כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

מדריכי תאורה  //  לראות, להראות ולחוש

לראות, להראות ולחוש

עיצוב תאורה אדריכלית עוסק ביחסים בין מקור האור לחלל, לגופים ולאנשים הנמצאים בו

מאת: גילי אריאל, מגזין בניין ודיור צילום: ליאור צליק


בעיצוב תאורה טמונה היכולת ליצור בחלל כלשהו הרמוניה בין אסתטיקה ופונקציונאליות, ובין חידושים טכנולוגיים לחיסכון אנרגטי. ההתייחסות של מעצב התאורה לחלל דומה במקצת להתייחסותו של אמן המתחיל את יצירתו לקנבס החלק. עבור מעצב תאורה כל חלל הוא מקום חשוך שיש לנסוך בו אור שיגוון וידגיש את קווי האדריכלות ויחזק את עיצוב הפנים.

עיצוב תאורה אדריכלית הוא אומנות ומדע של הארת סביבה אנושית, הנבדל מכל המקצועות האחרים בתחומי האדריכלות: עיצוב פנים, תכנון נוף, תכנון ערים והנדסת חשמל

בתקופתנו, לעיצוב תאורה נדרשים מרב הכישורים וידע בתחומים רבים. מצד אחד, הבנת תורת האור, אמצעי ההארה, הכלים הנדרשים, יכולת השליטה באור ותפעולו הפכו לסבוכים ורבי פנים; ומצד שני, המודעות להשפעת האור על בני האדם גברה הרבה מעבר לשיפור הראייה. החיבור בין שני הקטבים האלה הגביר בצורה משמעותית את האחריות הרובצת על כתפי העוסקים בעיצוב תאורה ובאפיונה. תפקידם הפך להיות בעל משמעות חשובה ביותר, הרבה יותר מבחירת גוף תאורה העונה על צורך דקורטיבי.

ריאיון עם מעצבת התאורה ציפי פרנק חושף קצת מנבכי המקצוע שדורש הבנה בנושאים רבים, כגון מקורות האור, תורת האופטיקה והשפעתם על חללים בנפחים וגבהים שונים, היחס בין תאורה לצבעים והתאמת טמפרטורת האור לנמצאים בחלל, ומעל הכול, השפעת התאורה על הדיירים ועל הווי חייהם. למעצב התאורה תפקיד מכריע בחיבור שבין האדריכל, המתייחס למראה החלל ולמרכיביו, החשמלאי, שמבין בחשמל אבל לא בהכרח בתאורה, והדייר, שבעבורו התאורה היא חלק מתכתיבי נוחות התפעול האישי בבית או במשרד.

מעצבי תאורה אדריכלית הם חוליה קריטית בשרשרת התכנונית והביצועית של כל פרויקט אדריכלי

כדי לקבל מושג עד כמה חשוב עיצוב התאורה בתכנון פנים הבית והחוץ הצבנו בפני פרנק כמה מצבים בחללים שונים בבית, שעל פניו נראה שהפתרונות לבעיות התאורה שבהם מובנים מאליהם.

מבואת הכניסה לבית היא חלל קטן המשמש כמעבר בלבד. האם די במנורה תלויה במרכז?
"לכניסה לבית יש תפקיד חשוב מאוד ביצירת אווירה. כשמדובר באורחים חשוב ליצור תרחיש של סקרנות והארה הגורמת הפתעה. לדיירים התאורה צריכה להעניק תחושה של רגיעה ושלווה בכניסתם הביתה. השילוב בין השניים מתאפשר על ידי תכנון תאורה שחלקה הדקורטיבי גלוי וחלקה הטכני נסתר".

בפינת האוכל נראה טבעי לשים שנדלייר רב קנים עם נורות שאותן אפשר לעמעם
"מנורות טרנדיות של מעצבי על בעלי שם תופסות היום מקום נכבד מעל שולחנות בפינת האוכל. זה מתאים לבתים עם תקרות גבוהות מאוד, שבהם מומלץ להוסיף תאורה היקפית שתדגיש את יופייה של המנורה התלויה. לגבי גוף התאורה המרכזי, חשוב לשים לב שהנורות לא מחממות ולא מסנוורות, במיוחד אם השולחן עשוי זכוכית או מצופה צבע לק מבריק. כדי לעבוד עם גופי התאורה הדקורטיביים "סופר סייז", על החלל המטופל להיות בעל נפח – גובה וגודל".

פרנק לא ביטלה על הסף את האפשרות לתלות מנורה מהתקרה, אך לדבריה יש לעשות זאת בדרך הנכונה. בהתייחסות לנושא החום הנפלט מגופי תאורה שונים לא הייתה יכולה פרנק שלא לגעת בנושא האקולוגי, שבמסגרתו מתבקש להימנע משימוש בנורות ליבון והלוגן, הפולטות חום רב ונשרפות לעתים קרובות.

