בניין ודיור

אדריכלות בעולם  //  100 שנה לבאוהאוס: התחרות העולמית ששואפת לעולם טוב יותר

100 שנה לבאוהאוס: התחרות העולמית ששואפת לעולם טוב יותר

מי מאיתנו לא שוגה מעת לעת בדמיונות על עולם טוב יותר? מייסדי התחרות Proto typing the future, שתיערך במסגרת חגיגות 100 שנה לבאוהאוס, הרשו לעצמם להפוך את הדימיון למציאות

מאת: סטיבן קרפטי צילום:


בית אברהם סוסקין, בתכנונו של זאב רכטר, 1933. לילנבלום 12, תל אביב. צילום: Mikaela Burstow

 

מעצבים מכל רחבי העולם יוזמנו להציג את החזון שלהם לעתיד טוב יותר, למצוא פתרונות חדשניים לבעיות החברתיות איתן אנו מתמודדים כיום ולהציגם לציבור הרחב. התחרות פתוחה לכל מדינות העולם ותתמקד בעיקר בגרמניה, ברזיל, סין, ארה"ב וישראל, אשר הושפעו רבות מזרם הבאוהאוס. התחרות שואפת לקחת את תחומי העיצוב השונים, אל תוך מעבדה (כמו זאת שהיווה בית ספר הבאוהאוס לפני בדיוק 100 שנה), אשר תחקור את השאלה, האם מעצב באמת יכול ליצור אב טיפוס של העתיד? מכאן גם נובע שמה של התחרות.
 
מחפשים את הבאוהאוסטר של זמננו בתחרות בין חמשת המדינות אליהן התפזר בית הספר. מתוך אתר התחרות: https://land-der-ideen.de/en/competitions/beyond-bauhaus
 
כל אחד יכול להגיש מועמדות, כאשר הדרישה היחידה היא: על הפרויקט להיות חיובי עם מטרה אופטימית, כזה שישנה את העולם ויהפוך אותו לטוב יותר. נשמע היפי? בכלל לא, תופתעו לגלות שזאת היתה מטרתו הראשונית של בית ספר הבאוהאוס. הפרוייקטים המנצחים יוצגו בתערוכה מרשימה בברלין, שלאחר מכן תגיע לארץ.
 
בית הספר שהפך למילה נרדפת לסגנון האדריכלות המודרניסטי הבינלאומי פעל בך הכל 14 שנים לפני שנסגר על ידי הנאצים. מתוך אתר בית הספר Https://www.bauhaus-dessau.de
 
עם תלמידי הבאוהאוס הרבים נמנו ארבעה תלמידים ארץ-ישראלים: אריה שרון, שמואל מסטצ'קין, מוניו גיתאי-ויינראוב ושלמה ברנשטין, סה"כ עלו לארץ כ-19 תלמידים. את התבססות סגנון הבאוהאוס בישראל מייחסת אוטה וילאן, מי שעומדת בראש  Germany Land of ויזמה את הפרויקט לציון 100 שנה להיווסדו של בית הספר בגרמניה, דווקא לשואה, "ללא רדיפת העם היהודי בגרמניה, במהלך התקופה הנאצית, סביר להניח שהסטודנטים היהודים לא היו מהגרים לפלשתינה. ולכן הבאוהאוס הוא גם חלק מההיסטוריה המשותפת שלנו. זה נהדר לראות כיצד הבאוהאוס ממשיך לחבר בנינו היום ושאנחנו עובדים יחד לשימור ושחזור העיר הלבנה בתל אביב."
 
מעונות עובדים "הוד", רחובות פרישמן, פרוג, דב הוז, תל-אביב, 1934-35: מבט מהחצר הפנימית. צלם לא ידוע; אוסף יעל אלוני, מתוך ארכיון מוזיאון תל אביב
 
ואם לחזור להווה, על השאלה, מה שומר את סגנון הבאוהאוס רלוונטי כל כך בישראל ובעולם כולו כל כך הרבה שנים, נועצת וילאן בעיקרון “form follows function”, אשר גורס כי על העיצוב לעקוב אחר השימוש. "זה עיקרון שקלע לצורך חשוב, וניתן לראות את השפעתו על הריהוט הקלאסי של הבאוהאוס, שנמצא עדיין בשימוש ומועתק עד היום. הבאוהאוס מהווה מקור השראה להרבה מעצבים בני זממנו הודות לעיצוב העל-זמני והאיכות הגבוהה של המוצרים."
 
