כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

מדריכי עיצוב פנים  //  פסים וזיגזג

פסים וזיגזג

ביקור באולם התצוגה החדש של חברת מיסוני במילנו. בקרוב מתכוונת החברה לעצב גם כלי בית

מאת: תמר פלדמן צילום:


האירוע – קוקטייל פתיחה לקולקציית 2003 – HOME COLLECTION של מיסוני. המקום – אולם התצוגה החדש של מיסוני לבית, בניין מודרני להפליא בלב מילנו. קוד הלבוש – כל האורחים כמעט לבושים, כמובן מאליו, במיטב היצירות של מיסוני, שאין לטעות בהן, אשר השתלבו באופן מעורר התפעלות עם קולקציית הרהיטים, השטיחים, המצעים ושאר הפריטים מעולם הטקסטיל לבית, בצבעוניות שנעה בין צבעי אביב עזים ומעוררים, צבעי הים התיכון והאוקיינוס על גוניו ועד שחור לבן.

חברת האופנה האיטלקית המרתקת הוקמה לאחר מלחמת העולם השנייה על ידי משפחת מיסוני. מדי שנה בשנה היא הוציאה קולקציה חדשה שלכאורה נראתה זהה לקודמתה, אבל שני סממנים מרכזיים באופי העיצוב שלהם – פסים וזיגזג, בסריגים שונים – יצרו במשך השנים אלפי דוגמאות בזיווגים מגוונים ומרתקים של צבעים ופרופורציות והצליחו להפתיע כל שנה מחדש.

בחברה מאמינים בבדיקת הגבולות של החומר ויכולת ההסתגלות שלו לצרכים שלהם. האמונה החזקה בצבע ובחדווה שהוא עשוי להביא עמו, המאפיינת אותם גם היא, שרדה בגלי המינימליזם ששטפו את העולם בשנים האחרונות

חטיבת הטקסטיל לבית נולדה ב-1984 כאשר הדגש הוא בעיקר על בדי ריפוד במיטב מסורת הבדים הסרוגים של החברה. אחר כך צורפו המצעים והשטיחים לכדי יצירת מכלול סגנוני. מי שחתומה על הקולקציות היא רוזיטה מיסוני, וכעזר כנגדה משמשת וונדה מיסוני, הנמנית עם הדור השלישי של המשפחה, אשה צבעונית ומלאת אנרגיות המעידה על עצמה שהיא אוהבת לשחק וניכר בה שעיסוקה גורם לה שמחה יום-יומית. את ההשראה הן שואבות מהטבע, מיצירות אמנות ואומנות. הדרך מפסים סרוגים ועד פליס בדוגמת פסים עברה כמה שנים של פיתוח טכנולוגי. במיסוני משלבים טכנולוגיה חדשה עם ישנה, יצירה במחשב עם ציורים של פעם.

בחברה מאמינים בבדיקת הגבולות של החומר ויכולת ההסתגלות שלו לצרכים שלהם. האמונה החזקה בצבע ובחדווה שהוא עשוי להביא עמו, המאפיינת אותם גם היא, שרדה בגלי המינימליזם ששטפו את העולם בשנים האחרונות. במיסוני לא ויתרו על צבעים עזים כמו ורוד, סגול וגם כחול – שדומה כי נעלם כמעט ממפת העיצוב. לדעת וונדה מיסוני, הסוד טמון ביכולת ההעזה שלהם ובכך שבדי הריפוד שלהם מתאימים לריפוד ספה שעוצבה במאה ה-21 בדיוק כפי שיתאימו לספה מהמאה ה-19.

הבניין, אוורירי וקל, בעל גג שקוף מזכוכית, מאפשר תאורה טבעית ביום וקסומה בלילה. ומעל לכל – הוא מספק מבט אל הבניינים המקיפים אותו, תזכורת תמידית לסביבה שבה הוא חי. לדברי לוקה מיסוני, הבניין גם משקף את מקורות העיצוב של החברה

הראיה היא שיתוף הפעולה שהם מקיימים עם יצרני רהיטים ברחבי העולם האחראים לסגנונות שונים וכן השמת חומרים שונים, כמו הדפסי הפורמייקה המרהיבים על שולחנות הקפה בקומת הביניים של אולם התצוגה החדש.

אחד משיאי ההעזה שלהם הוא אכן אולם התצוגה הזה. בניין עכשווי מהמסד נגלה עם הכניסה לחצר מסורתית לחלוטין, מוקפת בניינים ישנים בלב לבה של מילנו. האתר, שהיה מפעל לייצור מטריות במאה ה-19, נשאר נאמן לאופי התעשייתי שלו. בניין מינימליסטי של ברזל וזכוכית, המשמש במה מצוינת לקולקציות הצבעוניות והעשירות של מיסוני.

הבניין, אוורירי וקל, בעל גג שקוף מזכוכית, מאפשר תאורה טבעית ביום וקסומה בלילה. ומעל לכל – הוא מספק מבט אל הבניינים המקיפים אותו, תזכורת תמידית לסביבה שבה הוא חי. לדברי לוקה מיסוני, הבניין גם משקף את מקורות העיצוב של החברה. הצבעים והבדים נוצרים משיתוף פעולה עם הטבע ומנהגו, תאורת יום ולילה, מזג אוויר סוער, פני השטח ועוד, והם משפיעים על המראה הסופי שלו. אור היום משפיע על גוני הבדים ומעניק להם עומק שונה וכך גם איכות הבד, התיפורים והחוט עצמו.

