רק חסר הדייר: כך מתכננים בתים לדיירים לא ידועים

דירות שכורות ודירות הנקנות לצורך השקעה מעוצבות כדי למקסם את פונטציאל השכירות והמכירה שלהן. אבל איך מעצבים בית כשאף אחד אינו יודע מי יגור בו בסופו של דבר?

תכנון בית ועיצובו מתחיל מרשימת צרכים ורצונות של הדיירים, שבאים לידי ביטוי בחלוקת הפנים שלו, בחומרים המתאימים לכל אחד, ברהיטים ובאלמנטים רבים נוספים המותאמים במדויק להם. אבל מה קורה כשהדירה מיועדת להשקעה או לשוכרים פוטנציאליים, ובעל הדירה כלל אינו מתכוון לגור בה? כיצד ניגש המתכנן לעיצוב בית כזה, וכיצד נבחרים המטבח, האריחים, הריהוט וכל השאר? למעצבי פנים יש דרכים שונות להתמודד עם השאלה העלומה.

 

עמידות ופונקציונליות


מעצבת הפנים נורית גפן התבקשה לעצב דירת גן מקבלן, שתתאים להשכרה לטווח קצר. "בעיצוב בתים להשקעה, המעצב הוא משרתם של שני אדונים", היא אומרת, "משום שיש למעשה שני לקוחות – בעל הדירה והלקוח הסופי הפוטנציאלי". בעוד האינטרס של בעל הדירה הוא למקסם רווח פיננסי, בין השאר באמצעות העיצוב, כשמדובר בהתאמה ללקוח, צריך "לברוא" אותו, לנתח את המאפיינים שלו ולעצב תוך קליעה לטעמו הלא ידוע. "כשמדובר בדירה להשכרה, לבעל הדירה אין חלומות עיצוביים. הוא ינסה להדק את התקציב ויראה חשיבות בתחזוקה ובפונקציונליות, כדי להתמודד עם תחלופה רבה של שוכרים, שלא בהכרח ישמרו על הדירה", טוענת גפן.

 

כשמדובר בדירת נופש, לדייר הפוטנציאלי יש תדמית מסוימת שעבורו ניתן לכוון את העיצוב. "אותו דייר יבחר בדירה כתחליף למלון בוטיק, והוא מצפה לחוויה ולנוחות", אומרת גפן, ולכן במקרים אלה יש להקפיד לאבזר את הדירה עד לפריט האחרון באווירת נופש ובכיוונים טרנדיים.

 

ספריה מברזלדירה להשכרה עם אבזור עד הפרט האחרון. עיצוב: נורית גפן. צילום: שי אדם

 

חדר שינה לשנייםעיצוב: נורית גפן. צילום: שי אדם

 

 

ללא ריהוט ואבזור


פנטהאוז בבניין לשימור, הצופה לים בתל אביב, מיועד למכירה לדייר בעל אמצעים, ככל הנראה תושב חוץ, שירצה להתאים את הדירה לצרכיו, לטעמו וליכולותיו הכלכליות. מסיבה זו הוא לא ירוהט ויאובזר, וההשקעה העיקרית תתמקד ברצפת עץ איכותית, בעיצוב חדרי רחצה וארונות ובבחירת מטבח ממותג בינלאומי יוקרתי. "האבזור היחיד נעשה בבחירת גופי התאורה צמודי התקרה והקירות", אומרת גפן, "ולכן נבחרו גופים מיוחדים ליצירת אווירה יוקרתית מתבקשת".

 

מטבח מכוערפנטהאוז למכירה עם בחירת חומרים בלבד. עיצוב וצילום: נורית גפן

 

 

השקעה במקומות שאוהבים


מעצבת הפנים שירלי דן רואה חשיבות באוכלוסייה האופיינית, המתגוררת באזור שבו היא מתכננת ומעצבת פרויקטים המיועדים למכירה. "המטרה היא לעצב את הבית הכי קרוב מבחינת צרכים וסגנון חיים, כדי שהוא ייראה ויהיה מושקע ביותר ובתקציבים הגיוניים. הרי בכל זאת המטרה של בעל הקרקע היא לצאת ברווח ולמכור במהרה ובקלות את הפרויקט". עוד מסבירה דן, כי חשוב לה להשקיע במקומות שאנשים אוהבים ומבלים בהם את מרבית זמנם, והם אזור המטבח, הסלון, הבריכה וסביבת החוץ בכלל. למשל, בית מושקע זה בהרצליה פיתוח עוצב בסגנון אירופאי עם נגיעות מודרניות, כדי שיקלע לטעמם של כמה שיותר לקוחות פוטנציאליים.

