כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

מוצרים מעוצבים  //  מציאות בחלום חומרי

מציאות בחלום חומרי

בקרוב, אולי קרוב יותר ממה שנראה עכשיו, כל אחד יוכל לייצר לעצמו פריטי עיצוב המותאמים לדרישותיו, בלי לצאת מהבית

מאת: איריס זוהר צילום:


איך אפשר להפוך חלום למציאות? אם תשאלו את הארט-דירקטורית נעמי קמפפר, היא תענה לכם שזה פשוט: באמצעות מדפסת תלת-ממדית.
עניין זה דורש הסבר קצר. מדפסות תלת-ממדיות הומצאו כבר בשנות השמונים של המאה הקודמת, והן מאפשרות להפוך בקלות ובמהירות קובץ דיגיטלי לאובייקט תלת-ממדי מוצק. המכונה מדפיסה שכבות דקות של חומר (אפוקסי למשל) זו על גבי זו, עד שמתקבל מוצר תלת-ממדי הזהה באופן מושלם למוצר שנמצא בקובץ. כל פיקסל מקבל קיום גשמי במרחב.

הדפסת מוצרים מוגמרים במדפסות תלת-ממד פתחה דלת לעולם חדש שבו משוחרר המעצב מתבניות ייצור וחשיבה, וגלומה בו האפשרות לפרוץ את הגבולות שהוגדרו עד היום על ידי הטכנולוגיות הקיימות

המדפסות הראשונות שימשו בעיקר ליצירת אבי-טיפוס. אם למשל רצו לייצר צעצוע חדש, אפשר היה להדפיס את הקובץ ובו המוצר המתוכנן כדי להתרשם ממידותיו, מצורתו ומתפקודו עוד לפני תחילת תהליך הייצור ההמוני הדורש השקעה כספית גבוהה.

כיום משמשות טכנולוגיות ההדפסה התלת-ממדית למגוון רחב מאוד של יישומים. חברת MGX הבלגית, מקבוצת Materialise בניהולה של קמפפר הישראלית, היא הראשונה בעולם העושה שימוש במגוון טכנולוגיות הדפסה תלת-ממדית כדי לייצר מוצרים מסחריים מוגמרים בסדרות קטנות ובעיצוב ייחודי. וכמו בכל מפעל יצרני אחר, יש במפעל החברה 14 מכונות המדפיסות שבעה ימים בשבוע ו-24 שעות ביממה שלל מוצרים: גופי תאורה, רהיטים, כלי בית, אמנות ותכשיטים הנמכרים בחנויות עיצוב ובגלריות ברחבי העולם. על תכנון המוצרים מופקד צוות מעצבים גדול הכולל שמות מוכרים כמו אריק לוי, רוס לאבגרוב, האני ראשיד (אח של) ופרנק סטלה, וגם שמות מוכרים פחות כמו אלישבע גרוסמן, דן יפת וג'אן קיטנן.

הדפסת מוצרים מוגמרים במדפסות תלת-ממד פתחה דלת לעולם חדש שבו משוחרר המעצב מתבניות ייצור וחשיבה, וגלומה בו האפשרות לפרוץ את הגבולות שהוגדרו עד היום על ידי הטכנולוגיות הקיימות.

קמפפר מציינת שלאחר שש שנות עבודה בחברה (שממנה פרשה לאחרונה) היא מרוצה מהתוצאות שאליהן הגיעו המעצבים, וטוענת שהטכנולוגיה אמנם פותחת צוהר לעולם חדש, אבל גם בו קיימים הכללים שיהיו נכונים תמיד בתהליך עיצוב המוצר: על המעצב "לספר סיפור" דרך המוצר, עליו לייצר תקשורת, לגרום לצופה להתקרב אל המוצר ולהתרגש ממנו, עליו למצוא איזון נכון, לא לאיים ולא לעייף, ובסופו של דבר המטרה היא לגרום לצופה לחשוק במוצר ולקנות אותו. מבחינה זו מחויבים המעצבים לאותם כללים שלהם היו מחויבים תמיד.

אלא שכאן המקום להוסיף סייג אחד – מעולם לא ניצבו מעצבים מול האפשרות לייצר מבנים מורכבים ומרובדים כל כך. המילים "לאיים" או "לעייף" מעולם לא היה רלוונטיות כמו היום, כשמעצבים ניצבים בפני מכונה היכולה להגשים כל מבנה מתמטי העולה בדעתם לכדי מוצר מוגמר.
בניסיון לאפיין את מוצרי החברה ניתן להבחין שרובם מורכבים מאוד מבחינה מבנית. תפיסת העבר שגרסה ש"מעט זה הרבה" כמעט ואינה רלוונטית בעולם הזה. מורכבות המבנים נעה על ציר הנמתח בין שני קצוות צורניים: מצד אחד מבנים הנדסיים עשירים, ומצד שני מבנים אורגניים השאולים מעולם הטבע.

נדמה שבראש ובראשונה רוב המוצרים קוראים תיגר על טכנולוגיות קיימות והופכים קריאה זו למאפיין הצורני הראשון שלהם. לאור העובדה שזה זמן רב לא הזדמנה למעצבים טכנולוגיית ייצור חדשה, אין פלא שחלקם מתפתים ללכת שבי אחרי האפשרויות הבלתי מוגבלות שלה, אולם חלקם מצליחים לשלב בתבונה בתכנון המוצרים גם ערכים אסתטיים מובהקים.

בחזונה של קמפפר לא רחוק היום שבו עם כל רצון בכלי חדש, בצעצוע מיוחד לילד או בגוף תאורה שיתאים לעיצוב החדש של סלון הבית, ניתן יהיה להוריד קובץ מאתר החברה, לערוך בו שינויים יצירתיים כדי שיתאים באופן מושלם לטעמנו האישי, ואז לגשת להדפיס אותו בלשכת השירות הקרובה למקום מגורינו

מבחינה מסחרית עתידה הטמעת הטכנולוגיה באפיקי הייצור לשנות את כללי המשחק. אם עד היום נגזר מחיר המוצר ממספר העותקים שיוצרו ממנו, השימוש בטכנולוגיה הופך את מספר העותקים ללא רלוונטי למחיר. כל מוצר יוכל להיות יחידני ומחיר ייצורו יישאר זהה, כיוון שהתמחור נגזר בעיקר מעלות זמן המכונה. נכון להיום עלות שעת ייצור במכונה עדיין גבוהה, אך מסתמנת ירידת מחירים מתמדת. כמו כן ניכרת ירידה במחירי חומרי הגלם, במקביל להרחבת מגוון החומרים הניתנים להדפסה.

אל פירות עבודתה של קמפפר אפשר להתייחס כמעבדת ניסוי ומודל להטמעת הטכנולוגיה בתהליכי ייצור, שיווק ועיצוב. ומכל הבחינות הללו נראה שאנחנו עדים לתחילתו של תהליך ארוך, עד ליצירת מודלים איתנים לייצור.

בחזונה של קמפפר לא רחוק היום שבו עם כל רצון בכלי חדש, בצעצוע מיוחד לילד או בגוף תאורה שיתאים לעיצוב החדש של סלון הבית, ניתן יהיה להוריד קובץ מאתר החברה, לערוך בו שינויים יצירתיים כדי שיתאים באופן מושלם לטעמנו האישי, ואז לגשת להדפיס אותו בלשכת השירות הקרובה למקום מגורינו. בעתיד המעט רחוק יותר, ובמקביל להוזלת מחיר המדפסות וחומרי הגלם, ניתן יהיה לקנות מדפסת ביתית ולהדפיס את המוצר החדש מבלי לצאת מהבית.

עוד בנושא

מוצרים מעוצבים

כסאות מעוצבים: הטרנדים החמים של 2021


עם היצע הכיסאות המעוצבים הקיים היום בשוק, קשה לבחור את הכיסא הנכון. הכתבה שתעשה לכם סדר

מוצרים מעוצבים

Art גלריה לריהוט מארחת אדריכלים ומעצבים


Art גלריה לריהוט מייצרת ומעצבת רהיטים בהזמנה אישית. אין פלא, אם כך, שטובי האדריכלים ומעצבי הפנים בארץ בוחרים לקחת את הלקוחות שלהם דווקא לשם. הצצה לפרויקטים נבחרים

מוצרים מעוצבים

מתחילים בטוב: שנה חדשה בעיונה


עונת החגים מתקרבת, ובמתחם הרהיטים עיונה כבר עובדים על קולקציית הסתיו החדשה שתבטיח שנה צבעונית, רעננה ומשמחת

מוצרים מעוצבים

גלריה לריהוט ועיצוב הבית שאתם חייבים להכיר


עם הידע, המקצועיות והפטנטים הסודיים שלמד עוד בצרפת, הקים ג'ורג' זרביב גלריה לריהוט ועיצוב הבית "טופ האוס", כדי להתאים לכל אחד את מערכת הישיבה החלומית שלו

תגובות

כתיבת תגובה