כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

אדריכלות בארץ  //  בית המפרש האדום

בית המפרש האדום

בבנימינה, בין מסילת הרכבת לחוף הים, בנה האדריכל גרט אולמן את ביתו, המעיד על זיקתו אל הרוח והגלים

מאת: ענת שלו צילום: רמי ארנולד


האדריכל גרט אולמן תיכנן את ביתו בבנימינה מתוך התחשבות בתנאי האקלים הים תיכוניים בצד יצירת שפה אישית ייחודית. הבית, ששטחו 140 מ"ר, נבנה על מגרש של חצי דונם בין מסילת הרכבת בבנימינה לחוף הים. המיקום הזה לא נבחר במקרה. השיקול הראשון היה נגישות: קל להגיע לכאן. היישוב שוכן במרחק של כחצי שעת נסיעה בלבד ברכבת מתל אביב. השיקול השני כלכלי: מחיר הקרקע היה סביר. השיקול השלישי מקצועי: כאן, באזור שאינו מוצף במתחרים, יכול אדריכל עצמאי להתבלט.

 
אולמן, בוגר Fachhoch Schule במינכן שבגרמניה, חי בארץ זה תשע שנים עם אשתו הישראלית. "ההתחלה היתה קשה. גם בגלל השפה וגם בגלל ההישרדות הכלכלית", הוא מספר. בתחילת הדרך עבד במשרד לתכנון אורבני של מיכה שטרית. לפני כארבע שנים הציג עם קבוצת אדריכלים ישראלים בביאנלה בוונציה. כיום הוא מתכנן בתים פרטיים ובין השאר עוסק בתכנון בתי מגורים בקיבוץ רגבים.  
 
הבית מורכב משני גושים מלבניים של בטון וטיח העומדים זה לצד זה וביניהם המדרגות. כל התוספות לגושים הללו עשויות מקונסטרוקציה קלה כמו כבלים, ברזלים, עץ ובד.
 
כשיש ילדים, תכנון של חדרים-חדרים נכון יותר לתפקוד המשפחתי. חוזרים לזה היום. זה נותן תחושה של אינטימיות ופרטיות לכל אחד מבני הבית"


אופן עמידתם של גושי הבטון יוצר חלל-חוץ שהוא חצר פטיו פרטית המתפקדת כחלק אינטגרלי של הבית. 
בקומת הקרקע נמצאים המטבח, הסלון חדר העבודה והפטיו. כל אחת מהפונקציות נתונה בחלל מוגדר. "כחלק מתפישת החיים, המטבח מופרד מהסלון", מסביר אולמן. במטבח שולחן אכילה מרכזי, "כמו אצל האיטלקים", הוא אומר ומוסיף: "כשיש ילדים, תכנון של חדרים-חדרים נכון יותר לתפקוד המשפחתי. חוזרים לזה היום. זה נותן תחושה של אינטימיות ופרטיות לכל אחד מבני הבית".
 
הסלון הסמוך הוא חדר אינטימי וקטן למדי. אין מעברים דרכו. "זה החדר הכי פרטי בקומת הקרקע", אומר אולמן. בחזיתות הסלון והמטבח, הפונות אל הפטיו ומגדירות אותו, קבועים חלונות גדולים.  
 
על השאלה, "למה בית עם מפרש?" משיב אולמן בטבעיות: "יש לי קשר לרוח, זה ההובי שלי. אני גולש אוויר, אני גולש גלים, אני קשור למפרשים"
 
הפטיו הוא לב הבית. כאן אוכלים, משוחחים, נפגשים ונהנים ממזג האוויר הנעים. הפטיו הוא מעין הרחבה של הסלון תוך כדי יצירת קשר בין הפנים לחוץ. הוא עשוי רצפת עץ אורן גושני, פונה לדרום ולמערב ומוצלל בשיטה דינמית ומעניינת: על גבי כבלים ארוכים מתוחים כמה בדים בצבעוניות אדומה עזה. אחד מתוח מלמעלה בצורה היפר-פאראבולית השוברת את מלבניות המבנה. האחרים נאספים בצורה אופקית או אנכית. הבדים ודרך הטיפול בהם נראים כמו מפרשים ענקיים. על השאלה, "למה בית עם מפרש?" משיב אולמן בטבעיות: "יש לי קשר לרוח, זה ההובי שלי. אני גולש אוויר, אני גולש גלים, אני קשור למפרשים". 
 
