כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

מדריכי בנייה ירוקה  //  מחובר לטבע

מחובר לטבע

שבעת הבניינים של מוזיאון הטבע בסן פרנסיסקו מהווים חלק בלתי נפרד מהנוף, המקיף אותם

מאת: אור רוזנבוים צילום: האקדמיה למדעים של סן פרנסיסקו


גבעות דשא ירוקות, מנוקדות בחלונות עגולים כצוהר אוניה, נפרשות על גג בניין האקדמיה למדע בקליפורניה, ומעידות על ייחודו כשובר את ההפרדה הצורנית בין מבנים אדריכלים לסביבה הטבעית. בתוך הבניין מוצג למבקרים עולם הטבע העשיר כהרפתקה מרגשת. הגבעות הירוקות מחברות בין האקדמיה לנופים של סן פרנסיסקו, ומאחדות את שבעה הבניינים, המשמשים כמוזיאון לטבע. האדריכל האיטלקי, רנצו פיאנו, מתכנן המוזיאון, עיצב מבנה, המקרב בין האדם לעולם הטבע, על ידי שילוב הרמוני בין חומרים חדשניים, מוטיבים מהאדריכלות הניאו קלאסית ואלמנטים מעולם הטבע, תוך שמירה על עיצוב צנוע.

המוזיאון החדש הוא חלק מרכזי בפרויקט כולל של העיר סן פרנסיסקו, Golden Gate Park, שימוקם בלב זירת האמנות והעיצוב האמריקאית העכשווית, בזכות עיצוב, המשלב בין חדשנות אדריכלית ומודעות אקולוגית

בשנת 1853 ייסדה האקדמיה לטבע בקליפורניה את המוזיאון לטבע הראשון בארצות הברית. הוא הורכב מאחד עשר מבנים שמוקמו בלב פארק ירוק, וזכה לאורך השנים להצלחה רבה. בשנת 1989 נפגע המוזיאון ברעידת אדמה, ותהליך שיפוצו הפך להזדמנות לבחון מחדש את התאמתו לאידיאולוגיה האקולוגית הנפוצה כיום בעולם וארצות הברית בכלל, ובסן – פרנסיסקו בפרט.
המוזיאון החדש הוא חלק מרכזי בפרויקט כולל של העיר סן פרנסיסקו, Golden Gate Park, שימוקם בלב זירת האמנות והעיצוב האמריקאית העכשווית, בזכות עיצוב, המשלב בין חדשנות אדריכלית ומודעות אקולוגית.
 
צורה אורגנית, דינמית ומלאת חיים

המבנה החדש, שנחנך בחודש ספטמבר 2008, הוא מופת לפשטות והשראה, המאפיינות את עבודתו של פיאנו לאורך השנים. פיאנו, שזכה לפרסום רב בזכות פרויקטים בינלאומיים שעיצב, ביניהם מרכז פומפידו בפאריס (עם ריצ'רד רוג'רס), כיכר פוטסדאם בברלין, וקומפלקס עיר המוזיקה ברומא, הוא אחד האדריכלים החדשניים והמקוריים הפעילים כיום. נקודת המוצא בפרויקטים השונים שלו היא, לעיתים קרובות, אלמנטים מעולם הטבע, שעוברים תחת ידיו הפשטה צורנית, ההופכת אותם קרובים יותר לעולם האנושי. בזכות ההבנה העמוקה של הא-סימטריות והצורות הגליות, המאפיינות את הטבע, משקפים הבניינים של פיאנו נופים ומראות מוכרים. בקליפורניה שאף רנצו פיאנו ליצור מוזיאון שיהיה פתוח לסביבתו הטבעית, בניגוד למוזיאונים המסורתיים, הנוטים לאפלוליות קודרת המרחיקה את המבקר מחיי היומיום, ומזכירים לפיאנו את "ממלכת האופל".

בניגוד לאווירה היומרנית וכבדת הראש המאפיינת את האדריכלות הניאו קלאסית, המוזיאון ניחן בעיצוב קליל ומרענן, בעיקר בזכות הצמחייה, הממלאת את חלליו, ובזכות השימוש הרב בזכוכית ובמבני מתכת

היכל המבואה רחב הידיים של המוזיאון בקליפורניה מואר באור טבעי, החודר דרך קירות זכוכית ענקיים, החושפים את נופי הגן הירוק, המקיף את המוזיאון, ודרך תקרת הזכוכית הגלית, הנשענת על רשת מתכת כסופה, החושפת את שמי קליפורניה הכחולים. האולם מעוצב בהשראת הסגנון הניאו קלאסי, שהשפיע רבות על האדריכלות הציבורית בארצות הברית בתחילת המאה הקודמת. בניגוד לאווירה היומרנית וכבדת הראש המאפיינת את האדריכלות הניאו קלאסית, המוזיאון ניחן בעיצוב קליל ומרענן, בעיקר בזכות הצמחייה, הממלאת את חלליו, ובזכות השימוש הרב בזכוכית ובמבני מתכת.

