פורום אדריכלות בניהול יוליאנה ריסקוף
פורום עיצוב פנים בניהול קרן רוזנר
פורום מטבחים בהנהלת בלורן
פורום וילונות וטקסטיל בניהול אורית טראוב
פורום מיזוג אוויר בניהול בר מערכות

לרבע את המעגל

בית שנזנח במצב שלד, עם מרפסות מעוגלות וחדר מדרגות לולייני, הוסתר מאחורי גושי תיבות מלבניות והרבה סימטריה

מאת: דקל גודוביץ, מגזין בניין ודיור

צילום: עמית גרון

09/08/2010
אדריכלית: יולי וולמן, שטח מגרש: 1,000 מ"ר, שטח הבית: 500 מ"ר

האדריכלית יולי וולמן לא אוהבת קווים מעוגלים בחוץ. "באף בית לא תמצא אצלי עיגול מבחוץ. בעיצוב פנים הקו העגול מחדש ומרענן, אבל בחוץ לא. לא קיר עגול ולא גג עגול, שנותן בעיקר תחושה של דיר עיזים ולא תחושה של בית. זה גם לא ים תיכוני בעיניי". לכן מפתיע לגלות שמאחורי הכניסה המרשימה, המורכבת מגושי תיבות מחומרים שונים, מסתתר בכלל גליל, גליל של מדרגות לולייניות. זהו שריד משלד בית פרטי שתוכנן עבור אוליגרך רוסי,  שבו האדריכל חשב כנראה שהצורה העגולה בחזית תפריד בין שני גושים ותסמן כלפי חוץ את מהלך המדרגות האנכי. באותו סגנון עוגלו גם המרפסות בחזית הקדמית ובחזית האחורית.

כשוולמן המשיכה את התכנון היא החליטה לא להרוס את שלד הבניין הקיים משיקולי רישוי, אבל עברה עליו מיד עם סרגל ויישרה אותו. את גליל המדרגות כלאה בריבוע של קירות מחופי אבן אפורה מחורצת שיובאה מסין, וברווח שנותר בין קירות העיגול לריבוע השתמשה להעברת כל הצנרת התפעולית בבית, כולל תעלות מיזוג האוויר.

מאחורי הכניסה המרשימה, המורכבת מגושי תיבות מחומרים שונים, מסתתר גליל של מדרגות לולייניות, שריד משלד הבית שבנייתו לא הושלמה

כך נוצרה החזית הקדמית המגוונת, הבנויה מארבעה גושים בשלושה חומרים ובצבעים שונים, עם בריכות מים משני הצדדים של מדרגות הכניסה ובמרכז קיר עץ עצום שבתוכו משולבת דלת כניסה מרשימה, עשויה מלאכת מחשבת. הדלת והקיר הגבוהים והעבים בנויים מחתיכות עץ אלון בגובה ארבעה ס"מ בלבד ובעומק עשרה ס"מ, שמוסטות פנימה והחוצה ליצירת בליטות ושקעים המייצרים עניין ומתפוגגים כלפי מעלה. החתיכות מנוסרות מהאלון בכיוון קוטר הגזע ואפשר לראות את שנתות הגזע המעוגלות, ללא עיניים, המופיעות בכיוון האורך. המתבונן הקפדן חוזר ומגלה שוולמן הצליחה לכלוא את העיגול גם בתוך הפרטים - בתוך מנסרות עץ מרובעות.

קיר העץ המרשים עומד במרכזה של חזית המורכבת מגושים שונים, שהיו חשובים לאדריכלית. "יש בגושים משהו קצת מאיים", מסתייגת וולמן, "ורציתי לעדן זאת מבחוץ באמצעות שילוב של חומרים שונים". בדרום ממוקם גוש אבן בהירה, אחריו גוש עץ אדמוני, גוש אבן אפורה ולבסוף, בצפון, גוש אבן בהירה שוב. גם שני גושי האבן השומרונית הבהירה שונים זה מזה - בדרומי הדוגמה ריבועית ובצפוני מלבנית. שתי הדוגמאות נוצרו מסיתות מגרעות בלוח האבן, שיצרו את המסגרות הגדולות, ולא משימוש בשני לוחות אבן בעוביים שונים.

האדריכלית החליטה לא להרוס את שלד הבניין משיקולי רישוי. היא בחרה להתמודד עם הקיים, וכל קו מעוגל מיותר הוחלק ויושר בסרגל

מסורה של וולמן עבר על כל המרפסות המעוגלות ויישר אותן ליצירת פתחים מלבניים גדולים בחזית האחורית המערבית, הפונים לגינה ולבריכה. גם הגינה והבריכה מלבניות וישרות - הבריכה נשפכת אל הקצה ודשא קצוץ נתון במסגרות שכולאות ריצוף אבנים אפור, כמו היו שטיחים ביציאה מכל פתח לגינה. לסלון הנפתח אל המרפסות הייתה בתכנון המקורי תקרה נמוכה, שוולמן הרסה כדי לקבל חלל כפול ומבט רחב לנוף הגינה והבריכה.

