כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

אדריכלות בארץ  //  ביקור במערכות העתיד

ביקור במערכות העתיד

Future Systems, הנחשב לאחד המשרדים המרתקים, הנועזים והמקצועיים בתחום האדריכלות והעיצוב כיום, ניסה, בין השאר, להפוך את העיר האפורה ברמינגהם לרחוב אוקספורד הלונדוני

מאת: אפרת קיסוס צילום:


שטיח ורוד המכסה שטח הנראה אין-סופי ודלפק קבלה לבן בתוך מבנה תעשייתי מקבל את פני הנכנסים למשרד Future Systems הממוקם בלב האזור הטרנדי Portobello Road בנוטינג היל שבלונדון. התחושה היא של מסע קדימה בזמן. המשרד בצבעי לבן וורוד; המטבח הפתוח, לבן בשילוב נירוסטה עם קערת פירות ענקית; מוסיקה רגועה המתנגנת ברקע כשסביב מהלכים עובדי המשרד בלי נעליים – נראים כולם כאילו נלקחו מתוך סט של סרט עתידני.

 
Future Systems נחשב לאחד המשרדים המרתקים, הנועזים והמקצועיים בתחום האדריכלות ועיצוב כיום. החברה, המונה כ-20 עובדים, היא מהעסוקות ביותר בתחום (בגיליון Elle decoration האחרון היא הוכנסה לרשימת ה-100 של מעצבים ואדריכלים מובילים בבריטניה).
 
יושב בנינוחות על כורסת עור לבנה, מסביר קפליקי בקול רך, במבטא קל, על ההשראות לפרויקטים השונים. מיאכטות, חלמון ביצה, קליפת שבלול במקביל למבנה פנימי של מטוס – ועד למבנה ארעי שנבנה בידי ילדים עניים בהודו
 
המשרד, שהוקם ב-1979, פיתח שפה עיצובית ייחודית המשלבת אסתטיקה המושפעת מצורות אורגניות וקונסטרוקציות מתקדמות כדוגמת זו של מטוסים – עם אלמנטים עתידניים. זאת, מתוך רגישות תמידית לאדריכלות ידידותית לסביבה.
בהכרה העולמית זכו אנשי המשרד על ניסיונותיהם לבחון מחדש את ההגדרה המסורתית לחלל, בלי התפשרות צורנית ויצירתית. עבודתם, המתאפיינת בשימוש אינטנסיבי במחקרים מדעיים ובטכנולוגיות מתקדמות, נפרשת על פני אדריכלות, עיצוב חנויות (Marny, Comme des Garsons) ועיצוב מוצר. למשל, מערכת להגשת תה שעיצבו לאחרונה לחברת אלסי. "עיצוב בקני מידה קטנים הוא קשה מאוד. ולעתים גם חשוב יותר. אחד הדברים הכי קשים באדריכלות הוא עיצוב כיסא, משהו שעדיין לא יצא לנו לנסות. לעצב שולחן זה מספיק קשה, אך כסא – עוד יותר", אומר ז'אן קפליקי, ממייסדי החברה.
 
קפליקי נולד ב-1937 בפראג, למד אמנות ואדריכלות ובא ללונדון בספטמבר 1968, בעקבות כניסת הכוחות הסובייטיים. "לצערי, לא יצא לי לבנות בצ'כוסלובקיה, משיקולים פוליטיים של הממשל שם", הוא מציין. ניסיונו העשיר כולל התמחות אצל האדריכלים נורמן פוסטר וסר ריצ'רד רוג'רס.
 
עמיתתו למשרד, אמנדה לוויט, נולדה באנגליה ב-1955 ולמדה אדריכלות ב-AA. בין השאר עבדה במשרדו של סר ריצ'רד רוג'רס. בשנות השישים לחייו יכול קפליקי סוף סוף לראות את בנייניו נבנים, וזאת גם תודות לשותפתו, הן בחיים המקצועיים ועד לאחרונה גם בחיים האישיים (השניים נפרדו לאחרונה, אך לדבריהם זה רק חיזק את שיתוף הפעולה המקצועי ביניהם).
יושב בנינוחות על כורסת עור לבנה, מסביר קפליקי בקול רך, במבטא קל, על ההשראות לפרויקטים השונים. מיאכטות, חלמון ביצה, קליפת שבלול במקביל למבנה פנימי של מטוס – ועד למבנה ארעי שנבנה בידי ילדים עניים בהודו. סביב במשרד פזורים מודלים – גם כאלה מלפני 20 שנה, שהיו יכולים לחדש היום.
 
