מדריך: איך מוצאים ובוחרים עתיקות?

לחפש את החותמת המקורית, לא להתייאש בקלות, לדעת להתמקח עם הסוחר ועוד - כל הטיפים למציאת פריטי וינטג' חד פעמיים

מאז ומתמיד אהבו אנשים למצוא עתיקות ולהכניס אותן לבתיהם. יש בהן יופי בטעם של פעם וערך היסטורי, הן מיוצרות לרוב מחומרים איכותיים יותר מאלה הקיימים כיום, והן מוסיפות לעיצוב הבית טאץ' אישי ומיוחד שלא משיגים בשום דרך אחרת. כשמשוטטים בשוקי פשפשים, באתרי יד שנייה או בחו"ל, מלאכת החיפוש נראית ארוכה ומייגעת, מה גם שלא תמיד יודעים איך לבחור את הפריטים הנכונים והאיכותיים. הנה כמה דרכים שיעזרו לכם להחליט אם השוק הוא שיק, או השיק הוא שוק (וכדאי לכם להניח לו ולהמשיך הלאה).

 

1. תנו לתשוקה להוליך אתכם

פריטים שעושים לכם את זה, שתפסו לכם את העין וכאלה שאתם מרגישים שלא תוכלו להשאיר אותם מאחור כי בעוד כמה רגעים מישהו אחר יחטוף אותם ולא תראו אותם לעולם – אלה הפריטים בשבילכם. לפעמים זה חפץ שאפשר לראות עליו את השנים ולדמיין את ההיסטוריה שלו בבית אחר, ואם זה עובד עליכם, לכו על זה.

2. אוהב אבל לא מאוהב

בהחלט יכול להיות שעליתם על חפץ שווה במיוחד, שהיה שייך לאחד מאנשי החצר של איזה מלך מפורסם, והוא גם יושב לכם בול על הקונסולה בכניסה לבית. אפילו המחיר מתאים לכיס שלכם, אבל מה לעשות שהוא לא מוצא חן בעיניכם ממש? ותרו עליו ופרגנו לאחרים שבטח ייהנו ממנו יותר.

חנות וינטג' בשוק הפשפשים(צילום: לימור קלר, חנות וינטג' בשוק הפשפשים)

3. תנו לאינסטינקט להכריע

אל תחששו שפריט מסוים לא יתאים לטוטאל לוק של הבית. "פיסים" כאלה לא צריכים "ללכת עם" או להתאים לשום דבר אחר. הם יכולים לעמוד לבדם בחלל אלגנטי ומאופק בדיוק כמו שיתאימו לעיצוב שכולו ארומת כפר ווינטג'. מותר לערבב צבעים וגוונים, והעיקר לתת לאינסטינקט שלכם להחליט בשבילכם.

4. מסתכלים סביב סביב

למטה, למעלה ובעיקר מאחור. העין שלנו נחה בדרך כלל על מה שנמצא מולה, אבל פריטים שמאוד תאהבו יכולים להסתתר דווקא במדפים העליונים, התחתונים או מאחורי פריטים כבדים (שלא לדבר על מחסנים שעוד לא פרקו מהם את הסחורה, ויש סוחרים שמוכנים להכניס אתכם לשם).

5. בוחנים היטב

כשבוחנים פריט, העדיפו לעשות זאת כשהוא מורחק מהקיר ותחת אור, אפילו מחוץ לחנות, כדי שתוכלו לראות את כל צדדיו באופן ברור. בדקו גם בתחתיתו אם אתם בכושר, כי לעיתים מסתתרות שם אוצרות כמו חותמות או פדיחות כמו חלקים שהוחלפו במהלך השנים, חידוש לא מקצועי או, לא עלינו, חורים של מזיקים.

מנורות וינטג' (צילום: לימור קלר, עקי חנות בשוק הפשפשים)

6. איכות, לא פחות חשוב

גילו של רהיט לא בהכרח מבטיח את איכותו. בזמן שאתם נוגעים, מלטפים ובודקים אותו, בדקו גם את איכויותיו. אם העץ כבד מספיק (מהגוני כבד יותר מאורן, למשל), אם הגימורים שלו ראויים וחלקיו מקוריים, אם יש פינה שבורה ואם היא ניתנת לשחזור, אם המסמרים לא בולטים, אם המגירות נפתחות כראוי ולא נופלות, ואם החיבורים תקינים ויציבים. שבו על הכיסא, נסו להניע את השולחן או המכתבה שאתם לוטשים אליה עין, ובדקו אם היא איתנה או שמא נוטה להתפרק. יש מקרים בהם תוכלו לשפץ את הרהיט ולהפוך אותו לבן בית מושלם, רק ודאו זאת טרם הרכישה.

7. אל תשלמו כל מחיר

כמו תמיד, למחיר יש חלק חשוב בהחלטה אם לקנות ענתיקה או להשאיר אותה בחנות. נכון, ערכו של חפץ עתיק עולה עם השנים, אבל קודם כל בדקו אם הוא שווה את הסכום האסטרונומי-לעיתים שמבקשים עליו. איך עושים את זה? כמו בכל תחום – משווים עם פריטים זהים מחנויות או שווקים אחרים, אפילו בחו"ל. אחרי שתשוטטו ברגל או ברשת ותיתקלו בפריטים מהסוג שאהבתם, תוכלו להעריך בכמה כדאי לכם לקנות. המחיר לא מתאים? גייסו את כישורי המיקוח שלכם. אם לא יועיל, לא יזיק.

ארון עץ(צילום: יובל קלר, יניב פשפשים)

8. אל ייאוש

לא מצאתם משהו שאתם מחפשים? יש סוחרים שיסכימו לרשום את בקשתכם בצד ולתור אחריה בשבילכם.

9. תשאלו שאלות

לא רק אם "זה המחיר האחרון שלך?", אלא אם הפריט עבר שיפוץ, אם מקבלים קבלה עם השם המדויק של הפריט (או אזכור ערטילאי של "עתיקות") ואם יש אחריות. אם המוכר לא מתפתל בכיסאו, יכול להיות שביצעתם קנייה נבונה.

נקודותחן1-553
נקודותחן1-403
תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

המלצות נוספות
בודק...