הסלון נמצא במרכז הבית ומכל עבר נפתחים ומשקיפים אליו כל החדרים. בקומת הקרקע, דרך פתחים מודגשים וממוסגרים בלוחות עץ רחבים בצבע חקי, נפתחים אל הסלון מבואת הכניסה בחזית וחדר האוכל מימין. בחדר האוכל שולחן אוכל ארוך מרגלי מתכת כסופות ומבריקות ומזכוכית צבועה בשחור כהה ומנוגד. מצדו השני של הסלון, ששטיח צר באורך 12 מ' פרוש לאורכו, משקיפה מהקומה השנייה ספרייה עם מדפים אלכסוניים ועם רצפת זכוכית כהה המאזכרת את שולחן האוכל, הנשענת על קורת פלדה. בקומה השנייה פרוש שטיח ארוך, בדומה לשטיח בסלון, ומעקי זכוכית ללא פרופיל מאפשרים מבט נקי לסלון ולנוף, שבו מבצבץ הים במערב.

האדריכלית, שאוהבת משחקי מחבואים, בחרה בדלתות הנעות לתוך כיס בקיר כדי לבודד בעת הצורך את המטבח מחדר האוכל ואת חדר הקולנוע הביתי במרתף

הסלון ושטחי האירוח וההסעדה נמצאים מצדו האחד של מסדרון רחב בקומת הקרקע, ומצדו השני נמצא אגף השירות. וולמן, שאוהבת משחקי מחבואים, בחרה בדלתות הנעות לתוך כיס בקיר כדי לבודד בעת הצורך את המטבח מחדר האוכל ואת חדר הקולנוע הביתי במרתף. בהסוואת המעלית, חדר העבודה, שירותי האורחים וארון החשמל הגיעה וולמן לשלמות. הם חבויים מאחורי קירות עץ, ומי שאינו מודע לקיומם של החללים המסתתרים מאחור יחשוב שמדובר בחיפוי קיר יוקרתי הממשיך את הסלון.

"אם כבר להסתיר - אז להסתיר הכול!"


דלת הכניסה מאחורי המדרגות ,דלתות ההזזה הנפתחות לחצר, ארונות העץ המסווים את המע' הטכניות וחדר העבודה

דלת הכניסה מאחורי המדרגות ,דלתות ההזזה הנפתחות לחצר, ארונות העץ המסווים את המע' הטכניות וחדר העבודה

חלל הסלון הגדול. (ריהוט: "טולמנס", תמונה מצד ימין: "ערן שקיל, תמונה מצד שמאל: מוש קאשי)

חלל הסלון הגדול. (ריהוט: "טולמנס", תמונה מצד ימין: "ערן שקיל, תמונה מצד שמאל: מוש קאשי)

הספרייה, בקומה השנייה, בנויה  כגלריה על גבי קורת פלדה לבנה ורצפת זכוכית כהה

הספרייה, בקומה השנייה, בנויה כגלריה על גבי קורת פלדה לבנה ורצפת זכוכית כהה

חדר האוכל (תאורה: "קמחי", תמונה: לאה ניקל)

חדר האוכל (תאורה: "קמחי", תמונה: לאה ניקל)

"שער הכניסה" לסלון מכיוון מבואת הכניסה (תמונה: אפרת נתן)

"שער הכניסה" לסלון מכיוון מבואת הכניסה (תמונה: אפרת נתן)

חדר השינה הורים ובמרכזו עוד שטיח ארוך, קצר רק במעט מזה שבסלון ובגלריה (פרקט: "פרקטים")

חדר השינה הורים ובמרכזו עוד שטיח ארוך, קצר רק במעט מזה שבסלון ובגלריה (פרקט: "פרקטים")

מאחורי קיר האבן האפורה מסתתרות המדרגות הספירליות. אבן שומרונית בהירה משמשת להפרדה בין הגושים

מאחורי קיר האבן האפורה מסתתרות המדרגות הספירליות. אבן שומרונית בהירה משמשת להפרדה בין הגושים

קיר העץ, המפריד בין שני הגושים, בנוי מקוביות קטנות של עץ אלון, ובתוכו מוסווית גם דלת הכניסה

קיר העץ, המפריד בין שני הגושים, בנוי מקוביות קטנות של עץ אלון, ובתוכו מוסווית גם דלת הכניסה

פרגולות מלבניות בחזית האחורית מישרות מרפסות מעוגלות שהיו קיימות בשלד הבניין

פרגולות מלבניות בחזית האחורית מישרות מרפסות מעוגלות שהיו קיימות בשלד הבניין

גג הבניין הופך לגן ירוק המשקיף על גגות הרצליה (גינת גג: "גנן על הגג", דק: "יתד")

גג הבניין הופך לגן ירוק המשקיף על גגות הרצליה (גינת גג: "גנן על הגג", דק: "יתד")