תלמיד נולד: עיצוב חדר ילדים לקראת כיתה א'

בין שלל הדברים שיש לטפל בהם לקראת תחילת שנת הלימודים כדאי גם להקדיש מעט זמן ומחשבה לארגון חדרו של תלמיד כיתה א'. אז איך עושים את זה? כל הטיפים והעצות

מי היה מאמין… רק אתמול הם עוד זחלו על השטיח עם מוצץ וחיתול והנה, לא הספקתם למצמץ והם כבר עולים לכיתה א'. ילקוט, קלמר, תלבושת אחידה, מפגש עם המורה ועוד ועוד – המשימות והמטלות שלנו ההורים לקראת עליית ילדינו לכיתה א' בלתי נגמרות ובינהן גם התאמת חדרו של הילד או הילדה לסטטוס החדש "תלמיד" – אז כדי לעשות קצת סדר בבלאגן, ריכזנו עבורכם כמה נקודות התייחסות שייקלו עליכם לערוך את השינויים הדרושים בחדר.

1. שולחן וכיסא


הרבה ילדים, ובעיקר תלמידים בשנים הראשונות בבית ספר יסודי, מעדיפים, בסופו של דבר, להכין שיעורים במטבח, בפינת האוכל או אפילו מול הטלוויזיה בסלון, אבל כחלק מהקניית הרגלי לימוד נכונים מומלץ להרגיל את הילד להכין שיעור בית בחדרו ולדאוג לריהוט לימוד בסיסי בחדר- שולחן וכיסא.

בלי להתעלם, כמובן, מאיכויותיהם האסתטיות של השולחן והכיסא, הדבר החשוב הוא שהם ימלאו כהלכה את הפונקציה שלשמה הם נועדו – פינת לימודים נוחה לתלמיד הצעיר, כזו שאולי אפילו תהיה כל כך נוחה שהוא לא ירצה לצאת עם המחברות מחדרו למקומות אחרים בבית.

שולחן הכתיבה – צריך להיות רחב ועמוק דיו ואם מונח עליו גם מחשב – יש לוודא שנותר מספיק מקום על המשטח העליון. קחו בחשבון שבשנים הראשונות בבית הספר הילדים פורקים מהילקוט לא מעט חוברות, ספרים, צבעים ועזרים אחרים להכנת השיעורים והמטלות ולכולם צריך לפנות מקום על השולחן כדי שהכנת השיעורים תוכל להתבצע בצורה נוחה.  אם אינכם קונים את השולחן והכיסא באותה חנות, יש לוודא שגובהו של הכיסא מותאם לשולחן ושאפשר להתקרב אל השולחן בישיבה בלי שמשענות הידיים או הברכיים של היושב יתקעו במשטח העליון (זה נראה לכם מובן מאליו, אבל ניסיון העבר שלנו הוכיח שלא כך הדבר, ובקיצור- לבדוק מראש).

בעניין הכיסא – אם קונים כיסא חדש, מומלץ מאד להגיע לחנות עם היושב המיועד, כדי שיוכל "למדוד" בעצמו כמה כיסאות וגם כדי שאתם תוכלו לבחון את הכיסא מול גובהו של הילד. כדאי לבחור בכיסא העשוי מחומר נעים לעור (לא פלסטיק או ריפוד סינטטי כלשהוא) ושלא יגרום להזעה בזמן ישיבה ממושכת. עוד יש לבדוק שמשענת הגב נותנת תמיכה מלאה לגב התחתון ולוודא שכפות הרגליים של הילד מגיעות לרצפה במלואן, שהברכיים יכולות להישאר כפופות גם בזמן ישיבה והישענות, ולהתאים את גובה הכיסא למצב הזה של הגוף- שהוא האופטימאלי לישיבה ממושכת. אם הכיסא שאתם עומדים לקנות מצויד בגלגלים ובחדר יש רצפת פרקט – ודאו שמדובר בגלגלים מותאמים, אחרת תגלו בעוד כמה חודשים חריצים ארוכים וברורים לאורכו ולרוחבו של כל החדר. גם אם אין בכוונתכם להיכנס להוצאות מופלגות על כיסא סופר ארגונומי, את הבדיקות הבסיסיות של התאמת הכיסא לגוף אפשר לבצע גם על כיסאות פשוטים יותר, אותם ניתן לשדרג, למשל באמצעות כרית או באמצעות שרפרף קטן, שיונח מתחת לשולחן, להגבהת הברכיים.
כיסאות ילדים
מימין למעלה בכיוון השעון: רשת עצמל'ה, כסא מעץ בוק מלא, צילום: יח"צ / כסא תלמיד – רשת MY HOME PAGE, צילום:ישראל כהן / שולחן פינתי – רשת עצמלה / כיסא של קארה דיזיין, צילום: פיטר יורגן / שולחן וכסא – רשת עצמלה, צילום: יח"צ)