הבניין היוצא דופן בנוף של השכונה העתיקה במילנו תוכנן על ידי ARCHITECTS  CLS ועורר התנגדויות רבות מצד תושבי השכונה. תהליך מתן האישורים ארך זמן רב. המחווה שנקטו אנשי מיסוני, הזמנת כל השכנים הסובבים את הבניין לאירוע הפתיחה, לא עלתה יפה: רוב השכנים לא באו.

בבניין 900 מ"ר המשתרעים על פני שלוש קומות. המרכזית בהן היא אולם התצוגה. מהלך מדרגות מברזל מוביל ל"חממה" המשמשת מרפסת אירוח סגורה המשקיפה אל אולם התצוגה. בקומה זו פזורים שולחנות קפה מרובעים עם הדפס למינציה של הקולקציה העכשווית. כתמי צבע עליזים על רקע המינימליזם. גם הגג שמעל המדרגות עשוי זכוכית, עם גריד מתכת ומעורר תחושה של גרם מדרגות חיצוני פתוח.
הכניסה לבניין פתוחה ובה שורת חלונות צרים וארוכים המאפשרים הצצה לאולם עצמו, לעבר כניסה צרה וגבוהה שאהיל כדור תלוי מעליה. דלתות הכניסה לאולם הראשי עשויות נירוסטה, כמו מסגרות החלונות השקועים, המעניקים להם מעטפת דקיקה החורגת במקצת מגבולות הבניין.

התפישה היא להלביש הכל – מהשטיח דרך הכיסא, השולחן ועד ערסל. התוצאה הסופית מדברת בעד עצמה, אבל התהליך ארוך וטכנולוגי בעיקרו

נקודת הצבע היחידה בבניין היא מתחם השירותים. הניגוד של פסים לאורך בצבע שמן בגוונים עזים לבין הכלים הסניטריים הצחים מעניק לעובר האורח הצצה מפתיעה לעולם סוער וחושני. ההצצה מסתיימת עד מהרה עם היציאה לאולם התצוגה השליו, כמו לא היתה כלל.
השקיפות והאווריריות של הבניין מקנות לו הרגשה של היכל, מה שתורם להצגת הקולקציה של מיסוני. הקולקציה עצמה מוצגת ברוח הבניין. קונסטרוקציה מרובעת תלויה מהתקרה ומאפשרת תליית חוטים דקים ברצף שחור לבן היוצר מסך דק שקוף למחצה שדרכו משתקפים הבדים, העוטפים כליל את המוצגים.

התפישה היא להלביש הכל – מהשטיח דרך הכיסא, השולחן ועד ערסל. התוצאה הסופית מדברת בעד עצמה, אבל התהליך ארוך וטכנולוגי בעיקרו. יש לאמץ דוגמת בד מסוימת למגוון חומרים בעלי עמידויות שונות ותפקידים שונים ולכן יש לתכנן כל קולקציה כמה שנים מראש.
את הבשורה לשנה הבאה מגדירה וונדה מיסוני כעוד משחק בשחור ולבן, לרבות געגועים לצבעי הסתיו. עוד בשורה היא הודעתה כי מיסוני שוקדים כעת על קו של כלי בית

עוד בנושא

מדריכי עיצוב פנים

כשהעץ הוא חלק מעיצוב הבית – שיחה עם המעצבת ענבל ברקוביץ' באולם התצוגה של זדקה


המעצבת ענבל ברקוביץ' מתארחת באולם התצוגה של חברת זדקה, ומסבירה לחדווה אלמוז איך יוצרים עיצוב פנים שיש בו אלמנט הפתעה

מדריכי עיצוב פנים

הכול פתוח: דלתות הכניסה של חברת APERTO


מחפשים דלת כניסה שתפתיע את כל מי שיגיע לבקר אתכם? באולם התצוגה החדש של חברת APERTO תוכלו להתרשם ממגוון רחב של דגמים ועיצובים ייחודיים

מדריכי עיצוב פנים

א' אינטרפוץ ב' זה בוהמייני – מילון המושגים לעיצוב הבית


גרמושקה, פודסט וצוקל הם רק חלק קטן מהמילים המשונות שמרכיבות את עולם המושגים לעיצוב הבית. המילון שהכנו יעשה לכם סדר בעניינים ויביא אתכם מוכנים לתהליך השיפוץ | חלק א'

מדריכי עיצוב פנים

ל' למינציה מ' זה מונובלוק – מילון המושגים לעיצוב הבית


גרמושקה, פודסט וצוקל הם רק חלק קטן מהמילים המשונות שמרכיבות את עולם המושגים לעיצוב הבית. המילון שהכנו יעשה לכם סדר בעניינים ויביא אתכם מוכנים לתהליך השיפוץ | חלק ב'

תגובות

כתיבת תגובה