בניין ודיור

מדריכי תאורה  //  תכנון תאורה נכון: שמישהו ידליק על זה אור!

תכנון תאורה נכון: שמישהו ידליק על זה אור!

פעם היתה בכל חדר נורה אחת במרכז התקרה. הנורה הזו סיפקה אור לכל החדר. לא היו משחקים של אור בדרגות שונות ועבור מצבים שונים. כאשר הנורה דלקה היה אור וכשכבתה לא. הכי פשוט. אז למה פתאום אנחנו צריכים כל כך הרבה גופי תאורה כדי להאיר כל חלל? מה התפקיד שלהם? ואיך הם יכולים לשדרג לנו את הבית

מאת: צילום:


תכנון תאורה נכון משלים את עיצוב הפנים ואת המאפיינים האדריכליים של החלל. התאורה מארגנת ומסדרת את החלל, מדגישה ומטשטשת לפי הצורך. הפרדוקס הוא, שבדרך כלל כאשר מתבצע תכנון תאורה נכון לא תשימו לב לזה, אבל כשהוא לא מתוכנן נכון תרגישו מיד. גם החלל המעוצב ביותר יכול "להיהרס" אם לא תושקע בו מחשבה ותכנון נכון של התאורה.

 

 ואחרי שטיפלתם בתאורה, שנמשיך ליתר הדברים?
חלון להסתיר: איזה וילון יתאים לכל חלל
מעודכנים בסלון: מפסיקים למרכז
בגב חשוף: כי ספה צמודה לקיר זה פאסה

 

תאורה שמדגישה את המפלסיות של החלל. צילום: Richard Glover

 
תכנון תאורה טוב לא מתחיל בתכנון נקודות חשמל ובחירת גופי התאורה המתאימים, אלא בהתייחסות לנתונים "הטבעיים" של החלל – הגבהים והמפלסים, הפתחים, כיווני האוויר והאור הטבעי שנכנס פנימה ויוצא החוצה.. מה קורה לו במהלך שעות היום? עונות השנה?
 
אור טבעי שוטף את החלל במשך רוב שעות היום, כל מה שנשאר זה להוסיף מעט תאורת אווירה ממוקדת לפינה המקסימה הזו. טליה עיצוב פנים ותאורה. צלם : בן מזרחי, אדריכלות : מתן נכט אדריכלים
 
דבר נוסף, שחשוב לקחת בחשבון הוא הפונקציות שאותן ממלא כל אזור בחלל – אזור שאנחנו אמורים לעבוד בו למשל, לא צריך לקבל את אותה תאורה כמו אזור הסלון, ויהיה כמובן הבדל בין התאורה שנבחר עבור המטבח לבין זו שנבחר עבור חדרי השינה בבית. חדרי הילדים לא צריכים להיות מוארים באותו אופן שבו מואר חדר השינה של ההורים. 
 

איפה כל דבר עומד?

 
תכנית העמדה – זו התכנית שבאמצעותה תבינו בדיוק איך יראה סידור הרהיטים בכל חדר. אי אפשר להתחיל להשקיע מחשבה רצינית בתכנון התאורה מבלי שנבין את מיקום הרהיטים המרכזיים בחלל – פינות עבודה, פינות קריאה, מיטות, ספריות, פינת אוכל, תמונות או מראות שנרצה לתלות על הקיר – מיקום, צורה וגודל של כל פריט ורהיט. גם אם אינכם נעזרים בשירותי מעצב פנים תכננו זאת לבד – תציירו / תשרטטו בקווים פשוטים את הרהיטים והפרטים שאמורים להיות בחדר. תחשבו איפה הכי נכון שהם יעמדו, בהתייחס כמובן לפתחים, דלתות וחלונות קיימים. תנסו להבין כמה אור טבעי נכנס לכל חדר ולכל חלל בבית, ועד כמה החלל הזה זקוק ל"חיזוקים" ותוספות של תאורה מלאכותית.
 
תאורה ממוקדת מעל פינת האוכל ותאורת תקרה נסתרת, מעל הארונות לאורך המסדרון, עבור "דירת רכבת",  צרה וארוכה שהאור הטבעי חודר אליה רק בקצוות. צילום: Tim Van de Velde
 

אל תשכחו שהחדר הוא תלת מימדי

 
התייחסו לחלל בשכבות מהרצפה עד לתקרה ואל תשכחו שבאמצע נמצאים הקירות.
 
