כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

אדריכלות בארץ  //  בגובה הילד

בגובה הילד

גן חב”ד בניו יורק עוצב בדרך המעודדת עצמאות וחולקת כבוד לילדים

מאת: טלי ביכלר צילום:


תקציר : גן חב”ד בניו יורק עוצב בדרך המעודדת עצמאות וחולקת כבוד לילדים

בקומה הראשונה של בניין רב קומות אפרורי ב-UPPER WEST SIDE בניו יורק, באזור שאוכלוסייתו מעורבת, שוכן גן ילדים של חב”ד. משרד האדריכלים שעיצב אותו, ROART/KDG, הפועל בניו יורק ובלוס אנג’לס, הוקם בידי רן אורון, לשעבר טייס מסוקים בחיל האוויר הישראלי. אורון הוא בוגר בית הספר היוקרתי לאדריכלות COOPER UNION שבניו יורק. כיום הוא מחזיק במשרד בשיתוף עם Michael Fox, לשעבר ראש קבוצת העיצוב KDG – Kinetic Design Group באוניברסיטת MIT שבבוסטון. בעיצוב הגן השתתפו גם: אילן אוחיון, ערן שמש, טרה סלומון וערן דורון. סוף תקציר .

בפגישה עם אורון מתגלה משרד מרתק העוסק בעיצוב ותכנון במגוון נרחב של תחומים, כגון דירות, עיצוב פנים של מטוסים, קירות “נושמים”, פרחים מגיבים, רובוטים וכו’. המשותף לכולם הוא הרצון להגביר את המודעות לסביבה ואינטראקציה של המשתמש בשילוב עם טכנולוגיה חדישה.

גן הילדים בניו יורק הוא הפרויקט השני שעיצב רן אורון למען חב”ד. בנו הבוגר התחנך בגן בזמנו וכך קיבל את הפרויקט הראשון.
על השאלה, מה היו ההנחיות וההגבלות לתכנון גן חרדי, השיב אורון: “רוב ההנחיות באו מהעירייה וממדינת ניו יורק ומוועדת החינוך. ההנחיות היו בעיקר בנוגע למספר חדרי השירותים, גודל החדרים וכו’. דרישת מנהלי הגן היתה שחללי הכיתות יהיו גמישים וייהפכו לאזורי התכנסות”.
הגן מאופיין בפלטת צבעים ססגוניים, כמו היה חפיסת סוכריות. זהו מעין מפלט מהעיר העסוקה לעולם חלומות פנטסטי, עולם המותאם לגודלם של הילדים ולמשאלותיהם.

אורון מסביר כי “כפילות השימוש בחללים כחדרי לימוד בחולין וכחדרי תפילה בימי שישי וערבי חג היא תרגום אדריכלי לכך שחיי הקהילה היהודית מעצבים מסגרת אחת המשלבת קודש וחולין”

יש בו חמישה חדרי לימוד, ספרייה, משרדים וחצר משחק חיצונית. פרוזדור המוביל מהכניסה בקו ישר אל החצר האחורית משמש ציר התנועה היחיד בין חדרי הגן. מצדו השמאלי של הציר ממוקמים שני חדרים לילדים הבוגרים, המופרדים בקיר הזזה. פתיחת הקיר מאפשרת גמישות בשימוש החללים על ידי יצירת חלל התכנסות נרחב.
אורון מסביר כי “כפילות השימוש בחללים כחדרי לימוד בחולין וכחדרי תפילה בימי שישי וערבי חג היא תרגום אדריכלי לכך שחיי הקהילה היהודית מעצבים מסגרת אחת המשלבת קודש וחולין”.

בערך באמצע הפרוזדור, מצדו הימני, נפתח האזור הציבורי המשמש מרכז לשלוש כיתות נוספות. למרכז הגן הוקנתה התחושה של חצר פנימית אינטימית של בית דירות אירופי. גן הילדים עוצב בצורה המעודדת עצמאות, מקנה שוויון ואף יתרון לילדים.

לדלתות כניסה לחדרים הוסיף האדריכל שני חורי הצצה, מוגזמים בגודלם. חור הצצה אחד ממוקם בגובה המתאים למבוגר, וחור ההצצה השני –  בגובה המתאים לילד. בנוסף לכך, חדרי הכיתות כוללים אזור מוגבה – לופט העשוי עץ, המחלק את החדרים לשלושה: כיתה, האזור המוגבה והאזור הנמוך שמתחת ללופט. הלופט והאזור שמתחתיו מותאמים בגודלם לשימוש ילדים בלבד. המדרגות צרות והמעקות נמוכים מדי למבוגרים. הלופט כמוהו כבית עץ, המעודד את פיתוח הדמיון ומאפשר לילד הגדרת אזור פרטי. “רעיון הלופט אינו שלי כלל”, אומר רן אורון, “הוא שייך כולו למורים בגן. זוהי דוגמה נהדרת לשיתוף פעולה פורה עם הלקוח”.

