פורום אדריכלות בניהול יוליאנה ריסקוף
פורום עיצוב פנים בניהול קרן רוזנר
פורום מטבחים בהנהלת בלורן
פורום חלונות בהנהלת חברת קליל
פורום מיזוג אוויר בניהול בר מערכות

הפסקה מעוצבת: מחלל מוזנח לקפיטריה בית ספרית שוקקת

מה כבר רוצה תלמיד בית ספר בהפסקה אם לא לשבת על סנדוויץ' טוב? בבית הספר "קשת" שופץ חלל מוזנח והפך לקפיטריה מזמינה, שפשוט כיף לשבת בה לארוחה או מפגש עם חברים

מאת: מערכת אתר בניין ודיור

08/03/2017
צילום: נועם מושקוביץ

 

המיקום: קפיטריית בית ספר "קשת", שכונת קטמון בירושלים 

השטח: 120 מ"ר

עיצוב פנים: פנימה עיצוב פנים - מיכל מושקוביץ ודניאלה טהורי

 

 

בית הספר "קשת" ממוקם בשכונת קטמון בירושלים. הוא כולל חינוך מגן ועד תיכון, בשיטת חינוך מעורבת של חילונים ודתיים. עד כה, לא הייתה קפיטריה מזמינה בבית הספר, והתלמידים היו משתמשים בשרותי הקיוסק, או בלית ברירה היו יוצאים החוצה לפלאפליה הקרובה על מנת להשביע את רעבונם בהפסקות. 

 

שטח הקפיטריה הישנה השתרע על פני כ-120 מ"ר, וברובה היא הייתה ריקה, מוזנחת ולא מושכת. בנוסף, היא גם לא שירתה את התלמידים (ובטח שלא את המורים) מכיוון שלא הציעה תפריט או פתרונות ישיבה מתאימים ופונקציונאליים. 

 

טפט - צביקה טפטים, ריהוט - פיקאפ, חיפוי וריצוף - טופולסקי

 

 

מנהל תיכון קשת, יחד עם מנהלת בית הספר היסודי, חברו יחד והחליטו כי ישנו צורך אמיתי לשיפור תנאי הקפיטריה. מעבר לכך, הם זיהו פוטנציאל אדיר לאותו חלל, שישרת לא רק כ"מקום בו מגישים אוכל", אלא כמקום מרכזי בחלל בית הספר בו יוכלו ליהנות ממפגשים משותפים. המנהלים רצו מקום אשר ישרת את הצרכים השונים של כולם - גדולים כקטנים, ואפילו מורים והורים. היה להם חזון שהקפיטריה החדשה תגרום לשינוי, לא רק מבחינת התפריט, אלא מבחינת מענה לקבוצות תלמידים ומורים אשר יוכלו לשבת וללמוד יחד. 

 

 

 

בנוסף, היה להם חשוב שהגורם המתפעל את הקפיטריה יהיה בעל אורינטצייה בריאה וערכים מוסריים. משם הגיע שיתוף הפעולה המדהים בין בית הספר לבין עמותת שק"ל, שבה עובדים אנשים עם צרכים מיוחדים, מה שמקנה למקום רוח מיוחדת במינה וכמובן חושף את הילדים לאנשים עם איכויות וצבעים שונים.

 

 

למעצבות עצמן היה חשוב לזכור לאורך הדרך שהן לא מעצבות "סתם" בית קפה או מסעדה, אלא מקום מלא חיים, שנותן מענה לילדים. לכן, נושא הצבעוניות היה בעל ערך גבוה עבורן. הן רצו שהמקום יהיה חי, וייראה תוסס וצבעוני. עם זאת, למקום יש שטח יחסית מוגבל, והיה חשוב גם שאזור ההגשה יהיה נוח ופונקציונאלי למפעילו ונגיש לילדים, בני נוער ומבוגרים כאחד. 

 

 

המעצבות לא רצו לחלק את אזורי הקפיטריה על ידי חלוקה ברורה כדוגמת מחיצות או כניסות נפרדות. לכן הן בחרו ליצור חלוקה ויזואלית בלבד על ידי שימוש ב"שביל" המיוצר מריצוף מאויר השונה משאר השטח, וגם על ידי שימוש ברהיטים בעלי אופי שונה על מנת ליצור רמיזה על פונקציות שונות בחלל. דלפקים גבוהים היו מיועדים לבני נוער ומבוגרים (היות והם לא נוחים לילדים), ושולחנות קטנים וכיסאות סטנדרטים נועדו למשוך אליהם את הילדים הצעירים יותר. כורסאות ואזורי ישיבה "שקטים יותר" נועדו למשוך את המבוגרים, ושולחנות עגולים גדולים נועדו לקבוצות לימוד מעשירות. סביב השולחנות העגולים נבנתה ספרייה, שנוצרה בנגרות, והיא עוטפת את החלל הזה. 

 

 

 

התקציב היה מוגבל והורכב בעיקר מתרומות, לכן החומרים היו בסיסיים והושם דגש בעיקר על שילובים מעניינים וצבעוניות. הריצוף הישן נשמר, בעיקר מאילוצים של תקציב, ונעשה בו שימוש כרקע ל"שביל" שמחלק את החלל – בו כן הוחלף הריצוף.

 

 

 

גופי התאורה הצבעוניים, מעבר לתאורה עצמה, נועדו גם הם לתחום ולהגדיר אזורים בחלל וגם להחמיא לו עם נגיעות של צבע. 

 

 

 

מכיוון שמדובר בבית ספר, הפרויקט היה חייב להיות קצר, כדי לא להפריע למהלך הלימודים ולהשאיר את הילדים ללא קפיטריה. לכן, רוב העבודה התבצעה בתקופת החופש הגדול. הקפיטריה נפתחה אחרי תחילת השנה החדשה בהתרגשות רבה, ולילדים כעת יש מקום שבו הם מרגישים בבית, מקום בו הם יכולים גם לאכול בכיף וגם ליהנות עם חבריהם וללמוד.

 

 

 

 

החלל לפני השיפוץ:

 

 

 

 

רשימת ספקים חלקית:

ריצופים וחיפויים - טופולסקי

ריהוט - פיקאפ

טפט: צביקה טפטים

 


עוד על עיצוב בבתי ספר:

מרחב ללמידה: ספרייה בית ספרית שהכניסה לחיקה טבע מדומה


  • 5.
    הי, גם אני והמעצבת אביה שבלב הפכנו חלל ריק לקפיטריה מעוצבת יפיפיה. זה צריך להיות הכיוון של בתי הספר בשנים הבאות. קפיטריות שנעים להיות בהן.
  • 4.
    מקסים ביותר, אבל
    דרומא | (03/11/2017)    
    ריבוי הטקסטורות גורם לאי שקט כללי ומקשה במיוחד על מאותגרי קשב וריכוז. טפט מעט רגוע יותר על הקיר היה עושה את העבודה למושלמת.
  • 3.
    איזה יופי! זה משנה את היחס לבית הספר!(ללא טקסט)
    מירי | (03/09/2017)    
  • 2.
    אבל אבוי לכתיבה
    אהבתי את השיפוץ | (03/09/2017)    
    ״שיתוף פעולה מדהים״, ״אנשים מצבעים שונים״, ״קבוצות לימוד מעשירות״, ״להשאיר את הילדים ללא קפיטריה״ - פשוט אי אפשר לקרוא את הכתבות כאן לפעמים
  • 1.
    מדהים ואוו גדול(ללא טקסט)
    איריס | (03/09/2017)