השכבה התחתונה – הרצפה – המקום שבו הרהיטים ממוקמים. לעיתים קרובות, אנחנו ממהרים לבטל את ההתייחסות שלנו לשכבה זו, אבל חשוב לחשוב גם כאן, איך אנחנו יכולים לתמוך בעיצוב בעזרת תאורה מתאימה. בקטגוריה זו נכנסים למשל – אורות צעד שקועים ברצפה או לצדי המדרגות, מנורות עמידה שתופסות מקום על הרצפה ומפזרות אור בדרך כלל כלפי מטה.
 
השכבה האמצעית – הקירות – היקף החדר על כל קירותיו. קטגוריה זו כוללת נורות קיר, ונורות ממוקדות, שתפקידן להאיר  אלמנטים שונים שנרצה להדגיש בצורה ממוקדת.
 
השכבה העליונה – התקרה – מהשכבה הזו מגיע בדרך כלל עיקר האור. בהתאם לגודל החדר, ימוקמו מספר גופים המפוזרים על גבי התקרה או גוף אחד מרכזי, גופים אלו יכולים להיות שקועים או בולטים ואפילו בולטים במיוחד. בשנים האחרונות אנחנו רואים גופי תקרתיים שיורדים נמוך, כמעט עד לאמצע החדר. ככל שהגוף יהיה גבוה יותר ההילה שהוא יספק תהיה גדולה יותר וככל שהגוף יתרחק מהתקרה ההילה שהוא יספק תהיה ממוקדת יותר.
 
חריצים של אור טבעי שמשתלבים פנימה, בחיזוק גופי תאורה שמספקים גם אווירה וגם אור שוטף. טליה עיצוב פנים ותאורה. צלם : בן מזרחי, אדריכלות : מתן נכט אדריכלים
 

הטמפרטורה היא זו שקובעת את האווירה

 
טמפרטורת הצבע, אשר מסומנת באמצעות האות K (קלווין), היא זו שקובעת את כמות הצבע הצהוב או הכחול בתוך האור הלבן שאותו גוף תאורה מספק לנו – ככל שה- K גבוה יותר כך הצבע יותר קר וכחול. וככל שה-K  יהיה נמוך יותר הנורה תספק אור חם וצהוב.
  
 
אור יום לבן שנכנס מבחוץ משתלב עם אור צהוב שמציף את החלל. צילום: Jessie Webster
 
בניגוד למה שרבים חושבים, האות K  מייצגת אך ורק את גוון האור שיתקבל ואינה משפיעה כלל על עוצמת האור. 
וסתם לידע כללי – הנורה הסטנדרטית, זאת שהיינו משתמשים בה פעם, כשפשוט רצינו שיהיה אור בחדר היא נורת ליבון K2700, ולשם השוואה הגוון שמספק לנו נר הוא כ- 2500K.
 
לסיכום, יש עוד כל כך הרבה דברים שחשוב לקחת בחשבון בנושא תאורה וקיימים מאמרים רבים שנכתבו בנושא – תאורה שוטפת, תאורה פונקציונאלית, תאורת אווירה ועוד,  אני בטוחה שתוכלו למצוא את דרככם ברגע שתייחסו לנושא זה את החשיבות הראויה. אבל ישנם שלושה דברים שחשוב שתיקחו אתכם מהכתבה הזו: העמדה, שכבות וטמפרטורה – תתחילו בזה את התכנון ומכאן הכל כבר הסתדר לכם.

 

עוד בנושא

מדריכי תאורה

באור נכון: בוחרים תאורה לחדר השינה


בחירת תאורה נכונה היא מהאלמנטים המרכזיים ביותר בעיצוב הבית. שמירה על רמת בהירות, צבע וסוג תאורה ישפיעו על מצב רוחנו ויתרמו לתחושה ולאווירה. גלו מהם הפרמטרים החשובים כאשר אנו מאירים את חדר השינה.

מדריכי תאורה

כיצד לבחור גופי תאורה שמתאימים לצרכים שלנו?


