כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

אדריכלות בארץ  //  בדרך הטבע

בדרך הטבע

המודרניזם האורגני של שנות החמישים, שהיה מסמלי עצמאותה האמנותית של אמריקה, זוכה להערכה גם כיום.

מאת: דניאלה אוהד-סמית צילום:


מה משותף לציוריהם של ויליאם דה-קונינג, מרק רותקו וג’קסון פולוק, למכלי פלסטיק של טאפרוור, לרהיטים בעיצוב ריי וצ’ארלס אימס, למוביילים שעיצב אלכסנדר קלדר, למבנה טרמינל חברת התעופה טי.וו.איי בנמל התעופה קנדי בעיצוב אירו סארינן, לשולחן דמוי כליה בעיצוב איסאמו נגוצ’י, לכלי קרמיקה משל אווה זייסל ולמבנה מוזיאון גוגנהיים בניו יורק שעיצב פרנק לויד רייט

 
כל אלה באו מבית היוצר של המודרניזם האורגני.הם נוצרו במשך שנות החמישים, שנות הפריחה של העיצוב האורגני, שנים של שינוי בדימוי האמריקאי, שנות מודרניזציה ששטפו את ארצות הברית משנות המלחמה ועד ראשית שנות השישים. העיצוב האורגני היה לסמלה האסתטי של הזהות הלאומית האמריקאית. גם הסגנון האורגני היה התשובה המוחצת שהציעה אמריקה לסגנון הבינלאומי ולמודרניזם האירופי באמנות, בעיצוב ובאדריכלות. הוא היה מסוגנן וצבעוני, לעומת המודרניזם האירופי שהיה מעין “סגנון ללא סגנון” בינלאומי, ששאף לבטל כל סממן סגנוני לטובת מראה זהה ואחיד. אמריקה הציעה שפה מודרניסטית שונה והחזירה לעיצוב את הסגנון בעודה משלבת אותו בחיי היום-יום של כל רובדי החברה. העיצוב האורגני היה לדרך חיים של כל אמריקאי גאה בשנות החמישים, עיצוב חמים ונעים שנגע בכל תחומי החיים וביטא את שימור התא המשפחתי, ריאקציה לקרירות שנשבה מקירות הזכוכית וצינורות הפלדה של הסגנון הבינלאומי. 
 
העיצוב האורגני צמח במקביל לאמנות הסוריאליסטית ולאבסטרקט, שפנו גם הם לצורות האורגניות. האמנים הסוריאליסטים כמו סלבדור דאלי ומקס ארנסט הציעו תחליף לגישה הרציונליסטית, תוך כדי פנייה לפסיכואנליזה, בחיפוש אחר ביטוי לדימויי התת-מודע שיצרו בצורות סקסואליות, ביולוגיות ואורגניות.
 
עיצוב אורגני מוגדר כשפה אסתטית צורנית הנשענת על האורגניזם החי ומוגדרת בצורות רכות ובקווים זורמים
 
שולחן הכליה בעיצוב איסאמו נאגוצ’י ורהיטי הישיבה שעיצבו ריי וצ’ארלס אימס היו לאיקונות התקופה. היו אלו עיצובים מקוריים עשויים באמצעים טכנולוגיים על טוהרת התיאוריה המודרניסטית. פלסטיק, עץ לבוד ופיברגלאס מכופפים בתבניות מתכת היו החומרים האידיאליים לביטוי צורות אורגניות וביומורפיות. 
 

המעצב ארל טופר הגדיל לעשות כשהכניס פלסטיק לכל מטבח באמריקה. בעיצוב מכלי הפלסטיק שלו הוא חולל מהפכה בשימור מזון. טופר הציע כלים מעוצבים ברוח השפה האורגנית, בקווים מעוגלים וצורות רכות, עשויים בהזרקת פלסטיק פוליאתילן, קלילים, שקופים מעט, לא שבירים ובעלי מכסים צבעוניים שסוגרים הרמטית את המכלים. שיטת השיווק היתה ועודנה ב”מסיבות טופר” ביתיות.

שני מבנים ניו יורקיים מסמלים יותר מכל את השפה האורגנית של שנות החמישים: מוזיאון גוגנהיים והטרמינל של טי.וו.אי בנמל התעופה קנדי בתוך מערך הרחובות הניו יורקיים העמיד לויד רייט את פרויקט גוגנהיים, מבנה אורגני וספירלי

 

בשנות הארבעים היתה אמריקה בדרכה להתנתקות הסופית מהיבשת-האם אירופה, שבמשך שלוש מאות שנים נתנה את הטון בתחומי האמנות, הסגנון והאסתטיקה. גורדי השחקים של ניו יורק ושיקאגו סימנו את ראשיתה של האדריכלות האמריקאית העצמאית ואדריכלי אירופה החלו להביט בהערצה אל המעצמה שמעבר לאוקיינוס.
 
שני מבנים ניו יורקיים מסמלים יותר מכל את השפה האורגנית של שנות החמישים: מוזיאון גוגנהיים והטרמינל של טי.וו.אי בנמל התעופה קנדי
בתוך מערך הרחובות הניו יורקיים העמיד לויד רייט את פרויקט גוגנהיים, מבנה אורגני וספירלי. הוא הצליח לא רק להשיג ניצול מלא של החלל, אלא גם ליצור מראה מעוקל שתאם להפליא את אופיו של אוסף סלומון גוגנהיים. איל הנפט היהודי יצר את אחד האוספים החלוציים בתחום של ציור מופשט, בדגש מיוחד על אמנותו הסוריאליסטית של וסילי קנדינסקי, שיצר צורות אורגניות מופשטות. 
 
