פורום אדריכלות בניהול יוליאנה ריסקוף
פורום עיצוב פנים בניהול קרן רוזנר
פורום מטבחים בהנהלת בלורן
פורום וילונות וטקסטיל בניהול אורית טראוב
פורום מיזוג אוויר בניהול בר מערכות

עטוף בתפילין של אור

האדריכל דרור ברדה נתבקש לתכנן בית כנסת – התוצאה: מבנה שעטוף ברצועות של אור כמו יד של אדם שסביבה רצועות תפילין

מאת: דרור ברדה

04/06/2010

אדריכל המתכנן מבנה כלשהו אמון הן על הפונקציונאליות והן על העיצוב של אותו מבנה - שני צרכים שדורשים הסתכלות שונה, אך בו בזמן משרתים זה את זה ועובדים בהלימה.


המתח בין שני תחומים אלה קיים בתכנונם של מבנים מסוגים שונים וקיים במיוחד בתכנון מבנים המשמשים לצרכים דתיים ורוחניים.
בכניסתנו למבנים מסוג זה אנו מצפים לעבור שינוי של מצב הרוח והמחשבה – להירגע, לחוש הדרת כבוד, והרחבה של הדעת.
חלקנו לא נותנים את דעתנו לכך אך אותה הרגשה היא חלק מתכנונו האדריכלי של המבנה אליו נכנסנו. אדריכל המתכנן בית כנסת, למשל, לוקח בחשבון שלצד מילוי הצורך הפונקציונאלי, עליו לשרת באמצעות עיצוב המבנה לא רק את חוקי האסתטיקה שלו ושל המשתמשים במבנה אלא גם יצירת אווירה של שאר רוח וקדושה. 
 
אז איך עושים זאת, איך יוצרים מצב בו המבנה מדבר בעד עצמו ויוצר את האווירה הנדרשת?

שילוב של חומרים והיסטוריה
 
משתמשים בסמלים מקובלים. בכל חברה נהוגים קודים וסמלים תרבותיים שלהם משמעות דתית או רוחנית דוגמת מגן דוד, סהר או צלב, שימוש בסמלים אלה גורם באופן מיידי לתחושות של הדרת כבוד ושייכות ושימוש מתוחכם בהם, עשוי ליצור סוג של התעלות רוח: הפיכת אחד הסמלים לתלת מימדי, שימוש חוזר באותו אלמנט או שימוש מפתיע באותו אלמנט הן דוגמאות לשימוש שכזה.
מגרים את כל החושים. אם במבנה רגיל משתמשים בעיקר בחוש הראייה, במבנה דת משתמשים גם בחושי השמיעה והמישוש. כמקום לתפילה ולשירה יש לשים דגש רב לאקוסטיקה של המבנה כמו גם לאיכות ולאופי החומרים מהם עשויים הרהיטים – ספסלים, משענות, ארונות – ובעיקר לתחושה שהם משאירים במשתמש.
 
בוחרים חומרים עם היסטוריה ומשלבים. החומרים אותם אנו פוגשים יוצרים אווירה בגלל פרטים טכניים כמו צבע (גוון ורמת כהות/בהירות), או טקסטורה (מרקם חלק/מחוספס), אבל גם בגלל ההקשרים האסוציאטיביים הנובעים מידע ומטען מוקדמים שאנו מביאים איתנו ומשפיעים על הרושם שלנו – ידע קודם לגבי עלות החומר (זהב, אבנים טובות/חומרים בסיסיים ונגישים), ידע קודם לגבי עמידות החומר לאורך זמן או ידע קודם לגבי רמת הקושי שלו (צפיפות חלקיקים) מגבירים תחושות של עוצמה מול פגיעות, אינסופיות מול זמניות וכדומה. אפשר גם לשלב בין חומרים גבוהים ונמוכים בדרך חדשה ומקורית לערעור של הביטחון בידוע ובמוכר ולהגברה של תשומת הלב החושית.
 
הולכים על גדול. חלל גדול וגבוה תורם תמיד לתחושת התרחבות בעוד חלל קטן וצפוף יוצר תחושת מחנק וארציות. לכן מומלץ לשמור על יצירת חללים פתוחים ככל האפשר ולהימנע מאלמנטים מפוזרים בחלל אשר חונקים את תחושת המרחב.

מובילים את המבקר
 
משתמשים בחומרים שקופים. שימוש מושכל בחומרים שקופים מול חומרים אטומים משפיע משמעותית על יצירת תחושה של גודל בחלל ומכאן גם על תחושה של התעלות רוחנית. חומרים שקופים – אם בקירות ההיקפיים, או בחלק מהתקרה, למשל – יוצרים תחושה שהחלל אינו מסתיים במקום בו הוא תחום באמת, אלא ממשיך לעבר האינסוף או אל מקום לא ידוע.
 
מביעים רעיון רוחני דרך חומרים ותכנון. במקרים בהם מצליח האדריכל להעביר רעיון רוחני, ולתרגמו לשפת תלת מימד, האפקט המתקבל הינו חזק במיוחד, גם אם אדם הנמצא במבנה אינו יודע על כוונת האדריכל. בזמן התכנון של בית הכנסת שבתמונה ראה האדריכל בעיני רוחו תפילין כרוך סביב היד  ולכן תכנן את בית הכנסת כאשר רצועות אור "עוטפות" את המבנה כמו רצועות תפילין ויוצרות צורת מגן דוד. האפקט שנוצר בעקבות כניסת האור דרך רצועות אלה הינו דרמטי ומעורר תחושה רוחנית חזקה ביותר עד מצמררת גם למי שלא שם לב לכוונתו המקורית של האדריכל.
 
שומרים על מיקוד והובלה של המבקר. אדם המבקר במבנה מסוג מגיע מוכן להיות מובל על ידי אנשי ההנהגה הדתית ולהיסחף באווירה הרוחנית. לכן צריך תמיד לקחת בחשבון מהו האזור הרוחני החשוב במבנה, ולדאוג שכל האזורים האחרים יובילו אליו.
משתמשים נכון באור. שימוש נכון באור, טבעי או מלאכותי, משליך משמעותית על יצירת האווירה במבנה. כמות האור, האזורים אותם הוא מאיר, שימוש דרמטי באור וצל, ובמקרה של תאורה מלאכותית: גוון האור, עיצוב גוף התאורה, וכמובן, שינוי באווירה בהתאם לשינוי בשעות היום.
 
לסיכום, כל "כלי העבודה" שהוזכרו עד כה מהווים אמצעי ולא מטרה. המטרה האמיתית היא לייצר אווירה אשר ערכים רוחניים באים בה לידי ביטוי – צינעה וקטנות האדם, גודל מעשה הבריאה, צורך האדם בפרטיות מול הצורך שלו בחברתיות. כך מגיעה לידי מקסום יצירת אווירה רוחנית על ידי תכנון אדריכלי.
 
אדריכל דרור ברדה, בוגר הפקולטה לאדריכלות בטכניון בהצטיינות, זכה בפרס "קרן שרת" ובפרס "ע"ש לאון ריסקין" עבור פרוייקט הגמר שלו. מאז שנת 2000 שותף יחד עם אישתו הדר במשרד "דרור ברדה אדריכלים".