יש מגוון גופי תאורה, שלל עיצובים וטכנולוגיות, אז איך לבחור בין כל השפע הזה, אנחנו אומרים קודם כל תגדירו את הצורך שלכם ורק אז תיגשו לבחור. איך? להלן המדריך המואר

מדריכי תאורה

אור חם: חנות התאורה של דרום הארץ


באדיסון – בית של תאורה וסטיילינג, דואגים להשאיר את הדרום במרכז, ומציעים מגוון מוצרים, ייעוץ מקצועי ויחס אישי

מדריכי תאורה

שמונה גוונים של אור: הצצה לזירת התאורה בישראל


ידוע שתאורה היא אחת מהנקודות החשובות ביותר בעיצוב הבית, אך גם מהמורכבות שבהן. הנה שמונה חנויות שישמחו לעזור לכם להאיר את הבית בצורה הטובה ביותר

תגובות

עיצוב תאורה אדריכלי
האור והתאורה בחלל הם המימד הרביעי באדריכלות . מספר עובדות חשובות. א. עיצוב תאורה אדריכלי הוא מקצוע אקדמי המחויבים בתואר שני מעשי באחת משתי הדיספלינות המוכרות : MSC תואר שיני מדעי המקביל לתואר שני בהנדסה או תואר שני ממחלקות אומנות או עיצוב MFA? התארים ניתנים במסגרות לימודים מוכרות ומוגדרות שקיבלו אישור וגב מאיגודים מקצועיים . הם בעלי אתיקה מקצועית , הם תארים בעלי תיזה ומחייבים עבודת התמחות במישרד מוכר של שנתיים או שלוש. למקצוע מגיעים בוגרי תוכניות תואר ראשון באדריכלות, עיצוב במה, חשמל והנדסה, עיצוב לסוגיהם. לצערנו ולמרות כול מיני מסגרות קצרות בארץ אין בינתיים שום מסגרת מקצועית ואקדמית בארץ כך שכול מי שלא סיים תוכנית בחו"ל אינו מקצוען מוכר בעולם. קיימים "מעצבי תאורה" מכול מיני תוכניות אישיות פרטיות שאינם מקצועיים. המקצוע הוכר רישמית באוקטובר 2007 בכנס מקצועי בלונדון. איגודים מקצועיים ואנשי מקצוע מתקופות קודמות יכולים להיות חסרי תעודות בעיקר מפני שלימודים מוכרים נפתחו בשנת 91 במסגרת פרסונס בית הספר לעיצוב. כיום יש מספר מסגרות מוכרות ולכול אחת יש חוזקות משלה. בארץ עוד אין!!!!! קיימים מספר מעצבי תאורה אדריכלים תעירים שסיימו תוכניות מתאימות בחו"ל מספרם מצומצם. בחלק מבתי הספר והמסגרות לאדרילות ,פנים, תעשייתי, אומנות. קימות מסגרות הכרות ברמה זו או אחרת בתאורה אדריכלית ואחרת . המסגרות הן קורס סמיסטריאלי במסגרת לימודים אחרת ואז רמתה תלויה במורה ובמוסד. בבר אילן יש קורס חיצוני קצר. חשוב לציין שאין בארץ אף מסגרת מספקת. במסגרת מסלול עיצוב במה ישיר לתואר שני ישנה אפשרות להתמחות בעיצוב תאורה לבמה וקיימת מסגרת מקצועית במרכז ברופין שוב למקצועות עיצוב התאורה לבמה ואירועים. המקצוע דורש יכולות אומנותיות בתחומי תפיסת החלל והראיה, יכולות טכניות וטכנולוגיות מתקדמות, הבמה במורכבויות ביולוגיות אנושיות בתיפקודי הראיה במוח ובהקשר של נחיצות האור לתיפקוד אנושי. פרט לכך יש הקשרים תרבותיים וחברתיים. המקצוע הוא מקצוע אינטרדיסיפלינרי מעמיק , רציני ויצירתי. הפעילות היא במסגרת תיכנון משולב בענף הבניה ועומד בתקנים בינלאומיים מתאימים ותנאים גאוגרפים נקודתיים. אתר רלוונטי איגוד התאורה בעולמי. www.iald.org המידע מבוסס על ידע קודם. דורית מלין - מעצבת תאורה אדריכלית מומחית לתאורה משמרת במוזיאונים ומרצה - זוכה בפרס PLDR לציון עבור הוראת עיצוב תאורה אדריכלי שניתן לאדם בודד בפעם היחידה בכנס PLDC ברומא 2015. חברות באיגודים. IALD.PLDA.ICOM. איגוד המשמרים הישראלי .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *