כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

אדריכלות בארץ  //  אדריכלות מרגשת

אדריכלות מרגשת

חלל כפול של מחסן נהפך למשרד אדריכלים מעוצב במגוון חומרים ובגימור מעולה
השטח: 200 מ"ר

מאת: דקל גודוביץ, מגזין בניין ודיור צילום: יעל פינקוס


משרד האדריכלים והמהנדסים אורבך הלוי שוכן ליד נמל תל אביב הישן, מקום שסימל חלוציות ותעוזה בהיותו הנמל העברי הראשון שנפתח בימי "המרד הגדול" הערבי. כיום משנה הנמל את פניו אחרי שנים של הזנחה, והתמונות הציוריות של שיירות גמלים הנושאות זיפזיף לבניית הרציף התחלפו בשיירות מכוניות חדישות שנוסעיהן באים לבלות ולקנות במחסני הנמל הישנים ששוקמו ושופצו. גם מחסן הבשר ששכן סמוך לנמל שופץ, ובארבע קומותיו פועלים חברת הוצאה לאור, חנות גדולה לגופי תאורה, רופא שיניים וכן שני משרדי אדריכלים ובהם משרד אורבך הלוי.

 "הדינמיקה שנוצרת, המפגש והאינטראקציה הם הדברים החשובים בתכנון החלל"
 
כשנכנסו לראשונה למקום, ששטחו כ-200 מ"ר והוא מתאפיין בחלל כפול בגובה שישה מטרים, שממנו נתלה בזמנו הבשר, מה שראו היה לשלשת יונים על הרצפה וזפת מתקלפת מהתקרה. מי שנכנס כיום למשרד היפה, שעיצובו מתאפיין בזכוכית ופלדה שחורה, אינו יכול לדמיין מה היה בו קודם לכן, אבל "משהו מהריח של הזפת והשחור עבר לפלדה", מציין בחיוך האדריכל אורי הלוי. "רצינו לבנות משרד שיהיה מצד אחד נעים ומצד שני ייצוגי ויציג יכולת", מסביר הלוי קצת יותר ברצינות.
 
"האלמנט המרכזי בתכנון היה יצירת מספר רב של פינות לישיבה והתכנסות", מסביר הלוי. ואכן, במשרד הבינוני בשטחו (מלבד 200 מ"ר בקומת הכניסה יש גלריה של 50 מ"ר) יש חמישה מקומות שונים להתכנסות. "הדינמיקה שנוצרת, המפגש והאינטראקציה הם הדברים החשובים בתכנון החלל". 
 
את הנכנס למשרד מקבלת עמדת המזכירה העשויה פורמייקה חצי שקופה ("אבט למינטי"). מבט כלפי מעלה מגלה את גשר הפלדה המחבר בין חדר הפרזנטציה לחדר העבודה שבקומת הגלריה. בקומת הכניסה תקרתו קושרת בין חדר הישיבות לחדרו של הלוי ושל שותפתו דפנה אורבך. בשאר שטחה של הקומה מוקמו שולחנות השרטוט והמחשב, פינת צילום ושכפול ומטבחון. מבט ממרכז הקומה חושף את קומת הגלריה שאליה מוביל גרם מדרגות ירקרק מפח מתועש.
 
המשרד נדמה כמעין OPEN SPACE גדול המחולק לכמה חדרים בקירות זכוכית שקופה, המטשטשים את הגבול שבין פרטי לכללי. קירות הזכוכית גם מאפשרים חדירת אור, אוויר וכן מבט לנוף הים והנמל גם מהחדרים הפנימיים הרחוקים מהחלונות הגדולים החיצוניים (עבודות זכוכית-שבירו- "תמוז").
 
בחדר הישיבות שבכניסה צופה הקיר הפנימי כולו, מרצפה ועד תקרה, בלוח שעם ענקי העשוי חתיכות שעם גדולות, שאינו רק יפה אלא גם פרקטי: עליו תולים את התוכניות והשרטוטים בעת הישיבות. השימוש בחומרים תעשייתיים זולים שעובדו, נצבעו או הוגדלו עד מאוד מאפיין את עבודת העיצוב של הלוי.
 
הרצפה של קומת הכניסה לצד גרם המדרגות, העשויה צפחה ירקרקה-שחורה (אלוני), מוסיפה לגוון הכהה השולט בחלק זה של המשרד
 
גרם המדרגות התלוי המוביל לגלריה עשוי מפח תעשייתי שנצבע בצבע מכוניות ירוק, כמו במוסכי רכב ופחחות. בהמשך צבוע גרם המדרגות שחור ומעוצב על ידי קורות פלדה איי ועמודי פלדה מרובעים, RHS, עדינים ומינימליים בגודלם – 8X8 ס"מ. את הקורות והעמודים קושרים פחי ציפוי המשמשים בחלקם כארונות ועשויים מפלדה חלודה מעט במתכוון, שנעשה בה טיפול מינימלי בלכה נגד חלודה. הפחים ממוסמרים לקונסטרוקציית הפלדה במסמור צפוף ובולט – כל חמישה ס"מ (מסגריית "נודר").
 
הרצפה של קומת הכניסה לצד גרם המדרגות, העשויה צפחה ירקרקה-שחורה (אלוני), מוסיפה לגוון הכהה השולט בחלק זה של המשרד. הירקרקות מתפשטת גם לאזור השרטוט, המרוצף בשטיח ירקרק בדוגמאות ריבועיות גדולות (שטיחים – אינובייט), ואילו רצפת חדר הישיבות מרוצפת פרקט עץ (דש).
 
