כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

חדשות העיצוב  //  חפשו את הנקודה האדומה

חפשו את הנקודה האדומה

"Red Dot" – פרס שנתי, המחולק בתחומי עיצוב שונים, הפך זה מכבר לסמן ימני בתחום איכות ומצוינות

מאת: טלי הרדאבל, מגזין בניין ודיור צילום:


מה המשותף לחברות " LG", "אדידס", "אפל", "מרצדס-בנץ", "נוקיה", "פיליפס", "סימנס" ו"סוני"? מלבד היותן תאגידים בינלאומיים, המספקים מוצרי צריכה נחשקים, כולן יצרו פריטים שזכו בפרס העיצוב המוערך, "Red Dot Design Award". הפרס מוענק מדי שנה מטעם
The Design Zentrum Nordrhein Westfalen, גוף גרמני היושב באסן שבגרמניה, ומחולק על פי שלוש קטגוריות: עיצוב מוצר, עיצוב תקשורת ועיצוב קונספט. מדובר בתחרות שנתית בינלאומית, הנחשבת לאחת מתחרויות העיצוב המוערכות בעולם. בראשה עומד פרופסור
Peter Zec, יועץ עיצוב ומרצה מוכר, שפורש את משנתו בכל העולם למעלה מ-20 שנה, וחבר השופטים מורכב ממעצבים ומומחי עיצוב מרחבי העולם, שמתחלפים מדי שנה, לשמירה על אובייקטיביות

חותמת הנקודה האדומה מהווה ביטוי להערכה של המוצר הזוכה, ההופך מידית לחלק מטרנד

המוצרים  הנבחרים נבדקים בקריטריונים דקדקנים, אפילו "יקים". ביניהם, מידת החדשנות, פונקציונאליות, איכות צורנית, ארגונומיות, עמידות, תוכן סמלי ורגשי, היקף המוצר, בהירות בשימוש וברוח התקופה וגם תאימות אקולוגית.

הקטגוריות בתחום עיצוב המוצר מגוונות, בהן פנאי, ספורט, בריאות, אדריכלות ועיצוב פנים, תרופות ומדע, משרד, מדיה ומוצרי אלקטרוניקה ביתיים, תאורה, חימום ומיזוג אוויר.
על הביקוש לפרס יעידו מעל 6,000 מוצרים, שנשלחו בשנה שעברה לתחרות מ-52 מדינות. הקריטריונים לזכייה הינם חדשנות, פרקטיות ואיכות צורנית, וטווח המוצרים הזוכים מגוון בהתאם – ניתן לראות ביניהם שעון, צמיד, טלפון נייד, טלוויזיה, מערבל מזון, מכונית, מחשב, מגרפה וספל. המשותף לכל המוצרים יחד הוא היותם מייצגים את חיי היומיום ואת תרבות הצריכה.

הקריטריונים לזכייה הינם: חדשנות, פרקטיות ואיכות צורנית. טווח המוצרים הזוכים מגוון בהתאם – שעון, צמיד, טלפון נייד, טלוויזיה, מערבל מזון, מכונית, מחשב, מגרפה וספל

המוצרים הזוכים מקבלים את הפרס באופן אישי וחגיגי בטקס שנתי בתיאטרון בעיר אסן, אך הפרס האמיתי הוא הכרה בינלאומית, תצוגה בפני הציבור במוזיאונים ייעודיים בגרמניה ובסינגפור, ואפשרות להתגאות בנקודה אדומה חדשה על אריזתם, כחותמת של מצוינות ואיכות, המהווה, בעיני רבים, מקדם מכירות מעולה.
בימים אלה, כאשר עיצוב מזוהה עם מבחר עצום של אפשרויות וטווח המוצרים נמצא בהתרחבות מתמדת, הופכת הבחירה המצופה מהלקוח למורכבת ביותר. אי לכך, מסייע זיהוי ה"נקודה האדומה" על מוצר בחשיפת התפתחויות עדכניות. בזכות המוניטין והלוגו של הפרס, הוא מתפקד כעת כמקדם עיצוב וכמסמן טרנדים, שניתן לזהותם בקלות בתוך מגוון המוצרים הזוכים בו בכל שנה.

