כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור

אדריכלות בארץ  //  באוהאוס ובנייה לגובה: כך נראים גני הילדים החדשים של תל אביב

באוהאוס ובנייה לגובה: כך נראים גני הילדים החדשים של תל אביב

כשנתיים אחרי המחאה החברתית ומסקנות ועדת טרכטנברג, בניית גני הילדים ממשיכה במרץ ואיתה גם אתגרים אדריכליים מעניינים. הצצה לשני פרויקטים מסקרנים בתל אביב

מאת: צילום:


גנים בסגנון באוהאוס | גנים לגובה

 

החלטת הממשלה לחוק לחינוך חינם מגיל 3 הביא בשנה שעברה (2012) לצורך בהול בהקמת כ-2000 גני ילדים עירוניים. רוב הגנים שנבנו בשנה הראשונה לא תוכננו לעומק בגלל הדחיפות, אך כיום, בשנת 2013 מתאפשר תכנון מעמיק יותר. משרדי אדריכלים שונים נרתמו למשימה ותכננו גני ילדים, כך שמצד אחד יתאימו לסביבתם האורבנית ומצד שני יספקו את צרכי הילדים והגננות. הנה שני פרויקטים שנבנים בימים אלה ברחבי תל אביב של גני ילדים שאמורים להיפתח עבור הילדים כבר בשנת הלימודים הקרובה.

 

גנים בסגנון באוהאוס

המבנה של גן הילדים שתכנן משרד האדריכלים "רונה-כהן" (מיכאל רונה ואלעד כהן), נבנה בימים אלה בשישה מקומות שונים בתל אביב, כשבנייתם צפויה להסתיים עד חודש אוגוסט השנה. האתגר שעמד בפניהם היה להצליח לבנות דגם שיענה על הדרישות הפרוגרמטיות הנוקשות של משרד החינוך והעירייה, אך גם לוודא שהדגם יהיה שמח, בעל אופי ילדותי וכן בעל אמירה אדריכלית שמשייכת אותו לתל אביב. 

 

כך זה נראה בשטח. הבניה בעיצומה (צילום: משרד רונה-כהן)

 

 

(הדמיות באדיבות: משרד האדריכלים רונה-כהן)

הרעיון האדריכלי שהדגם נשען עליו, הוא של הסגנון הבינלאומי הנפוץ בעיר, אשר נוצר בהשראת תלמידי הבאוהאוס. תפיסת הבניין היא פיסולית מאוד, כיאה לאפשרות הפיסולית שיצר אז הבטון המזוין, המאפיין כל כך את התקופה. כמו כן, ולאחר מאבקים רבים מול העירייה, האדריכלים יצרו גרם מדרגות מעוגל וחיצוני לבניין, גם הוא ממאפייני הסגנון הבינלאומי. 

 

 האדריכלים יצרו גרם מדרגות מעוגל וחיצוני לבניין, שהוא ממאפייני הסגנון הבינלאומי

 

בניית המדרגות החיצוניות המעוגלות (צילום: משרד רונה-כהן)

את הבנייה הלבנה האופיינית לסגנון הבאוהאוס, הם גררו לכיוון של צבעוניות שמחה, אותה הם הביאו מתוך תנועת ה"דה סטיל" שהשפיעה רבות על הבאוהאוס. תנועה זו שאפה להרמוניה ולסדר, לזוויות ישרות, לשימוש בצורות טהורות ובצבעי יסוד – אדום, כחול, צהוב, לבן ושחור. האדריכל ריטבלד, חבר הקבוצה, נתן בזמנו פרשנות תלת ממדית לאידיאל התנועה – הוא הדגיש את הקו ואת המישור כעצמאיים במרחב ולא את הנפחיות כולה. הדגשה זו, של הקו והמישור העצמאיים, בולטת גם כאן, בתכנון דגם גן הילדים. 

 

 

בארץ לא נהוג לבנות מבנים בצבע, בשל הטענה שהאור בארץ הוא אור קשה ומפני שרמת הגימור של הבניינים איננה גבוהה. עם זאת, כאשר משרד "רונה-כהן" תכנן שכונת מגורים באפריקה, בה האור נחשב קשה עוד יותר, הם למדו שהצבע שם עובד טוב מבחינה אסתטית, מה שגרם להם לנסות זאת גם כאן בארץ.

על מנת ליצור את החללים הפנימיים של המבנה, ישבו האדריכלים עם גננות ובדקו איתן את הצרכים שלהן בתוך הגן. הם למדו מה כדאי שיהיה היחס בין חלל פתוח לחללים סגורים, את טיב הקשר בין חוץ לפנים ואת נושא הצבעים. הגננות ביקשו שלא יכפו עליהן צבעוניות בחללים הפנימיים מאחר והצבעים מצמצמים את החופש שלהן לקשט את הגן על פי טעמן האישי. על כן פנים הכיתה יצבע בלבן ואילו במטבח ובשירותים כן ישלוט הצבע.

 

 

הקירוי הנפוץ כיום לגני ילדים הוא על ידי יריעות, אך כאן האדריכלים הצליחו לקרות את החצרות תוך שימוש באותה שפה אדריכלית

 

 

החלונות של הבניין אינם גדולים כמו חלונות הסגנון הבינלאומי מפאת דרישות העירייה, ועל כן יצרו האדריכלים קומפוזיציה חופשית עם החלונות

 


  גן הילדים יושב כמו אובייקט פיסולי נפרד בתוך גן ירוק – פורמט שמאוד מתאים לתפיסת הסגנון הבינלאומי

 

 

 


גנים לגובה

 

גן ילדים מעניין נוסף בתל אביב, הוא של משרד האדריכלים "ת.מ.א" (אורנה פרייפלד בסט וליטל סמוק פביאן). מדובר בגן האורבני הראשון בעיר, אשר מכיל ארבע כיתות בארבע קומות ומנסה לתת לילדים את תחושת החוץ והאור גם בקומות העליונות של הבניין. 

