כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

חדשות העיצוב  //  ממלכת האובייקטים

ממלכת האובייקטים

ביתו הפרטי של הברון אלכסנדר פון וז'סאק, אספן, מנהל וממייסדי מוזיאון העיצוב הנודע, ויטרה

מאת: מריה כריסטינה דידרו צילום: Deidi Von Schaewen


ליד לסאק כפר קטן,  לא הרחק מפואטייה, באזור כפרי מרהיב של מחוז שרנטה שבדרום מערב צרפת, חבויה בתוך יער אחוזה כפרית 'דה בואבושה' – 'ממלכתו' הפרטית  של הברון אלכסנדר פון וז'סאק. באחוזה, המשתרעת על שטחים נרחבים, ניכר ניגוד חריף בין אדריכלות היסטורית לבין הבתים החדשים, שנבנו במקום, ומעניק למקום אווירה ייחודית.

בין הבתים שלושה בתי במבוק, שבנה האדריכל הקולומביאני סימון ולס, וביתן גן עשוי מעץ ומקרטון, של האדריכל היפני שיגרו באן. עירוב הסגנונות יצר מקום מפגש אטרקטיבי למבקרים מכל העולם. המקום מהווה אטרקציה תיירותית של גנים, כרי דשא, אגם גדול לשחייה ודיג והנהר ויין, המשמש גבול טבעי בצדה המערבי של האחוזה. בנוסף, פתח הברון במקום "מרכז בינלאומי למחקר ולחינוך לתרבות ולחקלאות", המציג תפיסה חקלאית, המבוססת על עקרונות אקולוגיים, על ידי  שימוש במשאבים, המתקיימים  בכוחות עצמם, ובשימוש מינימאלי בכימיקלים. השילוב בין שני הנושאים העיקריים בחייו של הברון הביא את קתרין טראוטמן, שרת התרבות והתקשורת בממשלת צרפת, להעניק לו את התואר 'אביר מסדר האמנויות והספרות' לשנת 1999.

כשמגיעים לאחוזה, דרך שביל לבן וקטן, מתגלה לפתע המראה המרהיב של המקום, בו נערכות פעילויות רבות, הקשורות לעיצוב ולאדריכלות. מר פון וז'סאק מקיים שם את סדנאות הקיץ שלו בשיתוף עם מרכז פומפידו בפריס. סטודנטים מכל העולם מתאספים באווירה רגועה, ונהנים מן הסובב אותם – הקרבה לטבע, לסוסים, לחמורים ולכבשים, הרועים באחו, ולצמחים נדירים, בעודם מאזינים להרצאותיהם של מעצבים ואדריכלים ידועי שם ובעלי מוניטין.

האספנות שלו, שגובלת באובססיה, אינה סותרת את דעתו, האומרת, שיש טעם לשימוש בחפצים, רק אם משתמשים בהם לדברים תרבותיים, כפי שהוא חי אתם ומשתמש בהם

יצירות מופת, נקודות שיא בהיסטוריה של העיצוב ודגמים ראשונים של ברוייר, פרואובה ונוגוצ'י בידיו מסמכים רשמיים, המעידים על כך (הם הבסיס לפעילויות החינוכיות של פון וז'סאק). משום כך לא אהב במיוחד את הלימודים – באותו זמן היו לו דברים מעניינים יותר לעשות: לאסוף מכוניות, בדים, תכשיטים, קימונו משנות ה-60 של המאה שעברה, שמצא ביפן, לצד מערכת כלים לפיקניק מאותה תקופה, כרכרות של בני כת האמיש, אופנועי BMW, דברים פעוטים מתרבויות שונות.

האספנות שלו, שגובלת באובססיה, אינה סותרת את דעתו, האומרת, שיש טעם לשימוש בחפצים, רק אם משתמשים בהם לדברים תרבותיים, כפי שהוא חי אתם ומשתמש בהם. ההרפתקאות הרבות, המקושרות לפריטי האוסף השונים, הן חלק משמעותי ממנו, ועליהן מספר פון וז'סאק סיפורים מרתקים. הסקרנות המדעית הקיצונית, המאפיינת אותו, היא שאפשרה לו לגלות את היופי בחפצים יומיומיים, לחפש את יוצא הדופן בתוך הרגיל והנורמאלי, ולפתח אובססיה לבעלות על חפצים כדרך ליצירת תרבות.

