כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

חדשות העיצוב  //  מוזיאון אחר

מוזיאון אחר

אין סיורים מודרכים, התאורה טבעית ומשתנה בהתאם לשעות היום, אין שומרים, מותר לצלם והמוצגים לא ממודרים. מוזיאון "האי" בדיסלדורף

מאת: שי בן אפרים צילום: שי בן אפרים


מוזיאונים דומים, בדרך כלל, זה לזה. נכון, כולם עוברים מתיחת פנים בשלב כזה או אחר, ורצוי כמובן, תחת שרביטו של מגה-אדריכל-כוכב עולמי, המשנה את התפאורה החיצונית ומסבך את המעברים בין חללי התצוגה, אך המבנה הבסיסי – פיזית ורעיונית, נותר דומה.

במרחק 15 דקות נסיעה, מערבית לדיסלדורף, נמצא מוזיאון המכונה "האי", ומציע חוויה אחרת משוחררת מעננת הכבדות, המתלווה למושג "מוזיאון". בדרכו שלו עובר "האי" על מספר חוקים נורמטיביים, בלתי ניתנים לכיפוף, המקובלים בעולם המוזיאונים.

15 מבני התצוגה, המפוזרים על שטח של 200 דונם, תוכננו על ידי הפסל והארכיטקט ארווין האריך, ונועדו לאכלס ולהציג את אוסף האומנות של קארל היינריך מולר, מייסד המוזיאון.

שבילי ההליכה, גשרי העץ, הסככות וספסלי המנוחה, כמו גם צורתם החיצונית של המבנים, נטמעים בתוך הירוק-ירוק שמסביב, ומדגישים את יחסי הגומלין של מתח והשלמה, העומדים בבסיסו של המוזיאון

בינות לחללי התצוגה  משתרע הטבע במלוא הדרו: יער, חורש, אגם, בריכה, נחל, שדה בר, צמחייה טבעית ופראית, גנים מטופחים ובוסתני פרי. כל הסממנים הפרה-אורבניים נמצאים שם, אולי להרגיע את האינטלקט לפני הביתן הבא, ואולי כדי להזכיר את המקור האמיתי של פשטות ויופי.

שבילי ההליכה, גשרי העץ, הסככות וספסלי המנוחה, כמו גם צורתם החיצונית של המבנים, נטמעים בתוך הירוק-ירוק שמסביב, ומדגישים את יחסי הגומלין של מתח והשלמה, העומדים בבסיסו של המוזיאון, בין חלל פנימי וחיצוני, אומנות וארכיטקטורה, יציר האדם ויציר הטבע.

לאורך היום משתנה התאורה הטבעית בהתאם למזג האוויר ולעונת השנה, ויוצרת משחקי אור וצל ותנאי תאורה חדשים, מדי שעה, בתוך המבנים ובטבע המקיף אותם.

תאורת חללי התצוגה הינה טבעית, ומגיעה מחלונות "סקיי לייט", המקובעים בתקרה כתחליף לגג אטום וסטנדרטי ולתאורת נורות מלאכותית קבועה ונקודתית. קירות התצוגה הלבנים מפזרים את האור, המגיע מלמעלה, ותורמים בדרכם ערך נוסף ומשתנה ליצירות.

לצד אומנות אפריקאית ופולינזית מוצגות עבודות של קלימנט ומאטיס. ג'יקומטי וסזאן חונים לצד אומנים גרמנים צעירים ופסלים מארצות אסיה

את 15 גלריות התצוגה תכנן הארכיטקט, ארווין האריך, כמבנים גיאומטריים פשוטים בעלי נוכחות פנימית וחיצונית מינימליסטית, המשתלבים בהרמוניה מקסימאלית עם האומנות האנושית שבפנים, ומעשה האומנות האלוהי שבחוץ. משחקי התאורה הטבעית מבפנים, והתכנון האקוסטי, המזמין לניסויי סאונד שונים, מעמידים כל גלריה כיצירת אומנות בפני עצמה, המשמשת כצד בדיאלוג עם הטבע והפארק.

לכל מבנה יש שני פתחי כניסה ויציאה לפחות, שמזרימים את המבקרים אל נקודת יציאה חדשה דומה לנקודת הכניסה, ואל חוויה נטולת אוריינטציה להמשך ההרפתקה. הדלתות פתוחות לרווחה אל הטבע שבחוץ, התורם מצידו תוספת אור, אויר טרי וקבוצת עלים אקראית אל החלל.

העבודות המוצגות אינן מלוות בפתקית הקבועה המפרטת את שם האמן, שם היצירה, החומרים, השנה וכו'. המבקר במוזיאון זוכה לקרדיט ולכבוד על אינטרפרטציה אישית ועל האפשרות ליהנות מיצירת אומנות ללא צורך בידע או השוואה.

"האמנות מקבילה לטבע", אמר הצייר פול סזאן. מוזיאון "אינסל הומברייך" מיישם רעיון זה בדרכו הייחודית, ונותן למבקר בו את מלוא הקרדיט על הבחירות אותן יעשה בשטח המוזיאון

האוסף מוצג בחללים ללא היררכיה היסטורית או שווי ערכי: לצד אומנות אפריקאית ופולינזית מוצגות עבודות של קלימנט ומאטיס. ג'יקומטי וסזאן חונים לצד אומנים גרמנים צעירים ופסלים מארצות אסיה.

אין  הנחיה או סיורים מודרכים. אין גם שומרים חמורי סבר ומותר לצלם. חבורות סטודנטים לעיצוב וארכיטקטורה מגיעים ל"אי", ואת רובם ניתן לראות בפוזיציות ישיבה מרוכזים, בעודם רושמים ביד חופשית מבנה כזה או אחר.

