כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור

מוצרים מעוצבים  //  פרו במרכז פומפידו

פרו במרכז פומפידו

בתערוכה, שהוצגה לאחרונה במוזיאון הפריזאי, חשף האדריכל את הכלים והרעיונות המשמשים אותו בעבודתו ומחברים בין מבנה לאדם

מאת: אור רוזנבוים צילום: יח"צ


מרכז פומפידו, בפאריז, ממשיך בסדרת התערוכות המונוגרפיות, המוקדשות לאדריכלים בני זמננו. אחרי טום מיין האמריקאי וריצ'רד רוג'רס הבריטי הגיע השנה תורו של דומיניק פרו, מהאדריכלים הצרפתיים הפוריים והמצליחים ביותר בשנים האחרונות. פרו מתמחה בתכנון מבנים ציבוריים, ורבים מהפרויקטים המוצגים בתערוכה הם הצעות למכרזים ממשלתיים ופרטיים לבנייה במרכזי הערים החשובות בעולם.

על אף הגיוון הרב והשונות הסגנונית בפרויקטים שבנה, ניכרים קווים כלליים, המנחים את פרו בעבודתו

האדריכלות של דומיניק פרו משלבת בין גיאומטריה ועידון; טכנולוגיה וחברה, ומעניקה חשיבות רבה לקישור המבנה בסביבה הגיאוגרפית והחברתית של העיר. יש לו זווית ראייה ייחודית, באשר לשילוב המודרניות בחלל העירוני הקיים. ניתן לזהות קו עיצובי, המאחד את המבנים בתכנונו, למרות שהוא, לטענתו, אינו מחפש להותיר חותם אישי זהה בכל פרויקט.

בתערוכה ניתן לראות דגמים מוקטנים של כ-60 מהפרויקטים שתכנן בעשור האחרון, לצד חומרי גלם מעוררי השראה, שרטוטים וטיוטות, וראיונות וידאו עם פרו. חלק מהפרויקטים המוצגים כבר נבנו, כמו הספריה הלאומית על שם פרנסואה מיטראן בפאריז, וחלקם עדיין "על הנייר", כמו רובע דנובה-סיטי בוינה. כיום, נחשבים רבים מהפרויקטים הבנויים של פרו ליצירות מופת של האדריכלות העכשווית, בזכות הכוח שבקו הנקי והפונקציונאלי, והיכולת לשלב את החדש בתוך הסביבה הציבורית הקיימת, תוך יצירת חללים אורבאניים חדשים ואנושיים. המבנים של דומיניק פרו מתייחדים בקווים גיאומטריים ומינימליסטיים, תוך שימוש בצורה הגיאומטרית הן כתוחמת החלל והן כאלמנט ויזואלי-גרפי, החוזר כדוגמת דקורציה על פני המבנה.

פרו מתעקש על חשיבות נטיעת המבנה בסביבה הגיאוגרפית והתרבותית שלו, תוך ויתור מודע על חותם סגנוני-אישי

פרו מפרק את הצורות הגיאומטריות הראשוניות, ומשתמש בפשטות הקו שלהן, כדי להגדיר באופן ברור ויעיל את המבנה בתוך הריק של החלל המקיף אותו.
פרויקט הספריה הלאומית בפאריז, ארבעה מגדלים שחורים-כסופים, המזכירים בצורתם ספרים פתוחים, המקיפים גן ירוק מרכזי, הוגדר בזמנו כ"לא-אדריכלות", אך היום מוכרת תפיסתו החלוצית כמציעה לוגיקה חדשה של האובייקט האדריכלי. "אמרו שאני משוגע", מספר פרו, "זה היה ריק בתוך ריק. היום יש שם רובע וצפיפות. הריק הפך לכיכר מרכזית של רובע".

עבור פרו הריק חשוב ומשמעותי בעשייה האדריכלית לא פחות מהמבנה. "בין האדריכלות והעיר יש קשר, שנקרא החלל הציבורי.", הוא מסביר, "כיום, המתנה הגדולה ביותר שניתן להעניק לפאריז היא חללים ריקים." בעיניו, המבנה מקבל את מקומו וחשיבותו רק ביחס לריק המקיף אותו, ליכולת שלו להשתלב בחלל ולהגדירו, באופן לא יומרני. המבנה המתוכנן היטב אמור להקל ולא להכביד על החיים החברתיים בעיר.

