BVD

אדריכלות בעולם  //  טיול ברחובות לונדון: כך הרחוב צריך להיראות

טיול ברחובות לונדון: כך הרחוב צריך להיראות

בלונדון לקחו ברצינות את נראות הרחובות שלהם ושיפצו את החלק המזרחי של העיר כדי ליצור סדר ושפה עיצובית אחידה אך עם זאת מיוחדת. הצעה לראשי הערים בישראל: סעו ללונדון לקבל השראה

מאת: צילום:


האולימפיאדה שהתקיימה בלונדון בקיץ שעבר הביאה את עיריית לונדון להשקיע בשיפוץ העיר, אבל גם אחרי שהמשחקים האולימפיים הסתיימו המהלך לא נפסק. מטרת השיפוץ הייתה להחזיר לזירה הכלכלית והחברתית את הרחובות המסחריים, מאחר ואלו מתמודדים עם מציאות קשה של קניונים וקנייה אונליין. במסגרת הפרויקט שופצו הרחובות המסחריים במזרח העיר, כמו למשל Leyton High Road.

 

אז איך עושים שיפוץ ברחובות לונדון? בעזרת הנחיות מהעיריה ועם הנחיות ברורות מאוד. חידוש ושיפור של חזיתות חנויות הוא קריטי בקביעת הנראות של אזורי קניות, כך שצריך להקדיש הרבה מחשבה לעיצוב. העירייה במזרח לונדון הגדירה כי הפונקציה הראשונית של חזית חנות היא להציג סחורה למכירה בצורה הטובה ביותר. בנוסף הומלץ כי החזית תציג את אופי החנות ותתרום לסצנת הרחוב הכללית. עיצוב רע, על פיה העירייה, יכול להיות תוצאה של שימוש בחומרים זולים ועובדי בניין לא מקצועיים, אך מעל לכל, עיצוב רע מתרחש כתוצאה מחוסר מחשבה וחוסר הבנה של הערך והחשיבות של אותם האלמנטים היוצרים חזית חנות מקורית המאפשרת גם גיבוש ויזואלי עם הבניין.

העירייה פרסמה לציבור הרחב ולמעצבים בפרט את המלצותיה בנוגע לעיצוב טוב ונכון של חזיתות חנויות. ההמלצות כללו הנחיה כיצד להתייחס לקומפוזיציה האדריכלית של הבניין, תוך שמירה על עיצוב עדין ומחושב שיאמץ את אופי הבניין ויענה לקצב שלו, גם כאשר מדובר בחזית עם עיצוב מודרני. הנחיה אחרת כוללת מידע המסביר כיצד להאיר את החנות גם כשהיא סגורה (על ידי תאורה נכונה וסורגים מרווחים), הנחיה נוספת מלמדת להתייחס לקנה המידה של הסביבה. כמו כן מפורטות הנחיות בנוגע לנוהלי הבטיחות אותם יש לקיים.

 


צילום מתוך מסמך ההנחיות של עיריית לונדון

 

בלייטון, לא רק החנויות ברחוב עברו שיפוץ. המדרכות הורחבו ורוצפו באבן טבעית, מנורות הרחוב עודכנו ושלטי הרחוב הוחלפו בשלטים מודרנים יותר. חזיתות הבניינים הויקטוריאנים עצמם, שהיו חומים ומלוכלכים נוקו ונצבעו מחדש לצבען החולי המקורי.

 

אז איך נראה הרחוב הלונדוני עכשיו? לחצו על כפתורי הניווט ובואו לסיבוב:

 
הצג מפה גדולה יותר=

מה שופץ ואיך?

 

כל בית עסק, בין אם הוא מסעדה, מספרה, מינימרקט, חנות או בית קפה, עוצב מחדש. החזיתות נצבעו, שלטים הוחלפו, גגונים עודכנו, חלונות ראווה טופלו, תאורה השתנתה, אך מעל הכל נעשתה מחשבה: גם מחשבה פרטנית לגבי כל חנות וגם מחשבה כוללנית לגבי אופי הרחוב. 

על מנת ליצור סדר ושפה מיוחדת לרחוב, הוחלט על מספר דגשים בעיצוב, כאשר במסגרתם ניתן חופש בחירה מסויים לכל חנות כדי לתת ביטוי לאופי המסויים שלה. לדוגמא, כל חזית שומרת על אותן פרופורציות בין החלק האטום והצבעוני לבין חלון הראווה השקוף, שלט החנות ממוקם תמיד באותו מקום, אך בפונט אחר, כל חלון ראווה מחולק אנכית, בצורה זו או אחרת, על ידי עמודונים דקים ועל חזית כל חנות משתלט צבע בוהק המבליט אותה. השיפוץ הפרטני- אינדיבידואלי של כל בית עסק בנפרד, והחשיבה על הרחוב כולו באותו זמן, יצרה רחוב נקי ומיוחד שנעים לטייל, לאכול וגם לקנות בו.

