כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

מוצרים מעוצבים  //  ONE OFF – רון ארד מציג בפריז

ONE OFF – רון ארד מציג בפריז

בפעם הראשונה בצרפת הוצגה במרכז פומפידו תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד

מאת: אור רוזנבוים צילום: באדיבות מרכז פומפידו - Georges Meguerditchian


בתמונה למעלה: 1981, Rover Chair הרהיט הראשון בעיצובו של ארד, עשוי ממושב ישן של מכונית רובר, זכה להצלחה גדולה (צילום: (The Gallery Moumans Eric & Petra Hesmerg.

האירוע, שנפתח בחודש נובמבר 2008, סימן במידה רבה את קבלתו הרשמית של המעצב הבריטי-ישראלי לחיק הקונצנזוס של עולם העיצוב והאדריכלות הצרפתי.

ארד החל לעבוד כמעצב מוצר בלונדון של שנות השמונים. לאורך השנים התרחק מהגדרות מקצועיות מסורתיות, והדגיש בעבודתו את חשיבות השילוב בין האסכולות השונות, ובין אדריכלות, עיצוב ואמנות. בתערוכה רטרוספקטיבית שהציג ארד לפני כעשור במוזיאון ויקטוריה ואלברט בלונדון, הוא הוצג כשובר מוסכמות מרדן.

תואר המהפכן, לו זכה, מתאים פחות לתערוכה העכשווית בפאריס, למרות שמה הפרובוקטיבי –"NO DISCIPLINE". התערוכה דווקא מדגישה את החוט המקשר בין כל הפרויקטים שלו, שעוסקים בניסוי ובחיפוש עיקש ומחודש אחר הקו המעגלי; הצורה הנובעת מעצמה, ומחברים בין המוכר והיומיומי לבין החדשני והמרגש. 

יצירתו של ארד מסמלת רגע חשוב בעיצוב המודרני, ומשלבת פשטות, הומור ואיכות, בתקווה להפוך את העיצוב לחלק אינטגרלי מהחיים המודרניים
 
רון ארד, שנולד בתל אביב לפני 58 שנים, למד אדריכלות בבצלאל ובלונדון, ובה ריכז את פעילותו כמעצב. בשנות השמונים הקים עם שותפתו, קרולין תורמן, את הסטודיו לעיצוב "ONE OFF". הוא החל לעבוד כמעצב מוצר, כדי לשרוד כלכלית בתקופת מחסור בעבודות עיצוב אדריכליות, ובמהרה הפך עיצוב מוצר למוקד פעילותו המקצועית. באותן שנים החל  עולם העיצוב והאמנות הבריטי להתעורר מתרדמתו, ובגל ההתלהבות שעוררה תנופת היצירה החדשה, תפס ארד מקום מרכזי בין המעצבים האוונגארדיים הצעירים.

בשנת 1981 עיצב ארד את  ROVER CHAIR- כסא עשוי ממושב של מכונית רובר ישנה, המונח על רגלי מתכת מעוגלות. הכסא, שבגרסותיו השונות היה להצלחה גדולה בבריטניה ומחוץ לה, משחזר את מסורת ה- ,ready made האוספת חלקי מוצרים מוכנים, וממחזרת אותם ליצירות חדשות, חדשניות ומעודכנות. כבר מהיצירות הראשונות של ארד משתקף קו העיצוב, שיוביל את סגנונו לאורך השנים: שימוש ניסויי בחומרים ובדימויים מוכרים ויומיומיים, לעיתים מתרבות הפופ, תוך ניסיון להעניק להם מראה חדש ומפתיע, באמצעות שיטות טכנולוגיות מתקדמות.

יצירתו של ארד מסמלת רגע חשוב בעיצוב המודרני, ומשלבת פשטות, הומור ואיכות, בתקווה להפוך את העיצוב לחלק אינטגרלי מהחיים המודרניים. בזכות העובדה, שרוב המוצרים בעיצובו של ארד, יוצרו, בין היתר, בסדרות מוגבלות, נוספה להם הילת יוקרה וביקוש, למרות החומרים הפשוטים והמוכרים, המרכיבים אותם. תוך שנים אחדות החלו יצרני הרהיטים המובילים, ביניהם ויטרה וקרטל, לחזר אחרי ארד, כמו גם גלריסטים מפורסמים ברחבי העולם, שהכירו בכישרונו  כמעצב, ובפוטנציאל המכירות הגבוה של יצירותיו. 

ארד הגדיר מחדש גם את ערכו החומרי של העיצוב, כשעבר מעולם היצירה והמלאכה לייצור בכמויות מסחריות; ממוצר יחיד מסוגו אל פס הייצור המסחרי, ולהפך
 
ארד הגדיר מחדש גם את ערכו החומרי של העיצוב, כשעבר מעולם היצירה והמלאכה לייצור בכמויות מסחריות; ממוצר יחיד מסוגו אל פס הייצור המסחרי, ולהפך. במסגרת שיתוף הפעולה עם הגלריה "דאצ'מאן ארנסט מורמנס", התמקד ארד, בין היתר, בעיצוב לא מסחרי, הגובל בפיסול קונספטואלי, אך הציג את יצירותיו אלה לא רק בגלריה, אלא גם בחנויות של דולצ'ה וגבאנה במילאנו. בנוסף, הוא עוסק בתחום עיצוב פנים של חנויות ומלונות, עבור אדידס, יוז'י יממוטו ועוד. נדמה, שהקשר בין עיצוב, אמנות ומסחר הפך הדוק מתמיד.

