כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

אדריכלות בארץ  //  דיוק, דמיון ורגש

דיוק, דמיון ורגש

בן ואן-ברקל, מבעלי משרד האדריכלים ההולנדי Studio UN, תוקף בריאיון אישי את הקלות הבלתי נסבלת שבתכנון באמצעות המחשב

מאת: נועה חיים צילום: Christian Richters


Erasmus Bridge הפרויקט שהביא את המשרד האמסטרדמי UN Studio לזרקורי הדיון האדריכלי העולמי בשנות התשעים, נבחר גם השנה לשמש תפאורה באירוע המוני, הפתיחה של מרוץ האופניים ה-Tour de France. הגשר על נהרMaas, המחבר בין צפון העיר רוטרדם לדרומה, מככב כאייקון אדריכלי כמעט בכל אירוע פופולרי הנערך במקום. הגשר הוא תוצר משולב של מתודולוגיה עיצובית, טכנולוגיה מתקדמת ואסטרטרגיית שיווק של המוצר האדריכלי המאפיינים את עבודת UN Studio, שנוסד בשנת 1988 על ידי Ben van Berkel ו-Caroline Bos.

ואן-ברקל נפעם מבני הדור של היום, השולטים במחשב כמכלול ויכולים לתכנן בעזרתו בניין או עיר. להבדיל מדורות קודמים שבהם השתמשו במחשב ככלי טכני-ביצועי בלבד

בניין המוזיאון של מרצדס בשטוטגרט בגרמניה, בניין מעבדות מחקר ב-Groningen בהולנד, גלריית קניות בסיאול בקוריאה, מרכז מוזיקה ותיאטרון ב-Grazc באוסטריה ווילה מרשימה בארצות הברית הם רק חלק ממכלול העבודות הבינלאומיות של הסטודיו. גם בתחום העיצוב לא נפקד שמו של הסטודיו. בתערוכה הבינלאומית במילאנו השנה הם תכננו מיצג לחברת האופנה הספרדית זארה. שולחן אוכל רב תרבותי הוצג בקלן, ובביאנלה הקודמת בוונציה הם לקחו חלק בביתן "חדרים משתנים".

מהם תחומי ההתמחות המאפיינים את עבודתכם?
ואן-ברקל: "מאמנות ועד שדות תעופה".

ואן-ברקל ובוס, ילידי הולנד, נפגשו בעת לימודיהם בלונדון. ואן-ברקל למד אדריכלות ב-AA ובוס שקדה על לימודי ההיסטוריה של האמנות ב-Birkbeck College. שילוב תחומי ההתמחות של השניים מאפיין עד היום את הסטודיו, שהקימו יחד בשנת 1988. התפיסה הרב תחומית הכתיבה מדיניות של העסקת עובדים מתחומים שונים: גרפיקאים, מהנדסים, יועצי בניין, צלמים, מעצבים וכלכלנים. יחד הם מרחיבים את תחומי השירות שנותן הסטודיו, מעיצוב מוצר דרך תכנון טכני פרטני לאוטוריטה גלובלית של ניהול פרויקטים אדריכליים ותיאוריה.

השתלטות הטכנולוגיה על הדמיון היא מלכודת שסטודנטים רבים נופלים בה, והיא הובילה להומוגניות נוראית של עיצוב אוונגרדי

לצד ניהול המשרד הבינלאומי מרצים ומלמדים ואן-ברקל ובוס בפקולטות לאדריכלות בהולנד וארצות הברית  ב-Princeton, ב-Columbia University,  ב-The Berlage Institute וב-UCLA. ואן-ברקל הוא אף פרופסור ל-Conceptual Design וראש המחלקה לאדריכלות ב- am Main Frankfurt ב-Staedelschule בגרמניה. בריאיון ציין ואן-ברקל שזהו לו מחזור חמישי  של סטודנטים, שמעבר לחומר הנדרש להכשרתם לאדריכלים מוצלחים הוא מקפיד ללמדם איך לשמור על הדמיון.

