כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

חדשות העיצוב  //  מתוק ומריר

מתוק ומריר

"תשעה מתוך עשרה אנשים אוהבים שוקולד, והעשירי תמיד משקר" כך פתח Naoto Fukasawa את התערוכה הראשונה במרכז היפני החדש לעיצוב – DESIGN SIGHT 21_21

מאת: צילום:


בתערוכה "שוקולד", המוצגת ב- DESIGN SIGHT 21_21 , האוכל האוניברסאלי האהוב ביותר הוא המנה היחידה בתפריט. הנושא הנבחר אינו ההפתעה היחידה. זוהי הגלריה הראשונה המוקדשת לעיצוב, למרות העובדה, שיפן ידועה בעיצוב מתקדם.DESIGN SIGHT 21_21 הוא מרכז עיצוב חדש, שיזמיו ומנהליו הם קבוצה של הוגים, כולם מעצבים חשובים מאוד כיום ביפן ובעולם:  lssey miyake-מעצב אופנה, naoto kukasawa- מעצב תעשיתי, tadao ando- אדריכל, ו taku satoh- מעצב גרפי. הגלריה היא חלק ממתחם חדש tokto midtown, הממוקם במרכז טוקיו, וכולל מבנה משרדים, קניון, מוזיאון ופארק.

אחת ההחלטות העקרוניות הייתה לארח תערוכות מתחלפות ולא תערוכת קבע , ולתפקד פחות כמוזיאון ויותר כמרכז מחקר ומחשבה, שבו הדברים נעשים בפועל

המבנה תוכנן ע"י tadao ando כחלל עצמאי בן שתי קומות , קומת קרקע וקומת מרתף. היא נפתחה באפריל 2007 תחת ניהולה של הקרן של  issey miyake ההגדרה הראשונה של הגלריה הייתה להיות קופסא פתוחה למעצבים ועיצוב, מעין מעבדה של עיצוב בעיר, ולשמש  לתצוגה, למחקר ולניסוי, לעורר דיון, לעורר התעניינות ומודעות לעיצוב בתוך קהילת המעצבים ובקרב הקהל הרחב ולהציג רעיונות ונקודות מבט שונות של קבוצות הקשורות בעיצוב: מעצבים, יצרנים, בעלי מלאכה מהנדסים וכמו כן צרכנים. 

אחת ההחלטות העקרוניות הייתה לארח תערוכות מתחלפות ולא תערוכת קבע , ולתפקד פחות כמוזיאון ויותר כמרכז מחקר ומחשבה, שבו הדברים נעשים בפועל.  במהלך התכנון הקונספטואלי של הגלריה היה השוקולד אחד הנושאים הראשונים שעלו. תמונה ארוטית ענקית של פה מכוסה שוקולד, הייתה נקודת המוצא.

ההחלטה לבחור לתערוכה הקבוצתית הראשונה בנושא  לא שיגרתי כמו "שוקולד", שמה את היוקרתיות מעט בפינה. המבחר הסופי של העבודות המקוריות בתערוכה, חלקן קטנות ומהוססות, ואחרות גדולות וחזקות, בונות תערוכה, היוצרת תחושה של משחק ושובבות, אך באופן מוזר גם מביכה

מספר חודשים לפני הפתיחה הזמין naoto fukasawa קבוצה גדולה של מעצבים לסדנא בת יום. הדיון התרכז בקשר בין שוקולד לצרכנות. אחת היצירות אליהם  הוביל היו פורטרטים בפורמט ענק של חקלאים , קוטפי קקאו.  james mollison הצלם, צילם תמונות יפות ומרגיעות, המשקפות את האירוניה המרה של התעשיה עתירת הממון, המייצרת מוצר מותרות, שכל אחד אוהב, כאשר העולם המתוק והשמח של השוקולד ניצב בניגוד עז לחקלאים, המגדלים אותו, שלעולם לא יהיו מסוגלים להרשות לעצמם ליהנות ממנו. ההתבוננות בפניהם של החקלאים יצרה את המטפורה וההיקש לעיצוב: משחר ההיסטוריה יצרו אנשים כלים, שאפיינו תקופות וכלים  פונקציונאליים ואסתטיים. כיום זו מלאכתם של מעצבים, היוצרים כלים, שלעיתים הופכים להיות יוקרתיים ויקרים, ומיועדים מראש רק לבעלי היכולת. מסקנה זו אינה מבטלת את העובדה שגלריית DESIGN SIGHT 21_21 היא מקום יוקרתי.