 

ריצפה ואי מפרקטבית למכירה בעיצוב שירלי דן. צילום: גלעד רדט

 

מדרגות בנויותעיצוב: שירלי דן. צילום: גלעד רדט

 

 

שילוב חם וקר


כדי להיכנס לנעליהם של דיירים אמיתיים, מנסה מעצבת הפנים מעיין זוסמן לדמיין את החיים היומיומיים בדירה. "אני רואה את עצמי נכנסת, חולצת נעליים, מניחה מפתחות וכו', וכך יוצרת פונקציונליות שעונה על אורח חיים רגיל ועל צרכים חשובים, כמובן בשילוב אסתטיקה". מאחר שחלק מהאנשים נמשכים לחומרים או לפלטת צבעים חמה, וחלקם נמשכים יותר לקרה, היא משלב בין חום לקור. "באופן כללי אני מאוד אוהבת את המפגש שבעולמות קצת מנוגדים, אך בשילוב נכון ניתן להרחיב את קהל היעד הפוטנציאלי ולקלוע לסגנון רחב יותר". לכן היא בוחרת עץ חם למטבח מודרני, ומפגישה חומר "קר" כמו ברזל עם צבע "חם" כמו מוקה.

 

ספריה מנימלסטיתשילוב של ברזל עם פרקט. עיצוב: מעיין זוסמן. צילום: גדעון לוין

 

 

הקסם שבשונה


פעמים רבות קורה שלקוחות הקונים או שוכרים דירה מוכנה, מחפשים מראה מיוחד, שלא רואים כל יום. "אפשר להעז וליצור משהו שאינו סטנדרטי עבור הדייר הלא ידוע", אומרת זוסמן, "ולהדהים אותו, כך שירגיש שכאן הוא רוצה לגור. העיקר לא לפחד לעשות משהו שונה".

 

מטבח קטןמראה מיוחד. עיצוב: מעיין זוסמן בשיתוף אמיר נבון. צילום: גדעון לוין

 

חדר עבודה בסלוןעיצוב: מעיין זוסמן בשיתוף אמיר נבון. צילום: גדעון לוין

 

 


 

 

מרכזית
7 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תסבירו לי, שאני אבין
למה למקם כיריים וכיור באי, שמשמש גם "בר" לאכילה? מה ההיגיון שעומד מאחורי התכנון הזה? אוקיי, אנשים רוצים לבשל ולשטוף כלים עם הפנים לסלון, זה מובן. אבל האנשים שיושבים על ה"בר" הזה - מה איתם? הם אמורים לשבת ליד כיריים רותחים, השפרצות רטבים ושמן, ואדים חמים? הם אמורים לשבת ליד כיור מלא כלים מלוכלכים או לסבול מהתזות מים בזמן ששוטפים אותם? באמת - מחפשת תשובה טובה ועניינית. אחרת אחשוב שכל המעצבים והמעצבות שהעזו לתכנן כך מטבח בחיים לא בישלו ותיחזקו את האזור הזה, ושבסופו של דבר אינם מבינים דבר בתכנון נכון.

טרנד האיים
גם אני תמהה על התכנון הלקוי של המטבחים.

אל דאגה -
עיצוב הבית הזה יתאים לכל אחד, שהרי כל הבתים שאתם מפרסמים כאן כמעט זהים זה לזה.. בכל בית שפורסם יש אי במטבח, מקרר side by side בצבע מתכתי, ספה בצבע אפור, טלוויזיה מול הספה, רהיטים משלימים בגוון תכלת, רצפת פרקט חום... וכו' וכו' וכו'

אי במטבח
מעולם לא הבנתי את כל "סיפור" האי במטבח והישיבה הלא נוחה על כסאות בר גבוהים. ממש לא נראה לי מתאים לאכול כך בבית ולא נראה לי נוח שהגוש הזה "תקוע" באמצע.

מיקום המקרר במטבח
המקרר לא נמצא במקום הנכון במטבח. אין אפשרות לפתוח את המגירות ולא לפתוח את החלון.חבל!

כיריים וברז על האי.
מס 1 צודקת בהחלט.

עיצוב יפה אבל אני לא יכול לראות
את הבתים האלה שהחלל הציבורי ענק וחדרי השינה כמו צינוק במעשיהו. זה פשוט לא נכון לחיות כך ולתכנן כך את הבית!!!

המלצות נוספות
בודק...