המשותף לכל המוצרים יחד הוא היותם מייצגים את חיי היומיום ואת תרבות הצריכה

מסקרן לבחון כמה מן הטרנדים העולים ממסקנותיהם של השופטים:
• תחום חדרי מגורים ושינה. כאן הצביעו השופטים על רגשות כמוקד מניע, וכי רהיטים הפכו לאובייקטים דקורטיביים. למשל, קמיני עץ שינו מראה, והפכו שימושיים בכל מקום. הספה הפכה למוצר של "הכל-באחד", ומשמשת כמקום לחוות בו חוויות, בעיצוב שמעודד יחסי גומלין. מגמה נוספת הפופולארית היא לשלב ברהיטים נורות לד אינטגראליות, שהופכות אותם לאמנותיים יותר.
• תחום כלי מטבח ומשק בית. בולטת האיכות הגבוהה של סטנדרט העיצוב העכשווי. מותרות הוא עדיין נושא מרכזי בעיצוב המטבח המודרני, שכן קהל היעד תובע חומרים מאיכות גבוהה, צורות נקיות, התאמה טכנית ופונקציונאליות, כדי להפוך את היומיום לקל ומעניין יותר. העיצוב מתמקד בהפיכת העבודה לפשוטה, דוגמת תנור, שמנקה את עצמו, מקרר אנטי-בקטריאלי, חזיתות ארון שלא נשארות עליהן טביעות אצבע, כי הדלת כמעט נפתחת מעצמה בלחץ קל, גישה לאינטרנט, שהפכה סטנדרט במטבח מודרני, כאשר השאלה "מה אבשל היום?" זוכה לתשובה על מסך על דלת המקרר.
• תחום תעשיה ומסחר. המוקד הושם על פתרונות עיצוב אינטליגנטיים ואופטימיים. זוהי נישה, הנחשבת לשמרנית, אך השנה ניכר כי המוצרים משקפים את רוח הזמן, ובהתאם ישנם ערכי שימושיות, הקפדה על פרטים ועל איכות גבוהה, ובנוסף, מסופקת הנאה בזכות שימוש בצבעוניות חדשה ומרעננת.
• תחום כלי הרכב מאופיין השנה בלוקסוס: הסגנון והמראה ניכרים מיד בעיצוב רכבים מודרניים. עולם זה הפך זוהר ושופע מותרות יותר מבעבר, כאשר ההשקה של כלי רכב חדש הפכה לאירוע מדיה. גם מכוניות קטנות מצוידות בחלונות אוטומטיים, מיזוג אוויר, כיסא הי-טקי, והטכנולוגיה משתקפת גם בעיצוב הפנים, שהוא ארגונומי ועתידני.

בזכות המוניטין והלוגו של הפרס, הוא מתפקד כעת כמקדם עיצוב וכמסמן טרנדים, שניתן לזהותם בקלות בתוך מגוון המוצרים הזוכים בו בכל שנה

• חדרי רחצה וכלים סניטריים, שהפכו זה מכבר למתחם של פינוק, מיוצגים בעיצוב עדכני כמרחב של חוויה חושית. זו באה לידי ביטוי בצורות פיסוליות, המשולבות עם עיצוב פונקציונאלי, ורעיונות שמאפשרים פרשנויות חדשות לחדר הרחצה, שהפך למקום המשלב תחושת בית עם נינוחות, בזכות חומרים טבעיים.
• תחום המחשבים המובנה על פיתוחים טכנולוגיים, מאופיין בצבע שחור, משטחים מבריקים ומסכים שטוחים. העיצובים מתייחסים לצרכים ולרצונות של הלקוחות, ומותאמים בגודל, משקל ופרקטיות, בהתאם לאנשי העסקים הניידים, שמתייחסים למחשב הנישא כתכשיט. טלפונים ניידים הפכו למותגי אופנה, ומקושטים בקריסטלים, שמעלים את ערכם.
• נושא זניח שזכה לזרקור הוא תחום התכשיטים, אופנה ומותרות. אלה פונים לקהל יעד מתוחכם, והעיצוב מיועד בהתאם להעלאת איכות החיים. הגלובליזציה משפיעה, וכך מציג שעון יד את כל אזורי הזמן על פני כדור הארץ, ובשבריר מבט אפשר לדעת מה השעה בהונג קונג, שיקגו וסנטיאגו.
• טרנדים בולטים בתחום עיצוב תקשורת, לשנת 2007, אופיינו בהתייחסות רבה למותגים. עיצוב תקשורת מודרני מאפשר ללקוחות לחוות את המיתוג, הוא שיוצר את הרושם הראשון, וניכרת חזרה לעבודת יד ותחושה שהכל אפשרי בזכות הטכנולוגיה.
• בקטגוריות עיצוב תאגידי ועיצוב סביבה ציבורית סימנו השופטים את נושא המיתוג כקובע את ייצוגה של חברה, ובניגוד לעבר, כמות אינה האיכות. במקום קהל יעד רחב, יש קהל יעד מסוגנן ומוגדר, והאיכות הגבוהה ביותר היא המטרה העליונה.
• תחום עיצוב אריזות ,שנדמה זניח, זכה לחשיבות, וצוינו הצגה יצירתית של מוצרים. עיצוב בתחום צריך להיות ברור וממוקד מטרה, שכן איכות גבוהה של אריזות מציגה את המוצרים בדרכים יצירתיות. המגמה מצביעה על גוון "שקוף", שממקד את תשומת הלב במוצרים עצמם. על פי מסקנות השופטים, עיצוב אריזות עכשווי מעניק למותג זהות וערכים של הכרה ודימוי, שכן אריזה ממלאת את הצורך בבידול ומשמשת ככלי שיווק.