הריאיון על ביתו של פון וז'סאק היא בעצם שיחה על החפצים שלו ועל האוספים שהוא מאחסן. הוא מתגלה בשיחה כאדם מסתורי ומשפיע. גבוה, בעל חיוך מתוק, הוא קרוב משפחה של הברון מינכהאוזן האגדי, והציורים המקוריים על עטיפות הרומן מאת רודולף אריך רספה, היו החלק הראשון בתערוכה "הרפתקאות עם חפצים: עיצוב האוספים של פון וז'סאק", שהוקדשה לאוסף הפרטי שלו. הפינקוטקה אניילי שבטורינו הציגה את התערוכה באביב שעבר, במסגרת אירועי הכרזתה של טורינו כבירת עיצוב עולמית.

בביתך נמצאים כל החפצים שיצרו את חייך. מתי ולמה התחלת לאסוף?
אני אדם מעשי, ומלבד בני אדם, שאותם אני מחשיב לחלק המלהיב ביותר בחיי, הייתי מוקף באובייקטים מאז שאני זוכר את עצמי. אני אוהב חפצים, ואני סקרן לגבי הסיפור, המלווה אותם. לגביי, שוקי הפשפשים בכל העולם הם גן עדן של חפצים. התחלתי לטייל בעולם, כשהייתי רק בן 13, כשרכבתי לבדי על אופניי מהעיר הוסום שבצפון גרמניה לקופנהגן בירת דנמרק. זאת הייתה חוויה מדהימה. כשאני מגיע למקום חדש, אני מיד שואל היכן נמצא שוק הפשפשים, או אזור של חנויות, המוכרות עתיקות, שבהן אוכל למצוא פריטים מרתקים. כשאני מוצא חפץ, ששייך לסביבת המגורים שלנו, כמו כלי מטבח או כלי עבודה, אני מיד מבקש מהסוחר עוד מידע  לגביו. בדרך כלל, אפשר למצוא את החפצים המקומיים הללו, שנועדו לשימוש יומיומי, אצל סוחרים שונים באותו שוק. לעומת זאת, לעתים קרובות הסיפורים שלהם לגבי אותו פריט, שונים מאוד. אני סקרן מאוד לברר איזה חלק בסיפור נועד "לקדם מכירות", ואיזה חלק ממנו הוא הרקע האמיתי. אני אוהב את סיפורי הפאזל הצבעוניים הללו, מפני שכך אפשר ללמוד הרבה על אנשים ועל תרבותם במקומות שונים, והחפץ מקבל לבסוף אישיות משלו.

אני רואה בסלון שלך חפצים חשובים שונים זה מזה. האם יש לך קריטריונים מסוימים לפיהם אתה בוחר את הפריטים?
לא ממש. לעתים, אני מוקסם מצבע יפהפה, מצורה מפתיעה, מפונקציה מסוימת, או מכל דבר אחר, שמשך את תשומת לבי. אם אני נעשה מעורב רגשית, אני נוגע בחפץ, מסובב אותו, בוחן את מצבו ואת הפונקציונאליות שלו, ואם אני מתרגש יותר ויותר, אשקול לקנות אותו. אין סיבה מסחרית לקניה כזו, אבל עשויה להיות סיבה מעשית לכך, כי החפץ יתאים בדיוק לאחד הפרויקטים שלי – תערוכה, כתב עת או תיעוד. אני מתעניין מאוד בתהליך העשייה של דברים שונים, בין אם הם קשורים לעבודת אומן, ובין אם לייצור תעשייתי. אני אוהב חומרים, כמו דיקט ממקור טבעי, שהופכים למוצר תעשייתי, ואת הדרך שבה נפתרו הבעיות בתהליך.

