לחם ושעשועים: כך מוכרים היום עיצוב

עיצוב לא נמכר היום רק בחנויות וברשת, אלא בירידים, בפופ-אפים ובתוך בתים, כשהחידוש האחרון בתחום הגיע גם למכירה במכונה אוטומטית. מה ההבדל בין השיטות, למי זה טוב ואיך מגיב הצרכן

אין כמו מראה עיניים, וכשמחפשים פריט או רהיט אופנתי לבית, סוגרים יום ביומן, לוקחים חופש או משריינים את שישי כדי להגיע לחנות, לשוטט, להתרשם ולהמשיך לחנות הבאה, עד שמוצאים את הרצוי. עד לפני כמה שנים זו הייתה האופציה היחידה. מאז שחיינו הפכו לווירטואליים, חברתיים, יזמיים ושיתופיים יותר – כך אנחנו נהנים יותר מאפשרויות נוספות, המסייעות לנו כצרכנים לצרוך עיצוב כמה שיותר קרוב אלינו, בלי כיתות רגליים מעייף.

 

"כשהחנות קבועה, קל יותר לפלח את השוק, ליצור לקוחות נאמנים ולהתאים להם את המוצרים", אומר ד"ר מוטי אמר, חוקר התנהגות צרכנים בקריה האקדמית אונו. "אולי יבואו פחות אנשים, אבל כשהם יבואו, יש יותר סיכוי לקנייה. בפרסום באינטרנט אפשר לבצע פילוח ועניין המרחק אינו רלוונטי, כך שגם בפורמט הזה המוצר מתאים כמו כפפה ליד הלקוח. לעומת זאת, במכירה חד פעמית איננו יודעים מי הקהל שיגיע, והמכירה היא מזדמנת ונועדה להיפטר ממלאי".

 

סאגהסאגה. צילום: איתי בנית

 

השטנץ המוכר של חנות נייחת הוא עבורנו אקסיומה. היא נפתחת בשעות קבועות, היא תמיד שם ואנחנו מתאימים את עצמנו אליה. החנויות המשקיעניות יותר יאריכו את שעות הפתיחה עבור הלקוחות, אחרות יסגרו שעריהן בדיוק בזמן, ומיקומן יכריע אם יהיה נוח להגיע אליהן. לעיתים הן פותחות סניף נוסף ובו עודפי מלאי ומוצרים בהוזלה, המושכים אליהן קונים מקהלים נוספים. לעומתן, חנות וירטואלית, המצויה בתוך אתר אישי או באתרים כמו מרמלדה הישראלית ואטסי הבינלאומית, מאפשרת לנו לדפדף בין מסכי מחשב או בנייד, ללחוץ על כפתור ולהזמין את המוצר עד הבית.

 

לשתי השיטות הללו, שהפכו לדרך הקונבנציונליות לא רק עבור בעלי החנויות אלא גם עבור הצרכנים, התווספו שלל דרכי מכירה, שהופכות את הקנייה לחווייתית ואטרקטיבית עבור שני הצדדים. בדיוק כמו שסט מוצרים שרוכשים יחד או "עסקת חבילה" משתלמים יותר ללקוח ומביאים למכירות גדולות יותר, כך גם איחוד כוחות של כמה מעצבים או חנויות יעורר את הקונים וידרבן אותם להגיע. אז איפה קונים היום עיצוב?

 

חנות מארחת


חנות קבועה או בעל עסק בתחום העיצוב בוחרים מוצרים אחדים של מעצבים אחרים, ומציגים אותם בחנות לתקופה מוגבלת לצורך אירוע מכירה נקודתי או למספר ימים. אותם מעצבים שמוצריהם נבחרו אינם נמצאים במקום, והמכירה מתבצעת מול בעל החנות בלבד. אנחנו זוכים למגוון רחב יותר של פריטים, אך לא מתוודעים למעצב או לסיפור שלהם.

 

מעצבי מוצר אצל Bellaמגוון פריטים של מעצבי מוצר אצל Bella בגבעת ח"ן. צילום: לימור קלר

 

איחוד זמני


כאן מדובר בחנות נייחת, המארחת לתקופה קצובה אורח מתחום עיצוב משיק או בעל מוצרים משיקים. האורח נהנה מקהל חדש שלא בהכרח היה חשוף אליו, החנות הנייחת נהנית מאנרגיות חדשות המוזנות אליה, ושניהם יחד נהנים מקהל גדול יותר, שמצידו תופס "שתי ציפורים במכה אחת" ונהנה לרוב גם מנוכחותו של המעצב עצמו.

 

המעצבת שרי טיטוהמעצבת שרי טיטו מ"מון שרי" מתארחת בחנות העיצוב one piece ברשפון. צילום: לימור קלר

 

חנות פופ-אפ


פופ-אפ זו חנות זמנית, חלל מושכר במקום מרכזי בארץ, למשל בשוק הפשפשים, ברחובותיה של תל אביב או במסגרת תערוכה חשובה. מדי כמה ימים צצה (מכאן המונח פופ-אפ) חנות אחרת באותו מקום, וכך יש תחלופה גבוהה. מעצבים שאינם מחזיקים חנות פיזית, כאלה שהחנות שלהם מרוחקת מאזור המרכז או כאלה המעוניינים בנוסף לחנות שלהם, לחשוף את עצמם לקהל אחר, שוכרים את החלל ולעיתים חולקים אותו עם מעצבים נוספים כדי להגביר את החוויה ולהתייעל בהוצאות. חנויות פופ-אפ נפתחות גם באירועים מיוחדים, לקראת תערוכות ובקניונים ומתקפלות לאחר כמה ימים.

 

חנות בייסיק"בייסיק" מתארחת ב-open.space בשוק הפשפשים. צילום: ענת אבן טוב

 

בתים פרטיים המוסבים זמנית למכירה


כמה נחמד להיכנס לבית המעוצב והמדוגם של מישהו אחר, להציץ למטבח ולסלון שלו, לעיתים גם לפינת הטלוויזיה ולחדרי השינה, וליהנות מדוכני מכירה שהם שולחנות, ספות, ארונות וספריות של בעלי הבית שהתמלאו בכל טוב של מעצבים שונים. כך גם נהנים מיופיו של הבית, וגם משילוב של מספר מציגים מתחומי העיצוב, האופנה והאוכל במקום אחד.

 

המעצבת רוני שני פלדשטייןמכירה של המעצבת רוני שני פלדשטיין בדירת גן באזור השרון. צילום: רוני שני פלדשטיין 

 

חנות למעצבי מוצר


חנות קבועה המאגדת פריטים של מעצבי מוצר ישראליים ומשמשת להם במה. הקולקציה מתחלפת ואמצעי התצוגה הוורסטיליים מספקים עניין כל הזמן. מדי פעם מקיימים תערוכות לקראת חג או למוצר או מעצב ספציפי, והמכירה מממנת את עלות המוצר ואת הרווח לחנות. כזו היא "אסופה" בשוק הפשפשים היפואי, ואחותה הצעירה והסמוכה "סאגה", גלריה המיועדת למוצרים גדולים יותר כמו גופי תאורה וריהוט. המעצבים עצמם אינם נוכחים בחנות, אך מגיעים מדי פעם לחוש את הקהל. עוד חנות בשוק הפשפשים עם קונספט דומה, שיובא מחו"ל, משכירה שטח תצוגה למעצבים ויוצרים ומוכרת עבורם את המוצרים. כל מעצב "שוכר" לעצמו מדף ונחשף לקהל שמגיע לאזור, הידוע כאחד ממתחמי העיצוב הטרנדיים ביותר בארץ.

 

חנות מוצרי נייר"מדפים". צילום: יח"צ

 

ירידים


אירוע המוני המקבץ יחד בדוכנים מספר מציגים מתחומי העיצוב, ולצידם גם דוכני מזון, הפעלות לילדים והפנינג מלא סטייל ואווירה. ירידים כאלה מתקיימים במקומות סגורים בחורף ובמקומות פתוחים באביב ובקיץ, והיוזמות מתרכזות באזור המרכז, אך גולשות גם לצפון ודרום הארץ.

 

יריד מכירותיריד "מרקטיטו" במסגרת פסטיבל "דרום אדום". צילום: יח"צ

 

לגבי חנויות המאגדות מעצבים מסביר ד"ר אמר, כי זהו פורמט שמזכיר המלצה מפה לאוזן. "הצרכן נוטה לחשוב שהמוצרים עברו סינון מסוים כדי להיות מוצגים יחד, ולכן אפשר כביכול לסמוך על המציגים ולא ללכת שולל אחר פרסום. מכירות בירידים נועדו לשעשע ולספק חוויה והקהל מתייחס אליהם כאל בידור. גם אם ברשתות החברתיות דואגים לפרסם ולהציג את המעצבים והמוצרים, אנחנו לא בדיוק יודעים מה יהיה שם, אבל מגיעים כדי להיות חלק מהאירוע".

 

ליאור ימין, יזם בתחום העיצוב, מתחזק בנוסף לחנויות "אסופה" ו"סאגה", גם את גלריית האון-ליין "5070" וכבר פעמיים הציג חנויות זמניות בשבוע העיצוב בירושלים. "אנחנו מתאימים את עצמנו לקהל ולמוצרים", הוא אומר, "למדנו שמוצרים גדולים כמו שיש ב'סאגה' אינם מתאימים לפורמט זמני כשל יריד, משום שהמפגש עם הקהל הוא ספונטני, ואנשים לא מצפים לרכוש מוצרים יקרים. עקב כך לשבוע העיצוב השנה הגענו כבר יותר מוכנים עם מוצרים של עד 1,000 שקל, שאותם אפשר לקנות בצורה ספונטנית או כשמישהו כבר מכיר אותם, מתכנן לרכוש אותם ויודע שנהיה שם".

 

מאחר שבפעם השנייה המשאבים לא התאימו להקמת חנות פופ-אפ, הם יזמו מכירה של מוצרים עד 59 שקלים באמצעות מכונה אוטומטית, כפי שקונים משקאות ממכונת שתייה. "דאגנו להכניס למכונה מוצרים ארוזים היטב או כאלה שהאריזה שלהם מסבירה בדיוק מה הם, וגילינו שאנשים אוהבים את הפורמט. עד היום המכונה ניצבת בבית הנסן בירושלים".

מרכזית
1 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ישראל אמנם גילתה את עולם העיצוב
אך כל זמן שנכנסים לחנות והיא לא נקיה.. זה לא שווה. ולצערי בחלק מהמקומות זה ניכר.

המלצות נוספות
בודק...