כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

מדריכי תאורה  //  בין נורה לתאורה

בין נורה לתאורה

איריס כדורי, מעצבת תאורה צעירה, חזרה לארץ והביאה סגנון חדש בתפיסת האור והתאורה בבתים פרטיים ובמוסדות ציבור.

מאת: ורד כדורי צילום:


איריס, ילידת תל אביב, סיימה בהצטיינות את לימודיה במגמת עיצוב מוצר באוניברסיטה בלונדון. עבודת הגמר שלה לתואר BA הוצגה ב- תערוכת היוקרה הניו יורקית, וצדה את עינו של יצרן ומשווק רהיטים, שהציע לה עבודה בחברת  "DESIRON" בניו יורק כמעצבת רהיטים.

היא עבדה בחברה שנה, תוך שהיא משלבת את עבודת העיצוב בהתבוננות מעמיקה על אופן ניהול העבודה במבנה אירגוני בינוני.

ההתנסות בשילוב בין ניהול ועיצוב הניע את איריס לחזור לארץ ולפתוח את "איריס דיזיין סטודיו", שמתמקד בפתרונות תאורה אדריכליים מעוצבים. גופי התאורה, שמעצבת איריס, בולטים בהתבדלות ולא בהתחברות לקו המוצרים הקיים בשוק, ומהווים משב רוח מרענן בעולם התאורה.

את אהבתה לאור ולתאורה גילתה איריס כבר במהלך לימודי העיצוב, ולכן רוב עבודותיה התמקדו בנושא זה. במהלך הלימודים ייצרה איריס מספר דגמים, שניתן בקלות לחלק אותם למשפחות עיצוביות ייחודיות לה. במהלך פיתוח קו המוצרים, שנמשך כשנתיים, חשבה גם על הצורך לדעת איך לשווק אותם, ולכן המשיכה את לימודיה האקדמאיים, במסלול של מינהל עסקים והתמחות בשיווק, שהעבירו אותה לפאזה אחרת מבחינת שיווק ארצי ובינלאומי.

התפיסה של איריס מתבססת על ההנחה, שגוף תאורה הינו מוצר תלת מימדי, שניתן להפוך אותו לאלמנט עיצובי בעל תחושה דו מימדית

כיום, עוברים מוצריה תהליך עיצובי ושיווקי במקביל. איריס, אינה מגדירה את עצמה כגוף עיצובי בלבד, אלא כגוף עיצובי יצרני, המבטא את התהליך הדו כיווני, שעוברות העבודות, בחשיבה העיצובית ובחשיבה השיווקית.

איריס, מעצבת את גופי התאורה בידיעה מוחלטת לאיזה מטרה שיווקית הם מיועדים, ולכן ניתן לקבל בקטלוג המוצרים שלה קשת רחבה של משפחות והצעות לתאורה דקורטיבית ופונקציונאלית משלימה, אשר נותנים פתרונות חדשניים לבעיות תאורה קיימות.

התפיסה של איריס מתבססת על ההנחה, שגוף תאורה הינו מוצר תלת מימדי, שניתן להפוך אותו לאלמנט עיצובי בעל תחושה דו מימדית. בעיצוביה, מנסה איריס להביא את מעצבי הפנים והאדריכלים לחשיבה על מיקום ועל בחירת אלמנט התאורה באופן, שיהווה חלק עיצובי בלתי נפרד מהחלל. דוגמא בולטת לכך היא מנורת "לה פז", שאופיינית לסגנון העיצוב של איריס, המוגדר כ- "Low Tech". ומשמעותו היא שימוש בחומרים מסורתיים, כמו עץ, מתכת ונורות ליבון סטנדרטיות, תוך כדי מניפולציה ותרגום לשימוש אחר.

למרות השימוש בחומרים אלה, מקבלים גופי התאורה, בעיצובה של איריס, קו נקי ואלגנטי, ויוצרים אצל המתבונן תחושה של פשטות מתוחכמת: פשטות החומר ותחכום העיצוב של המוצר. מנורת "לה פז" החלה, למעשה, כרעיון פשוט של נורה בתוך נורה, או מה שנראה ואינו נראה. בתוך אהיל, הנראה כמנורת ליבון, מסתתרת נורת הלוגן קטנה, ולמתבונן מבחוץ לא ברור כיצד דולקת הנורה מן הזכוכית ולא מן התבריג.

