אמא, תבני לי: הנשים שיוצרות צעצועים עבור הילדים שלהן

לקנות צעצועים? מה פתאום - עדיף להכין לבד. זו תפיסת העולם של חמש האמהות שלפניכם, שגזרו, ניסרו, תפרו והדביקו צעצועים מקוריים ומלאי השראה לצאצאיהן הקטנים. בואו לספוג קצת יצירתיות

אם אתם הורים לילדים קטנים, בטח גם לכם יצא לא אחת להסתובב עם ילדיכם בקניון, ופתאום לגלות שהילד נעלם כמה מטרים מאחוריכם ושהאף שלו דבוק לחלון ראווה של חנות צעצועים כלשהי. כשאתם מנסים למשוך אותו משם, מתחילות הצרחות במקרה הרע, או המשפטים "אמא, תקני לי" ו"אבא, בא לי" במקרה הטוב – שנמשכים עד יציאתכם מהקניון לפחות.

 

אבל יש הורים שמעדיפים ליצור לילדיהם צעצועים במקום לקנות אותם. זה פי אלף יותר חסכוני, יותר יפה, יותר אקולוגי וכמובן יותר מקורי מההיצע שבחנויות. וזה עוד לפני שדיברנו על הסיפוק האדיר שביצירית פריט מיוחד בשתי ידיים, עבור מחמל הנפש הקטן. פגשנו כמה אמהות אמיצות ויצירתיות שעשו את זה בגדול.

 

מטבח העץ של אליענה. בנתה – אדוה אבן שושן


 

אדוה אבן שושן, נשואה +3 מתל אביב, חיפשה מתנה משמעותית עבור בתה, אליענה, לקראת יום הולדתה השני. כשהיא ראתה שאליענה מאוד אוהבת לשחק במטבח הפלסטיק שבגן שלה, היא החליטה לבנות לה מטבח עץ שיהיה כולו שלה. מאז, עברו ארבע שנים ומטבח העץ נראה כחדש ועדיין בשימוש יומיומי, כשכיום הוא משמש בעיקר את בתה האמצעית של אדוה, עתליה.   אדוה אבן שושןצילום: אפרת לוזנוב

 

ספרי על שלבי העבודה.

"תחילה שרטטתי את המטבח לפי המידות המתאימות לבתי ולבית שלנו, והתחלתי לאסוף אביזרים שיתאימו למטבחון. לאחר מכן, הזמנתי מנגר MDF לפי המידות שנתתי לו. זהו חומר עמיד וקל לצביעה וניקוי. הנגר גם יצר במקום המתאים חור לקערת נירוסטה שקניתי כדי שתשמש ככיור. כשה-MDF היה מוכן, רונן בעלי ואני פרסנו ניילון עבה בחדר השינה שלנו והתחלנו לעבוד. הדבקנו טפט על גב המטבח וצבענו את כל שאר החלקים בלבן. לאחר מכן, הרכבנו את המטבח לפי השרטוט: הדבקתי דיסקיות עץ שצבעתי באדום שישמשו ככיריים, הרכבנו ברז של מכונת כביסה כברז המטבח, חיזקנו את הקערה במסטיק אקרילי והרכבנו אותה במקום המיועד – והרי לנו כיור.

 

לבסוף, הרכבנו מוט שקנינו באיקאה עבור מתלה לכוסות ומתקן לסכו״ם, וצבעתי וקישטתי ידיות ככפתורי ההפעלה של הכיריים. בצד המטבח חיברנו מתלי פלסטיק למגבות. את אביזרי המטבח – תנור, כוסות, צלחות, סכו״ם, קעריות, מזון מגוון עשוי עץ ועוד – אספתי במשך זמן מה לפני יום ההולדת והם מאד מוסיפים למטבח".

 

עשה זאת בעצמך צילום: אדוה אבן שושן

 

ולמה להתאמץ אם אפשר לקנות פריט מוכן?

"יש משהו מאד קסום ומופלא ביצירת משחק במו ידיך. אנחנו משאירים חלק מאיתנו בכל יצירה, ולדעת שהילדים נהנים באופן יומיומי ממשהו שיצרתי במו ידיי זה קסם שאין בו אחיזת עיניים. יש סיפוק אדיר ביצירת יש מאין, באופן שבו משהו שנרקם במחשבה הופך למציאות. בשבילי יש גם יתרון בעיצוב מותאם עבורי ועבור הטעם שלי, מה גם שזה הרבה יותר זול ממטבח דומה קנוי. העלות הכוללת של המטבח עצמו היתה אז 300 שקלים, בערך רבע ממחירו של מטבח איכותי קנוי. היום אפשר לקנות מטבחי עץ מיובאים מסין במחיר דומה, אבל הם קטנים יותר והם בעיקר לא יוצרים את התחושה החמימה שנוצרת כשאחת הבנות אומרת: 'את זה אמא שלי בנתה לי'".

