פורום עיצוב פנים בניהול מעצבת הפנים טלי כהן ליעד
פורום מטבחים בהנהלת בלורן
פורום דלתות בהנהלת דלתות פנדור
פורום מיזוג אוויר בניהול בר מערכות

זוכר אותה מהמכולת: לקנות בעיצוב של פעם

איך יוצרים תחושה של נוסטלגיה בלב העיר הגדולה ובאמצע סיטואציה של קנייה? מעצבים נכון

מאת: נעמה ריבה

26/02/2012
צילום: נועה בן צבי ואלדד שושן

 אוהבים עיצוב פנים? הרשמו לניוזלטר שלנו וקבלו עדכונים למייל!

 
בעידן שבו תחרות היא מעל לכל ורשתות הסופר מרקט נלחמות על כל לקוח, מרביתן בוחרות בדרך כלל בעיצוב פשוט ופונקציונאלי ובעלות נמוכה. מצד שני, כל אדם שחי בעיר גדולה מחפש את המכולת שלו, זו שהוא יכיר בה את הקופאי, שתהיה תמיד זמינה ותספק עבורו חלב לקפה בכל רגע ואם היא תהיה בעלת עיצוב חדשני, צבעוני ומושך אז יהיה בוודאי הרבה יותר נעים לחזור אליה כל פעם מחדש. באירופה ובארצות הברית כבר עלו על השיטה ולכן מפוזרים שם לא מעט סופר מרקטים ממותגים ומעוצבים, אבל אצלנו בלבנט עדיין מדובר במחזה נדיר. 
 
ליאור קמחזי הוא יזם הרצלייני הרפתקן שפתח לפני כמה שנים קיוסק בלב תל אביב ואחרי חמש שנים פתח קיוסק נוסף גם ברמת החי"ל וכשהחליט לפתוח מקום נוסף חיפש מישהו שיוכל להפוך את כל הסניפים לרשת של מכולות בעלות אופי אישי וילביש להן צבע וצורה, כזו שמי שעובר ברחוב לא יוכלו להתעלם ממנה וכך פנה להילי לזרוב ורועי קדרנל, שני מעצבי פנים צעירים שהביאו איתם הרבה רוח חדשנית.
 
עוד עסקים מעוצבים:
 
המצב ההתחלתי:
כשהגיעו צוות המעצבים למקום נגלו בפניהם מאה מטרים מרובעים של חלל תעשייתי. הקירות היו עירומים מטיח ומגבס וכל מערכות התקשורת והחשמל היו חשופות וללא תאורה במקום. במהרה גובש הקונספט העיצובי שנולד משמו של העסק – "סיטי מרקט" - ומכאן כל החלטה עיצובית ניסתה לשלב בין מקום שהוא אורבאני במהותו ובמקביל בעל אופי של שוק מקומי, כשהשילוב בין שתי הכותרות האלו יצר מקום יוצא דופן בנוף המכולות הישראליות.
 
ומה קורה שם עכשיו?
כל מי שהולך ברחוב ועובר ליד "סיטי מרקט" מתקשה להתעלם ממנו, פשוט כי כבר בכניסה ניצב שלט שמשדר שהמכולת הזו שונה ממה שאנחנו מכירים ורגילים אליו. לאחר דיון בין המעצבים לבין הבעלים הוחלט שהצבעוניות שתאפיין את העסק תהיה צהובה ולא אדומה כפי שרצה הבעלים וכבר בכותרת התהווה משהו מיוחד- שילוב בין פונט תנ"כי שמייצג את עולם השוק לבין שם מאוד אמריקאי, שמודפס על סככה שיוצרת אמירה מעניינת. 
 
 
 
שילוב מעניין. שלט הכניסה
 
נכנסים:
ברוב המכולות נכנסים הלקוחות ומתחילים בקניות, כשעמדת התשלום מחכה בסוף הדרך ואילו כאן היא בכניסה ומחוברת לדלפק להכנת סנדוויצ'ים אליו עוד נגיע בהמשך. כבר כאן בורחות העיניים אל מתקן עגלת ירקות שלא נראה באף סופר אחר ומושך מיד את המבט. האלמנט תוכנן על ידי  המעצבים ונראה כלקוח מתוך אנימציית משחקי מחשב ומורכב מארגזי עץ המונחים על קונסטרוקציה בצבע שחור הבנויה על גלגלים וניתנת להזזה. 
 