גם צורתו של טרמינל טי.וו.איי בנמל התעופה קנדי משקפת את הפונקציה שהוא ממלא. המבנה מעוצב בדמות מעוף הציפור וחלל הפנים שלו כשל חלל רחם. המבנה, שרק לאחרונה ניצל מהריסה, הוא דוגמה מובהקת לאדריכלות הביומורפית של שנות החמישים. דוגמה נוספת היא היכל הספר בירושלים בעיצובו של האדריכל פרידריך קסלר.
 
סמל אחר של התקופה הוא מכונית הקדילק. חברת ג’נרל מוטורס שכרה את שירותיהם של המעצב הארלי ארל וצוותו, ואלה יצרו למכונית הקדילק לבוש חדשני בעל זנבות מייצבים כשל מטוסים. בעזרת העיצוב האקספרסיבי האורגני והזנבות במשקל נוצה, ג’נרל חוללה מהפכה בתעשיית המכוניות. היא זו שקבעה את צורתה של המכונית שהופיעה בהמוניה על כבישי ארצות הברית מן המזרח ועד המערב; תעשיית המכוניות האמריקאית כולה אימצה את המראה החדש. 

האסתטיקה האורגנית החלה כתיאוריה מתוחכמת בעיצוב ונעשתה בסופו של דבר סגנון שבא לידי ביטוי בכל תחומי החיים בארצות הברית של שנות החמישים

 

עבודותיה של המעצבת אווה צוויסל בתחום העיצוב הקרמי גם הן דוגמה מובהקת לקשר שבין עיצוב אורגני לצורה אורגנית. צוויסל, מהגרת יהודייה ממוצא הונגרי, שגם כיום, בת 95, מפיקה עבודות מרשימות בתחום עיצוב המוצר, שלטה בתחום הקרמיקה לצדו של ראסל רייט. בשנות החמישים, כאשר לימדה קורס עיצוב בבית הספר הגבוה לעיצוב פראט בניו יורק, הגדירה צוויסל את חשיבותה של השפה האורגנית כביטוי להלך הרוח של התקופה. היא הטיפה לחשיבותו של תהליך היצירה. “עיצוב אידיאלי הוא זה של אובייקט בעל איכויות אסתטיות וגם פונקציונליות. כדי לעצב מוצר כזה, דרוש למעצב תהליך ארוך של יצירה, מחשבה ויישום”, טענה. בעבודותיה בתחום עיצוב קרמי יצרה צוויסל כלים בעלי צורות עקלקלות אשר תאמו להפליא את כף ידו של האדם וכך ביטאו פונקציונליות טהורה. היו אלו עיצובים שנולדו מתוך רצינות ואורך רוח וביטאו את הקשר האינטימי בין המוצר לבין גוף האדם. 
 
האסתטיקה האורגנית החלה כתיאוריה מתוחכמת בעיצוב ונעשתה בסופו של דבר סגנון שבא לידי ביטוי בכל תחומי החיים בארצות הברית של שנות החמישים. היתה זו אסתטיקה גמישה ורחבה שאצרה בתוכה ביטויים רבים ומגוונים ונתנה ביטוי להלך הרוח של התקופה. השפה האורגנית והאבסטרקטית אומצה בחום על ידי אמני ארצות הברית, ויצירות שנות החמישים מעטרות כיום בתים מעוצבים ברחבי אמריקה, מאז זכתה התקופה להערכה מחודשת לפני כעשור.

 

עוד בנושא

אדריכלות בארץ

עיצוב ישראלי בניחוח אירופאי: הפרויקטים של שפר אדריכלים


לאחר שנים של עבודה עם חברות ומותגים אירופאיים מובילים, מיכל שפר פתחה משרד משלה – 'שפר אדריכלים'. המשרד מתמחה בשימור מבנים ובתכנון למגורים, ויוצק בארצנו יוקרה איטלקית

אדריכלות בארץ

נמלטים מהשמש: פתרונות אדריכליים להתמודדות עם הקיץ הישראלי


קירות זכוכית הפונים לעבר השקיעה נשמעים כמו חלומו הרטוב של כל אחד מאיתנו אך בפועל מדובר בסוג של חממה אם לא מתמודדים כראוי עם הקרניים הלוהטות. פרט לתריסי הפלסטיק שכולנו מכירים ישנן דרכים מתוחכמות ואסתטיות יותר להתמודד עם השמש שמכה בנו בחודשים אלה

אדריכלות בארץ

באוהאוס גרסת המאה ה-21: ראיון עם האדריכל ארד שרון


השנה נחגגות חגיגות ה-100 להקמת בית ספר הבאוהאוס, אנחנו נזכרים בעקרונותיו של בית הספר והשפעות עבודותיו ובעיקר תלמידיו היהודים על האדריכלות בארץ אבל הפעם החלטנו לשאול את מי שגדל על ברכיו של אדריכל אריה שרון – כיצד הבאוהאוס ומורשתו באים לידי ביטוי היום

אדריכלות בארץ

סרטי האדריכלות שמחכים לכם בדוקאביב


פסטיבל דוקאביב, הפסטיבל הבין לאומי לקולנוע דוקומנטרי חוזר בפעם ה-21 לתל אביב. ריכזנו עבורכם את הסרטים המעניינים ביותר עבורנו, קהל המעצבים והאדריכלים

תגובות

כתיבת תגובה