בעקבות מספר פרויקטים אדריכליים בינלאומיים, שתכנן בשנים האחרונות, והצגת יצירותיו בגלריות ובמוזיאונים נחשבים, התמקם ארד בנוחיות בלב עולם העיצוב העכשווי, והפך לאחד המעצבים הרווחיים והמבוקשים בעולם.

גם אם ארד מגדיר את עיסוקו בעיצוב כ'משחק מקרי', התערוכה הנוכחית, במרכז פומפידו, מוכיחה את המשמעת האינטלקטואלית שלו, ואת ההתעקשות לחקור לעומק את החומר והצורה, שעומדים בבסיס יצירתו. התערוכה, שאף היא עוצבה על ידי ארד, מכניסה את המבקר לעולמו הוויזואלי הבוהק והפרוע של המעצב. בחלקה הראשון מוצגים מגוון רהיטים, שנאספו מיצירתו בעשרים השנים האחרונות. הרהיטים ממוקמים בתוך גלילי ענק, המהווים אלמנט עיצובי בפני עצמו, וחושפים את הרהיטים המוכרים של ארד באופן חדש. בחלקה השני של התערוכה מציג ארד את הרעיונות הקונספטואליים והתיאורטיים המובילים את עבודתו, ובעיקר את היצירה  הארכיטקטונית שלו. ארד בחר להשתמש בקולאז' שמודבק על הרצפה, ומתאר בשרטוטים ותמונות את ההשראה והרעיונות העומדים מאחורי יצירתו. בכך הוא מנסה לאפשר למבקרים בתערוכה לעקוב אחר התהליכים המנטאליים והיצירתיים המאפיינים את יצירתו העיצובית והארכיטקטונית.

פרויקט הדגל האדריכלי האחרון של ארד, מוזיאון העיצוב בחולון, תופש חלק נרחב מהתערוכה, ומציג את הרעיונות וההשראה למוזיאון, העשוי קווים גליים מתכתיים, בדומה לאולם המבואה של בית האופרה בתל אביב.

סגנון העיצוב של ארד הוא חיפוש מתמיד ומתמשך אחר הצורה והחומר, תוך הקפדה על צמצום העלויות, על ידי שימוש בטכניקות מתקדמות ובחומרים זמינים

במקביל לעיצוב, לא זנח ארד את מקצועו כאדריכל, והמשיך, לאורך השנים, לתכנן פרויקטים שונים ברחבי העולם, ובמיוחד בישראל. אחד הפרויקטים החשובים, שהקנה לו שם בינלאומי כמעצב פנים, הוא אולם המבואה של בית האופרה במשכן לאמנויות הבמה בתל אביב, שנחנך בשנת 1998. בתערוכה במוזיאון פומפידו, משחזר ארד בגודל מלא את האלמנט העיצובי המרכזי של האופרה, המגדיר את החלל בעזרת גלי מתכת זהובים, המשרים אווירה מודרנית ועשירה, תוך שמירה על  מינימליזם צורני וחומרי. ארד רואה בפרויקט הזה את נקודת החיבור בין עיצוב, המבוסס על מלאכת יד ועיצוב המבוסס על טכנולוגיה דיגיטלית.
 
סגנון העיצוב של ארד הוא חיפוש מתמיד ומתמשך אחר הצורה והחומר, תוך הקפדה על צמצום העלויות, על ידי שימוש בטכניקות מתקדמות ובחומרים זמינים. כפי שקורה לעיתים קרובות בתחום העיצוב, השאיפה לעממיות ולעיצוב זמין לכל כיס, הפכה במהרה לסמל סטטוס וכיום, פריטים בעיצובו של ארד נמכרים במחירים מרקיעי שחקים במכירות פומביות ברחבי העולם.
התערוכה בפאריס תינעל ב-16 במרץ 2009 ותיפתח בחודש יולי במוזיאון לאמנות מודרנית "MOMA" בניו-יורק, שכבר הציג בעבר מיצירותיו של ארד.

עוד בנושא

מוצרים מעוצבים

חם, אש: סוגי קמינים שתוכלו לאמץ לבית ולגינה


פה זה לא אירופה, אבל כדי להשיג לפחות את המראה, יש מי שלא מוותר על קמין מפנק בחלל האירוח. הגבירו את החום

מוצרים מעוצבים

אדריכלים, הניחו את הסרטוטים בצד: web3d יקימו אותם לתחייה


מוצרים מעוצבים

מטבחי חוץ מבטון אדריכלי יצוק מציבים סטנדרט חדש של עיצוב מתקדם


עבודת יד, 100 אחוז בטון יצוק אדריכלי והתאמה אישית יוצרים חמישה דגמים מנצחים ומהמרשימים ביותר למטבחי חוץ בווילות ודירות פאר

מוצרים מעוצבים

החידוש הלוהט למטבח: מהיום גם המגירות שלכם מוארות


טכנולוגיה חדשה מאירה את מגירות המטבח מבפנים ומעניקה לעיצוב המטבח חתימת תאורה אישית ייחודית ומראה עתידני שטרם הכרנו. בלעדי למטבחי סמל

תגובות

כתיבת תגובה