כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

מדריכי בנייה ירוקה  //  כל העולם ג'ונגל

כל העולם ג'ונגל

יוסי גינסברג, שבשנות השמונים כתב ספר חוויות הישרדות אישי בשם "בחזרה מטואיצ'י", מטיף היום לשמירה על הקיים וטוען שיש מספיק לכולם, אם רק נדע להסתפק במה שיש לנו

מאת: חדווה אלמוז, עורכת מגזין בניין ודיור צילום: אלעד גונן וזאב ביץ


בספר "בחזרה מטואיצ'י" מתאר יוסי גינסברג את סיפור הישרדותו בג'ונגל. כתיבת הספר, ששימש במשך שנים כמורה נבוכים למוצ'ילרים, הייתה עבורו ראש חץ ותחילתה של דרך חיים מיוחדת שנבנתה אצלו עם השנים. גינסברג הבין שאת חוקי ההישרדות, שלמד על בשרו בדרך הקשה ביותר, אפשר בקלות רבה להקיש לחוקיות העולמית. לא צריך לשם כך יערות עבותים, חיות טרף, זוחלים ורמשים ארסיים. אלה, כמטפורה, נמצאים בכל מקום בעולם הקורא לעצמו תרבותי.

גינסברג, בעל תואר במינהל עסקים ובפילוסופיה, מיצב את תורתו על שלושה מונחי יסוד:
1. כל הקיים היום בעולם – חי, צומח ודומם – קשורים זה לזה מבחינה גנטית, מינרלית והתפתחות אבולוציונית.
2. כולם מחוברים אל אותה הרשת. זעזוע בצד אחד של הרשת משפיע תמיד על מקום אחר.
3. הנחת היסוד המשמעותית ביותר היא שאנחנו תלויים זה בזה, ותמיד, בדרך זו או אחרת, דברים ישובו אלינו.

גינסברג אוסף עבודות מקומיות של ילידים במזרח הרחוק, בברזיל ובמקומות אחרים בעולם, שלכולם מכנה משותף של אותנטיות ושמירה על הקיים

כל הפעילויות של גינסברג מתנקזות היום למטרה אחת: להשפיע על החברה להיות חיובית יותר ומאושרת. לטענתו, לכל אחד מאיתנו כוחות אדירים להשפיע, ואנחנו רק צריכים להיות קשובים להם. הוא עושה זאת בהרצאות שהוא מעביר בכנסים עסקיים מסביב לעולם. גינסברג, שאוהב את העולם וחש כשליח שנועד לשמור עליו, רק טבעי שנושא האקולוגיה יתפוס בחייו משמעות רבה הרבה יותר ממשפטים יפים המטיפים לשמירה על הקיים.

עם חזרתו לארץ, אחרי שנים של חיים באוסטרליה, פתח גינסברג את קולקטקו, גלריה של אמנות אקולוגית בבצרה. החפצים המוצגים בגלריה מוחלפים לעתים קרובות, שלא במועדים קבועים, בהתאם לסיוריו של גינסברג בעולם. בסיורים אלה הוא אוסף עבודות מקומיות של ילידים במזרח הרחוק, בברזיל ובמקומות אחרים בעולם, שלכולם מכנה משותף של אותנטיות ושמירה על הקיים. האוספים של גינסברג מצטיינים בפשטותם ובגאוניות היצירה שנעשית מתוך אהבה.

הגלריה נקראת קולקטקו, צירוף המילים קולקט (אוסף) ואקולוגי. אין דוגמה טובה יותר מגינסברג לאדם שהעסק שלו הוא למעשה חלון משכית לחייו האישיים, המשמשים דוגמה מעשית לאידיאולוגיה שהוא מפיץ בעולם.

"האוהל הוא מוטיב שמלווה את חיי תמיד. בכל מקום שבו אני חי אני בונה לי אוהל, והוא הופך בדרך כלל למרכז החיים של הבית"

ביתו של גינסברג נמצא לא רחוק מהגלריה. כבר בשביל הכניסה לבית ברור שמעט מאוד דברים נזרקים ממנו והתחלופה בו שואפת לאפס.

בדרך כלל עיצוב הבית מאפיין את כל בני המשפחה. איך קיבלה משפחתך את השקפת החיים שלך?
"אשתי וחברתי לחיים היא מקור השראה בלתי נדלה עבורי בתחומים רבים, ובמיוחד בתחום האקולוגי. הערכים שלה – לא לפגוע בסביבה, לא לזהם, לא לבזבז משאבים, לא להיכנע לצווי אופנה מטופשים ולתרבות צריכה חסרת היגיון ותכלית – באים ממקום מופנם ואמיתי. היא נולדה וגדלה לתרבות הזאת.