מתי התחלת לחשוב על עצמך כעל אספן?
אם הדירה שלך מלאה בחפצים עד אפס מקום, ואתה כבר לא יכול לזוז בתוכה, כדאי שתשאל את עצמך, אם זאת מחלה, או שהפכת לאספן. כשהאוסף גדל, אתה מתחיל לברור חפצים שונים מתוך המציאות שמצאת, ואת היתר אתה מוכר, או נותן כמתנות לחג המולד. דבר זה מוביל, בדרך כלל, לשיפור באיכות האוסף שלך – כשאתה קונה דברים, שומר אותם לזמן מה, מראה אותם לאספנים אחרים, מזהה אותם בתערוכות או בכתבי עת, ומשווה בין האיכויות שלהם, אתה מגדיר יותר ויותר את היעד שלך ואת העניין שלך בכך. אפשר למכור חפצים מאיכות בינונית, ולהשתמש ברווחים כדי לקנות תחליפים מאיכות גבוהה יותר.

התערוכה בפינקוטקה אניילי בטורינו אינה התערוכה הראשונה שלך. קדמה לה התערוכה במרכז פומפידו ב-1993. מהם ההבדלים ביניהן?
בתחילת 1990 החליטו במרכז ז'ורז' פומפידו לבנות אוסף עיצוב משלהם. הם רכשו מהאוסף שלי כמה יצירות מופת של עיצוב פנים מהמאה ה-20 ומכיוון שאני מתגורר בצרפת ב-30 השנים האחרונות תרמתי למרכז פומפידו כמה רהיטים אמריקניים בולטים מהאוסף שלי.ב-1993 הציג המוזיאון את שני חלקי האוסף שלי בחלל התצוגה שבקומת הקרקע. אבל 15 שנים אחר כך הפינקוטקה אניילי מראה בפעם הראשונה את כל התחומים השונים, שמונה האוסף שלי: רהיטים, מנורות, זכוכית, תכשיטים, בדים, ספרים, קטלוגים, תצלומים, ועוד.

מה תציע לאספן צעיר?
על אספן צעיר להיות סקרן, ביקורתי, לחפש את איכות החפץ ואת המקור שלו. אם אינך נלהב, ואינך נכון להילחם על החפץ שלך, פשוט אל תקנה אותו.

יש לך גישה אישית לעיצוב. מהו לגביך עיצוב אידאלי? האם עיצוב הוא דרך חשיבה ודרך חיים? האם העיצוב נועד לכך שנחיה אתו, או כדי שנתייחס אליו כיצירת אמנות?
על העיצוב לשרת את הדרך שבה נשתמש בחפץ בצורה הטובה ביותר, לתת לחפץ אופי משלו ולעורר רגש. עיצוב אינו אמנות; זוהי דיסציפלינה עצמאית, שמטרתה ליצור תפקוד וצורה של חפצים. האמנות משפיעה על כל ההיבטים בחיינו מעבר לכל אופנה ועיצוב. באופן אישי אני נמשך בעיקר לחפצים פשוטים מתרבויות שונות, העשויים מחומרים טבעיים.

לכל פריט באוסף שלך יש סיפור מיוחד משלו, וכולם יחד מספרים את הסיפור שלך. כשמתבוננים בהם קיימת תחושה, שאפשר לעקוב אחרי מסלול חייך. תוכל לספר לנו אנקדוטה הקשורה לחפץ, שאתה אוהב יותר מכולם?
יש לי כמה פריטי עץ מעוקל של מיכאל תונט, שמצאתי באחד ממסעותיי באנדלוסיה שבדרום ספרד. כדי לקנות כמה כיסאות, נאלצתי לעבור, יחד עם צוענים כפריים מקומיים, בכל הפאבים בסביבה, ובכל פאב נאלצתי לשתות ולאכול טאפאס. לבסוף, נרכשו הכיסאות, שפורקו ונארזו למשלוח, אותו קשרנו על אוכפי הסוסים. כשחזרתי לצרפת, ביליתי זמן ממושך בשחזור הכיסאות, ובהחזרתם למראם המקורי.

באוסף שלך כלולים חפצים מן המקומות המגוונים ביותר בעולם, בתוכם חפצים מתרבויות שונות ומסגנונות חיים שונים. בעיצוב של היום – מה מקומי ומה גלובלי?
מעבר לטכנולוגיה עדכנית ולחומרים חדשים, אנחנו עדיין זקוקים למסורת מקומית, לצבעים, ולמלאכתם של בעלי מקצוע מתרבויות שונות בעולם, כדי ליצור מוצרים חדשים ואטרקטיביים מדי שנה.

