כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

חדשות העיצוב  //  השנים שבין העיצוב לביצוע

השנים שבין העיצוב לביצוע

התערוכה הסוקרת את העיצוב האיטלקי במחצית השנייה של המאה ה-20, המוצגת עתה במוזיאון ישראל, מציגה כמה מהאייקונים של העיצוב המודרני ומעוררת מחשבות על המאפיינים והסיבות למקומו המרכזי של העיצוב האיטלקי

מאת: יגאל גבזה צילום: יגאל גבזה


יחידת המטבח העצמאית על גלגלים שעיצב ג'ו קולומבו בשנת 1963 בעבור "בופי", הנושאת בקרבה את המכשירים והכלים הנחוצים לאחסון, בישול והגשה, מעוררת התפעלות גם כיום. ולא רק עקב תחכומה הפונקציונלי המשולב בעיצוב מעולה, אלא גם הודות ליכולתה לצפות את העתיד להתרחש, בתחום עיצוב המטבח והבית, כמעט 40 שנה לאחר שנוצרה.

קולומבו – שיש המכנים אותו ג'יימס דין של העיצוב האיטלקי, על שום כישרונו המתפרץ ומותו בגיל צעיר, הקדים את זמנו כשחקר את נושא ה-micro environment ואת איחוד הפונקציות בסביבת המגורים

"מטבח המיני" של קולומבו הוא אחד מ-100 המוצגים בתערוכת העיצוב האיטלקי המוקדשת לתקופה שלאחר מלחמת העולם השנייה – 2000-1945, המוצגת עתה במוזיאון ישראל בירושלים. קולומבו – שיש המכנים אותו ג'יימס דין של העיצוב האיטלקי, על שום כישרונו המתפרץ ומותו בגיל צעיר, הקדים את זמנו כשחקר את נושא ה-micro environment ואת איחוד הפונקציות בסביבת המגורים. את השראתו שאב, בין היתר, מרעיונותיו של לה קורבוזיה על הבית כ"מכונת מגורים" וגם מעיצוב הפנים של ספינות החלל שנשלחו לתור את החלל החיצון בשנות ה-60.

כמו מעצבים איטלקים אחרים בני תקופתו היה קולומבו משוכנע שהגיעה העת לשנות לא רק את סגנון הריהוט אלא גם את תפישת הבית עצמה ולהגדיר מחדש את תפקיד העיצוב ואת מקומו של המעצב בחברה. גישה זאת, שכונתה אנטי דיזיין, מייצגת את אחת התקופות שהתערוכה סוקרת – וגם מעידה על חוסר השקט הבסיסי הטבוע בעיצוב האיטלקי. זו אחת הדרכים להסביר את שונותו וייחודו.

אלכס וורד, אוצר התערוכה בירושלים, מוסיף שקולומבו היה מן הראשונים שהבינו את ערכו הסמנטי של האובייקט המעוצב – כרהיט או ככלי הנושא משמעות מעבר לתפקודו הראשוני.

גם הבחירה "הבטוחה" המוצגת בירושלים מייצגת נאמנה את האקספרימנטליזם (בצורה ובחומר), רוח השובבות, הצבעוניות, הפיקחות וסוג של חיוניות – אם למנות רק כמה מהתכונות המאפיינות את העיצוב האיטלקי

וורד מצר על שלא ניתנה לו האפשרות לבחור בעצמו את 100 המוצגים שבתערוכה, שמקורם באוסף הטריאנלה של מילאנו המכיל כיום כ-1,000 פריטים. הבחירה שנעשתה במילאנו הולכת על בטוח ומציגה רהיטים, מכשירים וכלים שרבים מהם היו לאייקונים בתולדות העיצוב המודרני. בחירה איזוטרית יותר היתה יכולה להוסיף עניין ומתח לתערוכה ולהדגיש את הצד הרדיקלי של העיצוב האיטלקי. אך גם הבחירה "הבטוחה" המוצגת בירושלים מייצגת נאמנה את האקספרימנטליזם (בצורה ובחומר), רוח השובבות, הצבעוניות, הפיקחות וסוג של חיוניות – אם למנות רק כמה מהתכונות המאפיינות את העיצוב האיטלקי.

מבט בוחן בתאריך, המציין את השנה שבה עוצבו המוצגים, מגלה שחלק גדול מהרהיטים והכלים האלה, המצויים בשימוש גם כיום ונראים עכשוויים, נוצרו למעשה לפני 30 או 40 שנה. בכמה מקרים הזמן שחלף שבין שנת העיצוב לשנת הייצור – 13 שנה, למשל, במקרה של שרפרף mezzadro של האחים קסטיליוני – מלמד עד כמה העיצובים האלה הקדימו את זמנם באיטליה עצמה עד שמצאו את דרכם אל פס הייצור.