 

הרחוב כולו לאחר השיפוץ – התאמת צבעים ופרופורציות נכונות (צילום: סיוואנה אופיר)

 
קנטאקי פרייד צ'יקן


הסניף המקומי, התחיל בעבר עם חזית מצופה קורות עץ, שלט תלת מימדי אדום כבד למראה, וחזית זכוכית חסרת אופי. לאחר השיפוץ, האדום של השלט השתלט על כל חזית החנות כמעט והפך בוהק, מזמין ומושך תשומת לב. האדום של השלט הועצם והובלט וכך הפך מאלמנט זר ומפריע לאלמנט עיקרי וקובע. בזכוכית נוצרה חלוקה אנכית בעמודונים אדומים. חלוקה זו מדגישה את חלון הראווה וגם מתחברת לאופי המסורתי של הבניין. אותו חלון זכוכית עוטר בפוסטרים חיצוניים המפרסמים את היצע המקום, כתחליף לכרזות הפנימיות, שהוצבו בעבר על רצפת החנות קרוב לזכוכית.

 

לפני 

אחרי 

פיצה האט


הסניף שממוקם באותו רחוב ממש, יצר חזית מאוד דומה. בחירה זו מבליטה את השניים יחד כסניפי מזון מהיר ויוצרת שפה מובנת ברחוב.

המספרה המקומית


המקומית עברה שינוי מרענן, שהפך אותה ממספרה עם מראה זול ומוזנח למספרה שמשדרת נקיון, סדר ועכשוויות. השלט המיושן הוחלף לכיתוב עם פונט מעודכן, ישירות על גבי החזית, מה שיוצר מראה נקי ומודרני, צבעה האדום של החזית הישנה הוחלף לאפור, שמאוד בולט על יד האדום הצעקני של סניף פיצה האט הצמוד, והפוסטרים הצבעוניים החדשים, המתארים תספורות נשים, עובדים טוב עם האפור של החזית ומעניקים לה חיות ואופי. פוסטרים דומים שנתלו על החזית הישנה, שלא הייתה שקטה ואחידה, נבלעו בה ויצרו רעש ויזואלי שאינו נעים לעין. החלוקה של הזכוכית בחזית מתחשבת בחלוקות האנכיות של הבניין בו היא ממוקמת וכך יוצרת מראה אחיד אך מתפרץ.

 

לפני

 

 אחרי


מינימרקט


החזית הפינתית של המינימרקט המקומי עברה שינוי משמעותי, מחזית מלוכלכת הפורצת באכזריות מהבניין אל הרחוב על ידי גגונים בקנה מידה שלא מתאים לבניין ועל ידי תוצרת המוצגת ברשלנות על המדרכה, היא הפכה לחזית מעודנת ודווקא כך בולטת יותר לעין. החזית החדשה מסתפקת בגגון עדין ובמטריות מינימליות מעוצבות וחדשניות הנותנות צל לפירות ולירקות וגם נותנות אופי וצבע לרחוב. קישוטי הפירות התלויים מחליפים את השלט ומעלים חיוך, הפירות והירקות עצמם מוצגים במחשבה תחילה, כך שצבעיהם העזים הטבעיים בולטים לעין ומאירים את כל פינת הרחוב.

 

לפני

 אחרי

ולסיום, אם אפשר רגע של פנטזיה – אי אפשר שלא לדמיין מה שיפוץ בקנה מידה כזה יכול לעשות למשל לרחוב אלנבי בתל אביב, בו שורדים בקושי בתי עסק קטנים של שענים, כלי בית וצעצועים לצד היצע של בתי קפה מקסימים וברים שוקקים.

 

עוד עיצוב בחו"ל:

יום הולדת לטיוב של לונדון: תחנות חובה לחובבי עיצוב

חי ומרחף: מוזיאון מעוצב במונגוליה

עוד בנושא

אדריכלות בעולם

חופשה מעוצבת: הריזורטים היפים בעולם


מרגישים שכבר שבעתם מבטן-גב בקיץ הזה? הריזורטים הבאים יעשו לכם חשק לחזור מהר לבגד ים, ולשכב מול השמש עם מימוזה וקוקוס

אדריכלות בעולם

הנוטראדם שאחרי השריפה: איך יראה העתיד?


העולם כולו עמד בהשתאות אל מול הלהבות שעלו מאחת הכנסיות המפורסמות בעולם. כל מהדורת חדשות סיקרה את האש המשתוללת מגגה של כנסיית הנוטרה דאם בפריז ומולה את תושבי העיר ההמומים והכואבים.
לאחר שחשכו הלהבות ונאמדו הנזקים הוחלט שיש לשפץ את הכנסייה, השאלה אותה שואלים את עצמם אדריכלים מרחבי העולם היא: איך?

אדריכלות בעולם

אף מילה על עתיקות: 6 אטרקציות מעוצבות באתונה


הקיץ בשיאו וכולנו מחפשים יעדים קרובים לעשות אליהם גיחה קצרה, תופתעו לגלות שאתונה היא לא רק עיר של עתיקות. העיר שוקקת חיים ומלאה במסעדות וברים בליגה בינלאומית עם ניחוח אירופאי מתובל בים תיכוניות שהכי מתאימה לנו הישראלים, וזה כמובן עוד לפני שדיברנו על העיצוב המגניב, הקליל, הצבעוני והחי שכל כך שמאפיין את הבירה היוונית

אדריכלות בעולם

לצלול, להתאהב, לאכול: מסעדה שבוקעת מהים ושואבת אתכם לביקור במצולות


משרד האדריכלים הנורווגי המפורסם סנוהטה (snohetta) מפתיע שוב בחדשנותו והפעם – מסעדה מתחת למים. המבנה פורץ מהמים ומושך את המבקרים אל לב ים לחוויה מיוחדת ומעוצבת במיוחד המלווה ביצירת סיפור מרגע הכניסה ועד לאכילה במעמקים

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *