נא להכיר: משרבייה, הטרנד שמשתלט על עיצוב הבית

סביר להניח ששמעתם, קראתם או ראיתם תמונות של משרביות בתקופה האחרונה, אבל לא בטוח שידעתם מהו האלמנט הזה ומה עומד מאחוריו. ובכן, אנחנו כאן בשביל לספר לכם

הכירו את המשרבייה 

משרבייה: מה זה בדיוק, מאיפה היא מגיעה ומה היא רוצה מחיינו? בגדול – רק לשפר אותם. מדובר באלמנט אדריכלי אופייני לאדריכלות איסלאמית (משרבייה – "אלמנט סבכה" בערבית). היא מצויה ברוב ארצות ערב ובבתיה המסורתיים של קהיר בפרט, שם התפתחה במטרה ליצור הבדלה בין פנים הבית לחוץ, שתאפשר כניסת אוויר ואור אל הבית אך לא תפגע בפרטיות. אלא שבשנים האחרונות נכנסה המשרבייה גם לעולם המערבי, שם היא מתפקדת גם כמעקה לסלון, כמחיצה פונקציונלית או כאלמנט עיצובי.

"שעות בהן מואר הבית באור השמש, חלקה החיצוני של המשרבייה מואר מאוד, וצפיפות חלקי הסבכה אינה מאפשרת למי שנמצא מחוץ לבית לראות את הקורה בתוכו", מסבירה עמית ביטאו, אדריכלית ראשית בחברת דקובריק. בבנייה הערבית המסורתית, המשרבייה מותקנת לרוב בקומה השנייה, בה הנשים, שבשל חובתן לשמור על צניעות ועבודות הבית שלהן, נשארות בבית אך רוצות לראות את הרחוב ולא להיראות ממנו".
מחיצה מעוצבת
מחיצת דקובריק דגם אנטון. עיצוב פנים אורית שרמן נהרי, צילום אריה המר

 

מחיצה מעוצבת
דקובריק דגם יד ביד. עיצוב פנים: אנה גולדברג, צילום: דרור סיתהל

מחיצה מעוצבת
דקובריק מתכת דגם רטרו, עיצוב פנים: ורד ברטל, צילום: אביב קורט


מחיצה מעוצבת
דקובריק דגם אנטון. עיצוב פנים: אריאנה שפירא, צילום: שרית גופן

אלמנט אדריכלי

כיום משמשת המשרבייה כאלמנט אדריכלי פונקציונאלי ודקורטיבי, אשר חובבי האוריינטליזם ישמחו לאמץ. למעשה, היא כבר הולכת ונעשית נפוצה יותר, בעיקר בשל יופייה והעושר הרב אשר היא מעניקה לחלל. אחד השימושים היותר פופולריים במשרביות נעשה בחללים פתוחים (אופן ספייס), שאינם חייבים להיות צפופים ונטולי פרטיות. ניתן להשתמש במשרביות כמחיצה בין חללים שונים בתוך הבית, וכן בתוך המשרד. קיר אחד כזה, ויש לכם אלמנט עיצובי שמוסיף רבות לחלל, וגם יוצר הפרדה פונקציונלית המאפשרת לשמור על קשר עין עם הנעשה בחדר השני.


משרביה דגם רקפת גוון כורכרי, "אקרשטיין HOME". צילום: תומר בורמד
מחיצה מעוצבת
לבנת סיליקט לבן מנוסר, "אקרשטיין". אדריכלות: יעקבס–יניב אדריכלים. צלם: עמית גרון

