מילאנו 2017: קטיפה, בטון וטפט חרקים

תערוכת העיצוב במילאנו נחתמה לאחרונה וסימנה כמידי שנה את הטרנדים שישלטו בעיצוב הפנים ביד רמה. מעצב הרהיטים יפרח בן צבי, שביקר בתערוכה, בטור מיוחד המספק הצצה למגמות הבולטות שעתידות להשפיע ולהופיע ממש בקרוב בבתים של כולנו

עשרות אלפי מעצבים, אדריכלים, קניינים וחובבי עיצוב מכל קצוות הגלובוס התקבצו גם שנה במילאנו, ולא (רק) בגלל האופנה ברחובות או הפסטה שמגישים במסעדות. תערוכת העיצוב Salone del Mobile, שנחשבת לחשובה ביותר בה מציגים בה מעצבי העל ובתי העיצוב הנחשבים בעולם, נערכה גם השנה בפעם ה-56, והייתה ססגונית ומגוונת במיוחד.

אין ספק שקשה היה להתעלם מהניסיון לתת מענה על פתרונות עיצוביים לדברים שנוגעים לכולנו, החל מחשיבה פרקטית על מציאת פתרונות איחסון, דרך תפיסה חדשה לשימוש בחומרים ברי קיימא ועד שימוש בצבעוניות על זמנית שתתאים גם עוד שנה. כל אלה ועוד מסמלים את תפיסת העיצוב שתלווה אותנו בשנים הבאות, ולכן קיבלו מקום של כבוד בתערוכה.

2017 מסמלת תפנית ביחס לתמות העיצוב אליהן הורגלנו בשנים שעברו. אותה מגמה, שנצפתה בינואר השנה בתערוכת Maison &Object בפריז, המשיכה גם במילאנו וחשפה חגיגה של צבעים, דפוסים וקונטורים יחודיים, כמו גם בשימוש בהרבה חומרים טקסטוראלים ועשירים. אך בד בבד, אלה שהספידו את המנימליזם בתחילת השנה הופתעו לראות בתערוכה שימוש נרחב בחומרים טבעיים ונטורליסטים כמו האבן והבטון.
אם בעבר בלט השימוש בחומרים בעיקר במרחב שמחוץ לבית, השנה ניכר השימוש בהם גם ביצירת פרגודים, גופי תאורה, פלטות לשולחנות ושידות ואפילו פרגודי חציצה בין חללים. נדמה שהחוץ נכנס פנימה במלוא כוחו, וממשיך באופן רציף את מגמת העיצוב בר הקיימא שרק מתעצם עם השנים.
פסל בתערוכה במילאנו
פסל
הבטון, ששלט באדריכלות הברוטליסטית בשנות ה-50 וה-60 של המאה הקודמת, חזר למרכז הבמה לפני כשני עשורים כמוטיב המשמש בעיקר ליצירת מעטפת תעשייתית שנתפסת לא אחת כקרה ומנוכרת. שימוש בבטון כמוטיב דקורטיבי ברהיטים, תוך שמירה על מינון מדוייק ושימוש בצורות ובמרקמים כמו שנצפו בתערוכה, מאפשר לו להיקלט בחלל כגורם מאזן והוא עתיד להשתלב באופן הרמוני במכלול העיצוב מבלי לשוות לו מראה קר ומנוכר. מעבר לזה, הבטון במראהו המחוספס משרת מטרה נוספת: בהיותו גם חומר קשה-רך, עם פני שטח שאינם חלקים, הוא גם פועל טוב מבחינה אקוסטית.
הבטון והאבן בלטו בתערוכה לא רק בתצורתם הטבעית, ונראה ששימוש נרחב בטכנולוגיות חדישות מאפשרות שימוש בחומרים אקרילים ותעשיתיים במראה המזכיר אחד לאחד את החומר האמיתי. המותגים והמעצבים שבחרו להשתמש בהם איפשרו יצירת אלמנטים קלי משקל יחסית ומוביליים.
פסל במילאנו
 