 

עשה זאת בעצמך צילום: אדוה אבן שושן

 

טירת היומולדת של ע˙ז. בנתה – נעמה דודסון 


 

בכל שנה, מספר חודשים לפני יום ההולדת של ילדיה, יושבת נעמה דודזון, בת 33 מכפר סבא, עם ילד השמחה וחושבת איתו ביחד על נושא יום ההולדת. השנה, בנה האמצעי ע˙ז החליט שהוא רוצה יום הולדת אבירים. לאחר שתיאר לנעמה את הטירה הגדולה, עמדת השמירה, האביר עם הקסדה שהוא רוצה להיות, ואת המגן והחרב שהוא רואה בדמיונו, החלו נעמה ובעלה לחשוב איך ירימו את הפקת יום ההולדת. כאוהבי סביבה, הם משתדלים למחזר ככל שניתן ולכן היה ברור שהטירה תוקם מקרטונים ממוחזרים. גם את פעילות יום ההולדת עצמה נעמה הכינה בעצמה סביב נושא היצירה – שבמסגרתה הילדים עסקו בקישוט מגנים וחרבות במדבקות, התאמנו בתרגילי אבירים, שיחקו בחבילה עוברת עם משימות אבירים, קלעו למטרה (פה של דרקון), העבירו ביצים קסומות עם כף ופוצצו בלונים לאיתור מפתח לשחרור הדרקון מהטירה הקסומה. צילום: נעמה דודזון

 

ספרי על שלבי העבודה.

"כחודש לפני יום ההולדת, פרסמתי בקשה לחברים, וכן בקבוצת מאמות בכפר סבא, לאסוף ולעדכן אותי אם הם רואים קרטונים גדולים של מקררים. ההיענות הייתה יפה ואכן שמרו לי קרטונים. בנוסף, חברה שסיימה שיפוץ בביתה העבירה לי את דלי הצבע שנותר. בתחילה בניתי את ראש הדרקון, ביחד עם הילדים, שישמש חלק מהתפאורה וסיפור המסגרת ליום ההולדת, וגם כמשחק קליעה למטרה.

 

לאחר שעיינתי בתמונות של טירות אמיתיות ובניתי בעיני רוחי את הטירה, מיד ניגשתי לקרטונים וסידרתי אותם לפי גובה ורוחב שיתאימו לתכנון. התחלתי בציור חופשי בטוש של קווי המתאר, ואז חתכתי עם סכין יפנית את החומה. בצריחים יצרתי חלונות כך שהילדים יוכלו להצטלם כשהם מציצים מהחלון. פרשתי את הקרטונים על רצפת הסלון והתחלתי בצביעה. בסוף הצביעה, העמדתי את הטירה, הצריחים ואת עמדת השמירה.

 

לסדנת היצירה הכנתי שבלונה על מפל בצורת דרקון, וחתכתי מגן וחרב אחת מקרטון. בעלי חתך 35 מגנים וחרבות עבור המשתתפים וצבע את השבלונה עם גלגלת על המגנים. למגנים הוספנו ידיות מגומי שהדבקנו בדבק חם. כשהבן האמצעי נכנס הביתה הוא היה מופתע ומאושר. הוא אמר שזה בדיוק כמו שהוא דמיין".

עשה זאת בעצמך צילום: נעמה דודזון

 

ולמה להתאמץ אם אפשר לקנות פריט מוכן?

"תפאורה שכזו לא ניתן לקנות. מבחינתי, יום הולדת זו הזדמנות לתת לילדים חוויה מיוחדת ואישית, ובאיזהשהו מקום להגשים להם איזו פנטזיה. מדובר ביום אחד בשנה שכל ילד בבית יודע שאמא משקיעה את כל האנרגיות והיצירתיות שלה בו".

 

עשה זאת בעצמך צילום: נעמה דודזון

 

עשה זאת בעצמך צילום: נעמה דודזון

 

אוהל הטיפי של מעיין. הכינה – נועה קליין


 

כשמעיין, בתה של המאיירת והיוצרת נועה קליין, התחילה להתעניין במחבואים, היא התכסתה בשמיכות וקראה לאמה להיכנס ולשחק איתה או לקרוא לה סיפור מתחת לשמיכה. עד שיום אחד, נועה החליטה שהגיע הזמן ליצור לה מחבוא מאורגן משלה שיהיה לה נוח להיכנס ולהתכרבל בתוכו.