 

בכל קומה תבנה כיתה וגם מרפסת ירוקה ומוארת (קרדיט פרויקט: אדר' אורנה פרייפלד בסט, אדר' ליטל סמוק פביאן, אדר' יוסי שושן, אדר' מאיה זוהר, אדריכל מתחם אסותא – משה צור)

גן הילדים ממוקם במתחם אסותא הוותיק, והוא מתוכנן כחלק מפרויקט גדול יותר, שבמסגרתו מוקמים במתחם בנייני מגורים. האתגר שהאדריכליות נאלצו להתמודד עמו, היה בנייה של גן ילדים בן ארבע קומות במגרש קטן עם תכסית מוגבלת, תוך התאמה אדריכלית של גן הילדים לבניינים שנבנו בשנות ה-30 כמבני ציבור.

 

מעטפת הבניין היא מעין קופסא מחוררת המכילה גינות וכיתה אינטימית

האדריכליות החליטו לתכנן מספר גני ילדים בארבע קומות, כך שבכל קומה ישנה כיתת ילדים אחת וכן מרפסת או גינה המשרתת אותה. על קומת הגג ממוקמת גינה גדולה יותר המשמשת את ילדי כל גני הילדים. הכניסה לבניין היא תחת פרגולה לשימור, ששימשה בעבר לקירוי בין מבנים בבית החולים אסותא.

 

האתגר היה בניה של 4 קומות במגרש קטן, תוך התאמה לבניינים הסמוכים

תפיסת הבניין כאן היא כמעטפת – מעין קופסה מחוררת בפתחים גדולים, שמכילה בתוכה קופסה נוספת המהווה מקום אינטימי לילד. הקופסה האינטימית בנויה כמו בית על העץ ומתאימה כמקום משחק למספר ילדים ולהתבודדות מהגן הגדול. הקופסה הגדולה עוטפת את המרפסות הפונות לדרום וכן את הגינות הקטנות שבכל קומה. 

 

 הקופסה הגדולה עוטפת את המרפסות הפונות לכיוון דרום וכן את הגינות שבכל קומה

 

מעטפת הבניין תהיה לבנה, כשאר הבניינים לשימור במתחם, אך כנראה שכן תוכנס צבעוניות לבניין במעקות הזכוכית ובחלק הפנימי של הגגות

 

גני ילדים הם מבנה ציבורי לכל דבר. הם משרתים ילדים רבים בכל שנה ושנה, הם משרתים גם את ההורים ואת הגננות, והם יכולים בהחלט גם להשתלב טוב בסביבה האורבנית ולתרום מבחינה אסתטית למראה הרחוב. תכנון מוקדם ומוקפד של גנים אלו מונע פתרונות זמנים עתידיים, כמו יריעות קירוי מרושלות, חסימת גדרות מקיפות, אטימת חלונות ומפגעים נוספים, שפוגעים הן בפונקציות הגן והן במראהו של הרחוב.

 

אדריכלים ומעצבים בולטים מציגים: עבודות הביכורים שלנו

אולימפיאדת הבנייה הירוקה מתקרבת: מה מתכננת המשלחת הישראלית?

תעשו מקום: פתרונות מגורים חדשניים בניו יורק

פרויקטים מתוכננים בישראל: ניצנים של התחדשות עירונית

 

עוד בנושא

אדריכלות בארץ

נמלטים מהשמש: פתרונות אדריכליים להתמודדות עם הקיץ הישראלי


קירות זכוכית הפונים לעבר השקיעה נשמעים כמו חלומו הרטוב של כל אחד מאיתנו אך בפועל מדובר בסוג של חממה אם לא מתמודדים כראוי עם הקרניים הלוהטות. פרט לתריסי הפלסטיק שכולנו מכירים ישנן דרכים מתוחכמות ואסתטיות יותר להתמודד עם השמש שמכה בנו בחודשים אלה

אדריכלות בארץ

באוהאוס גרסת המאה ה-21: ראיון עם האדריכל ארד שרון


השנה נחגגות חגיגות ה-100 להקמת בית ספר הבאוהאוס, אנחנו נזכרים בעקרונותיו של בית הספר והשפעות עבודותיו ובעיקר תלמידיו היהודים על האדריכלות בארץ אבל הפעם החלטנו לשאול את מי שגדל על ברכיו של אדריכל אריה שרון – כיצד הבאוהאוס ומורשתו באים לידי ביטוי היום

אדריכלות בארץ

סרטי האדריכלות שמחכים לכם בדוקאביב


פסטיבל דוקאביב, הפסטיבל הבין לאומי לקולנוע דוקומנטרי חוזר בפעם ה-21 לתל אביב. ריכזנו עבורכם את הסרטים המעניינים ביותר עבורנו, קהל המעצבים והאדריכלים

אדריכלות בארץ

מה הכי חשוב לכם בחלל העבודה? בדקנו והשוונו, התוצאות לפניכם


חללי עבודה התחילו את דרכם כתשתית נוחה לסטארט אפים וחברות הייטק קטנות אבל בשנים האחרונות ההיצע גדל וחללי העבודה פונים כעת לכל אחד שמחפש סביבת עבודה מחוץ לבית. ריכזנו עבורכם 5 דוגמאות לחללי עבודה שונים ברחבי הארץ

תגובות

כתיבת תגובה