פורום אדריכלות בהנהלת האדריכלית רקפת קידר
פורום עיצוב פנים בניהול מעצבת הפנים טלי כהן ליעד
פורום מטבחים בהנהלת בלורן
פורום צביעת הבית בהנהלת בנג'מין מור
פורום דלתות בהנהלת דלתות פנדור

לומדים אחרת: בית הספר שמכניס צבע לכיתות

בדור שבו הכל ויזואלי וממותג, מתחילים להבין גם במערכת החינוך שלנו שכדי לעניין את התלמידים עד הסוף מוכרחים להשקיע גם בעיצוב. בית הספר הזה הוא דוגמא מצוינת לתהליך מבורך שהולך ומתגבר

מאת: מערכת אתר בניין ודיור

25/08/2015
צילום: מאיה חבקין

המקום: בית הספר "שדות" בכרכור

עיצוב פנים: אדריכלית מיכל שלגי
אדריכלות: ציונוב ויתקון אדריכלים 
אדריכל שותף: יהושע שושני
 
 
יש מקומות בארץ בהם ה- 1 בספטמבר הוא לא התאריך העגמומי ביותר עבור הילדים, וככל הנראה אצל חלק מילדי כרכור זה המצב. בכרכור החליטו להשקיע כ- 12 מיליון שקלים בעיצוב בית הספר "שדות" ומציג תפיסה שונה לגמרי של עיצוב סביבת לימודים, כזו שמעטים בתי הספר בארץ שהשכילו לאמץ. האתגר הגדול של יצירת תכנון מבנה לימודים שמצליח לשלב גם שקט ויזואלי ועבודת עיצוב מקבל כאן זוית חדשה של הסתכלות. מאחר שהבסיס בבית הספר, בכל בית ספר, הוא שולחנות, כסאות, ארונות ופינות יצירה שממלאים את החלל נותר לילדים לא הרבה שטח פנוי לעיצוב ולביטוי וכאן הוחלט להתחיל להתמקד דווקא בכך. 
 
כמו בכל פרויקט, גם כאן החלה העבודה בתכנון פרקטי ופונקציונלי של המבנה ולבסוף נפנו כל הגורמים המעורבים דווקא לנושא התוכן הפדגוגי שהחללים השונים יכולים לאכלס ולשרת. המטרה הגדולה היתה ליצור שימושים נוספים למרחבים כמו מסדרונות, מבואות וכיתות ולהפוך אותם למרחבי למידה משותפים, לחללי קריאה ולאפשר עד כמה שניתן מקום למשחק בהפסקות, ולא רק. דוגמא מוצלחת לכך נמצאת וממתינה דווקא בחדרי השירותים של התלמידים, בהם עוטרו המראות בבובות מפתיעות וצבעוניות. 
 
 
 
 
כך למשל, הופרדו כאן מבואות הכיתות ל- 4 מישורי צבע שונים כדי ליצור חוויית כניסה שונה לכל אחד ואחד מהם ובעיקר להחדיר אווירה שמחה. בין הכיתות והמרחבים השונים מוקמו שלטי הכוונה מאוירים ומעוצבים בטון מלא הומור וצבעוניות. במסדרונות ובתוך הכיתות עצמן ממתינים לילדים מגני קיר ולוחות מידע מאוירים, לצד טקסטיל באותה אווירה ציורית וכל מבנה למעשה זכה באפיון שונה. כך, תלמידי כיתות א' עד ב' נהנים מאיורים שמרמזים לאותה אווירה כפרית שמתאימה לצביון של הישוב הותיק, ילדי כיתות ג' עד ד' מאיורים שמציגים מצבים חברתיים של משחק ומפגש ותלמידי הכיתות הגבוהות מאיורים שמדמים מצבי למידה ומחקר. 
 