"זהו הפרויקט הגדול ביותר שלנו. לראותו נבנה זה בהחלט מרגש, לא רק בגלל ממדיו, אלא גם בשל התשתית האורבנית סביבו והיותו מעין סימן היכר לעיר", אומר קפליקי. "אלפי מודלים ושרטוטים לא יוכלו לצפות אם זה באמת יעבוד. רק המציאות והזמן יגידו"
 
המשרד מקפיד להשתתף בתחרויות רבות, כדוגמת התחרות לאתר הנצחה לנסיכה דיאנה המנוחה, באחוזת הולדתה ב-Althorp, שבה הגיעו למקום השני. הצעתם הציגה תכנון מבנה מלבני בלב אגם, הנראה כבנוי ממפלי מים צבעוניים זורמים.
 
בהכרה ופרסום עולמי – וגם בפרס סטירלינג היוקרתי ב-1999 – זכו בעבור ה-Lord's Media Center, מבנה המשמש אנשי תקשורת המסקרים ומשדרים משחקי קריקט. המבנה דמוי המכלית היה פריצת דרך אדריכלית, ולא רק בשל צורתו אלא גם בזכות דרך הבנייה שלו. עשוי אלומיניום וזכוכית, הוא נבנה בטכנולוגיות מתקדמות של בניית ספינות. "תהליך הבנייה היה ארוך וקשה במיוחד והיה כרוך בתוספת נכבדה של שערות אפורות ומפח נפש", מעידים שני השותפים, "אך החלום נהפך למציאות".
 
על הקירות הספורים בחלל תלויות דוגמאות למקורות ההשראה שלהם. דוגמנית עוטה את שמלתו הידועה של המעצב פאקו רבאן העשויה דיסקיות מחוברות היא ההשראה לבניין סלפרידג' בברמינגהם.
המבנה, מעין קניון למותגי אופנה, תוכנן במטרה להביא מבקרים לעיר האפורה ולהפוך אותה לעיר עכשווית בניחוח צעיר ותוסס. למעשה רצו הלקוחות לשחזר בברמינגהם את ההצלחה של בילבאו עם מוזיאון גוגנהיים בתכנונו של פרנק גרי.
 
"אופנה בשבילי זו השראה. אופנה עוסקת בלהראות, לחשוף עור ואברים. הרבה אדריכלים יעידו שאין זה משפיע עליהם, שאדריכלות היא משהו הרבה יותר רציני מזה. אני בהחלט מודה שזה מקור השראה נהדר בשבילי"
 
"זהו הפרויקט הגדול ביותר שלנו. לראותו נבנה זה בהחלט מרגש, לא רק בגלל ממדיו, אלא גם בשל התשתית האורבנית סביבו והיותו מעין סימן היכר לעיר", אומר קפליקי. "אלפי מודלים ושרטוטים לא יוכלו לצפות אם זה באמת יעבוד. רק המציאות והזמן יגידו". עם זאת, "שימוש במודלים הוא קריטי", הוא מציין, מחזיק בידיו מודל ראשוני, "את המודל הזה בניתי בעצמי".
הבניין נטול החלונות עשוי בטון כחול ועל גבי כל החזיתות הכפולות שלו הורכבו  כ- 15,000 דיסקיות אלומיניום. "מה שיפה בשימוש בדיסקיות כמעין עור כפול הוא שזה מאפשר להוסיף ולהוריד אותן בקלות רבה", מסביר קפליקי. "ניסינו לתת פירוש חדש למונח של חנות הכלבו הטיפוסית, לא רק במובן של הצורה והמראה. חקרנו והסקנו מסקנות בנוגע לתפקיד החברתי והעסקי של מקום כזה כיום".
למבנה, שנפתח בספטמבר השנה, צורה אורגנית רכה המגיבה לצורתו המתעקלת של האתר. הוא חסר חלונות, חוץ מפתח כניסה ויציאה למרפסת. האטימות הכמעט מוחלטת שלו וניתוקו מהסביבה נובעים מכך שהוא שוכן באזור לא נעים להליכה, המוקף כבישים, מהסואנים באירופה.
 