הוא נפעם מבני 23-24 אשר שולטים במחשב כמכלול ויכולים לתכנן בעזרתו בניין או עיר. להבדיל מדורות קודמים, שבהם השתמשו במחשב ככלי טכני-ביצועי בלבד. השתלטות הטכנולוגיה על הדמיון היא מלכודת שסטודנטים רבים נופלים בה, והיא הובילה להומוגניות נוראית של עיצוב אוונגרדי, לדבריו. ואן-ברקל רואה חשיבות בפיתוח ובהוראה של תיאוריה אדריכלית, ככלי העוזר להגדרת שימושיות הפרקטיקה היום. הסינתזה בין השניים חשובה להישרדות המקצועית.

לדברי ואן-ברקל, בתהליך התכנון, המחשב אינו יכול להחליף את הדמיון האנושי והרגש. המחשב צריך לשמש ככלי לבדיקה ולהערכה של הרעיון הראשוני, של הסקיצה. "הרגש בא לידי ביטוי בתהליך קבלת ההחלטות", אומר ואן-ברקל. "המחשב יכול לצייר לנו את האפשרויות השונות, על יתרונותיהן וחסרונותיהן, אך ההחלטה באיזו מהאפשרויות העומדות בפנינו נבחר ואיך נקשור את הפרמטרים השונים לכדי פרויקט היא עדיין החלטה רגשית".

בתהליך התכנון, המחשב אינו יכול להחליף את הדמיון האנושי והרגש. המחשב צריך לשמש ככלי לבדיקה ולהערכה של הרעיון הראשוני, של הסקיצה

בחודש אפריל השנה, על אף המשבר הכלכלי בענף הבנייה, נחנך סניף של הסטודיו בשנגחאי, שיהיה אחראי על פרויקטים באסיה. ואן-ברקל מקווה שפתיחת הסניף בחלק זה של העולם תרחיב את היקף עבודת הסטודיו, משום שהעתיד, לדבריו, הוא בעיצוב בר קיימא. באסיה מושג זה מתורגם לבנייה של פונקציות מעורבות ולתכנון סביבה המיועדת לפעילות של 24 שעות. תפיסה עתידנית זו אינה מקבלת מענה מהבנייה המסורתיות הנהוגה באסיה. "מחד גיסא, בשוק האסייתי נוצר ביקוש לטיפולוגיות חדשות, ומאידך גיסא, האובייקט האדריכלי חשוף לביקורת קפדנית. שני אלו בוחנים מחדש את ערכי המקצוע", אומר ואן-ברקל.

דוגמה לפרויקט אורבני מורכב שכזה הו

עוד בנושא

אדריכלות בארץ

עיצוב ישראלי בניחוח אירופאי: הפרויקטים של שפר אדריכלים


לאחר שנים של עבודה עם חברות ומותגים אירופאיים מובילים, מיכל שפר פתחה משרד משלה – 'שפר אדריכלים'. המשרד מתמחה בשימור מבנים ובתכנון למגורים, ויוצק בארצנו יוקרה איטלקית

אדריכלות בארץ

נמלטים מהשמש: פתרונות אדריכליים להתמודדות עם הקיץ הישראלי


קירות זכוכית הפונים לעבר השקיעה נשמעים כמו חלומו הרטוב של כל אחד מאיתנו אך בפועל מדובר בסוג של חממה אם לא מתמודדים כראוי עם הקרניים הלוהטות. פרט לתריסי הפלסטיק שכולנו מכירים ישנן דרכים מתוחכמות ואסתטיות יותר להתמודד עם השמש שמכה בנו בחודשים אלה

אדריכלות בארץ

באוהאוס גרסת המאה ה-21: ראיון עם האדריכל ארד שרון


השנה נחגגות חגיגות ה-100 להקמת בית ספר הבאוהאוס, אנחנו נזכרים בעקרונותיו של בית הספר והשפעות עבודותיו ובעיקר תלמידיו היהודים על האדריכלות בארץ אבל הפעם החלטנו לשאול את מי שגדל על ברכיו של אדריכל אריה שרון – כיצד הבאוהאוס ומורשתו באים לידי ביטוי היום

אדריכלות בארץ

סרטי האדריכלות שמחכים לכם בדוקאביב


פסטיבל דוקאביב, הפסטיבל הבין לאומי לקולנוע דוקומנטרי חוזר בפעם ה-21 לתל אביב. ריכזנו עבורכם את הסרטים המעניינים ביותר עבורנו, קהל המעצבים והאדריכלים

תגובות

כתיבת תגובה