כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

מוצרים מעוצבים  //  פני תינוק בן 100

פני תינוק בן 100

המעצב האמריקאי ג'ורג' נלסון אחראי לכמה מפניני העיצוב המודרני שנחקקו בתודעה. לכבוד 100 שנים להיוולדו מתקיימת בימים אלו תערוכת רטרוספקטיבה במוזיאון ויטרה בגרמניה

מאת: אפרת בראשי, מגזין בניין ודיור צילום:


ג'ורג' נלסון (1908 – 1986), נחשב לאחד מאבני הדרך בתחום העיצוב המודרני  ממחצית המאה ו- 20 ועד היום. נלסון, בוגר מגמת אדריכלות באוניברסיטת Yale, סיים בהצטיינות תואר שני בלימודי אמנות. בסיום לימודיו פתח בקריירה נוספת של כתיבה ועיתונאות, ונחשב לפובליציסט מוערך. בשנת 1935, מונה לעורך המגזין המוביל בתחום האדריכלות "פורום אדריכלי", ועבד גם ככתב במגזינים אחרים. הוא הרצה בתחום התמחותו, פרסם מאמרים רבים, וכתב יותר משישה ספרים. בשעות הפנאי, אם היו לו כאלה, הקדיש עצמו לצילום. הוא נחרט בתודעת הציבור בזכות פרטי ריהוט רבים ועיצובי פנים מפורסמים, שהפכו לקלאסיקה של העידן המודרני. בניין העירייה בניו יורק (1941), שעון קיר כדורים (1947), מנורות בועות (1952), כיסא קוקונט (1956) וספת מרשמלו (1956), הם רק חלק קטן מהקריירה המכובדת, שסלל נלסון לאורך חייו.

פרטי ריהוט, אדריכלות ועיצובי פנים מעשה ידיו של נלסון, הפכו לקלאסיקה, כמו בניין עיריית ניו-יורק , שעון קיר כדורים, מנורות בועות, וספת מרשמלו

כארכיטקט, מעצב וכותב, התעניין נלסון רבות בצורת המגורים וריהוט פנים. ברב המכר שלו, "Tomorrow's House" , שיצא ב-1945, הגה קונספט חדשני למדי של קירות אחסון (storagewall), שתאמו לרוח המלחמה. בספר זה הוא מסביר כיצד קירות הבית יכולים לשמש כיחידות אחסנה, מהתקרה ועד הרצפה, עם שני צדדים של תאים. רעיון מהפכני זה היה לתחזית לימים יבואו, בתקופה, שבה נהנה העולם המערבי משגשוג כלכלי. קונספט חדשני נוסף ומשמעותי, שהגה נלסון, הינו קניון כאזור עצמאי לקניות. במאמרו "Grass on the main street", הוא דן בנושא התכנון האורבני. מאוחר יותר הוא תכנן תוכניות עיר עם רחובות ללא כניסת רכבים, תכנון, שמקבל היום תאוצה בערים הגדולות בעולם, גם בשל הנושא האקולוגי.

בתחום האדריכלות האורבאנית הגה נלסון שני קונספטים חדשניים: קניון-אזור עצמאי לקניות, ורחובות הסגורים לתנועת כלי רכב

בשנת 1946, מונה נלסון למעצב רהיטים בכיר בחברת "הרמן מילר" (Herman Miller), חברה מובילה, שהתמחתה בריהוט מודרני. במשך שני עשורים הייתה לדעתו השפעה גדולה בחברה, כאשר דאג להפגיש אותה עם מעצבי העל, כגון צ'ארלס וריי איימס, אלכסנדר גיררד (Alexander Girard) ואיסאמו נוגוצ'י (Isamu Noguchi). לימים טען נלסון, כי עיצוב צריך להיות חלק אינטגראלי מפילוסופיית החברה, ובאמצעות קידום נקודת מבט זו, הוא הפך לפורץ דרך בתחום שיתוף הפעולה בין חברות עסקיות גדולות ועיצוב. בתערוכה, שהתקיימה במוסקבה בשנת 1959, ייצג נלסון את ארצות הברית, והציג יכולות נרחבות, שהביאוהו לפסגת ההצלחה. הוא ועמיתיו, שהתלוו אליו לתערוכה זו, דאגו להביא פריטים תעשייתיים של חברות אמריקאיות, שזכו לפופולאריות רבה.

בנוסף למחקרו המתמיד של נלסון בתחום האדריכלות ועיצוב פנים, הוא שקד על פיתוח עיצוב של ריהוט משרדי, והיווה לדמות ראשית בחברת "הרמן מילר" גם בתחום זה. בשנת 1970, יצא מותג עצמאי של מערכות משרדיות, שנקראו "Nelson Workspace". כמו כל דבר שעשה, היה לו חשוב ליצור פרטי ריהוט חדשניים ויוצאי דופן עם דגש על פרקטיות. המערכות המשרדיות שעיצב, התבססו על מגוון של אלמנטים מודולאריים, היכולים להתחבר באופן חופשי.

נלסון, שכיהן כמעצב רהיטים בכיר בחברת  "הרמן מילר" Herman Miller,  שקד על פיתוח ועיצוב ריהוט משרדי

לא פעם תאר נלסון את עצמו כמתעניין נלהב במערכות, שיש בהן תועלת לאנושות. בזכות התבוננותו האנליטית והישגיו בשדה העיצוב, עבודותיו הן רלוונטיות תמיד, ולא מאבדות מתוקפן.

אחרי פחות מעשור לעבודתו בחברת "הרמן מילר", פתח נלסון משרד אדריכלות יחד שם השותף, גורדון צ'דוויק. משרד זה זכה לשיתופי פעולה עם החברות המובילות בתעשיית ארצות הברית, כגון:  IBM, Abbot, Ford, Gulf, Olivetti ועוד. במשרדו העסיק יותר מ – 50 עובדים. בין ידועי השם, שעבדו במשרד בלטו במיוחד, אטורה סוצאס (אדריכל ומעצב איטלקי, שייסד את קבוצת ממפיס) ומייקל גרייבס (אדריכל ומעצב אמריקאי מוביל). היקף פעילותו של המשרד, שהיה ממוקם בניו יורק, התרחב הרבה מעבר לעיצוב רהיטים ואדריכלות. לצד עיצוב פנים של מסעדות, עיצוב תערוכות וחדרי תצוגה, פנו נלסון ומשרדו גם לתחום של מטבחים, כלי אוכל, פטפונים ורמקולים, מכונות כתיבה, ואפילו לוגואים לחברות.

"הבעיה הגדולה בשדה העיצוב כיום נסבה סביב שאלת הערכים, ביחס אליה כל הבעיות האחרות מתגמדות" – ג'ורג' נלסון

התערוכה, שנערכת לכבודו במוזיאון ויטרה בגרמניה, נפתחת במילותיו שהיוו סוג של מוטו: "הבעיה הגדולה בשדה העיצוב כיום נסבה סביב שאלת הערכים, ביחס אליה כל הבעיות האחרות מתגמדות".

עוד בנושא

מוצרים מעוצבים

חם, אש: סוגי קמינים שתוכלו לאמץ לבית ולגינה


פה זה לא אירופה, אבל כדי להשיג לפחות את המראה, יש מי שלא מוותר על קמין מפנק בחלל האירוח. הגבירו את החום

מוצרים מעוצבים

אדריכלים, הניחו את הסרטוטים בצד: web3d יקימו אותם לתחייה


מוצרים מעוצבים

מטבחי חוץ מבטון אדריכלי יצוק מציבים סטנדרט חדש של עיצוב מתקדם


עבודת יד, 100 אחוז בטון יצוק אדריכלי והתאמה אישית יוצרים חמישה דגמים מנצחים ומהמרשימים ביותר למטבחי חוץ בווילות ודירות פאר

מוצרים מעוצבים

החידוש הלוהט למטבח: מהיום גם המגירות שלכם מוארות


טכנולוגיה חדשה מאירה את מגירות המטבח מבפנים ומעניקה לעיצוב המטבח חתימת תאורה אישית ייחודית ומראה עתידני שטרם הכרנו. בלעדי למטבחי סמל

תגובות

כתיבת תגובה