פורום עיצוב פנים בניהול מעצבת הפנים טלי כהן ליעד
פורום מטבחים בהנהלת בלורן
פורום דלתות בהנהלת דלתות פנדור
פורום מיזוג אוויר בניהול בר מערכות

סוד האבן: מבנה ירושלמי שעבר הרחבה וביקש לשמור על אופיו הייחודי

בלב שכונת טלביה עומד לו מבנה עתיק בעל עיצוב ערבי, הזוג שרכש אותו ביקש להתאימו למאה ה-21 ועם זאת לשמר את אופיו הייחודי. האתגר המרכזי היה סביב קומה נוספת שנבנתה בשנות ה-60 ואיננה תאמה את אופיו המקורי של המבנה

מאת: מערכת אתר בניין ודיור

16/01/2019
צילום: טל גלעד
 
הלקוח: זוג בני 60 
שטח: 100 מ"ר
מיקום: ירושלים
עיצוב פנים: טל גלעד
 
 
 
עיצובו הייחודי של הבית נוכח בכל החללים הודות לחלונות בסגנון הערבי שהודגשו עם האלומיניום המודרני
 
בשכונת טלביה הציורית בירושלים, שוכנים עשרות בתי אבן יפיפיים שנבנו בשנות ה-20 של המאה הקודמת בסגנון הבנייה הערבי האופייני לאותה תקופה. השכונה אוכלסה בעיקר על ידי תושבים אמידים. מאז שנת 1948 התגוררו בבית כמה משפחות ובמהלך השנים חולק ל-4 יחידות דיור נפרדות.
 
ריצוף חלל הכניסה הוחלף ובמרכזו מוקם פסיפס צהבהב המתאים לגווני הבית
 
בשנות ה-60 נבנתה על גבי הבית המקורי קומה נוספת שתכנונה אינו תואם את אופיו המקורי של הבית. רק באמצע שנות השמונים נכנסה לתוקף התוכנית לשימור שכונת טלביה ונקבעו כללים ברורים בכל הנוגע לבניית תוספות. תכנית זו סייעה מאד בשיפור המודעות לבנייה הערבית המקורית ולשימור השכונה. למשרדה של המעצבת הגיעה פנייה "להיכנס לרצף ההיסטוריה" ולתכנן את אחת הדירות במבנה, שנרכשה ע"י זוג ירושלמי וותיק. 
 
הבית כולו תוכנן בסגנון עתיק על מנת לגשר בין הישן לחדש ולתת כבוד למבנה ולגילו
 
מהרגע בו פותחים את שער הברזל נכנסים לאווירה היחודית של בית עתיק בן כ-100 שנה. החצר מרוצפת ומעוטרת צמחייה. גרם המדרגות והמעקה הבנוי תוקנו ושופצו ונראים כעת בדיוק כפי שהיו כשנבנה המבנה לראשונה. הריצוף ברחבת הכניסה הוחלף ובמקומו שובץ שטיח פסיפס מתאים. גוף התאורה המקורי שופץ והותקן מחדש.
 
פרט לשימור המבנה נעשה גם שימור של אובייקיטים יחודיים בו כמו למשל מנורת הכניסה שחודשה
 
פנים הבית היה זקוק לשיפוץ מאסיבי כדי להתאימו לדייריו החדשים ולמאה הנוכחית.
נבחרה שפה הומוגנית של עיצוב קלאסי בצבעוניות רכה ובהירה עם "נגיעות" מחושבות של רהיטים מעץ כבד. שפה זו התגבשה בעבודה המשותפת של המעצבת עם הלקוחות במהלך הפרויקט. גלעד התבקשה לחזור ולמצוא את האיזון הנכון בין ישן לחדש ובין הבית לדייריו. נקודת המוצא הייתה שימור וכבוד לאיכויות ולערכים האסתטיים המקוריים של המבנה תוך עמידה בדרישות השימור ובמגבלות אפשרויות ההריסה, ובמקביל היענות לכל דרישותיהם הפונקציונאליות של הדיירים.
 
לעיצוב הבית נבחרה סקאלת צבעים עדינה והומוגנית של צבעים בהירים בשילוב עם ריהוט עשוי עץ כהה
 
בחלל המרכזי, אליו נכנסים בפתיחת דלת הכניסה הרחבה, הוחלט למקם את שולחן האוכל. החלל מוקף בארבעה פתחים המעוטרים במשקופי עץ מסוגננים, ששומרו וקיבלו ליטוש וצביעה מחודשת, ונתנו השראה לשפה העיצובית.  פתחי החלונות נשתמרו, וכל מבנה הקשת והזכוכיות מעל דלת הכניסה, שומרו במלואם.   
 