במקביל, אחת הסופות החזקות של החורף התחוללה, וענפים רבים התנועעו ברוח החזקה, נשברו ועפו לכל עבר בגינה. נועה החלה לאסוף את הענפים והבינה שמכאן, הדרך לאוהל טיפי קצרה ואין יותר תירוצים.

צילום: אורן וינסשטרן

 

ספרי על שלבי העבודה.

"את הבסיס לאוהל הטיפי יצרתי משלושה מוטות. העמדתי אותם בצורת פירמידה עם בסיס רחב וליפפתי חבל בחלק העליון וקשרתי בחוזקה. הוספתי למבנה 2-3 מוטות נוספים וחיזקתי עם חבל. כדי לייצב את האוהל, ליפפתי חבל בתחתית כל מוט ומתחתי אותו בין המוטות ברווחים שווים. לאחר מכן עטפתי את המוטות עם בד עבה באורך 2 מטרים, כך שהוא יגיע עד הרצפה. חתכתי חתכים קטנים משני צידי כל מוט (בתחתית, באמצע ובראש כל מוט) ולאחר מכן חתכתי רצועות של בערך 2 ס"מ רוחב ו-20 ס"מ אורך מהבד, השחלתי וקשרתי. כל מה שנשאר היה למלא את אהל הטיפי בכל השטיחים הרכים, הכריות והבובות שיש בבית, כשאפשר לסגור אותו ולהתכרבל בפנים".

 

עשה זאת בעצמך צילום: נועה קליין

 

ולמה להתאמץ אם אפשר לקנות פריט מוכן?

"לפעמים אני רואה בפינטרסט או חולמת על מוצר כלשהו, והוא נכנס לי לראש ואני רוצה להשיג אותו, לא כמעט ולא בערך, אלא כזה בדיוק! לרוב אני לא אוכל למצוא בדיוק את מה שאני מחפשת בחנויות, וכשאני מסתכלת על המחיר, אני תמיד מתחילה לחשוב אם שווה לי להתפשר ואם אני אוכל ליצור את זה בעצמי בדיוק איך שבא לי. בדרך כלל תהליך היצירה הרבה יותר מהנה מהקנייה ואם אפשר לשתף את הילדה בתהליך ולהפוך את זה לחוויה משותפת זה אפילו בונוס. אז אם נורא בא לי משהו אני כבר ישר קופצת לחנות היצירה הקרובה לביתי, עושה את זה בעצמי ובסוף גם כותבת על זה פוסט בבלוג שלי – I’m on leave".

 

עשה זאת בעצמך צילום: נועה קליין

 

עשה זאת בעצמך צילום: נועה קליין

 

פינת הטבע של איילה ואיתמר. תפרה – שירי אמבון-מגל


 

כששירי אמבון-מגל, מטפלת בתנועה בת 31, נכנסה לשמירת היריון, היא התחילה ליצור יותר ויותר. בעקבות המעבר לביתה החדש בעיר, ומתוך הרצון לחזור לשורשיה הצפוניים ולמושב, החליטה שירי להביא את הטבע והיער לביתה החדש. הרעיון היה ליצור פינת טבע, דשא ועץ שיהוו את פינת המשחקים של איילה ואיתמר – התאומים העתידים להיוולד.    צילום: נמרוד מגל

 

ספרי על שלבי העבודה.

"התחלתי בשיטוט וחיפוש השראה מצילומי עצים באינטרנט, בחרתי בסגנון אלוני מכיוון שרציתי נפח ורוחב. אחר כך נעזרתי באחי התאום, שהוא צייר ואנימטור, כדי שיצייר עבורי סקיצה יפה ומעניינת של עץ בגודל שרציתי. את הסקיצה העברתי לקרטון ביצוע וגזרתי.

 

העץ מורכב מארבעה חלקים – גזע ושלושה חלקי עלווה. גזרתי ריבועים חומים מבדים שונים לטובת הגזע ומשולשים ירוקים מבדים שונים לעלווה. הגזע עוצב מרצועות אורך, שישוו מראה של קליפת עץ. בתהליך התפירה, הנחתי כל פעם כמה מרובעים על הגזע, תוך כדי בדיקה שהם אכן מכסים את כל האזור הרצוי – ותפרתי, כך התקדמתי לאט לאט.  העלוות תפורה ממשולשים שחוברים בפשטות יותר כשורות שורות בטכניקת טלאים פשוטה. אחרי שהתפירה הסתיימה, חיברתי הכל לקרטון הביצוע בתפר גס, ותוך כדי מילאתי באקרילן. נוצר גזע עץ רך ונעים להישענות והעלוות בולטות יפה מהקיר. אך עם זאת, גיליתי שקרטון ביצוע הוא חומר חלש מאד שנוטה להישבר ולהתכופף, לכן נעזרתי בנגר, שלקח את המבנה ויצר לפי הצורה שביקשתי את משטחי העץ. יחד פרמנו וחיברנו את הבד והאקרילן למשטחי העץ ותלינו מחדש על הקיר לאחר התיקון".