מבנה התערוכה כרונולוגי והיא מחולקת לחמש תקופות – "הבנייה מחדש בשנים שלאחר המלחמה" (1945-1960), "הבום הכלכלי ושיגעון הצרכנות" (1960-1970), "האי-שקט החברתי והפלסטיק" (1970-1980), "האלף-בית של הקומוניקציה" (1980-1990) ו"בין זיכרון לעתיד" 
(1990-2000). חמשת ה"שערים" האלה רומזים לקשר ההדוק שבין המוצגים לבין הכוחות הסוציו-אקונומיים שהניעו את תקופתם.

בקטלוג התערוכה (באיטלקית ובאנגלית) מובאים בראש כל פרק כמה ציטוטים של סופרים או חוקרים שנכתבו בתקופה שבה עוסק הפרק ואשר אמורים להצביע על ההקשר שבו אפשר למקם ולפרש את המוצגים המופיעים בהמשך. כל אלה מזמינים לבחון בראייה רחבה ומעמיקה יותר את מחצית המאה הזאת של העיצוב האיטלקי, מעבר להתפעלות הראשונית מכושר ההמצאה, יכולת העיצוב והמגע הצבעוני המאפיינים אותו. בחינה שכזאת תגלה ניגודים בין תפישות שלעתים קיימות אצל מעצב אחד – כמו במקרה של אטורה סוטסאס שפעל בקבוצה רדיקלית ובאותה עת עבד כמעצב למען אוליבטי. היא תגלה גם את הדיאלוג המתמיד המתקיים בעולם העיצוב האיטלקי בין הפרטים והקבוצות המרכיבים אותו ואת הניסיון להתרחק מאחדות עיצובית פורמלית ולבחור בדו-קיום של ניגודים.

באוסף הזה היו רוצים אנשי הטריאנלה לראות עדות למעבדה חיה ונושמת שבה חוקרים חומרים וטכניקות ייצור חדשות ומעצבים אובייקטים שימושיים שמעבר לתפקודם הם אומרים משהו על החברה והתרבות שמהן נולדו. האוסף הוא כעין רפרטואר של סמלים וצורות שיש ביכולתו ליצור ולעודד השוואות ויחסים בין העבר לעתיד – להזכיר לנו מהי טביעת היד האנושית שאנו משאירים מאחרינו ולשאול להיכן היינו רוצים להמשיך.

object(WP_Post)#18285 (24) { ["ID"]=> int(460294) ["post_author"]=> string(1) "2" ["post_date"]=> string(19) "2019-09-08 15:41:50" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2019-09-08 15:41:50" ["post_content"]=> string(0) "" ["post_title"]=> string(17) "0840172A1_big_224" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "inherit" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(19) "0840172a1_big_224-2" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2019-09-08 15:41:50" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2019-09-08 15:41:50" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(460293) ["guid"]=> string(69) "http://www.bvd.co.il/wp-content/uploads/2019/09/0840172A1_big_224.jpg" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(10) "attachment" ["post_mime_type"]=> string(10) "image/jpeg" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" }

object(WP_Post)#18286 (24) { ["ID"]=> int(460295) ["post_author"]=> string(1) "2" ["post_date"]=> string(19) "2019-09-08 15:41:50" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2019-09-08 15:41:50" ["post_content"]=> string(0) "" ["post_title"]=> string(13) "0840172A1_big" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "inherit" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(15) "0840172a1_big-2" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2019-09-08 15:41:50" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2019-09-08 15:41:50" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(460293) ["guid"]=> string(65) "http://www.bvd.co.il/wp-content/uploads/2019/09/0840172A1_big.jpg" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(10) "attachment" ["post_mime_type"]=> string(10) "image/jpeg" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" }

עוד בנושא

חדשות העיצוב

הנה הוא בא – יריד צבע טרי


אחרי תקופה ממושכת, יריד צבע טרי חוזר להתקיים במתכונת פיזית, ומציע לקהל המבקרים עשרות תערוכות ומוצגים מרגשים שמשקפים את עולם האמנות של ימינו

חדשות העיצוב

התגעגענו אז באנו: חוזרים לאירועי העיצוב במילאנו


אחרי הפוגה כפויה וממושכת, אירוע העיצוב הגדול "סלונה דל מובילה" שוב איתנו וצפוי להיות מרגש מתמיד. עכשיו רק נשאר להחליט אם לטוס לאיטליה או להצטרף לפלטפורמה הדיגיטלית

חדשות העיצוב

עיצוב, שיתוף וקיימות – כל הסיבות לחכות ל"סופרסלונה"


אם תשאלו את המארגנים, אירוע הסופרסלונה נועד לסמל את הרנסנס של עולם העיצוב. אם תשאלו אותנו, הוא השיג את המטרה

חדשות העיצוב

מחפשים לאן לברוח? שבוע העיצוב ירושלים הוא האסקפיזם המושלם


תערוכות, מופעים, דוכני אוכל וקרקס אחד גדול שיחזיר אתכם לאמריקה של המאה ה-19. אירועי שבוע העיצוב ירושלים מתחילים

תגובות

כתיבת תגובה