מי הבוס: כך תתכוננו לעבודה מול מעצב פנים

אתם אמנם הלקוחות שלהם, ובסופו של דבר זה הולך להיות הבית שלכם, אבל כדי שהוא יצא מושלם, אתם חייבים לעבוד בשיתוף פעולה מלא עם מעצב או מעצבת הפנים שבחרתם. כך עושים זאת נכון

יש מצב שהמשפטים "לו רק יכולתי להרוס את הקיר הזה…", "הלוואי שהטלוויזיה הייתה עוברת לקיר השני", "מה אם במקום מרפסת היה פה מטבח?" ועוד אחרים עברו גם לכם פעם בראש. אנשים רבים מרגישים שהיו רוצים לחדש בלי לעבור דירה – לשבור כמה קירות בבית, להעביר אותם למיקום אחר, אולי לפתוח איזה חלון נוסף או להרחיב את הקיים. הצעד הבא מוביל, בדרך כלל, אל ההבנה שהגיע הזמן לשכור את שירותיהם של מעצב או מעצבת פנים. אבל מה זה אומר בפועל? ואיך בכלל מתחילים? שלוש מעצבות מנוסות התגייסו להסביר.

 

מה כן ומה לא


קודם כל, כדאי להבין שלא מדובר בתהליך של "הלבשת הבית" (הום סטיילינג), שהוא תהליך של שינוי החפצים שנמצאים בחדר או בחלל מסוים, אך שם הוא מסתיים. עיצוב פנים הוא תהליך שלוקח בחשבון את כל המבנה הפנימי של הנכס (בית, חנות, משרד), כולל מיקומים של אזורים ורהיטים קבועים, וזאת במטרה להתאים את כל אלו למשתמש ולצרכיו. לדוגמא: במטבח שמעוצב עבור זוג נמוך במיוחד, יתוכננו דלפקים נמוכים, כיריים נמוכים ולא יתוכננו ארונות עליונים הדורשים עליה על סולמות.

 

כורסאת נדנדהטריפלקס אורבני בצפון תל אביב. עיצוב: סנדרה חליוה, צילום: לירון ויסמן

 

רוח המפקד


מרגע שבחרתם מעצב פנים, אתם צריכים להבין שהפרויקט נמצא בידיים שלו והוא זה שמחליט את ההחלטות, ולמעשה, מנהל אתכם לאורך כלל התהליך ועליכם לתת בו אמון מלא, כדי להגיע לתוצאה מוצלחת. "אני, כמעצבת פנים, מתחייבת להוביל את הלקוח בתהליך התכנון והשיפוץ עד לתוצאה הסופית", אומרת סנדרה חליוה, מעצבת פנים המתמחה בעיצוב דירות ונכסי יוקרה. "תפקיד המעצב הוא להנהיג את הפרויקט הן מבחינת תהליך העבודה והן מבחינת הגשמת הקונספט העיצובי. עלי להראות להם את האפשרויות והמגמות העיצוביות הקיימות בארץ ובעולם, ולבנות איתם תמונה מנצחת,  אך יחד עם זאת תמיד להשאר קשובה ללקוח, כי אחרי הכל, מטרתי היא להגשים את החלומות שלו, ולא את שלי. פרויקט טוב הוא פרויקט בו הלקוח שותף לתהליך, סומך על המעצב כמוביל וכמנחה כבר מתחילת התהליך. המעצב יודע מה צריך ואיך להגיע לתוצאה הבלתי מתפשרת", היא מסכמת.

 

חלון בחדר רחצהטריפלקס אורבני בצפון תל אביב. עיצוב: סנדרה חליוה, צילום: לירון ויסמן

 

תמונה שנות השישיםעיצוב: סנדרה חליוה, צילום: לירון ויסמן

 

נעים מאוד


כדאי להתכונן להיות פתוחים מאוד וגלויים מאוד מול המעצב שבחרתם, גם אם אתם לא נוטים להיות כאלה בחיי היום יום שלכם. המידע שתספקו למעצב יקבע הרבה מהדברים שהוא יעשה. "המטרה החשובה והעיקרית של הלקוח בעבודה מול מעצב פנים היא לספק למעצב את מירב האינפורמציה הנדרשת לצורך תכנון החלל בצורה אופטימלית", מסבירה עירית נווה, מעצבת פנים שבאמתחתה גם הכשרה וניסיון בתחומי הטיפול והגישור. לכן, מבחינתה, השלב הראשון בעבודה המשותפת הוא שלב ההיכרות הראשונית בו הלקוח נדרש לתאר בצורה מסודרת את הצרכים והרצונות של החלל המיועד לשינוי, שלאחריו יתבקש להתייחס לתקציב. "השלב השני הוא השלב בו הלקוח נדרש להכין שיעורי בית בנוגע לתקציב השיפוץ, וזאת מכיוון שתכנון סדרי העדיפויות הנכון לפרויקט הוא תנאי להצלחתו. התכנון הנכון הוא להתמקד תחילה בפריטים צמודי מבנה כמו חשמל, אינסטלציה חדשה, חללים רטובים, מטבח וריצוף", מסבירה עירית. "רק לאחר מכן יגיע השלב שבו נדבר על הסגנון האהוב על הלקוח ועל בני משפחתו".

 

דוגמא לשיתוף פעולה כזה נותנת עירית מפרויקט שסיימה לא מזמן: "בתהליך שיפוץ דירה ישנה שנרכשה על ידי זוג אנשים מבוגרים, עלה הצורך במציאת פתרונות אחסון בדירה הקטנה, ומנגד, הלקוחות שיתפו במידע אודות הצרכים שלהם בחלל ומתוך כך הסקתי שאין צורך במקלחת ושירותים בחדר השינה בנוסף למקלחת המרכזית. לכן השטח הזה נהרס בשיפוץ לטובת ארונות קיר מרווחים".

 

מיטה קינג סייזעיצוב: עירית נווה. צילום: שי שבירו

 

ענין של זמן


"עיצוב בית דורש זמן" אומרת ליאת עברון, מעצבת פנים המתמחה בעיצוב חללים פרקטיים. לכן, היא מציעה לפנות זמן לפגישות, לימי קניות ולפגישות עם ספקים (גם אם אלו פגישות הכרות בלבד).

 

עוד בעניין הזמן מציעה ליאת את הטיפ הבא: "הגיבו בזמן! קיבלתם פרזנטציה עם אופציות? קחו לכם שבוע להתלבט. אחרי שבוע, אתם אמורים להחזיר תשובות בכדי לקדם את התהליך. אם אתם לא מגיבים בזמן, הפרויקט מתעכב."

 

בנוסף, היא מציעה ללקוחות להכין רשימה של הרהיטים שהם לוקחים איתם מהבית הקודם – כולל תמונות, מידות וקשר רגשי לרהיטים. אחר כך יש להכין רשימה של פריטים שהם רוצים להציג, כולל מידות ותמונות. זה יכול להיות כתובה שרוצים שתהיה ממוסגרת ותלויה על הקיר, תמונה שנרכשה בגלריה שהלקוחות מאוד אוהבים, פמוטים לשבת או פסל שהם סחבו על הגב מתאילנד בטיול אחרי צבא. "אני רוצה לדעת על כל אלו כדי לתכנן להם מקום".

 

ספרייה מעוצבתפתרונות לפסנתר ולאחסון ספרים רבים. עיצוב: ליאת עברון, צילום: אילן נחום

 

שולחן איפורפתרון מינימליסטי ועדין לפינת איפור ותכשיטים. עיצוב: ליאת עברון, צילום: איתי בנית, נגרות: שניים נגרים

 

553
5 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

צרכים הלקוח לא תמיד בראש מעייניו
הניסיון האישי שלי עם אדריכלית היה שלא היה לה ממש איכפט מצרכינו כלקוח או מכיסינו אלא מהיוקרה הפרטית שלה , מזה שהתמונות בסוף יצאו יפות לתיק העבודות שלה וזה לא משנה אם העיצוב פונקציונאלי ללקוח וללא כבוד לנושא התקציב .חלק מהשיקולים בבחירת קבלנים או ספקים הם לא בהכרח שיקולים עינייניים ולא כל אדריכל אוהב את העבודה הבין אישית אלא רק הפרוייקט עצמו (ואת זה היא גם אמרה לי בפנים ) . לא כולם כאלה ,אבל צריך ממש להזהר מזה

צרכים הלקוח לא תמיד בראש מעייניו
הניסיון האישי שלי עם אדריכלית היה שלא היה לה ממש איכפט מצרכינו כלקוח או מכיסינו אלא מהיוקרה הפרטית שלה , מזה שהתמונות בסוף יצאו יפות לתיק העבודות שלה וזה לא משנה אם העיצוב פונקציונאלי ללקוח וללא כבוד לנושא התקציב .חלק מהשיקולים בבחירת קבלנים או ספקים הם לא בהכרח שיקולים עינייניים ולא כל אדריכל אוהב את העבודה הבין אישית אלא רק הפרוייקט עצמו (ואת זה היא גם אמרה לי בפנים ) . לא כולם כאלה ,אבל צריך ממש להזהר מזה

צרכים הלקוח לא תמיד בראש מעייניו
הניסיון האישי שלי עם אדריכלית היה שלא היה לה ממש איכפט מצרכינו כלקוח או מכיסינו אלא מהיוקרה הפרטית שלה , מזה שהתמונות בסוף יצאו יפות לתיק העבודות שלה וזה לא משנה אם העיצוב פונקציונאלי ללקוח וללא כבוד לנושא התקציב .חלק מהשיקולים בבחירת קבלנים או ספקים הם לא בהכרח שיקולים עינייניים ולא כל אדריכל אוהב את העבודה הבין אישית אלא רק הפרוייקט עצמו (ואת זה היא גם אמרה לי בפנים ) . לא כולם כאלה ,אבל צריך ממש להזהר מזה

שידת האיפור של ליאת עברון פשוטה ומדהיממה!!
מושלמת עד לפרטים הקטנים ממש. שאפו!!!

עיצוב החדרון עם הפסנתר, הספרים והשטיח = יפה מאד

בודק...