ואם בעץ עסקינן, הרי אי אפשר להתעלם מצבעוניותו של קיר הרקע האחורי של המשרד, שהוא קולאז' בעיבוד גרפי של הלוי המודפס על פורמייקה ("איטל"). בקולאז' נראית דמותו של פרנק לויד רייט, שהוא בעיני הלוי "גדול האדריכלים". אולי בהשפעתו של רייט ובהשפעת האדריכלות הבינלאומית והבאוהאוס – מקור השראה להלוי, לדבריו – הוא מרבה להשתמש בקווים אופקיים ארוכים ובצורות מלבניות אופקיות. מבט מקרוב מגלה כי לוחות הפורמייקה המלבניים מוצבים לרוחב, כמו אריחי רצפת הצפחה המלבניים וקירות הגבס המצפים את הקירות החיצוניים לכיוון מערב. קירות אלו חופו בלוחות גבס כשהתפר האופקי שבין הלוחות מודגש ברווח של כשני ס"מ. הלוחות עצמם טויחו בטיח דמוי בטון, הן בגוון האפרפר והן בטקסטורה הבולטת מעט, והם מציבים בהירות המנוגדת לפלדה השחורה שמולם.
 
"אדריכלות צריכה לרגש, חלל צריך לגעת באנשים, ויש אלף דרכים לעשות זאת. החלל לא בהכרח צריך להיות נעים. לא אכפת לי שלא יאהבו, אבל שיהיה דיאלוג, שהחלל ידבר. האדריכלות שלנו לא רומנטית – היא תמיד מרגשת, אבל איננה אוונגארד. זאת אדריכלות שכלתנית יותר ומופשטת מעט יותר"
 
בחדר הפרזנטציות מעוצב השולחן המרכזי והגדול באותה טכניקה של הדפס פורמייקה, אלא שהפעם ההדפס הגרפי לקוח מתוכנית הריצוף שתיכנן הלוי למועדון באולינג במסגרת תחרות בינלאומית למועדוני באולינג ב-2001, שהלוי זכה בה במקום הראשון (הפרס, אגב, היה טי-שירט).
 
במבט על המשרד מחדר הפרזנטציות היפה, הדומה לקופסת זכוכית קטנה – מעין אקוואריום, מסכם הלוי את גישתו: "אדריכלות צריכה לרגש, חלל צריך לגעת באנשים, ויש אלף דרכים לעשות זאת. החלל לא בהכרח צריך להיות נעים. לא אכפת לי שלא יאהבו, אבל שיהיה דיאלוג, שהחלל ידבר. האדריכלות שלנו לא רומנטית – היא תמיד מרגשת, אבל איננה אוונגארד. זאת אדריכלות שכלתנית יותר ומופשטת מעט יותר".
על קיר הזכוכית השקוף בחדרו של הלוי מודפס קטע שכלתני קצר ומעט מופשט של הפילוסוף והסופר ז'ורז' פרק, מתוך "חלל וכו': מבחר כתבים", שהוא ספק אני מאמין, ספק תזכורת הן לאדריכל והן ללקוח במשרדו של הלוי: "דומה שהמרחב יותר מאולף מהזמן, או פחות מסוכן ממנו: בכל מקום אפשר לראות אנשים שיש להם שעונים ורק לעתים רחוקות מאוד נמצא אנשים שיש להם מצפן. יש לנו תמיד צורך לדעת מה השעה (ומי עדיין מסוגל להסיק זאת ממצב השמש?), אבל אנחנו לא שואלים את עצמנו איפה אנחנו". (בתכנון המשרד לקחו חלק דפנה אורבך ואדוה מורי).

עוד בנושא

אדריכלות בארץ

עיצוב ישראלי בניחוח אירופאי: הפרויקטים של שפר אדריכלים


לאחר שנים של עבודה עם חברות ומותגים אירופאיים מובילים, מיכל שפר פתחה משרד משלה – 'שפר אדריכלים'. המשרד מתמחה בשימור מבנים ובתכנון למגורים, ויוצק בארצנו יוקרה איטלקית

אדריכלות בארץ

נמלטים מהשמש: פתרונות אדריכליים להתמודדות עם הקיץ הישראלי


קירות זכוכית הפונים לעבר השקיעה נשמעים כמו חלומו הרטוב של כל אחד מאיתנו אך בפועל מדובר בסוג של חממה אם לא מתמודדים כראוי עם הקרניים הלוהטות. פרט לתריסי הפלסטיק שכולנו מכירים ישנן דרכים מתוחכמות ואסתטיות יותר להתמודד עם השמש שמכה בנו בחודשים אלה

אדריכלות בארץ

באוהאוס גרסת המאה ה-21: ראיון עם האדריכל ארד שרון


השנה נחגגות חגיגות ה-100 להקמת בית ספר הבאוהאוס, אנחנו נזכרים בעקרונותיו של בית הספר והשפעות עבודותיו ובעיקר תלמידיו היהודים על האדריכלות בארץ אבל הפעם החלטנו לשאול את מי שגדל על ברכיו של אדריכל אריה שרון – כיצד הבאוהאוס ומורשתו באים לידי ביטוי היום

אדריכלות בארץ

סרטי האדריכלות שמחכים לכם בדוקאביב


פסטיבל דוקאביב, הפסטיבל הבין לאומי לקולנוע דוקומנטרי חוזר בפעם ה-21 לתל אביב. ריכזנו עבורכם את הסרטים המעניינים ביותר עבורנו, קהל המעצבים והאדריכלים

תגובות

כתיבת תגובה