כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

מוצרים מעוצבים  //  בין שימוש למישוש

בין שימוש למישוש

ג'ל רכרוכי, משמש את המעצבת אסתר יעקובוביץ' ליצירת חפצים המחייבים את המשתמש בהם לפעילות. תערוכה שלה, "METABOLATORS", מוצגת בגלריה "פריסקופ"

מאת: תמי פרת צילום:


החפצים שמעצבת אסתר יעקובוביץ' מזמינים מגע – הם רכים, גמישים, שקופים, ולאחר שנוגעים בהם פעם אחת, קשה לחדול. במובן זה, הם כמו מחייבים שימוש מעצם טיבם, גם אם צורתם לא תמיד מעידה על פן זה שלהם. למעשה, הם פרי תהליך מחקרי שעשתה המעצבת בחומר עצמו; אולי בשל כך, גם המשתמש עומד מולם בעמדה הפעילה של החוקר, שתוך כדי מישוש, לישה ומתיחה עשוי לגלות "מה הם יודעים לעשות".

יעקובוביץ', בוגרת מכללת הדסה בירושלים, החלה לעסוק בג'ל הפוליאוריתני בפרויקט הגמר שלה בלימודי התואר השני ב-ACADEMY DOMUS במילאנו. הפרויקט נעשה בשיתוף עם חברה איטלקית המשתמשת בג'ל לייצור מוצרים בתחומי הספורט, הרפואה, ההנעלה ועוד, תוך כדי ניצול תכונה מרכזית שלו – חלוקת משקל באופן שווה בתנאי עומס.

בתערוכה, המכונה "METABOLATORS", מוצגים מוצרים המנצלים תכונות נוספות של החומר – היכולת להימתח (עד 200%), לשנות צורה מבלי לשנות נפח, להתעוות ולחזור בקלות לצורה המקורית, והאפשרות להעביר אור ובכך לחשוף גם התרחשות פנימית

המחקר של יעקובוביץ' נועד להוציא את החומר מהקשרו הרגיל – שכבה תומכת, המספקת נוחות בעודה נסתרת מן העין – ולפתוח אפשרויות חדשות לשימוש בתכונות נוספות שלו.

המוצר שעיצבה אז – קוביית ג'ל שמתפקדת כפנס כיס – זכה בפרס מיוחד בתחרות BRAUN PRIZE. "בעצם רציתי להגיש מחקר, לא מוצר; לפתוח אפשרויות שונות לשימוש בחומר ולא להציג סוף של תהליך", היא מסבירה.

שרי פארן, מגלריה "פריסקופ" לעיצוב עכשווי, ראתה את הפנס לפני כשנתיים והציעה ליעקובוביץ' להציג תערוכה שתכלול גם פיתוח כיוונים נוספים של המחקר. בתערוכה, המכונה "METABOLATORS", מוצגים מוצרים המנצלים תכונות נוספות של החומר – היכולת להימתח (עד 200%), לשנות צורה מבלי לשנות נפח, להתעוות ולחזור בקלות לצורה המקורית, והאפשרות להעביר אור ובכך לחשוף גם התרחשות פנימית.

כל המוצרים עשויים יציקות ג'ל (חברת ASKLE SANTE הצרפתית), בצורות פשוטות, שפני השטח שלהן חלקים למגע. לכולם יש "דפוסי התנהגות" שמכתיב הג'ל הבשרני – מתכווצים, מתעוותים, מכסים, מגנים, חובקים; דומים יותר לאיברים מאשר לחפצים.

עקובוביץ' מכנה את החומר "בשר מלאכותי" ומזכירה כמקור השראה את סרטו של דייוויד קרוננברג, "אקזיסטנז", שבו נעשה שימוש ברעיון גלגולם של איברים מן החי לאובייקטים מכניים או דיגיטליים

אכן, יעקובוביץ' מכנה את החומר "בשר מלאכותי" ומזכירה כמקור השראה את סרטו של דייוויד קרוננברג, "אקזיסטנז", שבו נעשה שימוש ברעיון גלגולם של איברים מן החי לאובייקטים מכניים או דיגיטליים.
הפנס, מוצר שימושי שנעים להחזיקו בכיס, הוא בלוק ג'ל מלבני או רבוע, שרק חותם של סימן פלוס ומינוס מוטבע על פני השטח החלקים שלו, משני צדיו. לחיצה במקום הנכון מדליקה נורת לד, ואור מפציע מבפנים. הג'ל כאן גם משמש מתג, גם מכסה ומגן על הנורה וגם מאפשר את הפצת האור. הסוללה מוחדרת לחריץ, שממנו ניתן לשולפה ולהחליפה בעת הצורך. היא מוחזקת במקומה בזכות גמישותו של החומר בלבד. שאר חלקי המנגנון יצוקים בתוך הג'ל ונראים כאיברים פנימיים עדינים.