ה"מפרש" עשוי מבד סינתטי (stalon) המשמש לייצור מרקיזות וכמעט שאינו דוהה. הוא עוצב בידי האדריכל (שתיכנן גם את המחברים ואמצעי המתיחה) ונתפר במתפרת ATM המתמחה בתפירת מרקיזות. הבד מפחית את בוהק האור ומונע חדירת אור ישיר אל הבית. צבעו האדום נבחר לאחר טיול בנפאל; אולמן נחשף שם לצבעים העזים והחליט שאדום מתאים גם כאן. שאר הצבעים בבית הם ממשפחת הצהוב על מגוון הטונים שלו; הצהוב מרכך את האור החזק שבחוץ.
 
החלונות והפתחים במבנה תוכננו כך שינצלו את זרימת האוויר הנעים, מה שמאפשר מיזוג אוויר טבעי וצמצום השימוש בשיטות קירור מלאכותיות
 
הריהוט המיוחד בפטיו מורכב משתי ספות שתוכננו גם הן בידי האדריכל, המכנה אותן "ספות מזוודה". אלה תיבות בעלות מסגרת עץ אורן ובתוכן מזרונים כתומים. כאשר יורד גשם פשוט סוגרים את מכסה התיבה; זה מגן על המזרנים ופוטר מן הצורך להכניס את ריהוט הגן פנימה.
בקומה הראשונה נמצאים כל חדרי השינה וחדר רחצה מרכזי אחד. בסוויטת ההורים אין חדר רחצה פרטי וגם אין חדר ארונות סגור, אלא ארון בגדים גדול בעל דלתות הזזה. הבחירה הזאת נעשתה כדי ליצור חדרי שינה גדולים יותר ותחושת פתיחות. החלונות והפתחים במבנה תוכננו כך שינצלו את זרימת האוויר הנעים, מה שמאפשר מיזוג אוויר טבעי וצמצום השימוש בשיטות קירור מלאכותיות.
בקומה זו ישנו גם גשרון המשמש מרפסת העשויה ממשטח עץ כדוגמת הפטיו. זאת מפלחת את המבנה ונראית כמו פורצת החוצה אל השמים. גם היא משרתת את הקשר בין הפנים לבין החוץ.
הבית נבנה בשתי קומות כדי להשאיר מקום בגינה ליצירת בוסתן וצמחייה. הפטיו תוכנן בחזית המבנה, עם הפנים למערב, כדי ליהנות מהבריזה הנעימה הנושבת מהים הסמוך. בחצר מאחור תיכנן אולמן מחסן צר ארוך ונמוך, הנראה כמו ארון, כדי לאחסן את גלשן האוויר הענקי שלו.

עוד בנושא

אדריכלות בארץ

עיצוב ישראלי בניחוח אירופאי: הפרויקטים של שפר אדריכלים


לאחר שנים של עבודה עם חברות ומותגים אירופאיים מובילים, מיכל שפר פתחה משרד משלה – 'שפר אדריכלים'. המשרד מתמחה בשימור מבנים ובתכנון למגורים, ויוצק בארצנו יוקרה איטלקית

אדריכלות בארץ

נמלטים מהשמש: פתרונות אדריכליים להתמודדות עם הקיץ הישראלי


קירות זכוכית הפונים לעבר השקיעה נשמעים כמו חלומו הרטוב של כל אחד מאיתנו אך בפועל מדובר בסוג של חממה אם לא מתמודדים כראוי עם הקרניים הלוהטות. פרט לתריסי הפלסטיק שכולנו מכירים ישנן דרכים מתוחכמות ואסתטיות יותר להתמודד עם השמש שמכה בנו בחודשים אלה

אדריכלות בארץ

באוהאוס גרסת המאה ה-21: ראיון עם האדריכל ארד שרון


השנה נחגגות חגיגות ה-100 להקמת בית ספר הבאוהאוס, אנחנו נזכרים בעקרונותיו של בית הספר והשפעות עבודותיו ובעיקר תלמידיו היהודים על האדריכלות בארץ אבל הפעם החלטנו לשאול את מי שגדל על ברכיו של אדריכל אריה שרון – כיצד הבאוהאוס ומורשתו באים לידי ביטוי היום

אדריכלות בארץ

סרטי האדריכלות שמחכים לכם בדוקאביב


פסטיבל דוקאביב, הפסטיבל הבין לאומי לקולנוע דוקומנטרי חוזר בפעם ה-21 לתל אביב. ריכזנו עבורכם את הסרטים המעניינים ביותר עבורנו, קהל המעצבים והאדריכלים

תגובות

כתיבת תגובה