בחיפושיו אחר מקום לתצוגת אוסף האומנות שלו, רכש קרל היינריך מולר ב-1982 את "בית הורד", מעונה המקורי של משפחת הומברייך, ואת שטח הפארק, שיסודותיו הונחו כבר בשנת 1820.

השטח העצום גבל בשדות חקלאיים, נהר ה"הרפט", ובסיס טילי שיוט גרעיניים של נאט"ו. בעזרת מעצב הנוף ברנרד קורט שוחזרו הגנים, נסללו או כוסו שבילים, נמתחו גשרי עץ מעל וליד נחלים וביצות, ונוצרה חלקת אלוהים שאינה צריכה לחשוש מפני עולם התעשייה, הקידמה והאורבניות.

ב-1994, לאחר תום המלחמה הקרה ופירוק החימוש, רכש מולר את שטחו של בסיס הטילים הסמוך, שננטש (וקיומו לא הופיע בשום מפה), וצירף אותו למוזיאון הקיים כשטח תצוגה נוסף, וכמגורים וחללי יצירה לאומנים.

שדרוג בסיס הטילים הישן  הופקד בידי האדריכל היפני, טאדו אנדו, שבחר להסיר את כל האלמנטים הביטחוניסטים, ולרתום את ההאנגרים, הבונקרים ומגדל הפיקוח לטובת הקהילה.

הנקודה המבודדת, שלא מדברים אודותיה, הפכה למרכז של שיתוף פעולה, המספק לאומנים, מוסיקאים, מושכי קולמוס, מדענים ושאר אנשי יצירה ורוח, חלל פורה – פיזי ומטאפיזי, לחילופי רעיונות והשפעה תרבותית.

מחיר כרטיס הכניסה למוזיאון כולל גם ארוחה קלה בקפיטריית המוזיאון, ומהווה תרומה נוספת של ה"אי" לחקלאי האזור, שספק אם קיימת במוזיאון אחר בעולם.

סוגי לחם מקומיים, עוגה מסורתית, ריבה, רסק תפוחים, תפוחי אדמה, ביצים, שמאלץ חזיר, פירות, מים מינרליים, קפה ותה, כולם מתוצרת מקומית, מוגשים במבנה הקפיטרייה מרובה החלונות.

המוצרים, האורגניים ברובם, נרכשים מהחקלאים והיצרנים המקומיים, ומעודדים אותם לתוצרת "נקייה" ולשמירה על ערך המסורת המקומית הייחודית.
"האמנות מקבילה לטבע", אמר הצייר פול סזאן. מוזיאון "אינסל הומברייך" מיישם רעיון זה בדרכו הייחודית, ונותן למבקר בו את מלוא הקרדיט על הבחירות אותן יעשה בשטח המוזיאון. השטח הוא גדול, הזמן הוא נתון אישי, הדיאלוג מבורך האינטרפטציה מתחילה בתוכנו.

object(WP_Post)#18285 (24) { ["ID"]=> int(460360) ["post_author"]=> string(1) "2" ["post_date"]=> string(19) "2019-09-08 15:41:55" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2019-09-08 15:41:55" ["post_content"]=> string(0) "" ["post_title"]=> string(16) "c0081c9937ae_big" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "inherit" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(18) "c0081c9937ae_big-7" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2019-09-08 15:41:55" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2019-09-08 15:41:55" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(460359) ["guid"]=> string(68) "http://www.bvd.co.il/wp-content/uploads/2019/09/c0081c9937ae_big.jpg" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(10) "attachment" ["post_mime_type"]=> string(10) "image/jpeg" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" }

object(WP_Post)#18286 (24) { ["ID"]=> int(460361) ["post_author"]=> string(1) "2" ["post_date"]=> string(19) "2019-09-08 15:41:55" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2019-09-08 15:41:55" ["post_content"]=> string(0) "" ["post_title"]=> string(16) "c0081c9937ae_big" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "inherit" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(18) "c0081c9937ae_big-8" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2019-09-08 15:41:55" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2019-09-08 15:41:55" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(460359) ["guid"]=> string(68) "http://www.bvd.co.il/wp-content/uploads/2019/09/c0081c9937ae_big.jpg" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(10) "attachment" ["post_mime_type"]=> string(10) "image/jpeg" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" }

עוד בנושא

חדשות העיצוב

הנה הוא בא – יריד צבע טרי


אחרי תקופה ממושכת, יריד צבע טרי חוזר להתקיים במתכונת פיזית, ומציע לקהל המבקרים עשרות תערוכות ומוצגים מרגשים שמשקפים את עולם האמנות של ימינו

חדשות העיצוב

התגעגענו אז באנו: חוזרים לאירועי העיצוב במילאנו


אחרי הפוגה כפויה וממושכת, אירוע העיצוב הגדול "סלונה דל מובילה" שוב איתנו וצפוי להיות מרגש מתמיד. עכשיו רק נשאר להחליט אם לטוס לאיטליה או להצטרף לפלטפורמה הדיגיטלית

חדשות העיצוב

עיצוב, שיתוף וקיימות – כל הסיבות לחכות ל"סופרסלונה"


אם תשאלו את המארגנים, אירוע הסופרסלונה נועד לסמל את הרנסנס של עולם העיצוב. אם תשאלו אותנו, הוא השיג את המטרה

חדשות העיצוב

מחפשים לאן לברוח? שבוע העיצוב ירושלים הוא האסקפיזם המושלם


תערוכות, מופעים, דוכני אוכל וקרקס אחד גדול שיחזיר אתכם לאמריקה של המאה ה-19. אירועי שבוע העיצוב ירושלים מתחילים

תגובות

כתיבת תגובה