פסל במילאנו
טבעי זה לגמרי נטורל

אם בתערוכה של 2016 עוד ראינו פה ושם נגיעות של חומרים תעשיתיים, הרי שהשנה השתלטו כמעט לגמרי החומרים הטבעיים, ובמיוחד הברונזה והפליז. בשניהם נעשה שימוש בשלל סגנונות העיצוב, והם  משרתים היטב גם את הקו המינימליסטי והנקי. כמו כן, אם בתערוכה הקודמת עוד ראינו פה ושם פרטי ריהוט צבועים בתנור (שלייפלק) בגוון לבן, הרי שב-2017 בלטו הצבעים החמים והפסטלים.
אלא שלמרות שהתערוכה הייתה מאוד מגוונת, כמעט כל החברות והמעצבים בחרו לתת מימד בולט דוו'ר למגמות בחומרים. בלטו במיוחד בדים בטקסטורות ומרקמים רכים ועשירים בצבעוניות פסטלית בולטת, לעיתים אקסטרווגנטית של כחולים, ירוקים, צהובים ואדומים, ובנוסף בלט הוורוד העתיק. בביתני התערוכה בלטה נוכחותו של בד הקטיפה – מתברר שאותו בד מלטף, נעים, מפנק וחמים שמזוהה בעיקר עם בתי המלוכה והאצולה, כמו גם בתים בסגנון קלאסי-כבד של שועי עולם, הופך ב-2017 למוטיב חיוני ביצירת מראה עשיר ודינמי גם בבתים בעיצוב אקלקטי ואף מינימליסטי.
פסל במילאנו
ייחודה של הקטיפה הוא בכך שהיא מתעתעת ויוצרת גוונים שונים בהתאם לזווית שמתבוננים בה, וזהו בדיוק המוטיב שהופך אותה לאטרקטיבית בחלל המודרני והדינמי. כיום, בניגוד לעבר הקטיפה נארגת לרוב מחומר סינתטי (פוליאסטר) במגוון רחב של צבעים, עם הדפסים ושילובי צבעים. הקטיפה הסינתטית מאפשרת את התאמתה גם לאקלים הישראלי – מצד אחד היא מספקת מימד של חמימות, ומצד שני היא נעימה, לא מחממת וקלה לתחזוקה. בתערוכה היא בלטה בריפודי המיטות, הכורסאות, הספות, כסאות וכריות הנוי.
יתרון נוסף של הקטיפה הוא ביכולתה ליצור רמת הצללה גבוהה, בפרט בחדרי קולנוע ביתיים. בתערוכה הוצגו אינטרפטציות שונות של קטיפה ופתרונות לבתים רחבי ידיים בהם היא מאפשרת יצירת תחושת חמימות, ומרבים להשתמש בה ליצירת וילון קטיפה וריפוד רהיטים. בתחום הבתים הקטנים הוצגו בתערוכה פתרונות והשראות בתחום הריפוד בלבד.
כסא בתערוכה במלאנו
מגמה בולטת נוספת שהשאירה חותמה הייתה שיתופי פעולה הרבים בין חברות, מותגים ומעצבים. כך למשל מותגי התאורה חברו לחברות הטקסטיל, חברות ריהוט בולטות למעצבי על וכן הלאה. יחד הם השכילו ליצור חללים מושלמים ללא דופי עם פריטים רבים ושונים בתכלית שדיברו באותה שפה ויצרו הרמוניה מושלמת. את המוצרים והדוגמאות שהורגלנו לראות החליפו אלמנטים ויזואלים עוצמתיים, בלטו במיוחד טפטי החרקים בביתן המשותף של סטודיו moooi ומעצב העל מרסל ונדרס, שלא רק יצרו עניין בתערוכה עצמה אלא יצרו חוויה דרמטית שממשיכה הרבה הלאה.
מיטה בתערוכה במילאנו
תאורה בתערוכה במילאנו
מנורה מעוצבת בתערוכה במילאנו
מילאנו מובילה
1 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מחפשת את הספה הירוקה שהיתה בתערוכה מי המעצב או המותג? לראות את הגב ללא כריות מידות אודה מאד

המלצות נוספות
בודק...