אילו בחרו להציג בתערוכה הראשונה מבחר יצירות, המייצגות את ההצלחה יוצאת הדופן של העיצוב התעשייתי היפני , הייתה זו, בלי ספק, בחירה בטוחה. ההחלטה לבחור לתערוכה הקבוצתית הראשונה בנושא  לא שיגרתי כמו "שוקולד", שמה את היוקרתיות מעט בפינה. המבחר הסופי של העבודות המקוריות בתערוכה, חלקן קטנות ומהוססות, ואחרות גדולות וחזקות, בונות תערוכה, היוצרת תחושה של משחק ושובבות, אך באופן מוזר גם מביכה. תערוכת "שוקולד" מדגימה את DESIGN SIGHT 21_21 , ואת השאלות בהם רוצים לדון בו "מה, בעצם, אנו המעצבים עושים? ומה אנו אמורים לעשות?" הנושא הנבחר, המוכר לכל אחד מאיתנו, משמש קרש קפיצה לעיצוב עם אג'נדה.  התערוכה חובקת את כל המרחב הלשוני תרבותי וויזואלי הקשור לנושא.

naoto fukasawa-03 יוצרים נוספים מתחום האומנות והעיצוב מציגים תפיסה מפתיעה, אשר מגיבה אסוציאטיבית לתענוג האסור ולטבע המר-מתוק שלו. התערוכה כוללת 70 עבודות, המציגות קשת רחבה של מדיות, הכוללת: מיצבים, וידאו, ציור צילום ופיסול. לא כולן עשויות שוקולד. גם חפצים דומים, או קשורים מעט לממתק ולאופיו נכללים בתערוכה. מיצב המראה את הצריכה השנתית של שוקולד לאדם בכל מדינה מציג במקום הראשון את שוויץ עם 11.3 קילו לשנה. טבעות זהב משובצות בנייר עטיפה מוזהב מעוך ומכווץ לכדור קטן מוצגות ליד דמויות עשויות מקלות דקים וארוכים מצופים שוקולד, (ממתק יפני פופולארי). חדר אמבטיה עשוי אריחי פורצלאן דמויי קוביות שוקולד לבן ושחור וסדרת פסלי מתכת של דני קרוון עם השם האופטימי "ירושלים עיר של שלום".

front, קבוצת עיצוב מצליחה של ארבע נשים משוודיה מציגה אגרטל משתנה עשוי שוקולד, המכוסה בחמש שכבות של עטיפות מתכת מודפסות, וכאשר מקלפים שיכבה אחת אגרטל אחר מופיע, והצורה הכללית משתנה. הממתקים הזולים שכולנו מכירים מהקיוסק, מותכים ומעוצבים מחדש לתוך משחקי מילים ויזואליים, ומוצגים כמו תכשיטים יקרים. במבט ראשוני התערוכה נראית מתוקה מידי, אך התעמקות נוספת מגלה מבחר עבודות מרענן, המשנה את הפרספקטיבה שלנו על היומיומי והמוכר. הבניין של tadao ando מיטיב לארח  את התערוכה, ומוסיף לתחושת החקירה והגישוש, וכמו עטיפה של שוקולד נחשק, מעניין, ולא פחות חשוב, מהתוכן שלו.

object(WP_Post)#18283 (24) { ["ID"]=> int(460168) ["post_author"]=> string(1) "2" ["post_date"]=> string(19) "2019-09-08 15:41:40" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2019-09-08 15:41:40" ["post_content"]=> string(0) "" ["post_title"]=> string(16) "c006c9bf466f_big" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "inherit" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(18) "c006c9bf466f_big-3" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2019-09-08 15:41:40" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2019-09-08 15:41:40" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(460167) ["guid"]=> string(68) "http://www.bvd.co.il/wp-content/uploads/2019/09/c006c9bf466f_big.jpg" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(10) "attachment" ["post_mime_type"]=> string(10) "image/jpeg" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" }

object(WP_Post)#18278 (24) { ["ID"]=> int(460169) ["post_author"]=> string(1) "2" ["post_date"]=> string(19) "2019-09-08 15:41:40" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2019-09-08 15:41:40" ["post_content"]=> string(0) "" ["post_title"]=> string(16) "c006c9bf466f_big" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "inherit" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(18) "c006c9bf466f_big-4" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2019-09-08 15:41:40" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2019-09-08 15:41:40" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(460167) ["guid"]=> string(68) "http://www.bvd.co.il/wp-content/uploads/2019/09/c006c9bf466f_big.jpg" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(10) "attachment" ["post_mime_type"]=> string(10) "image/jpeg" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" }

עוד בנושא

חדשות העיצוב

מפגש פרימיום: שיחה עם המעצבת אורטל אביטבול


לרגל הוצאת הספר "אדריכלים ומעצבים premium", נפגשנו עם מעצבת הפנים אורטל אביטבול באולם התצוגה של חברת ASKO, וגילינו מהו הערך המוסף שהיא מביאה לכל עבודה

חדשות העיצוב

מפגש פרימיום: שיחה עם האדריכלית אלה סהר


לרגל הוצאת הספר "אדריכלים ומעצבים premium", נפגשנו עם האדריכלית אלה סהר באולם התצוגה של חברת ASKO, ושמענו ממנה על הקשר שבין אדריכלות לעיצוב פנים

חדשות העיצוב

הנה הוא בא – יריד צבע טרי


אחרי תקופה ממושכת, יריד צבע טרי חוזר להתקיים במתכונת פיזית, ומציע לקהל המבקרים עשרות תערוכות ומוצגים מרגשים שמשקפים את עולם האמנות של ימינו

חדשות העיצוב

התגעגענו אז באנו: חוזרים לאירועי העיצוב במילאנו


אחרי הפוגה כפויה וממושכת, אירוע העיצוב הגדול "סלונה דל מובילה" שוב איתנו וצפוי להיות מרגש מתמיד. עכשיו רק נשאר להחליט אם לטוס לאיטליה או להצטרף לפלטפורמה הדיגיטלית

תגובות

כתיבת תגובה