הבתים היפים ביותר שנתקלתי בהם
מבט מכל הזויות על אחד מהאלמנטים הבולטים בעיצוב פנים הבית – המדרגות הירוקות.

מבט מכל הזויות על אחד מהאלמנטים הבולטים בעיצוב פנים הבית – המדרגות הירוקות.

מראה קומת הקרקע - המדרגות הירוקות שוברות את פלטת הצבעים הבהירה.

מראה קומת הקרקע - המדרגות הירוקות שוברות את פלטת הצבעים הבהירה.

בין שולחן האוכל והסלון למבואת הכניסה חוצצים עמודי עץ מסתובבים המשמשים כארונות אחסון.

בין שולחן האוכל והסלון למבואת הכניסה חוצצים עמודי עץ מסתובבים המשמשים כארונות אחסון.

המדרגות יוצרות מסגור ירוק לגינה שלצידן.

המדרגות יוצרות מסגור ירוק לגינה שלצידן.

מבט מהסלון לעבר הגינה בה גדל  עשב הבמבוק הענק צמוד לקיר הבית.

מבט מהסלון לעבר הגינה בה גדל עשב הבמבוק הענק צמוד לקיר הבית.

מבט מלמעלה לעבר הסלון. מבעד למעקה הזכוכית בקומה השנייה נראה גם השולחן העשוי גלילים.

מבט מלמעלה לעבר הסלון. מבעד למעקה הזכוכית בקומה השנייה נראה גם השולחן העשוי גלילים.

קורת פלדה עוברת כמוטיב מרכזי ברצפת הקומה הראשונה מימין, ומשמאל בקיר הזכוכית.

קורת פלדה עוברת כמוטיב מרכזי ברצפת הקומה הראשונה מימין, ומשמאל בקיר הזכוכית.

החלונות הרחבים יוצרים את הקשר בין חלקי הבית השונים ובין החוץ.

החלונות הרחבים יוצרים את הקשר בין חלקי הבית השונים ובין החוץ.

עוד אחד ממאפייני עיצוב הפנים – גרפיקה וטיפוגרפיה כיור הבטון בשירותי האורחים.

עוד אחד ממאפייני עיצוב הפנים – גרפיקה וטיפוגרפיה כיור הבטון בשירותי האורחים.

במראה הקומה השנייה בולטים האלמנטים הגרפיים ההיתוליים.

במראה הקומה השנייה בולטים האלמנטים הגרפיים ההיתוליים.

גם בחדר הרחצה נעשה שימוש באלמנטים גרפיים.

גם בחדר הרחצה נעשה שימוש באלמנטים גרפיים.

מינימליזםם עם קריצה. כיורבחדר הרחצה.

מינימליזםם עם קריצה. כיורבחדר הרחצה.

קורת הפלדה נמשכת מפנים הבית החוצה וחוצה את פינת הבית השקופה

קורת הפלדה נמשכת מפנים הבית החוצה וחוצה את פינת הבית השקופה

חזית הבית והכניסה אליו.

חזית הבית והכניסה אליו.

שביל הכניסה במבט מהבית לעבר הרחוב.

שביל הכניסה במבט מהבית לעבר הרחוב.

תוכניות קומת הכניסה.

תוכניות קומת הכניסה.

תוכניות קומה א

תוכניות קומה א

תוכניות

תוכניות