מעצבי תאורה אדריכלית מעצימים את עבודתם של האדריכלים ושל מעצבי הפנים וכן דואגים לרווחתם, לתפקודם ולבריאותם של הדיירים

היה ברור לי מאין נובעת התשובה לשאלה הבאה שהצבנו בפני פרנק. היא סיימה תואר שני באוניברסיטה העברית בירושלים, לימודי המשך לאמנות הבמה בתל אביב, השתלמויות ברצף במקומות שונים בעולם והתנסות במאות פרויקטים שונים במהלך שלושה עשורים. אך לגבי התאורה בסלון, לימודי הבמה היוו עבורה בסיס להתמחות בהדגשת אלמנטים ארכיטקטוניים ולהתייחסות לאוספים, לאמנות, לתמונות, לפסלים ועוד.

איזה סוג של תאורה יכול לתת פתרון לפעילויות הרבות והמגוונות בסלון הביתי?
"בסלון, כמו בכל חללי הבית, יש להתייחס לתאורה בשכבות. בכל שכבה עוצמת האור שונה וכך מקבלים החללים את הבהירות, הרוגע והפונקציונאליות הנדרשים. נדרשות תאורת רקע חלשה בעת צפייה בטלוויזיה, תאורה ממוקדת בפינת הקריאה ויצירת שכבת תאורה רחבה המיועדת לפעילויות שמתרכזות בסלון, בעוצמות שונות ומשתנות בהתאם לצורך באזורים המיועדים לאירוח".

ברור שבמטבח יש צורך בשני מוקדי אור עיקריים: אור כללי ואור מקומי מעל משטח העבודה והבישול. האם זה מספיק?
"מזה כמה שנים מתנהלת לרוב במטבח, שידוע בכינוי לב הבית,  הפעילות וההתכנסות המשפחתית. לפיכך, במטבח מופעלת התאורה במשך זמן רב יותר, והדבר הנכון ביותר לבחור למטבח הוא נורות פריקה ליניאריות (פלואורסצנט), שמוצעות היום לקהל בעשרות סוגים ודגמים, כמו דגם ספרה. במטבח יש חשיבות גבוהה להדגשה ולהגדרה של אזור ההתכנסות של המשפחה. בתאורה המרכזית שנקבעת מעל שולחן האוכל חשוב להתייחס לצבע האור, שייצור אווירה מקרבת ונינוחה בין בני הבית, שלא יפגע בגוון המאכלים ולא ישפיע באופן ישיר על הרגשתנו. תכנון התאורה הממוקמת מעל משטחי העבודה חייב להתבצע בשלב מוקדם, עם תכנון המטבח".

האם התפיסה של תאורת חדרי השינה השתנתה בהתאם לשינוי בתפקוד החדר בשנים האחרונות?
"כאשר מתכננים את התאורה בחדר השינה יש להתייחס לכל הפונקציות הקיימות בו מעבר לשינה. התייחדות, צפייה בטלוויזיה, קריאה, פינת עבודה, פינת טואלט ועוד. גם אם התוספות אינן קיימות, לתאורה יש תפקיד חשוב. בחדר השינה, האפקטיביות של תאורת השכבות היא המשמעותית ביותר. מחד גיסא, נדרשת תאורה מרגיעה שיוצרת שלווה, ומאידך גיסא, כדאי שתהיה גם תאורה דינמית המשנה גוונים, משחקי אור וצל ואפקטים אחרים שיוצרים דינמיקה יצירתית ומהנה. בד בבד חייבים להתייחס לתאורה שתהיה מחמיאה למשתמשים – טמפרטורת צבע האור תהיה נכונה לחדר השינה לרומנטיקה ולהתרגעות, ומדד מסירת הצבע יתאים לצבעים בחלל ויחזק אותם. נקודות נוספת להתייחסות הן תאורת התמצאות ונקודות אור ממוקדות לקריאה".

האם גם לדעתך אין טעם להשקיע בעיצוב ובתכנון תאורה בחדרי ילדים כי ממילא יהיה צורך לרהט אותם מחדש בתוך זמן קצר?
"טעות לחשוב כך! לדעתי ההשקעה בתכנון תאורה בחדר ילדים היא משמעותית מאוד מעבר לעיצוב. לתאורה בחדר הילדים יש השפעה לא רק על הדוממים הנמצאים בחדר, אלא גם על נפש הילד באופן ישיר. פתרונות התאורה בחדר הילדים חייבים להתאים לאופי הילד. לדוגמה, בחדר של ילד פסיבי מומלץ להתקין תאורה צבעונית, עליזה ומעוררת. לעומת זאת, בחדר של ילד אקטיבי מומלצת תאורה 'מקרקעת' ושקטה שתיצור אווירה של רוגע ושלווה. נקודה חשובה שלא שמים לב אליה היא שדווקא בגיל העשרה, ילדים רבים מפעילים את המחשב בחושך, דבר שעלול לפגוע הן בראייה והן בתפקוד הקוגניטיבי. חשוב לדאוג לתאורה חלשה שתשמש רקע נכון לבהירות צג המחשב. כמובן, יש להתייחס גם לתאורה ממוקדת מעל שולחן הכתיבה וליד המיטה, ואני ממליצה לעבוד עם גופי תאורה ממשפחת הלדים, אשר אינם מחממים ובכך מנעימים את הקריאה ועוזרים לשמור על הסביבה".