האשליה האופטית ב"אולינדה"  נוצרת מצילום מנורות קריסטלים היישר מלמטה והדפסתו ברזולוציה גבוהה. למביט מלמטה נראה כי יש נברשת מעל ראשו, אולם המנורה יכולה גם להיתלות על קיר וליצור אשליה של תמונה מרחפת

הרעיון הינו ליצור אשליה אופטית, ולהשתמש בחפצים שמקיפים אותנו בחיי היום יום. אותה נורת אדיסון, שעלתה לגדולה בתחילת המאה שעברה, עברה שינוי, וכיום היא אובייקט מעוצב עם קריצה. "לה פז", עבור איריס, מסמנת את תחילת הדרך ויותר מכל –  את המקום אליו היא שואפת להגיע. בעיני איריס, ההתעסקות באור יוצרת אשליה או תפישה אחרת של המציאות. בעבודותיה ניכר בהחלט, שהיא חושבת מ"חוץ לקופסא".

היא עושה שימוש במשהו קיים ומסורתי ונותנת לו אופי אישי, ובכך שומרת על האינדיבידואליות שלה. הקו המשפחתי הייחודי לאיריס, הינו קו גופי התאורה הדקורטיבית בעלי מראה שטוח, שיכולים לעמוד בפני עצמם בחלל, כמו תמונה בבית.

את התפישה העיצובית השונה של איריס ניתן לראות גם במנורת "סאן פדרו", שמקור השראתה הוא סאן פדרו דה אטקמה, איזור מדברי מכוסה בקקטוסים בגבול צ'ילה ובוליביה. הקו הנקי השומם של המנורה מתקשר באופן ישיר למקור ההשראה. יופיה של הנורה, התלת מימדית, בשילוב האריזה המתכתית הדקיקה, יוצר מראה עתידני ודמיוני מעט, ויחד עם  זאת, פשוט ונקי.

איריס, גדלה בבית של ציירים ואומנים ולכן באופן טבעי היא מקבלת את השראתה מעולם האומנות והציור. בין האומנים, שהשפיעו על עבודותיה, נמנים: ברג'יט ריילי, רנה מגריט וחואן מירו. הפשטות והצבעוניות הרב גונית שבציוריהם מבטאות את המורכבות האנושית, והמסר, בעיניה, הוא, שרב הנסתר על הגלוי.

את המוטו הזה ניתן בהחלט לראות בעבודותיה. למשל, בקו גופי התאורה "אולינדה", שנוצרו בהשראה משולבת של עולם הציור והקרנבל בברזיל. מתוך אותה ססגוניות צמחה סדרה של נברשות צבעוניות, המתאימות לכל אחד.

האשליה האופטית ב"אולינדה"  נוצרת מצילום מנורות קריסטלים היישר מלמטה והדפסתו ברזולוציה גבוהה. למביט מלמטה נראה כי יש נברשת מעל ראשו, אולם המנורה יכולה גם להיתלות על קיר וליצור אשליה של תמונה מרחפת.

"אולינדה" מהווה המשך רעיוני ל"נורה בתוך נורה", שכן התמונות מאורות מאחור בפלורוסנט ונורות הנברשות המצולמות נראות כדולקות באור שהן עצמן מייצרות. מנורה זו, היא אחת הנמכרות ביותר מסדרת "איריס דיזיין סטודיו" בזכות ייחודה ומשום שהיא ניתנת לשינויים בגודל, בתמונה ובצבע.

בימים אלה משווקת איריס את גופי התאורה שלה ב – 40 חנויות עיצוב מובילות ברחבי העולם, ומגדירה את עצמה כעסק-בוטיק. עם זאת, היא מחכה למפץ שיווקי גדול, שיזניק  אותה להכרה עולמית ולמכירה בהיקפים גדולים.

עוד בנושא

מדריכי תאורה

האם יש פתרון תאורה לכל חלל?


קל להאיר חדרים סטנדרטיים, אבל מה לגבי חללים פחות שגרתיים? פתרונות התאורה שיפתיעו אתכם

מדריכי תאורה

תלויה או צמודה? המדריך לתכנון תאורת תקרה


אי אפשר לתכנן תאורת תקרה בלי להתלבט בין מנורות תלויות או צמודות. כדי להבין מה עדיף, פנינו למספר מעצבות, ועל הדרך גילינו שיש עוד כמה פתרונות שיכולים להאיר לכם את הבית

מדריכי תאורה

איך להאיר את הבית? תכנון תאורה לכל חלל


חג האורות הוא הזדמנות מצוינת להקדיש מחשבה לתכנון התאורה בבית. במדריך הבא תוכלו למצוא טיפים ודגשים שיסייעו לכם להאיר נכון את חללי המגורים השונים

מדריכי תאורה

10 טיפים ובונוס: כל מה שצריך לדעת על עיצוב תאורת חוץ


אם אתם מתכננים תאורה לגינה או למרפסת, כדאי שתשימו לב לטיפים של חברת דוכיפת המתמחה בתכנון ועיצוב של תאורת גן וחוץ

תגובות

כתיבת תגובה