"לדוגמה, אין לנו טלוויזיית פלזמה, אלא שתי טלוויזיות ישנות שלקחתי מבית הוריי לאחר שנפטרו. הטלוויזיות נמצאות בחדרי הילדים, כי באופן טבעי הם רוצים להיות מעורבים בתוכן שמעניין ילדים אחרים. הטלוויזיה עבורנו אינה מדורת השבט וגם לא עגל הזהב (שיהיה ברור שהיא גם לא השטן ואבי הטומאה), לא מקור המידע ובוודאי לא אמצעי לבריחה מהמציאות, ואני מעדיף לא לתת לה ערך וחשיבות.

"אני אוהב את הגן. בזמן שהותי באוסטרליה התרגלתי להיות איש שטח. שם היו לי 120 דונם ופה רק 750 מ"ר, אך העבודה היא אותה עבודה"

"עם זאת, אני לא רוצה ליצור רושם מוטעה של טכנופוב או איזה פנאט רעיוני שחי מחוץ לחברה. נהפוך הוא, אני פריק של טכנולוגיה, יש לי מחשב עדכני, אני אוהב חדשנות ומבלה שעות בגלישה ברשת, כולל נוכחות ברשתות חברתיות. הדברים אינם סותרים כלל. אני לא איש של תוויות וכרזות, אני חי על פי דרכי, ערכיי, תשוקותיי ומה שנראה לי הגיוני. לצד הקדמה הטכנולוגית אפשר לראות בכניסה לבית מזרקת מים שבניתי מחלקים ישנים של הליקופטרים שמצאתי במזבלה. כנאמר: 'זבל של האחד הוא אוצר של האחר'. יש בביתי חינוך ערכי להיות עצמאי וחופשי ולנהוג בסביבה בכבוד. מבחינת העיצוב, הבית לטעמי יותר מעניין, מקורי, אישי ובעל משמעות".

מדוע החלטת לעצב את חדר השינה שלכם באוהל מחוץ לבית?
"האוהל הוא מוטיב שמלווה את חיי תמיד. בכל מקום שבו אני חי אני בונה לי אוהל, והוא הופך בדרך כלל למרכז החיים של הבית. האוהל בשבילי הוא קודם כול מקום שנעים לשהות בו בקרבה ישירה לטבע, תחת השמים ועל האדמה. בית הוא נכס שכובל אותך. לעומת זאת, באוהל אתה חופשי והעולם כולו שייך לך. האוהל מסמל בעיניי את המסע, את העובדה ששום דבר לא שייך לנו באמת, שאנחנו פה רק אורחים לרגע. האוהל הוא אמירה אקולוגית של טביעת כף עדינה שאינה משאירה חותם ואין בה יהירות והתנשאות על הטבע, אלא השתלבות הרמונית. אני אוהב לבנות אוהלים ולחיות בהם כי הם מזכירים לי את שלוש שנות חיי במדבר סיני ואת הפשטות המזהירה של חיי הבדואיים באותה תקופה.

בית עבורי צריך לענות על צורכי החיים בזמן נתון. בדמיוני הבית שמול הים בנוי בצורת בומרנג, שבמרכזו העגול החלל הציבורי

"באוהל שלנו ישנים בדרך כלל שלושה: בלה אשתי, שלם התינוק, בן חודשו, ואני. סימי, שהיא ילדה עם צרכים מיוחדים, נוהגת לישון בבית עם קון-טאן. לקון-טאן יש חדר שינה משלה בבית, אך היא נוהגת לא אחת להצטרף אלינו, וכל עוד זה מתאים לה זה מתאים גם לנו. שינה באוהל היא חוויה: שומעים את רעשי הלילה של הסביבה, את הצרצרים והצפרדעים, רואים את הירח ואת הכוכבים וחשים את משב הרוח שמנענע את דופנות הבד ואת העצים, שומעים את הפלג המפכה (שאותו אמנם בניתי בעצמי בגן). זה כמו לצאת לקמפינג כל לילה מחדש. למרות השגרה, כל לילה באוהל הוא הרפתקה קטנה".

מה הפינה האהובה עליך בבית?
"אני אוהב את הגן. בזמן שהותי באוסטרליה התרגלתי להיות איש שטח. שם היו לי 120 דונם ופה רק 750 מ"ר, אך העבודה היא אותה עבודה, במובן שהיא לעולם אינה נגמרת. תמיד יש את מה לטפח ובמה לטפל ודברים חדשים להוסיף: גן הירק, צמחי הנוי, בריכת הדגים, הכלב, התרנגולות, הברווזים והשליווים. אני מוצא בעבודה בגן שלווה וחיבור לעצמי – בנגיעה באדמה, בהתבוננות בצמיחה, בשינוי התמידי, בהתחדשות".