מהו הזיכרון המוקדם ביותר שלך הקשור בעיצוב?
כשהתחלתי לחפש חפצים יפים, מפתיעים או מוזרים בשוקי פשפשים, לא חשבתי על עיצוב, ואני חושב שאפילו לא השתמשתי במילה הזאת בשיחות יומיום. אבל ברור, שכאשר התבוננתי בחפצים, הבחנתי באיכויות השונות שלהם, בגימור ובערך שלהם. השימוש התכוף במילה "עיצוב" התחיל להעסיק את התודעה הציבורית בשלהי שנות ה-70.

אתה איש של תשוקה גדולה ושל נחישות רבה: השתתפותך ב-"Fucktroy", (ג'ורג' וורהול) "התקופה האמריקנית", חייך עם בני כת האמיש, הקמת המוזיאון בבופארד שבגרמניה, ניהול וסיוע לצמיחתו של מוזיאון ויטרה, והפרויקט הייעודי של אחוזת דה בואבושה, שהקמת לפני כמעט 20 שנה. מהו הצעד הבא שלך?
אשתקד, השתתפו בסדנאות שלנו כאן, כ-400 סטודנטים לעיצוב ולאדריכלות מכל רחבי העולם. ניסינו לבדוק איתם מהן הציפיות האישיות והמקצועיות שלהם מהתרבות ממנה באו. התשובות אמורות לתת לנו נתונים, שיאפשרו לנו לנתח מגמות גלובליות בעיצוב. זה עשוי להיות פרויקט עתידי מעניין.

object(WP_Post)#18285 (24) { ["ID"]=> int(304924) ["post_author"]=> string(1) "2" ["post_date"]=> string(19) "2019-06-19 07:19:15" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2019-06-19 07:19:15" ["post_content"]=> string(0) "" ["post_title"]=> string(16) "c00a20ee4ebe_big" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "inherit" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(16) "c00a20ee4ebe_big" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2019-06-19 07:19:15" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2019-06-19 07:19:15" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(304923) ["guid"]=> string(68) "http://www.bvd.co.il/wp-content/uploads/2019/06/c00a20ee4ebe_big.jpg" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(10) "attachment" ["post_mime_type"]=> string(10) "image/jpeg" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" }

object(WP_Post)#18286 (24) { ["ID"]=> int(304925) ["post_author"]=> string(1) "2" ["post_date"]=> string(19) "2019-06-19 07:19:15" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2019-06-19 07:19:15" ["post_content"]=> string(0) "" ["post_title"]=> string(16) "c00a20ee4ebe_big" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "inherit" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(18) "c00a20ee4ebe_big-2" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2019-06-19 07:19:15" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2019-06-19 07:19:15" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(304923) ["guid"]=> string(68) "http://www.bvd.co.il/wp-content/uploads/2019/06/c00a20ee4ebe_big.jpg" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(10) "attachment" ["post_mime_type"]=> string(10) "image/jpeg" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" }

עוד בנושא

חדשות העיצוב

הנה הוא בא – יריד צבע טרי


אחרי תקופה ממושכת, יריד צבע טרי חוזר להתקיים במתכונת פיזית, ומציע לקהל המבקרים עשרות תערוכות ומוצגים מרגשים שמשקפים את עולם האמנות של ימינו

חדשות העיצוב

התגעגענו אז באנו: חוזרים לאירועי העיצוב במילאנו


אחרי הפוגה כפויה וממושכת, אירוע העיצוב הגדול "סלונה דל מובילה" שוב איתנו וצפוי להיות מרגש מתמיד. עכשיו רק נשאר להחליט אם לטוס לאיטליה או להצטרף לפלטפורמה הדיגיטלית

חדשות העיצוב

עיצוב, שיתוף וקיימות – כל הסיבות לחכות ל"סופרסלונה"


אם תשאלו את המארגנים, אירוע הסופרסלונה נועד לסמל את הרנסנס של עולם העיצוב. אם תשאלו אותנו, הוא השיג את המטרה

חדשות העיצוב

מחפשים לאן לברוח? שבוע העיצוב ירושלים הוא האסקפיזם המושלם


תערוכות, מופעים, דוכני אוכל וקרקס אחד גדול שיחזיר אתכם לאמריקה של המאה ה-19. אירועי שבוע העיצוב ירושלים מתחילים

תגובות

כתיבת תגובה