מעצב תאורה מייצר שפה בלתי מילולית הבנויה על הבנת הסביבה וההיררכיה שבה, המשפיעה בראש וראשונה על התת מודע של הנוכחים בחלל

לסיכום ציינה פרנק שלמרות ההתייחסות הספציפית לכל חלל בבית, חשוב מאוד לחבר בין כל החדרים וחללי הבית, כי בסופו של דבר זה משפיע על זה, גם אם זה רק בתחושה האישית של מעבר בין החדרים. כל התאורה בבית חייבת להיבנות על תיאוריית השכבות, שבנויה בצורת פירמידה, מהחלק הבסיסי הרחב ביותר, שמצטיין באור אחיד ורגוע, שעולה בהדרגה בעוצמתו ובמיקודו, ועד קודקוד הפירמידה, שבו תאורה נקודתית המותאמת להדגשה ולהארה של נקודה מסוימת.

object(WP_Post)#18285 (24) { ["ID"]=> int(304125) ["post_author"]=> string(1) "2" ["post_date"]=> string(19) "2019-06-19 07:18:00" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2019-06-19 07:18:00" ["post_content"]=> string(0) "" ["post_title"]=> string(45) "לראות להראות ולחוש_1 הצפה" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "inherit" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(125) "%d7%9c%d7%a8%d7%90%d7%95%d7%aa-%d7%9c%d7%94%d7%a8%d7%90%d7%95%d7%aa-%d7%95%d7%9c%d7%97%d7%95%d7%a9_1-%d7%94%d7%a6%d7%a4%d7%94" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2019-06-19 07:18:00" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2019-06-19 07:18:00" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(304124) ["guid"]=> string(103) "http://www.bvd.co.il/wp-content/uploads/2019/06/לראות%20להראות%20ולחוש_1%20הצפה.jpg" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(10) "attachment" ["post_mime_type"]=> string(10) "image/jpeg" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" }

object(WP_Post)#18286 (24) { ["ID"]=> int(304126) ["post_author"]=> string(1) "2" ["post_date"]=> string(19) "2019-06-19 07:18:00" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2019-06-19 07:18:00" ["post_content"]=> string(0) "" ["post_title"]=> string(36) "לראות להראות ולחוש_1" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "inherit" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(100) "%d7%9c%d7%a8%d7%90%d7%95%d7%aa-%d7%9c%d7%94%d7%a8%d7%90%d7%95%d7%aa-%d7%95%d7%9c%d7%97%d7%95%d7%a9_1" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2019-06-19 07:18:00" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2019-06-19 07:18:00" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(304124) ["guid"]=> string(92) "http://www.bvd.co.il/wp-content/uploads/2019/06/לראות%20להראות%20ולחוש_1.jpg" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(10) "attachment" ["post_mime_type"]=> string(10) "image/jpeg" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" }

עוד בנושא

מדריכי תאורה

תלויה או צמודה? המדריך לתכנון תאורת תקרה


אי אפשר לתכנן תאורת תקרה בלי להתלבט בין מנורות תלויות או צמודות. כדי להבין מה עדיף, פנינו למספר מעצבות, ועל הדרך גילינו שיש עוד כמה פתרונות שיכולים להאיר לכם את הבית

מדריכי תאורה

איך להאיר את הבית? תכנון תאורה לכל חלל


חג האורות הוא הזדמנות מצוינת להקדיש מחשבה לתכנון התאורה בבית. במדריך הבא תוכלו למצוא טיפים ודגשים שיסייעו לכם להאיר נכון את חללי המגורים השונים

מדריכי תאורה

10 טיפים ובונוס: כל מה שצריך לדעת על עיצוב תאורת חוץ


אם אתם מתכננים תאורה לגינה או למרפסת, כדאי שתשימו לב לטיפים של חברת דוכיפת המתמחה בתכנון ועיצוב של תאורת גן וחוץ

מדריכי תאורה

מאחת יוצאות שתיים: כך תרוויחו גינה נוספת


עם רדת החשיכה, המרחבים שמחוץ לבית, נכנסים לסצנת הלילה. מראה הגינה בלילה שונה לחלוטין מהגינה ביום. הצמחייה, הדוממים וקירות הבית מתאחדים למראה דרמטי של משחקי צללים. 80% מתפקיד תאורת הגינה מסתכם באומנות היוצרת אווירה. ורק 20% מיועדים להארת פינות ושבילים. מעצב התאורה ציון חמישה הבעלים של חברת 'דוכיפת תאורת גן' גילה לנו איך אפשר לזכות בשתי גינות במרחב חיצוני אחד-גינת יום וגינת לילה

תגובות

כתיבת תגובה