המבנים של דומיניק פרו מתייחדים בקווים גיאומטריים ומינימליסטיים, תוך בצורה הגיאומטרית הן כתוחמת החלל והן כאלמנט ויזואלי-גרפי

אחד האלמנטים העיצוביים פורצי הדרך, המאפיינים את האדריכלות של פרו, הוא רשתות המתכת שפיתח והביא לשימוש מעניין במספר פרויקטים. מחקר החומרים של פרו נובע מרצון לבחון את היחס בין החלל  לאור, כפי שנתפס בעין האנושית. בעיני פרו, החומר, יותר מהרעיון והפונקציה, הוא הבסיס לאדריכלות, ותפקידה של האדריכלות הוא ליצור נוף, סביבה חדשה, על ידי שימוש בחומרים חדישים, הנארגים היטב בקיים. החומרים החדשניים והמורכבים בהם הוא משתמש, כמו רשתות, הבנויות מחוליות מתכת מבריקות, משמשים ליצירת חלל עשיר, אך מינימליסטי, הכולא את האור, תוך שמירה על קווים נקיים וברורים. פרו עשה ברשתות המתכת שימושים שונים, החל ממחיצות הפרדה כסופות, המאפשרות מעבר אור חלקי בספריה הלאומית בפאריז, ועד יצירת מבנה שלם מיחידות רשת אלומיניום מוזהבת בבית המשפט הגבוה בלוקסמבורג.

פרו מקפיד על שילוב מודעות חברתית, אקולוגית ואורבאנית בפרויקטים שלו, שנועדו לשמש נקודת מוצא להמשך פיתוח סביבתי מקיף. קמפוס האוניברסיטה בסאול בנוי תוך ניצול מירבי ויוצא דופן של האנרגיה הסולארית. בריכת השחייה האולימפית במדריד ניתנת להתאמה לתנאי מזג אוויר משתנים. תיאטרון מרינסקי בסנט פטרסבורג משתלב באופן הרמוני בסביבתו, כאתר מורשת עולמי של אונסק"ו.

בעיני פרו, החומר, יותר מהרעיון והפונקציה, הוא הבסיס לאדריכלות

גישתו של פרו באה לידי ביטוי גם בבניית גורדי שחקים עירוניים, שאמורים למצוא מקומם בתוך ערים קיימות ותוססות. שני המגדלים הנטויים של בית המלון החדש, שיוקם ברובע הירידים במילאנו, יהיו מראשוני גורדי השחקים בעיר.

תיאטרון מרינסקי בסנט פטרסבורג הוא עוד נדבך חשוב בקריירה של פרו, על אף הפסקת החוזה בצו השלטון הרוסי בינואר 2007. שלוש שנות תכנון הפיקו מבנה, ששואב השראתו מצורות טבעיות, בין כוורת דבורים, פתית שלג וגביש קריסטל. המבנה החדש, בעל צורת צדף זהוב, תוכנן לשכון בסמוך למבנה הקיים ההיסטורי של התיאטרון. האתגר בתכנון התיאטרון החדש היה עצום, מפני שהתיאטרון אמור היה להיות המבנה המודרני הראשון שייבנה במרכז העיר הצארית העתיקה. אולם, נראה, שהרשויות הרוסיות החליטו לשקול מחדש את התוכניות, והקפיאו את המיזם. "אני עדין לא יודע איזה פרויקט ייבנה, בבוא העת, ואם יהיה תואם את תוכניותי או לא," אומר פרו, שמעולם לא קיבל מסמך רשמי, המודיע על החלטת הממשל הרוסי בעניין.

אחת העבודות הראשונות, שהביאו לפרו תהילה בינלאומית, היא בריכת השחייה האולימפית והולודרום (Velodrom) שתכנן בברלין בשנים 1992-1999. הפרויקט, בעל האיכויות הטופוגרפיות המעניינות, מורכב משתי צורות גיאומטריות כסופות, ריבוע ועיגול, השקועות מעט באדמה, ומחופות ברשת מתכת מטאלית. אלמנטים רבים בפרויקט, כמו הדיוק ההנדסי, המינימליזם הצורתי, ארגון המבנה בחלל והשימוש ברשתות המתכת, יהיו לסימן ההיכר של פרו לאורך כל הקריירה העשירה שלו.

האוניברסיטה לנשים בסיאול, דרום קוריאה, היא אחד הפרויקטים האחרונים של פרו, ואולי המסקרן שבהם מבחינת השימוש בנוף הטופולוגי הקיים, ליצירת חלל גיאוגרפי חדש. הקמפוס ממוקם בעמק טבעי, המוקף בסביבה אורבאנית צפופה. כדי לארוג יחד את העיר הקיימת, העמק הירוק והקמפוס החדש, מיקד פרו את הקמפוס סביב מסדרון פתוח ארוך, השקוע בעמק, ומשמש לחיבור בין מבני הקמפוס השונים. המסדרון המונמך מגדיר הקשר בין האוניברסיטה וסביבתה הטבעית, תוך העלמת ההתערבות האדריכלית בתוך הצורה הגיאומטרית של המעבר.

פרויקטים נוספים, המוצגים בתערוכה, הם מפעל אפליקס בצרפת, הבנוי כקוביה מודולרית מחופה ברשת מתכתית העשויה מחוליות אלומיניום מלבניות מבריקות. החזית, דמוית המראה, של המבנה, משקפת את השמיים, ויוצרת אינטגרציה מושלמת של המבנה המודרני בחלל הכפרי הפתוח המקיף אותו.