המסקנות בתחום המדיה האינטראקטיבית מתמצתות היטב את העולם המשתנה בו אנחנו חיים: טכנולוגיות הופכות הכל לאפשרי, ולכן, כל מי שנכנס לאתר אקראי ברשת האינטרנט, נתקל מיד בשילוב עשיר של צבעים, דימויים, תנועה, צלילים. שם הכל מיוצג. אפשרויות העיצוב גדלות עם נהרות המידע, ותפקיד המעצבים הוא ליצור אתרי אינטרנט ידידותיים למשתמש, שמעבירים את המידע בצורה ברורה ואסתטית. זה לא חייב להיות מתוחכם, אבל בהיר, ובעל מבנה מובן, שנעים להשתמש בו, והוא משלב צרכים לצד עיצוב אינטליגנטי.

לראות בעיניים
תצוגת הקבע הגדולה ביותר בעולם לעיצוב עכשווי פרושה על פני כ-4,000 מ"ר, במוזיאון "נקודה אדומה" בעיר הגרמנית אסן. מעל 1,000 מוצרים, כולם זוכי הפרס, בתצוגה שמתעדכנת מדי שנה, שכן מוספים אליה המוצרים הזוכים.
המוזיאון עצמו ראוי לביקור, שכן מדובר בבניין תעשייתי מרשים, מהמחצית הראשונה של המאה ה-20, המכונה פעמים רבות בספרים "הקתדרלה של תרבות התעשיה". הבניין עבר שיפוץ והסבה בידי האדריכל הבריטי, נורמן פוסטר, לטובת שימוש עדכני כמוזיאון. לשוהים במזרח הרחוק, נפתח בשנת 2005 מוזיאון מקביל בסינגפור, הממוקם בבניין קולוניאלי ישן, שעבר שחזור. הבחירה בסינגפור נובעת מההבנה, שאסיה היא אזור תוסס ועשיר ביצירתיות וחדשנות – חבל העולם של העתיד.

object(WP_Post)#18278 (24) { ["ID"]=> int(304948) ["post_author"]=> string(1) "2" ["post_date"]=> string(19) "2019-06-19 07:19:17" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2019-06-19 07:19:17" ["post_content"]=> string(0) "" ["post_title"]=> string(16) "c00c3f6f3cb9_big" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "inherit" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(16) "c00c3f6f3cb9_big" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2019-06-19 07:19:17" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2019-06-19 07:19:17" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(304947) ["guid"]=> string(68) "http://www.bvd.co.il/wp-content/uploads/2019/06/c00c3f6f3cb9_big.jpg" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(10) "attachment" ["post_mime_type"]=> string(10) "image/jpeg" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" }

object(WP_Post)#18285 (24) { ["ID"]=> int(304949) ["post_author"]=> string(1) "2" ["post_date"]=> string(19) "2019-06-19 07:19:17" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2019-06-19 07:19:17" ["post_content"]=> string(0) "" ["post_title"]=> string(16) "c00c3f6f3cb9_big" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "inherit" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(18) "c00c3f6f3cb9_big-2" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2019-06-19 07:19:17" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2019-06-19 07:19:17" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(304947) ["guid"]=> string(68) "http://www.bvd.co.il/wp-content/uploads/2019/06/c00c3f6f3cb9_big.jpg" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(10) "attachment" ["post_mime_type"]=> string(10) "image/jpeg" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" }

עוד בנושא

חדשות העיצוב

הנה הוא בא – יריד צבע טרי


אחרי תקופה ממושכת, יריד צבע טרי חוזר להתקיים במתכונת פיזית, ומציע לקהל המבקרים עשרות תערוכות ומוצגים מרגשים שמשקפים את עולם האמנות של ימינו

חדשות העיצוב

התגעגענו אז באנו: חוזרים לאירועי העיצוב במילאנו


אחרי הפוגה כפויה וממושכת, אירוע העיצוב הגדול "סלונה דל מובילה" שוב איתנו וצפוי להיות מרגש מתמיד. עכשיו רק נשאר להחליט אם לטוס לאיטליה או להצטרף לפלטפורמה הדיגיטלית

חדשות העיצוב

עיצוב, שיתוף וקיימות – כל הסיבות לחכות ל"סופרסלונה"


אם תשאלו את המארגנים, אירוע הסופרסלונה נועד לסמל את הרנסנס של עולם העיצוב. אם תשאלו אותנו, הוא השיג את המטרה

חדשות העיצוב

מחפשים לאן לברוח? שבוע העיצוב ירושלים הוא האסקפיזם המושלם


תערוכות, מופעים, דוכני אוכל וקרקס אחד גדול שיחזיר אתכם לאמריקה של המאה ה-19. אירועי שבוע העיצוב ירושלים מתחילים

תגובות

כתיבת תגובה