2. מדפים וכוננית


הכניסה לכיתה א' מבטיחה לא רק למידת קרוא וכתוב אלא גם ילקוט עמוס לעייפה בספרים, חוברות עבודה, יומנים, קלסרים, דפדפות, צבעים, מערכות סרגלים, תיקיות ועוד כהנה וכהנה אביזרי לימוד וציוד משרדי, שצריכים למצוא את מקומם בחדר ורצוי בצורה נגישה ובולטת לעינו של התלמיד הטרי. מגירות שולחן או שידת מגירות עצמאית בקרבת השולחן היא אופציית אחסון ראויה בהחלט, אך מתאימה בעיקר לילדים (או מבוגרים) בעלי אופי מסודר יחסית ושאינם נוטים לאגור חפצים. דווקא לתלמיד צעיר, שצריך פתאום למצוא את רגליו וידיו בין כל כך הרבה חומרי לימוד, עדיף שהמחברות, החוברות ודומיהן ימוקמו במקום גלוי לעין, מה שיקל על מציאתם ועל סידור הילקוט מדי ערב.

אפשר לתלות שניים או שלושה מדפים מעל שולחן הכתיבה או על הקיר שלצידו או להעמיד כוננית שתתאים גם לספרי הלימוד וגם לספרים אחרים, לקופסאות של משחקים וכו'. בין לבין אפשר להניח אביזרים דקורטיביים כמו בובות פלסטיק או מחזיקי ספרים צבעוניים כדי שהכוננית לא תראה "רצינית" מדי, כי בכל זאת מדובר בחדר ילדים. בין אם תבחרו בכוננית ובין אם במדפים (או בשניהם), וודאו שאין אפשרות שראשו של התלמיד שלכם יפגוש בטעות את פינת המדף כשהוא קם מהכיסא ושהגבהים של רהיטי האחסון מאפשרים נגישות.
מדפים וכוננות לחדר ילדים
(מימין למעלה בכיוון השעון: גולדשטיין גלרי, צילום: יח"צ / רשת עצמלה, צילום: יח"צ / כוננית ספרים ברשת MY HOME PAGE, צילום: ישראל כהן / קארה דיזיין צילום פיטר יורגן)

