כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

אדריכלות בארץ  //  בונים שלום

בונים שלום

בתום עשר שנים של עבודה אינטנסיבית, התגברות על בעיות מורכבות והתמודדות עם תקציבים מוגבלים נחנך מרכז פרס לשלום ביפו

מאת: חדווה אלמוז, עורכת מגזין בניין ודיור צילום: עמית גרון


יואב מסר אדריכלים בע"מ נבחר למקום הראשון בקטגוריית אדריכלות ציבורית בשנת 2010.

האדריכל יואב מסר, דור שמיני בישראל, סיים לימודי אדריכלות בטכניון בחיפה, חי ויוצר בתל אביב. משרדו, בעל שתי קומות וחצר אחורית, ממוקם בבניין חדש ברחוב הנביאים. שמונה אדריכלים ואנשי צוות ניהולי עובדים במשרד, שהוקם על ידי מסר בשנת 1987.

את הקונספט האדריכלי הראשון קיבל מסר מהאדריכל האיטלקי בעל השם העולמי מסימליאנו פוקסס

מסר כבש ברגליו פסגות הרים במקומות שונים בעולם, הוא רוכב אופניים מושבע ואיש משפחה מסור, המאמין בפילוסופיה שהכול מתנקז למובנה הרחב של המילה "מקום", מילה משמעותית במיוחד בדת ובמסורת היהודית.

לאורך השנים ביצע צוות האדריכלים בהנהגתו של מסר פרויקטים רבים במגוון רחב של תחומים: מבני תרבות ציבוריים, מרכזים לנוער, מוזיאונים, תכנונים סביבתיים, בתים פרטיים ועוד. כל אחד מהפרויקטים, ללא קשר לגודלו או לייעודו, נתמך ברעיון של חיבור בין הסביבה, האדם והרוח, שיחד יוצרים מקום.

לפני עשר שנים קיבל על עצמו מסר להשלים את התכנון של מרכז פרס לשלום בארץ ולהקימו. את הקונספט האדריכלי הראשון קיבל מסר מהאדריכל האיטלקי בעל השם העולמי מסימליאנו פוקסס.

פוקסס ראה בחזונו בניין שעשוי שכבות הממחישות את ההיסטוריה והתרבות של שני העמים השוכנים באזורנו – ערבים ויהודים

בשנת 1999 רשם פוקסס על מפית נייר סקיצה של חזית הבניין. מהרישום הזה נולד סיפורו של מרכז פרס לשלום. פוקסס ראה בחזונו בניין שעשוי שכבות הממחישות את ההיסטוריה והתרבות של שני העמים השוכנים באזורנו – ערבים ויהודים. עשר שנים תמימות נדרשו למסר להגשים את חזונו של פוקסס ולהפוך רוח לחומר. בעיות הנדסיות, תפעוליות ומימוניות עמדו מנגד, ועל כולן גבר.

בניצב לטיילת הים הנמשכת מחוף תל ברוך עד בית הקברות העתיק ביפו, על שטח של 7.5 דונמים, הוקם בית פרס לשלום. שביל לבן החוצה סיפון עץ רחב ידיים מתחבר אנכית עם הטיילת. באתר יש שתי "קופסאות". הקופסה הראשונה בולטת מעל פני השטח ובלילה מקרין זוהרה על כל הסביבה. זהו הבניין של המרכז לשלום, שבו חמש קומות. בקומת המרתף יש ארכיון וסדנאות; בקומת הכניסה מבואה רחבה וספרייה; בקומה הראשונה סדנאות ומשרדים; בקומה השנייה אודיטוריום ומשרדים; ובקומה העליונה משרדים, חדר ישיבות ובר. הקופסה השנייה היא החניון, מבנה תת קרקעי המיועד ל-100 מכוניות ומעליו גן ובו סיפון עץ.

חזיתות הבניין עשויות מכל הכיוונים רבדים של אלמנטים יצוקים מבטון ירוק וביניהם לוחות זכוכית. שנים של פיתוח, מחקר והקמת שני מפעלים באתר הבנייה נדרשו ליישום התכניות. התוצאה: 199 דגמים שונים של יציקות שמהם יוצרו 800 אלמנטים אופקיים. אורכו של כל אלמנט מגיע ל-6.80 מטרים במשקל של יותר מארבע טונות. הלוחות השטוחים "הולבשו" על עמודי יסוד עגולים וביניהם שולבו לוחות זכוכית בשיטה מיוחדת. החזיתות, שהן מעטפת הקופסה, מנותקות מפנים הבניין ומופרדות ממכלול הקומות.

עשר שנים תמימות נדרשו למסר להגשים את חזונו של פוקסס ולהפוך רוח לחומר

מבנה החזיתות מאפשר כניסת אור שמש בכל שעות היום, ובלילה האור הפנימי של הבניין משתקף ומקרין על הסביבה. הבניין, שעשוי ברובו בטון וזכוכית, נקי מחיפויים. רק באודיטוריום נוספו רצפת פרקט ותקרת עץ, ובספרייה הבנויה לכל גובהו של המבנה יש מדפים ודלפקי עץ. הטיפול בחומרים גלויים חייב פרטים מדויקים משלב עבודות השלד ועד עבודות הגמר. למעשה מסר והאדריכל האחראי, יפתח הייגר, עברו בפרויקט הזה תהליך מעורב של תכנון ובנאות, כשכל פרט נבחן לפני הביצוע ובזמן אמת באתר.
 

עוד בנושא

אדריכלות בארץ

עיצוב ישראלי בניחוח אירופאי: הפרויקטים של שפר אדריכלים


לאחר שנים של עבודה עם חברות ומותגים אירופאיים מובילים, מיכל שפר פתחה משרד משלה – 'שפר אדריכלים'. המשרד מתמחה בשימור מבנים ובתכנון למגורים, ויוצק בארצנו יוקרה איטלקית

אדריכלות בארץ

נמלטים מהשמש: פתרונות אדריכליים להתמודדות עם הקיץ הישראלי


קירות זכוכית הפונים לעבר השקיעה נשמעים כמו חלומו הרטוב של כל אחד מאיתנו אך בפועל מדובר בסוג של חממה אם לא מתמודדים כראוי עם הקרניים הלוהטות. פרט לתריסי הפלסטיק שכולנו מכירים ישנן דרכים מתוחכמות ואסתטיות יותר להתמודד עם השמש שמכה בנו בחודשים אלה

אדריכלות בארץ

באוהאוס גרסת המאה ה-21: ראיון עם האדריכל ארד שרון


השנה נחגגות חגיגות ה-100 להקמת בית ספר הבאוהאוס, אנחנו נזכרים בעקרונותיו של בית הספר והשפעות עבודותיו ובעיקר תלמידיו היהודים על האדריכלות בארץ אבל הפעם החלטנו לשאול את מי שגדל על ברכיו של אדריכל אריה שרון – כיצד הבאוהאוס ומורשתו באים לידי ביטוי היום

אדריכלות בארץ

סרטי האדריכלות שמחכים לכם בדוקאביב


פסטיבל דוקאביב, הפסטיבל הבין לאומי לקולנוע דוקומנטרי חוזר בפעם ה-21 לתל אביב. ריכזנו עבורכם את הסרטים המעניינים ביותר עבורנו, קהל המעצבים והאדריכלים

תגובות

כתיבת תגובה