חלל הכניסה הוא גם החלל המרכזי של הבית ושומרו בו כל האלמנטים המקוריים של הבית - החלונות, הקשתות והתקרה הגבוהה
 
תקרת הבית המקורית המתנשאת לגובה 4 מטר, נשתמרה ברובה, למעט הנמכות גבס נקודתיות לתאורה שקועה, מיזוג אויר ומערכת שמע. 
חלוקת השטח שונתה ותוכננה מחדש, למעט הסלון והמטבח שהושארו במקומותיהם המקוריים. המטבח הורחב מעט על מנת לאפשר יצירת קיר אחסון משמעותי, דלת העץ הישנה ליציאה למרפסת המטבח הוחלפה בדלת אלומניום עם זכוכיות ובכך הוגדלה משמעותית כניסת האור הטבעי למטבח.
 
המטבח זוכה לאור טבעי הודות לדלת היציאה לחצר שהפכה מדלת עץ לדלת זכוכית. ברז מטבח: BARAMI
 
מכיוון שהדיירים שומרים על אורח חיים דתי, נדרש מטבח הכשר: מקום אחסון למערכות כלים רבות, משטחי עבודה מרווחים, כיורים כפולים, 2 תנורים, 2 מדיחים ומקרר גדול. 
 
המטבח נותר במקומו המקורי אך הוגדל על מנת ליצור את קיר האחסון
 
באיזור המרכזי מוקם שולחן אוכל גדול, הניתן להגדלה נוספת למספר רב של סועדים ולידו עוצבה ותוכננה ויטרינה מרשימה המכילה אוספים של כלי כסף וקריסטל שעברו בירושה ומשמעותיים לבני הבית, סט כלי האירוח, מפות וליקרים. בסלון הוקצה מקום לספריה גדולה וגבוהה. כחלק מדרישות הבית הדתי תוכננו תאורות מיוחדות לשבת, וכל המערכות התפעוליות השונות תוכננו והותאמו לעבודה בשבת.
 
פינת האוכל עם השולחן המרשים מוקמה במרכז הבית ולידו עוצבה ותוכננה ויטרינה להצגת אוסף כלי הכסף והקריסטלים של המשפחה
 
מתוך כבוד גדול לשימור ודגש על תכנון פונקציונאלי, התקבלה דירה המתכתבת עם ההיסטוריה הארוכה שלה. בתפירה אישית מדויקת, תוך הקפדה על עבודת גמר איכותית ובלתי מתפשרת, נרקם שילוב עדין בין הישן לחדש ובין המודרני לקלאסי.
 
כל חלוקת החלל השתנתה במסגרת הגבלות השימור פרק לסלון והמטבח שנשארו במקומם
 
תמונות נוספות:
 
 
 ריצוף, חיפוי, כלים סניטריים וברזים: BARAMI
 
 
 
 
 
 
 
 