אם היום היו מאפשרים לך לעבור לבית חדש, איפה היית מקים אותו ואיך היה נראה בית החלומות שלך?
"הייתי מקים את הבית על אי, במפרץ מרהיב, מאחוריי יערות ומלפניי חול זהב ומי טורקיז חמימים ובהם שוניות אלמוגים. הייתי בונה בית פתוח אל הנוף. מבחינת סגנון עיצוב, אני לא נעול על שום דבר מיוחד. הבית עבורי צריך לענות על צורכי החיים בזמן נתון. בדמיוני הבית שמול הים בנוי בצורת בומרנג, שבמרכזו העגול החלל הציבורי: המטבח, חדר האוכל ופינת ההסבה. בזרוע האחת של הבומרנג יהיו אגפי המגורים ואגף הילדים, שבו חדר לכל ילד וחדר שעשועים. בזרוע השנייה יהיה אגף ההורים, ובו חדר שינה מרווח, חדר עבודה ואמבטיה הנפתחת לחצר, ואותי תמצאו כמובן באוהל ובגנים שסביבו.
 

object(WP_Post)#18287 (24) { ["ID"]=> int(304075) ["post_author"]=> string(1) "2" ["post_date"]=> string(19) "2019-06-19 07:17:56" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2019-06-19 07:17:56" ["post_content"]=> string(0) "" ["post_title"]=> string(36) "כל העולם ג'ונגל הצפה" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "inherit" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(99) "%d7%9b%d7%9c-%d7%94%d7%a2%d7%95%d7%9c%d7%9d-%d7%92%d7%95%d7%a0%d7%92%d7%9c-%d7%94%d7%a6%d7%a4%d7%94" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2019-06-19 07:17:56" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2019-06-19 07:17:56" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(304074) ["guid"]=> string(94) "http://www.bvd.co.il/wp-content/uploads/2019/06/כל%20העולם%20ג'ונגל%20הצפה.jpg" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(10) "attachment" ["post_mime_type"]=> string(10) "image/jpeg" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" }

object(WP_Post)#18288 (24) { ["ID"]=> int(304076) ["post_author"]=> string(1) "2" ["post_date"]=> string(19) "2019-06-19 07:17:56" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2019-06-19 07:17:56" ["post_content"]=> string(0) "" ["post_title"]=> string(38) "כל העולם ג'ונגל ראשית" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "inherit" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(105) "%d7%9b%d7%9c-%d7%94%d7%a2%d7%95%d7%9c%d7%9d-%d7%92%d7%95%d7%a0%d7%92%d7%9c-%d7%a8%d7%90%d7%a9%d7%99%d7%aa" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2019-06-19 07:17:56" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2019-06-19 07:17:56" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(304074) ["guid"]=> string(96) "http://www.bvd.co.il/wp-content/uploads/2019/06/כל%20העולם%20ג'ונגל%20ראשית.jpg" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(10) "attachment" ["post_mime_type"]=> string(10) "image/jpeg" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" }

עוד בנושא

מדריכי בנייה ירוקה

פורשים כנף: פתרונות מעוצבים לקרוי והצללה


מפרשי צל, פרגולות חשמליות ופרגולות המשלבות אלומיניום ועץ, אלו רק חלק מפתרונות הצללה והקרוי המתקדמים שיעזרו לכם בגשם ובשמש. לחברת קשתות הוותיקה בתחום, מגוון רב של פתרונות הצללה מעוצבים לכל עונות השנה. מוזמנים לראות

מדריכי בנייה ירוקה

מתקדם, איכותי וירוק: כל הסיבות להתקדם לגבס


בנייה בגבס נתפסת כיום כשיטת הבנייה המתקדמת, היעילה והכדאית ביותר, כשהגבס נחשב לחומר בנייה מועדף הזוכה לאהדה בקרב רשויות איכות הסביבה ברחבי העולם, ומוגדר כמוצר בנייה ירוק. על מה ולמה? חברת אורבונד מסבירה

מדריכי בנייה ירוקה

בונים ירוק: כל מה שרציתם לדעת על בנייה בעץ לפי התקן הירוק


רוצים לבנות בעץ אבל לשמור על בנייה ירוקה ועל הסביבה? איך תדעו שאספקת העצים מתנהלת בהתאם לתקנים הסביבתיים והחברתיים? חברת עץ ועצה מסבירה את כל מה שצריך לדעת על התקן FSC והמשמעות שלו

מדריכי בנייה ירוקה

רוצים לזכות ב- 1,000 שקלים לרכישת מאוורר תקרה מעוצב?


הקיץ הגיע והצורך במיזוג התעורר? ענו על השאלות שבתחתית העמוד ואולי תזכו בפרס לקניית מאוורר תקרה מעוצב שיקרר לכם את העונה

תגובות

כתיבת תגובה