כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

חדשות העיצוב  //  פזרנות והוללות

פזרנות והוללות

במרתפי בניין ארט-נובו במרכז העיר ווינה הוצגה תערוכת פרובוקציה עיצובית/אומנותית כחלק מאירועי שבוע העיצוב האוסטרי

מאת: רונה מיוחס קובלנץ צילום:


כאשר פנתה אלי נינה לווט, אוצרת תערוכות ואמנית אוסטרית, בהצעה להשתתף בתערוכה יחד עם עוד תשעה מעצבים אוסטרים, לא חשבתי שאסחף ל'עידן הזהב' של המאה- 21.

מרתפי בניין ארט נובו, הניצב בסמוך לבניין בית הדואר המפורסם של אוטו ואגנר  במרכז וינה  חולקו לשניים: חלל התערוכה, שקירותיו ורצפתו עשויים בטון חשוף, שלא טרחו להחליקו, וחלל הדיונים, שקירותיו לבנים ורצפתו זוהרת מבטון מוזהב. כסאות ארט-דקו מפוזרים סביב נברשת קריסטלים מפוארת, המונחת על הרצפה הזהובה. הפורומים והדיונים עסקו בשינוי ושיפור, סיבה ותוצאה ועוד, והיוו דרך מעמיקה, עד מחתרתית, לשוב ולהתבונן באופן שבו אנו חיים היום.

דוקטורינות העיצוב של ימינו שכחו את האידיאולוגיה והאחריות, שמאחורי עבודתו של מעצב-יוצר

תרומתם האידיאולוגית של הופמן, קוקושקה, מוסר ונוספים מתחילת המאה, נשחקה. דוקטורינות העיצוב של ימינו שכחו את האידיאולוגיה והאחריות, שמאחורי עבודתו של מעצב-יוצר. את תהליך האבולוציה העיצובית היום מובילים  אינטרסים אחרים: תעשייה, צרכנות וכלכלה הפכו להיות גורמים הכרחיים בתהליך הראשוני של כל יצירה.

נושא התערוכה- פזרנות והוללות, נגע באחת הבעיות הקשורות להתפתחות האבולוטיבית של העיצוב העכשווי והחברה האנושית הנענית, דורשת ומעודדת צרכנות למען הנאה. בחדר הזהוב התקיימו הרצאות של פילוסופים, אקטיביסטים אקולוגים,  במאים ואנשי רוח שונים, הקושרים את עשייתם בדרך ישירה לסביבה. בין הנושאים עליהם דנו: צרכנות זולה, חברות יצרניות המעודדות מראש שימוש בחומרים זולים, ייצור מתועש, התעלמות  מבעיית חומרי האריזה, הנזרקים ללא מיחזור, שימוש בשיווק צרכני ולא בצרכים ממש.

בתהליך האבולוציה העיצובית כיום פועלים אינטרסים של תעשייה, צרכנות וכלכלה, שהפכו להיות הכרחיים בתהליך הראשוני של כל יצירה

האם אנו מודעים למה שאנו קונים? האם יכולת השיפוט שלנו מתוכנתת על ידי קודים חברתיים? האם איבדנו שליטה? האם העיצוב כיום יכול לשמר את החיוניות שלו לייצור המתועש, ובה העת להציע את עצמו כמנוף להבעה המתירנית של האומנות החדשה? נושאים, שחלקם עלו לדיון כשאלות, ורובם נשארו ללא תשובה.

בחדר האפור, שם הוצגה התערוכה, נדרשה מהמבקרים מעורבות והתעמקות בנושאים, שהועלו במסגרת הדיונים. בכניסה קיבלו את פני המבקרים שתיים מהמעצבות המציגות, כשבידיהן סלסלת קש מלאה בסוכריות דבש, שכל אחת מהן ארוזה בחמש שכבות של צלופן שקוף, ועליהן פתק המסביר בפשטות " 4%  מייצור הפלסטיק מופנה לאריזות, שלא ממוחזרות". המבקרים, שמתקשים להגיע לסוכרייה, ומרוכזים בפרימת האריזה, מתבקשים על ידי המנהל הרעיוני של התערוכה לזרוק את העטיפות על הרצפה, "להרגיש את נוכחות התוכן האמיתי".

VICTOR JAGSCH הציג בכניסה מתלה כובעים, העשוי מעצי אשוח, שנזרקו לאחר חג המולד האחרון. הפרויקט זכה בפרס הוקרה מטעם חברת "איקאה", המעודדת מיחזור פסולת גולמית ושתילה מחדש של כל עץ שנגדע.

שיווק צרכני ולא צורכני (מהמלה צורך) גורם לחברות יצרניות לעודד שימוש בחומרים זולים, ייצור מתועש והתעלמות מאריזות הנזרקות ללא מיחזור

PLATEAU BEAU קראו לפרויקט שלהן "זמן לכול דבר".  הן יצרו במו ידיהן 400 ציפורי אוריגני קטנים, שמוסמרו לקיר, ותעדו את מלאכת העשייה בצילום וידאו, שהוקרן בקצב מואץ. MATTHIS KAISER, אמן קרמיקה לא קונבנציונאלי, הציג אוסף של מגשים מחומר קרוע, ערימת צלחות מאוחדת, קערות הפוכות, גופים גאומטרים, היוצרים מוטציה שימושית המוכרת לעין.
 NINA LEVETT שהיא גם אוצרת התערוכה, הכינה יותר מ-70 קנבסים, שבכול אחד מהם מצולם צעצוע של ילדיה על רקע לבן. הקנבס משוח בחומר רסין, שיצר אפקט של משיכת מברשת על גבי הצילום. "את כל הצעצועים שצילמתי מצאתי בארגז ישן באחד מדוכני שוק הפשפשים בווינה. רובם היו שבורים ומלוכלכים, ועלו לי בסה"כ יורו אחד".

מטרת התערוכה היא לעודד תגובה על ידי פרובוקציה עיצובית/אומנותית בנושאים כגון פוליטיקה, כלכלה ודת. התערוכה, שמתיימרת להיות אינסטלציה אומנותית, המייצגת עיצוב דרך עיניהם של הבוחשים בדבר, תמשיך לפעול בשנים הקרובות, במקביל לשבוע העיצוב בווינה, על מנת ליצור דיאלוג מילולי וויזואלי.

object(WP_Post)#18278 (24) { ["ID"]=> int(460270) ["post_author"]=> string(1) "2" ["post_date"]=> string(19) "2019-09-08 15:41:48" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2019-09-08 15:41:48" ["post_content"]=> string(0) "" ["post_title"]=> string(16) "c00248566f6b_big" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "inherit" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(18) "c00248566f6b_big-3" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2019-09-08 15:41:48" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2019-09-08 15:41:48" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(460269) ["guid"]=> string(68) "http://www.bvd.co.il/wp-content/uploads/2019/09/c00248566f6b_big.jpg" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(10) "attachment" ["post_mime_type"]=> string(10) "image/jpeg" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" }

object(WP_Post)#18285 (24) { ["ID"]=> int(460271) ["post_author"]=> string(1) "2" ["post_date"]=> string(19) "2019-09-08 15:41:48" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2019-09-08 15:41:48" ["post_content"]=> string(0) "" ["post_title"]=> string(16) "c00248566f6b_big" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "inherit" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(18) "c00248566f6b_big-4" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2019-09-08 15:41:48" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2019-09-08 15:41:48" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(460269) ["guid"]=> string(68) "http://www.bvd.co.il/wp-content/uploads/2019/09/c00248566f6b_big.jpg" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(10) "attachment" ["post_mime_type"]=> string(10) "image/jpeg" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" }

עוד בנושא

חדשות העיצוב

מפגש פרימיום: שיחה עם המעצבת אורטל אביטבול


לרגל הוצאת הספר "אדריכלים ומעצבים premium", נפגשנו עם מעצבת הפנים אורטל אביטבול באולם התצוגה של חברת ASKO, וגילינו מהו הערך המוסף שהיא מביאה לכל עבודה

חדשות העיצוב

מפגש פרימיום: שיחה עם האדריכלית אלה סהר


לרגל הוצאת הספר "אדריכלים ומעצבים premium", נפגשנו עם האדריכלית אלה סהר באולם התצוגה של חברת ASKO, ושמענו ממנה על הקשר שבין אדריכלות לעיצוב פנים

חדשות העיצוב

הנה הוא בא – יריד צבע טרי


אחרי תקופה ממושכת, יריד צבע טרי חוזר להתקיים במתכונת פיזית, ומציע לקהל המבקרים עשרות תערוכות ומוצגים מרגשים שמשקפים את עולם האמנות של ימינו

חדשות העיצוב

התגעגענו אז באנו: חוזרים לאירועי העיצוב במילאנו


אחרי הפוגה כפויה וממושכת, אירוע העיצוב הגדול "סלונה דל מובילה" שוב איתנו וצפוי להיות מרגש מתמיד. עכשיו רק נשאר להחליט אם לטוס לאיטליה או להצטרף לפלטפורמה הדיגיטלית

תגובות

כתיבת תגובה