  • 20.
    מעל המכתבה הכהה שבראש גרם המדרגות תלויה מסגרת מוזהבת ובתוכה ספרים. האם מדובר בספריה ממוסגרת שנפחה שקוע בתוך הקיר? בכל מקרה המראה המתקבל ייחודי ומהמם
  • 19.
    מווושששללםם
    חני | (02/03/2019)    
    בית מממממממוווושששששששששששששששששששששששששששששששששששששששששששששששששששששששששששששלללללללללללללללללללללללללללללללללללללללללםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםם חחח. לא , אבל רציני - אהבתי ברמות. די לקיטורים על כל בית שני באתר זה משהלקוח רצה היא הגשימה לו את החלום במדויק.
  • 18.
    יפה אבל איפה המקום לבני הבית?
    שושנה שינדלר | (02/03/2019)    
    רק חדר שינה אחד ב100 מטר מרובע? ביזבוז של שטח
  • 17.
    שמרני מאד עד משעמם
    עלמה | (01/31/2019)    
    השימור עשוי היטב, והעבודה מאד מוקפדת. אבל העיצוב משעמם לעילא. פלטת צבעים של לבן בז' עד אפור מלוכלך. רהיטי הסלון הישר משנות השמונים. מטבח לבן סתמי, וככה גם שאר הנגרות בבית. הפנינה היחידה פה היא השיש המרהיב שעל האי, שלמיצער לא קשור לשום דבר אחר באיזור. חוץ מזה אין פריט אחד עם צבעים. ואין חיים. ואם כבר החליפו את הריצוף כולו - למה לא לעשות חימום תת רצפתי, הרי מדובר בירושלים. קרררר...
  • 16.
    עיצוב יפה אבל כבד, מתאים כנראה לאופי בעלי הבית, שאין להם כנראה כנופיית נכדים, כי לא נראה שהשקיעו מחשבה בנושא). אהבתי מאוד שלא שינו את המבנה המקורי של החדרים, שהסלון נותר כ"חדר הסבה" גם במחיר ריחוק מהמטבח (ואולי זאת הכוונה). הכניסה היישר אל שולחן האוכל קצת משונה, אבל קשה לראות פיתרון טוב יותר.
  • 15.
    העובדה שיש רק חדר שינה אחד ב 135 מטר מאוד מוזרה. אולי יש אחד נוסף בגלריה? אבל אז הוא כולל שירותים או שצריך בלילה לרדת במדרגות? לא צריך תכנון גם לאורחים שנשארים לשבת? וזה גם בעייתי למכירה עתידית עם חדר שינה אחד.
  • 14.
    בית מקסים!
    רונית | (01/28/2019)    
    הבית יפהפה. פחות אהבתי את המטבח, הטרנד הנוכחי של אי באמצע עושה לו עוול. יופי של עיצוב, שאפו!
  • 13.
    הבית בטלביה
    קלייר | (01/27/2019)    
    עד שניתן לכתוב תגובה, הנשמה יוצאת בגלל הפירסומות. אתם עטים על הקוראים ולא מאפשרים לנשום. הבית בטלביה. עיצוב עוצר נשימה. טוב טעם. הצביון העתיק נשמר וזה הייחוד שלו. במקלחת זה חדשני וחבל. אבל בגדול, כל אשה חולמת על בית כזה
  • 12.
    משגע ומיוחד שאפו ענק(ללא טקסט)
    ביל | (01/27/2019)    
  • 11.
    מקסים, מקסים, מקסים(ללא טקסט)
    מהצפון | (01/27/2019)    
  • 10.
    בית ועיצוב מדהים. מלא אופי ונשמה
    נדיר במחוזותינו | (01/27/2019)    
    הבתים הערביים בירושלים הם חלום. יפים כמו ציור ועתיקותם מוסיפה להם ערך ויופי. השימור פה נהדר, השפה העיצובית החמימה, הצבעים, הכל מוצלח פה. כל הכבוד!
  • 9.
    יפה מאוד ! מקצועי !(ללא טקסט)
    דפנה | (01/27/2019)    
  • 8.
    שיפוץ נהדר!! המעצבת עשתה עבודה יפה.(ללא טקסט)
    רחל | (01/27/2019)    
  • 7.
    שיפוץ מדהים וביצוע מדויק
    צופית | (01/25/2019)    
    עבודה מצויינת !!!כל הכבוד. אכן גם הנגרות מצויינת ומגיע קרדיט. בכלל חסרה פה רשימת הקרדיטים. הקרמיקה יפה (אם קוראים מתחת לתמונות מצויין ברעמי אבל לא כולם קוראים כיתוב תמונות) , המטבח מקסים. המשטח באי מאיזה חיפוי הוא? חבל שאין תמונות הלפני כי זה מסקרן וחבל שאין מחיר.
  • 6.
    מושלם! יישוב טוב!(ללא טקסט)
    אלינור | (01/25/2019)    
  • 5.
    עיצוב יפה
    אניסה | (01/24/2019)    
    עיצוב יפה בעל אופי ובה בעת אלמנטים מודרניים. התקרות הגבוהות נהדרות. בעלי הדירה זכו בדירה מרהיבה.
  • 4.
    איננה תאמה. הלו, זה עברית?
  • 3.
    מאוד יפה המטבח נראה איקאה(ללא טקסט)
    שאי | (01/24/2019)    
  • 2.
    מבנה ירושלמי- סוד האבן
    יעל | (01/24/2019)    
    מדהים,יחיד ומיוחד.
  • 1.
    מדוע לא מצויין בכתבה מי ביצע את עבודות הנגרות בבית במטבח, בשירותים - לידע כללי, שאם פעם נזדקק לביצוע עבודות שכאלה, שיהיה לנו את השמות - אודה על קבלת השמות של מי שביצעו עבודות נגרות בבית היפה הזה