בכל החדרים חלונות מוארכים וצרים. פרופורציות הפתחים ומיקומם יוצרים הרגשה מודרנית ונקייה. לכל חדר חלונות הפונים לשלושה כיוונים וכך מאפשרים קשר בין החדרים לאזורים הציבוריים ובין החדרים לבין עצמם

בנוסף ללופטים ולחורי ההצצה הנמוכים יצר האדריכל דלת מזערית שגובהה כמטר. הדלת נראית כאילו יצאה מעולם האגדות. מידותיה הקטנות מאפשרות אך ורק לילדים לעבור מהחלל הציבורי אל עולמם הפרטי שבלופט.

כל חדר בגן מאופיין בצבע שונה. הרצפה עשויה מאריחי לינוליאום ססגוניים היוצרים קולאז’ טונאלי. הפרוזדור והחלל הציבורי מרוצפים בצבע אחד ואילו החדרים כולם שונים זה מזה. “בחירת הצבעים היתה מבוססת על אסתטיקה בלבד. זוהי פלטת צבעים שאנחנו נהנים מאוד לעבוד אתה”, מציין אורון.

משחקי הגבהים בחלונות בשילוב עם הלופטים יוצרים משחק מעניין ביצירת החללים והקשר ביניהם. לדוגמה: החלונות הגבוהים מאפשרים למבוגר לצפות אל הלופט מהחלל הציבורי בעוד שילד יכול לצפות בחלל הציבורי מהלופט

בכל החדרים חלונות מוארכים וצרים. פרופורציות הפתחים ומיקומם יוצרים הרגשה מודרנית ונקייה. לכל חדר חלונות הפונים לשלושה כיוונים וכך מאפשרים קשר בין החדרים לאזורים הציבוריים ובין החדרים לבין עצמם.

משחקי הגבהים בחלונות בשילוב עם הלופטים יוצרים משחק מעניין ביצירת החללים והקשר ביניהם. לדוגמה: החלונות הגבוהים מאפשרים למבוגר לצפות אל הלופט מהחלל הציבורי בעוד שילד יכול לצפות בחלל הציבורי מהלופט.
החלונות הגבוהים מאפשרים קשר עין למבוגר ולילד העומד על הלופט בין כל החדרים המקבילים משני צדי הפרוזדור. “הרעיון של חלל המאפשר לראות את קצהו דרך שכבות של חללים הוא עתיק יומין. מקורו בתקופה הרומית”, אומר אורון. “הילדים אוהבים מאוד את הרעיון, המורים קצת פחות… אני חושב שיש בכך תרומה להרגשת ה’ביחד’”.

על אף חלוקת החלל לחדרים והגדרת ציר התנועה, הצליח האדריכל ליצור הרמוניה והרגשת איחוד.
מאחר שגן חב”ד הוא מוסד ללא מטרות רווח, ניצב לפני משרדו של אורון האתגר לעצב בתקציב נמוך. הוא הצליח לשלב חומרים עכשוויים זולים עם עקרונות ישנים לעיצוב חללים.

עוד בנושא

אדריכלות בארץ

עיצוב ישראלי בניחוח אירופאי: הפרויקטים של שפר אדריכלים


לאחר שנים של עבודה עם חברות ומותגים אירופאיים מובילים, מיכל שפר פתחה משרד משלה – 'שפר אדריכלים'. המשרד מתמחה בשימור מבנים ובתכנון למגורים, ויוצק בארצנו יוקרה איטלקית

אדריכלות בארץ

נמלטים מהשמש: פתרונות אדריכליים להתמודדות עם הקיץ הישראלי


קירות זכוכית הפונים לעבר השקיעה נשמעים כמו חלומו הרטוב של כל אחד מאיתנו אך בפועל מדובר בסוג של חממה אם לא מתמודדים כראוי עם הקרניים הלוהטות. פרט לתריסי הפלסטיק שכולנו מכירים ישנן דרכים מתוחכמות ואסתטיות יותר להתמודד עם השמש שמכה בנו בחודשים אלה

אדריכלות בארץ

באוהאוס גרסת המאה ה-21: ראיון עם האדריכל ארד שרון


השנה נחגגות חגיגות ה-100 להקמת בית ספר הבאוהאוס, אנחנו נזכרים בעקרונותיו של בית הספר והשפעות עבודותיו ובעיקר תלמידיו היהודים על האדריכלות בארץ אבל הפעם החלטנו לשאול את מי שגדל על ברכיו של אדריכל אריה שרון – כיצד הבאוהאוס ומורשתו באים לידי ביטוי היום

אדריכלות בארץ

סרטי האדריכלות שמחכים לכם בדוקאביב


פסטיבל דוקאביב, הפסטיבל הבין לאומי לקולנוע דוקומנטרי חוזר בפעם ה-21 לתל אביב. ריכזנו עבורכם את הסרטים המעניינים ביותר עבורנו, קהל המעצבים והאדריכלים

תגובות

כתיבת תגובה