תחליף למעקה

המשרבייה נהדרת גם כמעקה מקורי למדרגות – במקום מעקה העץ הלעוס, מעקה הברזל המנוכר או הזכוכית אשר אין עוררין על יופייה, אך פרקטית היא לא. המשרבייה גם קוראת תיגר של ממש על הטפטים וחיפויי הקירות המוכרים לנו, ומשמשת כאלמנט עיצובי לחיפוי קירות פנים בכדי ליצור מראה ייחודי. קירות הבית יכולים להתקשט במגוון של דוגמאות מורכבות או פשוטות בעושר אינסופי של עיצובים, והחיפוי אפשרי בכל חדר. מעבר לזה, מספקות המשרביות גם פתרון של ממש גם ככלי להסתרת פתחי מיזוג ושאר אלמנטים אותם רוצים להסתיר.
"זהו אלמנט אדריכלי המשמש בפתחי מבנה ומעבר, לרוב מעץ או מחימר, אשר עושה קאמבק בעשור האחרון בזכות טכנולוגיה חדישה", מסבירה אולה אלישר, מעצבת פנים ובעלת הסטודיו לעיצוב by Ola. "משרביות מכניסות הביתה אלמנט פרקטי ופונקציונלי ומאפשרות לחלק חללים, להגדיר ולהפריד אזורים מבלי לחסום לגמרי את המבט. החוכמה היא גם לדעת לשלב בין החומרים הבסיסיים והמוכרים, כמו בטון ומתכות, ולהשתמש בטכנולוגיות של היום כדי לקבל תוצאות חדשות ומעניינות". כך, למשל, בפרויקט שעבדה עליו לאחרונה, בחרה אלישר להשאיר בדירת גן והפנטהאוז חלק מהקירות והתקרות בבטון חשוף, אשר מתחברים ישירות למשרביות העשויות פליז ומתכות שונות עם חיתוכי לייזר כדי להעניק לבית אווירה של עושר, תחכום ואסתטיות.
מחיצה מעוצבת פרויקט פרוג 2 בכיכר דיזנגוף. עיצוב: אולה אלישר

ככה משלבים משרבייה בבית

גם אדריכלית הפנים אריאלה עזריה ברקוביץ' בחרה למקם משרבייה ייחודית באחד מהפרויקטים שלה: החלל הגדול באותו הפרויקט שימש גם כסלון וגם כפינת אוכל, ולכן בחרה להפריד ביניהם באופן מעודן דרך קו המסגרת – קירות החדר, ללא צורך בהעמדת חוצץ שיפריד באופן פיזי ויעמיס על החלל. הקיר הקרוב לפינת הישיבה מהווה גורם עיצובי עיקרי בבית, כאשר הוא חופה במשרביית עץ אלון כתמתם בצורת משושים החוזרים על עצמם לאורכו ורוחבו של הקיר.
מחיצה מעוצבת
עיצוב: אריאלה עזריה ברקוביץ', צילום: עודד סמדר
מחיצה מעוצבת
עיצוב: אריאלה עזריה ברקוביץ', צילום: עודד סמדר
מעצבת הפנים מיטל סלומון שילבה בדירה לדוגמא שעיצבה משרבייה, אשר תוכננה בהשראת מותג האופנה שכבש את האלפיון העליון – HERMES. "בחדר השינה תכננתי משרבייה שעשויה מעץ גושני, והתאמתי לה ארון שעיצבתי באותו אופן. המשרבייה של הארון בנויה משני שכבות: האחת של עץ והשנייה מפליז".
מחיצה מעוצבת
פרויקט לגון. עיצוב: מיטל סלומון, צילום: אסף פינצוק

מחיצה מעוצבת
פרויקט לגון. עיצוב: מיטל סלומון, צילום: אסף פינצוק

 

553
7 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אס טי בי - משרביות מדהימות
ישנה חברה בהוד השרון שנקראת אס.טי.בי שמייצרת משרביות לפי הזמנה מחומר מיוחד וחזק מאוד, מתאים גם לתנאי חוץ. פיגוז של מוצר.

משרבייה זה יפה, אך איך מנקים את זה????

איך מנקים את זה? תשובה
היי, מאחר ופני המשרביות שלנו חלקים, הנקיון קל ופשוט- בעזרת מטלית יבשה או מברשת אבק. קל, קל, קל. נשמח שתדברו איתנו: 0506464747 | [email protected]

איך מנקים את זה? תשובה
היי, מאחר ופני המשרביות שלנו חלקים, הנקיון קל ופשוט- בעזרת מטלית יבשה או מברשת אבק. קל, קל, קל. נשמח שתדברו איתנו: 0506464747 | [email protected]

כתבה מהממת !

מה המייל או הטלפון של אס אי בי? יש אתר אינטרנט??

אין דבר כזה אדריכל פנים
אין מקצוע כזה. זו עברה על החוק להתחזות לאדריכל. מתי כבר כתבים מהתחום יבינו את זה ויפסיקו לתמוך במתחזים?

המלצות נוספות
בודק...