בית המשפט הגבוה לצדק של הקהילות האירופיות בלוקסמבורג הוא פרויקט של תוספות וארגון מחודש של האתר הקיים. על ידי שימוש מתוחכם בחומרים, ביניהם רשת אלומיניום זהובה, היוצרת את אחד המבנים החדשים, והוספת ארקאדות מעגליות המקיפות את האתר כולו, הצליח פרו לקשר באופן מעניין והרמוני בין המבנים השונים.

מלון האביטאט-סקאי בברצלונה הוא אחד מגורדי השחקים הראשונים בעיר. המגדל החדש, המתכתב עם הסגרדה פמיליה ועם מגדל אגבאר Agbar  של ז'אן נובל, נראה כדף נייר מבריק ואלגנטי, ומעניק תוספת גיאומטרית וכסופה לקו השמים של ברצלונה.
מרכז הטניס האולימפי של מדריד, הנמצא עדיין בבנייה, הוא קומפלקס ספורט ענק, המכיל יותר מעשרים מגרשי טניס, בריכות שחייה ומסעדות, ומתאים לכ-40,000 צופים. המרכז בנוי סביב בריכת מים שטוחה, המביאה אל המבנה "רסיסים של טבע", כהגדרת האדריכל. המבנה בנוי כ"קופסת קסם", בעלת גג מתכוונן, המאפשר חדירת קרני שמש למגרש הטניס המקורה. את הקופסה מחפה רשת מתכת, ההופכת, לפי אור השמש, חצי-שקופה, מראתית או אטומה.

מגדלי DC דנובה-סיטי בוינה, שבנייתם טרם הושלמה, אמורים לשמש חוד החנית של פרויקט ענק לחידוש העיר. המבנים ממוקמים זה מול זה בזווית אלכסונית, המעודדת דיאלוג עם החלק העתיק של העיר, הנמצא מעברו השני של הנהר. חזיתות הבניינים הפנימיות עשויות לוחות זכוכית, היוצרים תנועה גלית, שמזכירה את זרימת מי הנהר. מצדדיהם החיצוניים, הבניינים מחופים זכוכית ומתכת, בסגנון מינימליסטי ומעודן.
אוצר התערוכה, פרדריק מיגרו, טוען, שכל עבודותיו של פרו לאורך השנים, החל מפרויקט הגמר שלו בבית הספר לאדריכלות של Ecole des beaux arts בפאריז, מעמידות בסימן שאלה את ההיבט הפיגורטיבי של האדריכלות, ואת הצורך להביע משמעות ומסר באמצעות המבנה הפיזי. בניגוד לאדריכל צרפתי מוביל אחר, ז'אן נובל, סירב פרו להשתמש באלמנטים דקורטיביים, שאינם חלק אינטגראלי מהמבנה. בהשפעת רעיונותיו החדשניים של התאורטיקן האוסטרי אדולף לוס, משתמש פרו בחומר ובצורה הגיאומטרית ליצירת הייחודיות האסתטית והדקורטיבית של הפרויקטים שלו. בנוסף, מדגיש פרדריק מיגרו את תשומת הלב הרבה, שפרו מעניק לרגש, וליכולת של המבנה האדריכלי לעורר תגובה אמוציונאלית בקרב האנשים החיים בו וסביבו. בעיני פרו, רגע היווצרות הרגש הוא החיבור הראשוני בין הרעיון והמקום. פרו מתעקש לתכנן מבנים, המעודדים יצירת חיים ציבוריים בכיכרות, גנים ורחובות, כדי לנטוע את האדריכלות עמוק בתוך היומיום של תושבי העיר, תוך יצירת קשר הדוק בין הגיאוגרפיה להיסטוריה.

עוד בנושא

מוצרים מעוצבים

מגוון, איכות וחדשנות – זה מה שצריך בשביל למצוא את הארון הנכון


'קלוס' ביססה את עצמה כבר מזמן כאחת החברות המובילות בארץ בתחום הארונות. מלבד מגוון האפשרויות הרחב שקיים שם, החברה גם מציעה עכשיו מבצעי קיץ משתלמים במיוחד

מוצרים מעוצבים

לא רק לאיפור: כוחה של מַראָה בעיצוב הבית


אנחנו רגילים להשתמש במראה כדי להתלבש או להתאפר – אבל עם שילוב נכון של מראה בעיצוב הבית, היא גם יכולה להאיר ולהגדיל חללים ואפילו להיות האלמנט הכי מעניין בחדר

מוצרים מעוצבים

למי קראתם זברה? הסיבות לשלב פסים בעיצוב הבית


נמאס לכם מכריות פרחוניות ומטפטים של כוכבים? אולי שווה שתשקלו לשלב כמה דוגמאות של פסים בעיצוב הבית

מוצרים מעוצבים

לא מהעולם הזה: השראה מהחלל בעיצוב הבית


ספרייה שנראית כמו טיל, גוף תאורה שמדמה את מערכת השמש, או תמונה מופשטת של ירח – הדרכים לעצב בית שכל כולו השראה מהחלל

תגובות

כתיבת תגובה