בגרסתו העכשווית מדגיש המוזיאון את חשיבות המודעות האקולוגית בתכנון האדריכלי ובתחום התפעולי כאחד

תקרת המוזיאון הגלית, התומכת בגבעות הדשא שבחוץ, הופכת את המבנה לצורה אורגאנית, דינמית ומלאת חיים. שתי גבעות הדשא הגדולות מסתירות תחתן את הפלנטריום הגדול ביותר בארצות הברית ואת יער הגשם הטרופי, הכלוא בתוך מבנה זכוכית כדורי מרהיב, ובו צמחים מקוסטה –  ריקה, מדגסקר וברזיל וגם חיות נדירות, כמו תנין לבקן, השוחה בבריכת בוץ.

בגרסתו העכשווית מדגיש המוזיאון את חשיבות המודעות האקולוגית והבניה הירוקה בתכנון האדריכלי ובתחום התפעולי כאחד. הדשא על גבעות גג המוזיאון כולל תשעה מיני צמחים מקומיים, שאינם דורשים השקיה ודישון. בחירת החומרים בבנייה נעשתה, תוך הקפדה על שימוש נרחב בחומרים "ירוקים", שאינם מזהמים או פולטים גזים, המזיקים לסביבה. החלונות וקירות הזכוכית ממוקמים באופן, שיאפשר הארת חללי התצוגה באור טבעי, בלי לחשוף אותם לחום השמש. טכנולוגיות חדשניות מאפשרות מיזוג אוויר חסכני באנרגיה, ועושות שימוש בקולטי שמש, המתאימים במיוחד לאקלים בקליפורניה. התקרה הגלית של אולם המבואה כוללת פתחים מודולריים, הנפתחים ונסגרים בהתאם למזג האוויר, כדי לאוורר את אולמות התצוגה ברוח טבעית. בשונה מניסיונות עבר, בהם "כלא" המוזיאון את מוצגי הטבע בתוכו ללא קשר ישיר עם הסביבה החיצונית ועם הצמחים שבה, מנסה המבנה האדריכלי הנוכחי לשמש כמעטפת פתוחה לצמחייה, תוך הימנעות מיומרנות מונומנטלית. המבקר במוזיאון אמור להרגיש חלק אינטגראלי מהטבע, ולטייל בו, כפי שהיה מטייל בפארק טרופי טבעי אי שם בדרום אמריקה, מבלי לחוש בהתנשאות דידקטית, כמו זו שאפיינה לעיתים קרובות את מוזיאוני הטבע.

הצלחתו של המבנה של פיאנו מורגשת בבירור כשנכנסים לאולם האפריקאי, שתוכנן ב- 1930, ושוחזר בדיוק כפי שהיה במבנה הקודם של המוזיאון. האולם המלבני, על תקרתו המעוגלת הלבנה המעוטרת בתבליטים, מציג את עליונותו של האדם על פני הפראיות האפריקאית, באוסף של חיות פרא וצמחים נדירים, שהובאו לארצות הברית בתקופה הקולוניאלית. הניגוד הבולט בין החדר המעודן והאלגנטי, והמוצגים האקזוטיים, הממלאים את ארונות התצוגה, מדגיש את המסר, שיוצריו ניסו בוודאי להעביר, אודות הניצחון האנושי על הטבע.

עוד בנושא

מדריכי בנייה ירוקה

פורשים כנף: פתרונות מעוצבים לקרוי והצללה


מפרשי צל, פרגולות חשמליות ופרגולות המשלבות אלומיניום ועץ, אלו רק חלק מפתרונות הצללה והקרוי המתקדמים שיעזרו לכם בגשם ובשמש. לחברת קשתות הוותיקה בתחום, מגוון רב של פתרונות הצללה מעוצבים לכל עונות השנה. מוזמנים לראות

מדריכי בנייה ירוקה

מתקדם, איכותי וירוק: כל הסיבות להתקדם לגבס


בנייה בגבס נתפסת כיום כשיטת הבנייה המתקדמת, היעילה והכדאית ביותר, כשהגבס נחשב לחומר בנייה מועדף הזוכה לאהדה בקרב רשויות איכות הסביבה ברחבי העולם, ומוגדר כמוצר בנייה ירוק. על מה ולמה? חברת אורבונד מסבירה

מדריכי בנייה ירוקה

בונים ירוק: כל מה שרציתם לדעת על בנייה בעץ לפי התקן הירוק


רוצים לבנות בעץ אבל לשמור על בנייה ירוקה ועל הסביבה? איך תדעו שאספקת העצים מתנהלת בהתאם לתקנים הסביבתיים והחברתיים? חברת עץ ועצה מסבירה את כל מה שצריך לדעת על התקן FSC והמשמעות שלו

מדריכי בנייה ירוקה

רוצים לזכות ב- 1,000 שקלים לרכישת מאוורר תקרה מעוצב?


הקיץ הגיע והצורך במיזוג התעורר? ענו על השאלות שבתחתית העמוד ואולי תזכו בפרס לקניית מאוורר תקרה מעוצב שיקרר לכם את העונה

תגובות

כתיבת תגובה