 

עשה זאת בעצמך צילום: נמרוד מגל

 

למה להתאמץ אם אפשר לקנות פריט מוכן? 

"אני תמיד מעדיפה להכין דברים לבד, גם בגלל שאני נהנית מהיצירה עצמה וגם בגלל שאני אוהבת לדעת שמשהו הוא יחיד מסוגו. אני אף פעם לא אחזור על אותו עיצוב והעיצוב גם תמיד אחר ממה שמוצע ברוב החנויות, כך שאי אפשר לומר שניתן לקנות את זה בחנות.

בנוסף, אני חושבת שעבור הילדים, ואנשים בכלל, הידיעה שמשהו נוצר עבורם הוא מרגש. אפילו היום כשהם עוד קטנים מכדי לתפוס את כל המשמעויות של יצירה עבורם, אני רואה איך הם מתרגשים למשל לראות את שלבי ההכנה של התחפושות שלהם לפורים. כמה הם מתחברים דרך תהליך היצירה לתחפושת. מתרגשים כשאני מודדת עליהם, מוסיפה עוד פריט וכו'. הם כבר יודעים להגיד על כל מיני דברים בבית שזה אמא עשתה וזה משפט שמצלצל לי ברכות ובנועם וגם ממלא אותי גאווה".

 

עשה זאת בעצמך צילום: נמרוד מגל

 

משחקי אבירים לילדים. הכינה – רחל


 

כשבנה של רחל, אם לשלושה מפתח תקווה, רצה להתחפש לאביר בפורים, היא רצתה ליצור לו משהו יותר מקורי ומיוחד, ואולי גם יותר זול. היא יצרה לו מגן עגול וחרב קטנה שעם הזמן נוספו להם עוד ועוד חברים וחוויות. צילום: באדיבות רחל

 

ספרי על שלבי העבודה.

"כשהכנתי את החרבות, בכל חרב ניסיתי דברים שונים ושיטה שונה. כך למשל, באחת החרבות הבסיס הוא גליל ארוך וקשיח, כמו גליל של נייר כסף, בעוד שאחרת עשויה מכמה שכבות של קרטון – אחת לאמצע, עוד שתי שכבות צרות יותר מעל ומתחת, ולסיום – שיפוד בכל צד (כדי למנוע התקמטות). מיקמתי את כל השכבות והתחלתי לעטוף במסקינגטייפ כסוף.

 

להכנת המגן, חתכתי שתי שכבות של קרטון גלי לצורה הנבחרת בכיוונים שונים, כדי שהקרטון לא יתקמט בקלות. הערמתי את הצורות ביחד והתחלתי לעטוף והקפדתי שזה יהיה מסודר וחלק מקדימה (בדרך כלל מאחורה זה פחות יפה אבל גם פחות חשוב). את הרצועות למגן הכנתי גם מהמסקינגטייפ – קיפלתי רצועה על עצמה והדבקתי אותה למגן. חיזקתי את ההדבקה למגן על ידי שימוש במסקינגטייפ נוסף, כדי שהרצועות ישארו במקום ולא יתלשו. לבסוף, בחרתי דוגמא או קישוט, והוספתי".

עשה זאת בעצמך צילום: באדיבות רחל

 

למה להתאמץ אם אפשר לקנות פריט מוכן? 

"אני לא זוכרת מגוון רחב של מגנים שאפשר לקנות מוכנים, והם נוטים להראות 'פלסטיקיים'. ההכנה העצמית נותנת לי את האפשרות לגוון ולהתאים את עצמי למה שהילדים רוצים, כשהם גם בחרו את הצורות והקישוטים שעל המגנים. ליצור משהו לבד זו הרגשה טובה, במיוחד כשאני רואה שהילדים נהנים. וכמובן שזה כיף גדול".

 

עשה זאת בעצמך צילום: באדיבות רחל

Untitled-1
3 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רעיונות מקסימים!

תעשו מזה סטארט-אפ!
כמי שיש לה ידיים שמאליות בכל מה שקשור במלאכת יד, אני מצדיעה לכן - איזו יצירתיות ואיזו מחשבה! העץ מרהיב, חומת האבירים מדהימה והמטבח - וואו. יאללה, תתאגדו ותעשו מזה סטארט-אפ של צעצועים מתוצרת בית!

שאפו גדול! מקסים ביותר. כל הכבוד!

המלצות נוספות
בודק...