כוונתם של Future Systems היתה ליצור מקום שלא יזדקק לשם, אלא יזוהה כמוקד לקניות, בדומה לרחוב אוקספורד הלונדוני.הכניסה אליו אף היא אינה קונוונציונלית. במקום חזית כניסה מזכוכית, ייכנסו הבאים לסלפרידג' דרך מסך פלדה הבנוי חלקים חלקים ומזכיר אף הוא את שמלת הדיסקיות של פאקו רבאן. נראה כי Future Systems עשו לברמינגהם מה שעשה סר ג'ון בארנט לפני 90 שנה כשתיכנן את המבנה המרשים של חנות סלפרידג' המקורית ברחוב אוקספורד.
הקשר של Future Systems לאופנה אינו מקרי. הם אחראים לעיצוב המרהיב של שלוש מחנויות קום דה גרסון וכן עיצבו את חנות הדגל של Marni. הרעיון מאחורי עיצוב החנות היה יצירת מתקני תצוגה מפוסלים; הבגדים התלויים נעשים חלק בלתי נפרד מהקומפוזיציה. "מרני היו חברה שמכרה דרך הזמנות קטלוגיות. זוהי החנות הראשונה שלהם", אומר קפליקי.
 
 "אופנה בשבילי זו השראה. אופנה עוסקת בלהראות, לחשוף עור ואברים. הרבה אדריכלים יעידו שאין זה משפיע עליהם, שאדריכלות היא משהו הרבה יותר רציני מזה. אני בהחלט מודה שזה מקור השראה נהדר בשבילי".
 
על השאלה, איך שומרים על מעמד מוביל בעולם האדריכלות, משיב קפליקי: "בשנים האחרונות חברנו לאמנים, במיוחד אניש קאפור. אנחנו עובדים על תחנת רכבת אתו בנפולי, איטליה. אין שום הבדל בין התפקידים שלו ובין שלנו פה, כוחות כאלו של יצירתיות עושים את התהליך מרתק. אם נסתכל על זה בדרך אחרת, יש בהתפתחות הזאת משהו שגורם לך כל הזמן להיות צעד אחד קדימה. זה תחרותי מאוד". בעתיד, הוא מציין, "אני מקווה לעבוד על פרויקטים ציבוריים".
Future Systems פירסמו כמה ספרים, הנחשבים למובילים בתחום העיצוב, ביניהם:
 
e Confessions, Jan Kaplicky, Wiley, 2002
Unique Building, Lord's Media Center, Wiley, 2001
Future Systems, Marcus Field, Phaidon, 1999
More For Inspiration Only, Jan Kaplicky, Academy Editions, 1999
Future Systems Hauer-King House, Martin Pawley, Phaidon, 1997
For Inspiration Only, Jan Kaplicky, Academy Editions, 1996
Future Systems the Story of Tomorrow, Martin Pawley, Phaidon, 1993
Future Systems, Architectural Association, 1987

עוד בנושא

אדריכלות בארץ

עיצוב ישראלי בניחוח אירופאי: הפרויקטים של שפר אדריכלים


לאחר שנים של עבודה עם חברות ומותגים אירופאיים מובילים, מיכל שפר פתחה משרד משלה – 'שפר אדריכלים'. המשרד מתמחה בשימור מבנים ובתכנון למגורים, ויוצק בארצנו יוקרה איטלקית

אדריכלות בארץ

נמלטים מהשמש: פתרונות אדריכליים להתמודדות עם הקיץ הישראלי


קירות זכוכית הפונים לעבר השקיעה נשמעים כמו חלומו הרטוב של כל אחד מאיתנו אך בפועל מדובר בסוג של חממה אם לא מתמודדים כראוי עם הקרניים הלוהטות. פרט לתריסי הפלסטיק שכולנו מכירים ישנן דרכים מתוחכמות ואסתטיות יותר להתמודד עם השמש שמכה בנו בחודשים אלה

אדריכלות בארץ

באוהאוס גרסת המאה ה-21: ראיון עם האדריכל ארד שרון


השנה נחגגות חגיגות ה-100 להקמת בית ספר הבאוהאוס, אנחנו נזכרים בעקרונותיו של בית הספר והשפעות עבודותיו ובעיקר תלמידיו היהודים על האדריכלות בארץ אבל הפעם החלטנו לשאול את מי שגדל על ברכיו של אדריכל אריה שרון – כיצד הבאוהאוס ומורשתו באים לידי ביטוי היום

אדריכלות בארץ

סרטי האדריכלות שמחכים לכם בדוקאביב


פסטיבל דוקאביב, הפסטיבל הבין לאומי לקולנוע דוקומנטרי חוזר בפעם ה-21 לתל אביב. ריכזנו עבורכם את הסרטים המעניינים ביותר עבורנו, קהל המעצבים והאדריכלים

תגובות

כתיבת תגובה