הירקות כבר בכניסה. 
 
הרמת ראש לכיוון התקרה החשופה מגלה את כל מערכות התאורה, החשמל ומיזוג האוויר. ההחלטה שלא לתכנן הנמכת תקרה הוזילה מאוד את העלויות ותרמה מאוד לחיזוק הקונספט העיצובי של המקום וכדי לטשטש מעט  את ההופעה המסיבית של המערכות הוחלט לצבוע את מרבית הצינורות והתעלות בלבן כשתאורת הניאון וצינורות כיבוי האש האדומים נותנים ניגודיות מסוימת למקום.
 

התקרה חשופה לגמרי. חלל החנות
 
קשה לנחש, אבל העמודים המקוריים בחלל היו עגולים והם מסתתרים מאחורי משטחי גבס שחופו בלבנים בגוון חום- אדום. המעצב מדגיש שהשימוש בהם איננו מקרי וכי "האופי החומרי של הלבנים מעניק לעמודים משמעות חזקה וקונסטרוקטיבית". בין לבין תוכננו המחיצות המורכבות ממדפי עץ כשהמחיצות במרכז המכולת נמוכות יחסית ומאפשרות קשר עין בתוך החלל ומעניקות תחושה של חלל גדול כשהרצפה האפורה נשארה מבטון שצופה באפוקסי והיא נותנת מראה אחיד למקום. בין העמודים מפוזרת צמחיה מלאכותית ועל העמודים תלויים פנסי רחוב שמשתלבים היטב על רקע העמודים.
 

רצפה אפורה וחשופה
 
השילוט:
אם עדיין לא עשיתם זאת, זה הזמן לתהות איפה מייצרים את שלטי הרחובות שפזורים ברחבי הארץ. גם המעצבים כאן תהו על הסוגיה והחליטו שלא להסתבך וכדי ליצור בדיוק את אותו השלט עלו על סולם ברחוב ומדדו את המידות המדויקות, ואף פנו למומחה בשילוט שיצר עבור המכולת את השלטים על פי המקור. ככה ממשיכים להרגיש שעדיין מסתובבים ברחוב. 
 

מרגישים ברחוב?

היציאה:
בעל המקום רצה שבעמדות הקופאים יותקנו מסועים, שיעזרו לסחורה להתקדם אל עבר הקופה, אבל לזרוב וקדרנל הזכירו לו שהמכולת שלו שונה ממקומות אחרים ושעמדת התשלום כאן צריכה להיות שונה. האופי ה"קויסקי" של המקום אמור להעניק לנכנסים חווית קנייה של בוטיק ולא של פס ייצור ולכן הוחלט על פשרה בדמות עמדת הכנת הכריכים שמחוברת לעמדת התשלום ומאפשרת, רגע לפני שמשלמים, לקחת צידה לדרך ולהוכיח שגם חווית קנייה רגילה יכולה להיות שונה. 
 

אהבתם את העיצוב? ספרו לנו בתגובות

  • 5.
    ממש יפה ונכון
    שלומית | (04/05/2012)    
    רק הפתקים הצהובים של המבצעים.. אין לזה תחליף?
  • 4.
    למעט התקרה המעצבנת - נהדר(ללא טקסט)
    קורא | (03/11/2012)    
  • 3.
    אהבתי!
    אתיק. | (03/11/2012)    
    חשיבה מרעננת + עיצוב תכליתי ועדכני.
  • 2.
    איזה יופי ..
    הגר | (03/11/2012)    
    מעורר את החושים , מזכיר את המעדניות בNY.
  • 1.
    מקסים!
    מגי | (03/11/2012)    
    מקסים! כל הכבוד. מאוד אוהבת.