איך אפשר לקרוא את זה: כך תבינו את תוכניות הדירה שאתם עומדים לקנות

עומדים לפני רכישת דירה "על הנייר"? בשעה טובה! אבל שנייה לפני שאתם חותמים בהתרגשות על החוזה, כדאי שתבינו איך תיראה הדירה העתידית שלכם, ואם בכלל כדאי לקנות אותה. מדריך לרוכש המבולבל

רבות כבר נאמר על הכדאיות הכלכלית של קניית דירה "על הנייר". ככל שמקדימים לרכוש את הנכס, העלות נמוכה יותר. לעיתים נעשות רכישות עוד לפני שהתקבלו כל האישורים הרלוונטיים לבנייה, וכפועל יוצא הרוכשים צריכים לקנות את ביתם על פי שרטוטי הקבלן בלבד. אז איך עושים זאת בעין בלתי מקצועית? ממה כדאי להימנע? ועל מה יש לשים דגש כשאנו קונים את ביתנו על פי שרטוט על דף? יצאנו לבדוק מה יש לאנשי המקצוע לומר בנושא.
הדמיההדמיה: לירז חזן
"כשקונים דירה מקבלן", מסבירה מעצבת הפנים לירז חזן, "צריך לשים לב שבדרך כלל קנה המידה של הבית וקנה המידה של הרהיטים אינו תואם. קנה המידה הגדול יותר יהיה כמובן לטובת הבית. בפועל, מתקבלת תמונה לא פרופורציונלית של הבית, ונראה כי הבית מרווח הרבה יותר ממה שהוא באמת".
"יש מקרים שבהם אנשים קונים דירת שישה חדרים על מנת להפוך אותה לחמישה, ולהגדיל את הסלון או המטבח על חשבון החדר. בפועל יוצא כי הדבר בלתי אפשרי, כיוון שיש שם עמוד או קיר תומך שאי אפשר להוריד ולשנות את הסכמה של הדירה", מסבירה חזן. כמו כן, רצוי לבדוק האם יש חלונות במטבח, כיוון שיש רוכשים שמעוניינים לשדרג את המטבח שהקבלן נותן אבל בפועל, בשל ריבוי חלונות, יוצא שלא ניתן לתלות יחידות אחסון גבוהות. לעיתים כדאי גם להזיז מיקומים של דלתות. לדוגמא, אם מזיזים דלת אפשר ליצור ארון אחסון. בנוסף, שווה לוודא שיש מספיק מקום לטלוויזיה בסלון, או שיש בתוכנית אלמנט שמצמצם את המקום.
לבסוף, מרפסות שירות – האם הן מוגדות בחלל הבית או לא? הרבה אנשים רוצים להזיז  חדר שירות לטובת הגדלת חדר האמבטיה שלהם, אבל לא בטוח שהקבלן יהיה גמיש בהזזת האינסטלציה.
הדמיה של פינת אוכלהדמיה: לירז חזן
"כדאי שגם איש מקצועי יעבור על המפרט הטכני של הקבלן", מוסיף אדריכל אסף שטיין. "לפעמים רואים מאוחר מידי שחסרות נקודות חשמל או אינסטלציה, ואם לא מסכמים את הדבר מראש עם הקבלן בחוזה, ברגע האמת הוא יכול לגבות סכומים מופקעים עבור שינויים אלה".
הדמיה של סלוןהדמיה: אורון מילשטיין
"מקריאת תכניות דו-מימדיות יהיה קשה מאוד לרוכשי דירה להבין הלכה למעשה מה יקבלו בפועל", מסביר מעצב הפנים אורון מילשטיין. אולם גם כאשר קיימות הדמיות לפרויקט, צריך לקחת בחשבון שני דברים: ראשית, יש לשים לב שחומרי המעטפת שנראים בהדמיה (חיפויים, ריצופים, פרטי סניטריה ומטבח) קוהרנטיים למפרט המוצע לרוכשים בפועל.
שנית, תחום ההדמיות צבר תאוצה בשנים האחרונות. כפועל יוצא, חלק מההדמיות שיוצגו בפני הקונים אמנם נאמנות לגדלי החלל בפועל, אך הן יוצגו לקונים בפריים בו הזווית מציגה אשליה של מרחב גדול מכפי שהוא באמת.
כשבאים לקנות פרויקט שנמצא בשלב בנייה, מילשטיין ממליץ לדרוש להתרשם מדירה לדוגמה או מדירה זהה לזאת שאתם עתידים לקנות, שנמצאת כבר בתהליכי בנייה. זוהי הדרך הטובה ביותר לקבל אינדיקציה אמיתית של מה אתם עתידים לקבל.
אורון מילשטייןהדמיה: אורון מילשטיין
לדברי מעצבת הפנים ורד שני, ההתמצאות בחלל והיכולת לדמיין את התוצר הסופי בעייתיות עבור חלק נרחב מהאוכלוסייה. אחת הדרכים שללא ספק מאפשרות לבעלי הבתים להבין מה הם עתידים לקבל היא יצירת הדמיה ריאליסטית, שנצמדת למידות ולפרטים בתכנית החלל בצורה מדוייקת. ההדמיות הממוחשבות שמחליפות כיום את האיזומטריות והפרספקטיבות הידניות שהיו נהוגות בעבר, הן כלי המחשה מצוין אך עלות הפקתן הגבוהה גורמת לרוכשים להימנע מכך לעיתים.