צורת הקובייה של הפנס היא בבחינת הבעת עמדה; פעמים רבות, מסבירה יעקובוביץ', מושגת הרכות של מוצרי פלסטיק באמצעות הצורה, אף על פי שהחומר, למעשה, קשה למגע. כאן אין בזה צורך; הצורה לא צריכה להיות רכה, כי החומר רך. "שימוש חכם בחומר לא דורש מעצב", היא אומרת. ואכן, האובייקטים שלה מצטיינים באיזו צניעות, מעין "חסכנות צורנית", שמאזנת את החושניות המתפרצת של החומר עצמו.
גם האגרטל וקערת הפירות, שני אובייקטים "קלאסיים" בתולדות העיצוב, דורשים את נוכחותו הפעילה של המשתמש בהם. קערת הפירות היא משטח ג'ל (שמנמן ורכרוכי, ניתן לומר) בעל חריצים לכל עוביו. ה"קערה" כאילו קמה לתחייה רק כשתוחבים פירות בחריצים; לא ברור מי נושא את מי, הקערה את הפירות או להיפך. הפירות נהפכים בעצם לסטרוקטורה של הקערה, המושפעת מגודלם ומצורתם.

סדרת הברזים שיצרה יעקובוביץ' עודנה בעיצומו של תהליך פיתוח. גם כאן יש חיבור ייחודי בין הפונקציה לצורה, אף שנקודת המוצא היתה הפעם השאיפה לפשט מנגנון תלת ממדי, שמצוי בחלל הפנימי של הברז

בחלקו התחתון של האגרטל יש חור מפתיע. כדי להשתמש בו יש לנעוץ ראשית פרח בחור, למלא במים ואז לשים את יתר הפרחים באגרטל. הפרח היחיד נהפך בעצם לפקק וכך מתקבל גם סידור פרחים חריג. האגרטל המוארך והאצילי נהפך דווקא לשמנמן, כשכרסו מלאה במים.

סדרת הברזים שיצרה יעקובוביץ' עודנה בעיצומו של תהליך פיתוח. גם כאן יש חיבור ייחודי בין הפונקציה לצורה, אף שנקודת המוצא היתה הפעם השאיפה לפשט מנגנון תלת ממדי, שמצוי בחלל הפנימי של הברז. המנגנון פותח כשלב ראשון והכתיב את צורתו המיוחדת של הברז. גם כאן ההתרחשות הפנימית גלויה לעין המשתמש ולכן היא חלק בלתי נפרד מן העיצוב. אין ספק כי השימוש בברז זה רחוק מהמוכר לנו בחיי היום יום – במקום לסובב כפתור נוקשה שפעולתו נסתרת מהעין, ברז גמיש ושקוף מפנה אלינו את צווארו המתעקל ופולט את המים מקרבו. כפי שכותב רונן קדושין בקטלוג התערוכה (שאצר ביחד עם שרי פארן), "פעולות כמו להניח תפוח בקערה, לשים פרח באגרטל, לפתוח ברז או להאיר בחושך עשויות לעורר מגוון תגובות: ממבוכה קלה, מחשבות צדקניות ועד לצחוק בריא".

אסתר יעקובוביץ' עובדת כעצמאית עם האוניברסיטה העברית בפיתוח מכשירים למחקר ומלמדת במכללת הדסה, שגם עזרה לה רבות בתהליך ייצור האובייקטים החדשים. דומה שהמוצרים שעיצבה אכן אינם מציינים סוף של תהליך, אלא מבשרים את המשך המחקר. מלבד פריצת אפשרויות חדשות לשימוש בחומר ויחס ייחודי בין פונקציה לצורה, נחשף כאן קשר מרתק בין "שימוש" ל"מישוש".

עוד בנושא

מוצרים מעוצבים

השעה להתחדש: קולקציית השעונים שתשדרג לכם את הקיר


מבט אחד על קולקציית השעונים של טל מאיו הלוי מגלה ששעון קיר הוא לא רק פריט פרקטי, אלא אלמנט דקורטיבי שיכול להקפיץ כל חלל

מוצרים מעוצבים

מהסורבון לעלית הייצור: מפעל הספות שאתם חייבים להכיר


עם הידע, המקצועיות והפטנטים הסודיים שלמד עוד בצרפת, הקים ג'ורג' זרביב את מפעל הספות וחנות הריהוט "טופ האוס", כדי להתאים לכל אחד את מערכת הישיבה החלומית שלו

מוצרים מעוצבים

TUVAL-MINIMAL חדשנות בעולם קלאסי - הדור הבא של חלונות בלגיים מבודדים


כשברזל וטכנולוגיה נפגשים - נוצר חלון בלגי שהוא תכשיט על-זמני. בחלונות בלגיים מברזל, אסור להתפשר! חברת תובל מינימל פיתחה את הדור הבא של חלונות הברזל התרמיים. שילוב מוקפד של פיתוחים טכנולוגיים ואין סוף אפשרויות עיצוביות.

מוצרים מעוצבים

קיצור תולדות הרהיטים


פעם הם נחשבו חדשניים, היום הם נחשבים נצחיים. מבט על הרהיטים האייקוניים שמלווים אותנו כבר עשורים

תגובות

כתיבת תגובה