3. סדר בחדר


אם עד עכשיו חלוקת החלל בחדר הייתה גמישה יחסית, ברגע שמתווספים אליו גם שולחן וכיסא, או במילים אחרות – פינת לימודים, חלל החדר מתחלק מיד לשני אזורים מרכזיים: אזור השינה ואזור הלימודים. מומלץ ששני האזורים יהיו נפרדים בצורה מובהקת כדי לאפשר הירגעות בראשון וריכוז בשני.
שמירה על חדר מסודר, עד כמה שניתן, תקל מאד גם על ההתארגנות בבוקר, במיוחד לילדים שקצת קשה להם להסתגל למערכת החדשה, שבניגוד לגן, לא מאפשרת איחורים. אחד האזורים המועדים לפורענות בחדר הוא ארון הבגדים וכדי לשמור עליו מסודר (דבר שגם יזרז את ההתארגנות לבית הספר מדי בוקר) אפשר להיעזר בקופסאות פלסטיק לחלוקה פנימית או במגירות מחולקות מראש. אפשר גם להוסיף כיתוב על כל קופסא ולכתוב מה היא מכילה (גרביים, טי-שרטים חלקים וכו'). כדאי לסדר את הארון באופן כזה שבגדי היומיום ובעיקר התלבושת לבית הספר, יהיו ממש בגובה העיניים של הילד, כדי שהוא לא יצטרך לחפש אלא יראה מולו את הבגדים.
גם את ציוד בית הספר כדאי לסדר בצורה שברורה לתלמיד הקטן ומומלץ גם לשתפו בסידור. אפשר לקנות מעמדים מקרטון קשיח למחברות ולחוברות ולהציבם על המדף, או קופסאות בגדלים שונים. זה אולי נשמע טרחני, אבל מקל בצורה משמעותית על סידור החדר ועל מציאת חפצים.
סדר בחדר ילדים
 (מימין: גולדשטיין גלרי, צילום: יח"צ / קופסאות עץ שומרת הזורע, צילום: יח"צ)

4. אביזרים נוספים


מעבר לרהיטים ולחפצים שהזכרנו בסעיפים הקודמים, ישנם עוד כמה אביזרים שכדאי להוסיף לחדרו של התלמיד החדש, הם אינם הכרחיים ואפשר בהחלט להסתדר גם בלעדיהם, אבל אם מתייחסים אליהם לא רק כפריט פונקציונאלי אלא גם כאלמנט עיצובי, הם יכולים לשדרג לא רק את הנוחות בחדר והשימושיות שלו אלא גם את מראהו הכללי.
מנורת שולחן, למשל, היא דווקא אביזר הכרחי ובחירה במנורה המתאימה עשויה אף למנוע בעיות עיניים עתידיות. חשוב לבחור במנורה המפיצה אלומת אור חזקה וממוקדת, שניתן לכוונה לאזור ספציפי. מנורות שולחן עם אהיל המפיצות אור רך ונעים פחות מתאימות לתפקיד למרות שהן לרוב חינניות יותר (וחביבות מאד על בנות). פח אשפה לניירות, פתקים וחידודי עפרון, גם הוא אביזר שימושי בהחלט בקרבת שולחן הכתיבה.
שעון קיר ושעון מעורר הם שני פריטים שיכולים לעזור לזרז עניינים בבקרים. נכון- כיום לכולם יש שעון על צג הטלפון, במחשב ובאייפד, אבל במקרה הזה, מעבר לעזרה בהתעוררות, שעון בעיצוב מדליק הוא גם נקודת צבע בחדר.
כדאי לתלות על הקיר בקרבת השולחן או להניח על השולחן ולהשעין על הקיר לוח שעם או לוח מגנטי, עליהם אפשר לתלות פתקים והודעות מבית הספר, תזכורות שונות ותמונות. מניסיון שלנו – תלמידי כיתה א (וגם ב' ו-ג') נושאים עימם הודעות ותזכורות מבית הספר בכמות שלא הייתה מביישת מזכירה בכירה, לוח מודעות כלשהוא הוא דרך מצוינת להתמודד עם כמות האינפורמציה והמטלות ולמזער את כמות הדברים ששוכחים. בעלי חוש יצירתי מפותח מוזמנים לצבוע ולקשט את לוח השעם הפשוט ובכל מקרה כדאי לקנות נעצים או מגנטים צבעוניים, מעוצבים וחמודים.
שעון
(מימין למעלה בכיוון השעון: מיי הום פייג צילום: ישראל כהן / פחים צבעוניים לחדר ילדים – יעד פירזול, צילום: עופר רוקח / לוח שעם סוהו, צילום: יח"צ / שעון מעורר קארה דיזיין, צילום: פיטר יורגן)
234school
748school
תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

המלצות נוספות
בודק...