"כדי לספק ללקוחות כלי מוחשי הממחיש את העיצוב המבוקש והפרופורציות, ובהנחה והם לא מעוניינים בהדמיה, אפשר להיעזר ב'חוברת המחשה אישית' המציגה כל חלל בנפרד,(סלון, מטבח, סוויטת שינה ועוד), על פי הפרופורציות שלו בשילוב הסגנון המבוקש", מסבירה שני. את הפריטים מהם מורכבת ההמחשה היא מאתרת בקטלוגים ומגזינים, ומשתמשת בתמונות המייצגות את הפרופורציות הנכונות של הרהיט שבפועל יוצב בבית. כך היא ממחישה את הקומפוזיציה בחלל, את הקונספט העיצובי, את הצבעוניות ואפילו את החומרים בהם יבחרו הלקוחות להשתמש. כך, היא גם יכולה לקבל מהם פידבק אמיתי – האם זהו הכיוון? או שצריך לשקול את התכנית מחדש?
שני מדגישה, כי במקרה של תכנון בית פרטי על גבי מגרש ריק, הדרך הטובה ביותר לקבל פרספקטיבה שלמה המשלבת בין חוץ לפנים, היא הדמיה המאפשרת התמצאות בשטח והבנה מעמיקה של איך ישתלב החוץ בפנים ולהפך.
הדמיה לפנטהאוזהדמיה: אורון מילשטיין
"אחד מתפקידיו של האדריכל הוא להנגיש את תכניות הפרויקט ולוודא שהלקוחות מבינים מה הם עתידים לקבל בתום התהליך", מספרת אדריכלית יעלה דגנית איבגי. "אפשר לעשות זאת, למשל, על ידי פרזנטציה מוקפדת, הכוללת בתחילה תכנית מערך ריהוט אינפורמטיבית ומוחשית, שנעשית בעזרת גרפיקה קריאה ונהירה וצביעה בעפרונות צבעוניים. דבר זה ממחיש ללקוחות את הצבעוניות, הטקסטורות, ונותן עומק לתכנית הדו- מימדית. פרט לכך, חשוב בשלב זה להציג את החזיתות החיצוניות. הן אומנם דו-מימדיות גם כן, אך מסייעות בהבנה הכוללת של הפרויקט בשלמותו. שני הכלים האלה מייצרים מימד מאוד מוחשי ומגובש עבור הלקוחות".
כל אלה, מוסיפה האדריכלית, אינם מייתרים את הצורך בהדמיות שמסייעות בהבנה של הפרטים, הגימורים, קונספט העיצוב והבנה של פנים וחוץ. ההדמיות הן כלי עבודה לכל דבר בשלבי הפרויקט השונים. פרט ללקוחות, גם אנשי המקצוע השונים שואבים אינפורמציה ומקבלים תמונה ברורה לאיזה כיוון הבית הזה שואף, מה שעוזר להגיע לרמת תוצרים גבוהה ומדויקת.
 זאת ועוד, לדבריה, סיורים עם הלקוחות שעומדים בפני בנייה בבתי לקוחות גמורים, גם הם כלי מצויין להבנת פרופורציות, מרחב, גובה ועוד. "פרט לכך, בחלק מהמקרים, אני לוקחת את הלקוחות לשטח הבנייה עצמו, עוד בטרם החלה הבנייה, ומייצרת עבורם אוריינטציה של איך יראו האלמנטים והחללים על ידי המחשה פיזית של כל פרט בשטח".
הדמיה למטבח מעץהדמיה: ליאת פרייז אדריכלים ומעצבי פנים בע"מ
חברות הבנייה מציגות בפני הלקוחות תוכניות מכירה צבעוניות ויפות על מנת לסבר את העין. אולם על התוכניות כתוב התמונות "להמחשה בלבד" כיוון שהם לא משקפות את המציאות – כך לדברי אדריכלית ליאת פרייז, ממשרד "ליאת פרייז אדריכלים ומעצבי פנים בע"מ". כדי לפתור את הבעיה הזו, אפשר, במקום הדמיה, להפיק סרט וירטואלי על מנת להמחיש את תוכניות הבית, אולם זהו הליך מאוד יקר ולכן אינו נפוץ.
איך בכל זאת מתגברים על הקושי? "חשוב שהרוכש יבקש תוכנית מכר", מסבירה פרייז. תוכניות המכר מגיעות בקנה מידה אמיתי שכוללות את הבניין כולו, את הקומה האמורה, את הבית הספציפי שאותו רוצים לקנות וכן תוכניות חשמל. כך, אפשר לקבל תמונה אמיתית של הדירה ולדעת לקראת מה הולכים.
553
תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

המלצות נוספות
בודק...