מדריך: כל מה שצריך לדעת על עיצוב בסגנון אורבני

האתסטיקה של עיצוב בסגנון אורבני מבוססת על מכאניקה, מרכיבים תעשייתיים וחומרים דומיננטיים. כך נשלב אותו בעיצוב החדרים השונים בבית

סגנון העיצוב האורבני החל להתפתח בתקופת המהפכה התעשייתית כשהאסתטיקה של בתי החרושת והמלאכה החלה לגלוש החוצה אל הבתים, החנויות והמבנים הציבוריים.

מטבח מעוצב
(עיצוב: אמיר נבון, צילום: עמית גרון)

האסתטיקה של סגנון זה מבוססת על מכאניקה, מרכיבים תעשייתיים, מערכות חשופות, חללים גדולים ופתוחים ועל חומרים דומיננטיים. אחד המבנים הגדולים המייצגים את סגנון זה הוא מרכז פומפידו בפריז בו כל מערכות המבנה מוצגות על גבי החזית כאלמנט דקורטיבי לכל דבר.

מרכז פומפידו בפריז
מרכז פומפידו בפריז (צילום: ויקיפדיה)

החומרים העיקריים הנמצאים בשימוש בעיצוב האורבני הם מתכת, בטון, זכוכית ואבן שיוצרים מראה מוקפד ורציני. לחומרים אלה מומלץ לשלב רהיטים מעץ טבעי ולא מעובד כדי לאזן את הנוקשות של חומרי המעטפת, וטקסטיל בהיר ורך.
פינת ישיבה בבית
(עיצוב: אמיר נבון, צילום: עמית גרון) 
אחד המאפיינים הבולטים של הסגנון האורבני הוא ריבוי החללים הפתוחים והגדולים השואבים השראה מלופטים ענקיים בערים גדולות כמו ניו-יורק, שהיו בעבר בתי מלאכה ומפעלים קטנים ועברו הסבה לדירות מגורים. חללים אלו מאופיינים במשטחים גדולים של חומרים בולטים, מערכות חשופות כמו צינורות מים ומיזוג ובהצגה של שלד המבנה.
אלמנט נוסף הנפוץ מאוד בעיצוב האורבני הוא השימוש בבריקים לחיפוי הקירות, אבל חשוב לציין כי בריקים מסודרים ומטויחים בגוונים בהירים אינם מתאימים במקרה זה. חשוב לבחור בבריקים בגוונים טבעיים כמו אדום או חום, בעלי מאפייני אבן טבעית היוצרים מראה בעל אופי רב ומתאימים לגימורים נוספים כמו בטון וטיח חשופים.
מטבח בעיצוב אבנים
(עיצוב: טלי גואטה, צילום: עוזי פורת)
הריצוף המועדף בסגנון זה הוא ריצוף בטון חשוף או בטון מוחלט, אבל לרוב סוג ריצוף זה אינו מתאים בבתים פרטיים מסיבות פרקטיות, כיום קיימים פתרונות בצורת אריחי גרניט פורצלן גדולים במיוחד, מטר ומעלה, בעלי מראה בטון המשלבים את המראה המבוקש עם נוחות השימוש. 

סגנון אורבני במטבח –

המטבח האורבני יכלול מאפיינים רבים של מתכת ובטון. כנקודת התחלה מומלץ לבחור משטח עבודה מנירוסטה ולהתאים לו חיפוי קיר בצורת טיח דקורטיבי בדוגמת בטון, חשוב לבדוק שהטיח הנבחר מתאים לניקוי קל. את חזיתות הארונות מומלץ לבחור מצבעים חלקים ובגוונים בהירים יחסית על מנת לאזן את הנוקשות של המתכת וחיפויי הקיר. שולחן האוכל באזור המטבח יהיה שולחן בעל משטח זכוכית התורם למראה הדרוש או שולחן נירוסטה עם כיסאות בר המשלבים רגלי מתכת ומושב פלסטיק מעוצב.

מטבח לבן מעוצב עם עץ
סגנון אורבני בסלון –

הרהיטים בסגנון האורבני מבוססים על המאפיינים של הסגנון המודרני, קווים ישרים ומינימום פיתוחים וקישוטים. מומלץ לבחור מערכת ישיבה רכה, מרופדת ומזמינה בגווני אפור ולהוסיף לה מגוון כריות שיעזרו ליצור איזון בחלל, את הקיר הראשי מומלץ להדגיש בעזרת טיח דקורטיבי או בריקים טבעיים.
דרך מיוחדת להוסיף עניין לחלל המגורים היא בעזרת שימוש במוטיב של מפות מערים גדולות בעולם, ניתן לתלות הדפס גדול של מפה אחת או להכין מספר מפות ממוסגרות לתלייה על הקיר הראשי. ניתן לבחור רהיטים המשלבים מספר חומרים טבעיים כמו מתכת, עץ לא מעובד וזכוכית ולשלב איתם מספר אלמנטים רכים כמו עציצים, וילונות ושטיח נוח.
סגנון אורבני בחדר השינה –

חדר שינה בסגנון אורבני יאזן בין הנוקשות של העיצוב לבין הנוחות והרכות הדרושות בחדר שינה, את מעטפת החלל ניתן לצבוע בגווני אפור ולהמשיך את אותו ריצוף דמוי בטון משאר הדירה. המיטה, שמהווה את מרכז החלל, יכולה להיות מודגשת בעזת מסגרת מוגבהת במיוחד ממתכת אותה יאזנו מצעים לבנים וכריות רכות רבות. בשאר החלל מומלץ להמשיך את האיזון בעזרת שילוב אלמנטים כמו וילונות רכים, מראות גדולות, רהיטים דומיננטיים ושטיח נוח.

חדר שינה עם עץ

(צילום: עמית גרון, אדריכל: איתי פריציקי ופאולה ליאני)

 

סגנון אורבני בחדר האמבטיה –

בחדר האמבטיה ניתן לבחור באריחי קרמיקה קטנים בגימור מט לחיפוי הקירות, אריחים אלה יצרו מראה מיושן המזכיר חדרי שירותים ברכבת תחתית, אפשרות נוספת היא ליצור שילוב בין אריחים בגווני שחור ולבן בדוגמת דמקה. ניתן לבחור מספר אלמנטים דקורטיביים משלימים כמו מתלה מגבות ממתכת, קופסאות פח לאחסון מוצרים באזור הכיור וכלים למשחת שיניים וסבון נוזלי מחומר בעל גימור של בטון.
חדר רחצה מפואר
(עיצוב: אמיר נבון, צילום: עמית גרון)
כיור בחדר רחצה
(צילום: יח"צ)
הסגנון האורבני הוא סגנון ייחודי המתאים במיוחד לצעירים או לאנשים בעלי זיקה לעולם התעשייה ולמרחבים העירוניים הגדולים. החומרים הבלתי מעובדים, המערכות החשופות, הטקסטורות הדומיננטיות והגוונים הכהים יוצרים מרחב שונה ונוקשה מעט הטומן בתוכו קסם רב.
234urban
748urban
תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בודק...