באופן זה, באמצעות מחשבה משולבת על החלל ועל העיצוב בו קיוו המתכננים לשפר את חווית הלמידה של הילדים בבית הספר, להגביר את איכות הסיטואציות החברתיות השונות ואת תחושת השייכות למקום. האם הצליח להם? את התעודות כאן, כידוע, מחלקים רק בסוף השנה. אז ניתן יהיה לקבוע. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

רשימת ספקים חלקית:
איורים: שירה מזור. סטודיו נוימן לעיצוב ומיתוג
חיתוכי פורמייקה: אפרת זיו זוהר- נמר מנייר
גרפיקה: כי-שרון שרון לפידות
וילונות: עמנואלה- בד ביד הדימיון, לילך עמנואל
מראות מעוטרות צעצועים: האומנית טל צ'צקס

 

סיכוי לשינוי: האם כך יראו כיתות לימוד בעתיד?>>

בדרך לגימנסיה: בתי הספר המעוצבים החדשים של ישראל>>

תלמיד נולד: עיצוב חדר ילדים לקראת כיתה א'>>

 


  • 4.
    למיש
    מיכל | (09/03/2015)    
    מיש,אכן בית הספר הוא בית ליצירה וחינוך.סביבת בית הספר שדות קיבלה אפיונים שונים לחללים.מבואת בית הספר משמשת לתצוגה מתחלפת של יצירות התלמידים,על גבי במות צבעוניות ולוחות ניידים.מסדרונות בית הספר לעומת זאת קיבלו אפיון של למידה על גבי הקירות (וגם משחק-פרויקט עתידי) באמצעות לוחות מידע מתחלפים. במרבית בתי הספר בארץ הסביבה עמוסה מבחינה גראפית,אסתטית ועיצובית.המטרה הראשונה היתה ליצור את אותו שקט ויזואלי שיאפשר למידה,העברת המסר הפשוט ותחושת שייכות. מבחינת עלויות-העלות היא זניחה. העלות של 12 מיליון מתייחסת לבניית בית הספר בכללותו ולא לפרויקט העיצובי, כמובן
  • 3.
    העיצוב יפה אבל פוקוס שגוי
    מיש | (09/02/2015)    
    חשוב להשקיע בתכנון המבנה ובתכנים - ופחות בקוסמטיקה. הצביעה של הכניסות יפה מאד, מתאימה לשימוש וגם עלותה זניחה. לעומת זאת האלמנטים הגרפיים של קישוט המסדרונות, חיתוכי פורמקיה ואיורים לדעתי מחטיאים את המטרה. זה לא אולם הופעות אלא בית חינוך ויצירה, וככזה היה עדיף לתכנן אלמנטים שיאפשרו דוקא תצוגה של יצירות הילדים במקום קישוטים מן המוכן. מסדרונות כאלה שהם תערוכה של יושבי המקום טובים בהרבה על קישוט בהזמנה מאמן. וגם זולים יותר... והמראות המצועצעות נראות רע, ויראו גרוע יותר תוך זמן קצר.
  • 2.
    מקסים
    חנה | (09/02/2015)    
    הלוואי וכל בתי הספר היו נראים ככה
  • 1.
    העיצוב יפה אבל פוקוס שגוי
    מיש | (09/02/2015)    
    חשוב להשקיע בתכנון המבנה ובתכנים - ופחות בקוסמטיקה. הצביעה של הכניסות יפה מאד, מתאימה לשימוש וגם עלותה זניחה. לעומת זאת האלמנטים הגרפיים של קישוט המסדרונות, חיתוכי פורמקיה ואיורים לדעתי מחטיאים את המטרה. זה לא אולם הופעות אלא בית חינוך ויצירה, וככזה היה עדיף לתכנן אלמנטים שיאפשרו דוקא תצוגה של יצירות הילדים במקום קישוטים מן המוכן. מסדרונות כאלה שהם תערוכה של יושבי המקום טובים בהרבה על קישוט בהזמנה מאמן. וגם זולים יותר... והמראות המצועצעות נראות רע, ויראו גרוע יותר תוך זמן קצר.