חדר האוכל של קיבוץ מרחביה, צלם לא ידוע. מתוך https://www.dw.com/en/bauhaus-came-to-life-in-tel-aviv/a-15673120 
 
עוד היא מוסיפה, "התפיסה שעל העיצוב ליצור אפקט חיובי עבור אנשים ולא להיות אליטיסטי או מדיר, הוא ערך שהופך למשמעותי ואקוטי יותר ויותר עם השנים. ולכן התחרות שלנו מזמינה אדריכלים, מעצבים, מפתחים טכנולוגיים ועוד רבים אחרים להציע את רעיונותיהם והשקפת מבטם עבור העתיד. אתגרים רבים של זמננו כמו תכנון דיור בר השגה, תנועה ותחבורה ללא פליטת מזהמים או כלכלה המושתת על מחזור ושימוש חוזר, דורשת לא רק פתרונות פוליטיים וכלכלים, אלא גם ואפילו בעיקר פתרונות יצירתיים."   
 
בית יעקבזון, בתכנונו של עמנואל הלברכט, 1933. לבונטין 28, תל אביב. צילום: Mikaela Burstow
 
המטרה לייצר עולם טוב יותר למעשה משחזרת את אחת ממטרותיו המקוריות של בית ספר הבאוהאוס, שהתמודד לא רק עם שאלות אסתטיות של אדריכלות ועיצוב, אלא גם עם החברה עצמה ועם אחריות חברתית. חברי הבאוהאוס האמינו שיש לחשוב מחדש ולעצב בצורה רדיקלית את החברה ותמיד התמקדו בצורכי האדם, צרכי המשתמש וביצירת עולם טוב יותר וצודק עבור האינדיבידואל. 
 
בית ברנר (מועצת פועלי תל-אביב), רחוב ברנר 5, תל-אביב, 1934-35: מבט מדרום בתכנון אריה שרון. צילום: יצחק קלטר; אוסף יעל אלוני, מתוך ארכיון מוזיאון תל אביב
 
"ברגע שעיצוב נוגע בשאלות חברתיות הוא מכיל בתוכו ממד פוליטי" מסבירה וילאן, ולכן חבר השופטים הבין-לאומי יעניק את הפרסים לפרויקטים אשר יענו על 3 קריטריונים: חשיבה יצירתית, קיימות ופוטנציאל להשפעה חברתית.
 
התחרות מתקיימת ביוזמת משרד החוץ הגרמני ובשיתוף Lotto Stiftung Berlin and SAP SE.
 

 

עוד בנושא

אדריכלות בעולם

חופשה מעוצבת: הריזורטים היפים בעולם


מרגישים שכבר שבעתם מבטן-גב בקיץ הזה? הריזורטים הבאים יעשו לכם חשק לחזור מהר לבגד ים, ולשכב מול השמש עם מימוזה וקוקוס

אדריכלות בעולם

הנוטראדם שאחרי השריפה: איך יראה העתיד?


העולם כולו עמד בהשתאות אל מול הלהבות שעלו מאחת הכנסיות המפורסמות בעולם. כל מהדורת חדשות סיקרה את האש המשתוללת מגגה של כנסיית הנוטרה דאם בפריז ומולה את תושבי העיר ההמומים והכואבים.
לאחר שחשכו הלהבות ונאמדו הנזקים הוחלט שיש לשפץ את הכנסייה, השאלה אותה שואלים את עצמם אדריכלים מרחבי העולם היא: איך?

אדריכלות בעולם

אף מילה על עתיקות: 6 אטרקציות מעוצבות באתונה


הקיץ בשיאו וכולנו מחפשים יעדים קרובים לעשות אליהם גיחה קצרה, תופתעו לגלות שאתונה היא לא רק עיר של עתיקות. העיר שוקקת חיים ומלאה במסעדות וברים בליגה בינלאומית עם ניחוח אירופאי מתובל בים תיכוניות שהכי מתאימה לנו הישראלים, וזה כמובן עוד לפני שדיברנו על העיצוב המגניב, הקליל, הצבעוני והחי שכל כך שמאפיין את הבירה היוונית

אדריכלות בעולם

לצלול, להתאהב, לאכול: מסעדה שבוקעת מהים ושואבת אתכם לביקור במצולות


משרד האדריכלים הנורווגי המפורסם סנוהטה (snohetta) מפתיע שוב בחדשנותו והפעם – מסעדה מתחת למים. המבנה פורץ מהמים ומושך את המבקרים אל לב ים לחוויה מיוחדת ומעוצבת במיוחד המלווה ביצירת סיפור מרגע הכניסה ועד לאכילה במעמקים

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *