פורום אדריכלות בניהול יוליאנה ריסקוף
פורום עיצוב פנים בניהול קרן רוזנר
פורום מטבחים בהנהלת בלורן
פורום חלונות בהנהלת חברת קליל
פורום מיזוג אוויר בניהול בר מערכות

עבר והווה בפאריס

שבילים מרוצפים ובהם שקועות מסילות שבעבר הובילו קרוניות עמוסות בחביות יין - אלה מחברים בין העבר להווה בפארק ברסי החדש השוכן ברובע ה-12 במזרחה של פאריס

מאת: יגאל גבזה

צילום: יגאל גבזה

06/06/2010

בזמנים עברו נודע המקום בזכות המחסנים של סוחרי היין שהוקמו בו והפונדקים ובתי המרזח שצצו סביבם. הספינות המשייטות על נהר הסיין נעצרו כאן כדי לפרוק את מטען חביות היין שהיו מועמסות על הקרוניות ומועברות למחסנים. מערכת בסיסית זו של שבילים הניצבים לנהר, שיצרה מעין תבנית של מסרק, שימשה לאדריכלים נקודת מוצא בבואם לתכנן את המקום מחדש. הפרויקט מתואר כ"גני זיכרון בלבו של רובע חדש"; הזיכרון במקרה זה אינו מתייחס לקורבנות או גיבורים של מלחמה אלא לפרק בחייה של העיר - לזיכרון אורבני.

מערכת השבילים אינה השריד היחיד מהעבר שהנחה את המתכננים - כמאתיים עצים שגילם יותר ממאה שנה קבעו בגודלם, צורתם ומיקומם תשתית יוצאת דופן לתכנון העתידי. בנוסף לאלה נמצאו במקום גם מבנים ישנים - רובם מהמאה ה-19 - שאת חלקם הוחלט לשמר ולהעניק להם פונקציה חדשה.

פארק ברסי המשתרע על כ-14 דונמים שוכן בלב רובע חדש הנושא את אותו שם ומולו, על הגדה שמנגד, מתנשאים ארבעת המגדלים של הספרייה הלאומית החדשה הנראים כארבעה ספרים פתוחים. הקונצפציה לפיתוח האזור, שמחסני היין פונו ממנו ב-1970, נולדה בעיריית פאריס ב-1977. לאחר התהליך המוניציפלי הדרוש התקיימה בשנת 87' תחרות כלל אירופית לתכנונו של הפארק ובספטמבר 97' נחנך חלקו האחרון, המכונה "הגן הרומנטי".

פארק ברסי ממשיך למעשה רצף אורבני שבו שני בניינים ציבוריים גדולי מידות השוכנים גם הם על הגדה הימנית של הסיין, מעט צפונית מערבית לו - הראשון הוא היכל הספורט של ברסי, התוחם צד אחד של הפארק, והשני - הבניין הענקי, החדש של משרד האוצר.

רעיון העל מתבטא בתוואי מסודר וקבוע ש"יחבר" את האתר מבלי לפגוע באלמנטים החזקים שלו מירושת העבר - בין שאלה עצים בני מאה או מבנים ישנים - ויאפשר להוסיף עליהם אלמנטים חדשים

הפארק אמור להיות הפנינה של הרובע החדש, שהוקם סביבו על שטח של 510 דונם ובו תערובת של בנייני מגורים, מבני ציבור ואזור עסקים עם אוריינטציה לתעשיית המזון והיין. ההשקעה הגדולה בקו המטרו החדש מס' 14 המכונה "מטאור", שנעצר כאן בדרכו לספרייה החדשה, מלמדת גם היא על המאמצים שהושקעו בפיתוח האזור הזה במזרחה של העיר שסבל בעבר מתדמית נמוכה.
מתכנניו של פארק ברסי שמו להם למטרה לשמר את השכבות הארכיאולוגיות של העבר ולהוסיף להן שכבה חדשה - זו של ההווה. המתכננים ניסו ליצור כאן מפגש בין אלמנטים אקראיים, ציוריים ויוצאי דופן לבין מערכת חדשה מסודרת ומעובדת.

רעיון העל מתבטא בתוואי מסודר וקבוע ש"יחבר" את האתר מבלי לפגוע באלמנטים החזקים שלו מירושת העבר - בין שאלה עצים בני מאה או מבנים ישנים - ויאפשר להוסיף עליהם אלמנטים חדשים.

הפארק שצורתו מלבן המקביל לנהר הסיין מחולק לשלושה חלקים בעלי אופי שונה. הראשון, זה הצמוד להיכל הספורט, נקרא "הערבה הגדולה". זהו למעשה שטח פתוח של מדשאות, עצים, שבילים מרוצפים וכמה מבנים פשוטים הנקראים כאן "קיוסקים" אך אינם מספקים אלא צל ופינות ישיבה. מדרגות רחבות מטפסות לטרסה המשקיפה על הנהר ובעתיד אפשר יהיה להמשיך ולצעוד על גשר להולכי רגל שיוביל אל הגדה השנייה למרגלות הספרייה הלאומית.

מפינה אחרת משקיף על הגן בניין יוצא דופן בנוף המקומי, פרי תכנונו של פרנק גרי. בניין זה איכלס לתקופה קצרה את מרכז התרבות האמריקאי של פאריס, שעבר לכאן ממשכנו הישן בשדרות רספאיי. עקב בעיות תקציביות נסגר המקום ולפי תוכנית חדשה הוא ייהפך בעתיד ל"היכל הקולנוע". הכיכר הסמוכה לבניין נקראת על שמו של ליאונרד ברנשטיין וכמה צעדים ממנה אל תוך "הערבה הגדולה" מתגלה שלט המקדיש את הגן לזכרו של יצחק רבין.

בחלק המרכזי של הפארק תשעה אזורים מרובעים שלכל אחד מהם נושא משלו. זהו הומאז' רב צדדי לאמנות הגינון הצרפתית וגם תזכורת לגני האחוזות של האריסטוקרטיה שהתגוררה במקום לפני המהפכה הצרפתית. בארבעת הקצוות מוצאים את גן הירק, המשתלה, גן הבשמים וגן הוורדים המייצגים באופן מסורתי את אמנות הגינון. ארבעה ריבועים אחרים נושאים אופי סימבולי יותר ומוקדשים לעונות השנה, לאיתני הטבע ולצבעים ראשוניים.

האופי המאורגן משהו של מרכז הפארק נעלם כשמגיעים לחלקו השלישי - ל"גן הרומנטי". כאן מוצאים תכנון מקרי וחופשי יותר המפגיש בין אלמנטים שונים - אגם ועליו אי, תעלה, גבעת תצפית (מלאכותית), עצים שאינם אופייניים לפאריס, פינה חבויה הנקראת "גן הפילוסוף" ועוד

בריבוע התשיעי, במרכז שמונת הריבועים, נמצא "בית הגננות" שהוא למעשה גם לב הפארק כולו. זהו מבנה ישן בסגנון ניאו קלאסי המכיל כיום אולם תצוגה, ספרייה, כיתות לימוד וכן חממה שנבנתה בצמוד לו. במקום מתקיימות סדנאות פדגוגיות לילדי בתי הספר, ובוגרים יכולים לקבל כאן עצות מעשיות בקשר לטיפול בעציצים ובגינות הביתיות ואף להשתתף בקורסים למתחילים שבהם מלמדים גנניה המנוסים של עיריית פאריס.

האופי המאורגן משהו של מרכז הפארק נעלם כשמגיעים לחלקו השלישי - ל"גן הרומנטי". כאן מוצאים תכנון מקרי וחופשי יותר המפגיש בין אלמנטים שונים - אגם ועליו אי, תעלה, גבעת תצפית (מלאכותית), עצים שאינם אופייניים לפאריס, פינה חבויה הנקראת "גן הפילוסוף" ועוד. בינות לעצים מתפתלים להם "נחשים" של שיחי פרחים בשלל צבעים שיוצרים מערבולת ויזואלית.

השילוב הזה, המאפשר לעבור בקלות משיטוט עצל או סתם מנוחה באחת מפינותיו של הפארק אל חנות מעוצבת להפליא, מאשש את הכתוב בחוברת של עיריית פאריס המוקדשת למקום בדבר "מאמץ ליצור אורבניזם הומני ומאוזן המאחד מודרניות וזיכרון"

את חלקי הפארק מחברת הטרסה - טיילת הנמשכת לאורך כל צדו במקביל לנהר. לטרסה, המתנשאת לגובה של שמונה מטרים ונטועים בה 192 עצי טילה, תפקיד כפול - מצד אחד היא משמשת לחציצה אקוסטית בין הפארק לכביש המהיר העובר לאורך גדות הסיין ומצד שני היא מאפשרת למטייל לאורכה לצפות בנהר. בחללים שמתחתיה מצויים המחסנים, השירותים הציבורים ושאר פונקציות הנדרשות לשרת את המקום.

פארק ברסי במתכונתו המושלמת נחנך כאמור בסתיו 97', אך מבחינה אורבנית הושלמה המלאכה רק לאחרונה, עת החל לפעול סמוך לו הקומפלקס המתקרא "חצר סנט אמיליון". זהו למעשה האלמנט האורבני התוחם את הפארק מצדו המזרחי. הוא מכיל את המבנים ששימשו בעבר את סוחרי היין. לאחר פעולות השימור והשיקום הנחוצות, פועלים בהם כיום חנויות אופנתיות, בתי קפה ומסעדות. השילוב הזה, המאפשר לעבור בקלות משיטוט עצל או סתם מנוחה באחת מפינותיו של הפארק אל חנות מעוצבת להפליא, מאשש את הכתוב בחוברת של עיריית פאריס המוקדשת למקום בדבר "מאמץ ליצור אורבניזם הומני ומאוזן המאחד מודרניות וזיכרון".